Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor tung er sekken på topptur over flere dager?


atari

Anbefalte innlegg

Visst blir det lettere, men det er ikke sikkerhetsmarginer igjen. Det er ikke alltid været er sånn at du bare kan roe ned en halvtimes tid for å tørke klær på kroppen.

 

Personlig liker jeg å ha med en ekstra ull-undertrøye og et par ekstra ullsokker - men skal innrømme at det er pga. komfort.

Hva en opplever som akseptable marginer henger jo unektelig sammen med erfaringsgrunnlaget. Å ikke ha med ekstra kle, kan for noen været et stort problem, hvis ikke man har erfaringene og lært seg hvordan man klare å holde seg tør uten ekstra kle i sekken.

Om en regulerer og tilpasser mengden av kle løpende til aktivitetsnivået og ens personlige fysiske tilstand, kan en gå langt og lenge uten å bli gjennombløtt. Når aktvitetsnivået så allikevel kommer opp hvor man svetter så det render (for det skjer jo iblant), da har man optimalt sett bare det innerste laget på kroppen (og mer i sekken). Når intensiteten avtager kan klene komme på igjen, og man fortsetter selvfølgelig med at holde seg aktiv, slik at man holder seg varm (og blir tør). Man setter seg altså aldri i en situasjon hvor ALT er gjennombløtt, og man setter aldri seg selv i an situasjon hvor man går rett fra maks intensitet til minimum (i så fall går det an å ta av det ène bløte plag og ta resten på + dunjakke og evt. sovepose, da tipper jeg man klare å holde varmen... (slenger man det bløte plag over skuldrene innen dunjakken kommer på tørker dette og).

Der er mye en kan holde på med for å "tørke" etter teltet er satt opp, hvis man blir veldig svett av det. Der er og mye en kan gjøre for å unngå å skulle sette teltet opp i full storm(...), og eksponerer seg for dårlig vêr generelt. Men mest av alt handler det jo om planlegning og det erfaringsgrunnlag man reiser på tur med.

Det er i min optikk akilleshælen ved slike "pakkelister" og "oppskrifter på aktiviteter" i et slikt forum. For det som er gode marginer for Knadne er ikke nødvendigvis det for Lomba eller Atari. Men her er temaet hva folk har med i sekken på topptur over flere dager (med fokus på å få vekten ned). Og vi er mange som ikke pakker flere kilo med ekstra kle for slike turer. Ikke fordi vi har et dødsønske, men fordi vi mestre slike turer med de kle vi har på os ved turstart og en ekstra dunjakke.

Jeg ville heller ikke ta med stegjern og isøks, når terrenget ikke et brattere end en klare seg uten skredutstyr (som ikke er i Atari sin liste) - og så er det vel og åpenlyst at jeg ville ta med skredutstyr om terrenget krevet stegjern og isøks.

Men de beslutninger er jo basert på det erfaringsgrunnlag jeg har, og har selvfølgelig de sikkerhetsmarginer jeg behøver - ellers ville jeg jo ikke gjøre det, og ikke ha hatt så mange suksessfulle turer.

Derfor gir det ikke mening å sige at andres valg ikke har de sikkerhetsmarginer som trengs - det er ikke en statisk grense.

Om uttalelser/forslag virker uhensiktsmessige fordi de ligger langt fra egne normer, kan en spørre til hvordan dette fungerer i et sikkerhets perspektiv. Da kommer det forhåpentlig frem hvordan ting "fungerer" og hvilket erfaringsgrunnlag som ligger til bunn/trengs. Så kan hver enkel selv vurderer om det vil passe for ens egen person, komfort og marginer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva angår mengden skift, så er det høyst individuelt.

Jeg svetter som en gris, uansett hvor lite klær jeg har på meg når jeg jobber hardt.

En jeg kjenner svetter minimalt, jeg tør faktisk kalle det unormalt lite. Det gjør at han kan gå med mindre klær på f.eks. skitur fordi han ikke blir gjennomblaut som jeg blir.

Jeg har minimum to sett ullundertøy med. Og aldri mindre enn 3 par ullsokker. Hvor mye jeg ender opp med er avhengig av hvilken ytterplagg jeg har med.

Men ett sett skal alltid være tørt, og tas ikke på før jeg har sluttet å svette når jeg kommer fram til leir.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man setter seg altså aldri i en situasjon hvor ALT er gjennombløtt, og man setter aldri seg selv i an situasjon hvor man går rett fra maks intensitet til minimum (i så fall går det an å ta av det ène bløte plag og ta resten på + dunjakke og evt. sovepose, da tipper jeg man klare å holde varmen... (slenger man det bløte plag over skuldrene innen dunjakken kommer på tørker dette og).

Der er mye en kan holde på med for å "tørke" etter teltet er satt opp, hvis man blir veldig svett av det. Der er og mye en kan gjøre for å unngå å skulle sette teltet opp i full storm(...), og eksponerer seg for dårlig vêr generelt. Men mest av alt handler det jo om planlegning og det erfaringsgrunnlag man reiser på tur med.

Du forutsetter at du kan kontrollere alt når du er på tur. Jeg mener at man ikke kan det. Man blir overrasket av uvær, man skader seg, turkamerater skader seg etc (gjerne i kombinasjon, det er i uvær uhellene ofte skjer..). Jeg er ikke uenig i at denne utstyrsmengden vil kunne være nok på de aller fleste turene, men man må etter min mening ta høyde for at det skjer uforutsette ting. Man kan selvsagt ikke ta høyde for absolutt alt som kan skje, så det vi diskuterer er jo hva vi mener er akseptable marginer. Trådstarter hadde pakket 2,2 kg ekstra klær. knadne mente at ei jakke på 0,6 var nok. Jeg har med ei ekstra undertrøye, ei underbukse og forsvarets "Anna", i tillegg til dunjakka. Det gir nok halvannen kg eller noe sånt. Mengden klær avhenger selvsagt også av hva slags toppturer der er snakk om.

Jeg har også med mer brennstoff en knadne, så jeg har større mulighet til å få tørket klær i teltet. Og det å tørke vått tøy under dunjakka er vel ikke det smarteste om man vil beholde isloasjonsevnen i det eneste ekstra plagget man har med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å klippe neglene og kappe av seg fingeren. Visst blir det lettere, men det er ikke sikkerhetsmarginer igjen. Det er ikke alltid været er sånn at du bare kan roe ned en halvtimes tid for å tørke klær på kroppen. Kanskje vinden river sånn at du må jobbe som en satan for å få opp teltet. Kanskje noe skjer med en turkamerat så du må jobbe ekstra. Kanskje slår været om til sludd og regn..

For meg handler ikke dette om komfort, men om sikkerhetsmarginer.

 

Sikerhetsmargier kommer i stor grad ann på erfaring og ikke minst vaner. Om man er vant til denne måten å dra på tur på går det helt fint. Bærer du mye, så svetter du også mer og behovet for ekstra klær blir større. Jeg har sluttet å ta med så mye ekstra, det fungerer helt fint, og overskuddet er større.

 

Sikkerhetsmarginen ligger jo her i at det skal være med et telt og en varm sovepose. Selvfølgelig kan man øke sikkerhetsmarginen betraktelig ved å ta med seg noen kilo ekstra. Men da er også sjangsen for fall under nedkjøring større. Fall under nedkjøring utgjør etter min mening et adskillig større fare, enn faren ved å ikke ha med så mye ekstra klær.

 

Noen mener jo at man må ha med seg en svær sekk med alt utstyr som trengs for en flere dagers tur på en dagstur, bare sånn i tilfelle. Jeg mener at sikkerhetsmarginer er noe man oppøver, mer enn noe man bærer med seg. Forøvrig godt oppsumert av RAS i innlegget over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forutsetter at du kan kontrollere alt når du er på tur.

Absolutt ikke!

Det jeg skriver er, at jeg har erfart gjennom mange utedager, at jeg kan klare mig med en dunjakke (825g), og de kle jeg har på i løpet av dagen.

Jeg klare mig også fint med 0,6L bensin, og da har jeg ca. 1,5-2dl med tilbake hvis turen forløper som forventet.

Brænder, bensin og gryde ca. 1100g

Telt (nytt denne vinter) 3134g

Sovepose ca. 1700g

Underlag 432g

Rep., skarejern, 1.hjelp, hovedlygte, kort, kompass og GPS ca. 1000g

Kle ca. 1000g

Thermos og flaske 432g (2032g inkl. vann)

Sekk 2000g

11,9kg (inkl vann)

 

Da har jeg ikke regnet med mat, det får turkameraten ta, nu når jeg har alt annet felles utstyr...

Dette er jo ikke pakkeliste til en "kosetur", men en tur hvor mye må bæres mange høgdemeter, og kjøres tilsvarende. Da er jeg enig med Knadne i at en lettere sekk vil øke overskuddet på turen, som er en viktig sikkerhetsmargin. Med det jeg har listet opp her, klare jeg personlig akkurat samme situasjoner som jeg gjør med 30kg i sekken, men med mindre komfort og "hygge".

Personlig foretrekker jeg et "basecamp" opplegg, om jeg vil på mange topper langt til fjells (hvis det kan lade seg gjøre). Da går jeg gjerne inn med 30kg, for så å gå på toppturene med 6kg. Men det er en helt annen diskusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke!

Det jeg skriver er, at jeg har erfart gjennom mange utedager, at jeg kan klare mig med en dunjakke (825g), og de kle jeg har på i løpet av dagen.

Jeg klare mig også fint med 0,6L bensin, og da har jeg ca. 1,5-2dl med tilbake hvis turen forløper som forventet.

Brænder, bensin og gryde ca. 1100g

Telt (nytt denne vinter) 3134g

Sovepose ca. 1700g

Underlag 432g

Rep., skarejern, 1.hjelp, hovedlygte, kort, kompass og GPS ca. 1000g

Kle ca. 1000g

Thermos og flaske 432g (2032g inkl. vann)

Sekk 2000g

11,9kg (inkl vann)

Da har jeg ikke regnet med mat, det får turkameraten ta, nu når jeg har alt annet felles utstyr...

Dette er jo ikke pakkeliste til en "kosetur", men en tur hvor mye må bæres mange høgdemeter, og kjøres tilsvarende. Da er jeg enig med Knadne i at en lettere sekk vil øke overskuddet på turen, som er en viktig sikkerhetsmargin. Med det jeg har listet opp her, klare jeg personlig akkurat samme situasjoner som jeg gjør med 30kg i sekken, men med mindre komfort og "hygge".

Personlig foretrekker jeg et "basecamp" opplegg, om jeg vil på mange topper langt til fjells (hvis det kan lade seg gjøre). Da går jeg gjerne inn med 30kg, for så å gå på toppturene med 6kg. Men det er en helt annen diskusjon.

Høres vel ut som ei nokså normal vekt, og så har vi vel alle små variasjonar innanfor lista. Legg du til 3-5 kg breutstyr alt etter kor mange de er til å dele på, og mat for 3-4-5 dagar er du vel kjapt opp å nokre og tjuge kilo. Er jo rimeleg. Eg har i tillegg eit skumplastunderlag og ein nokså utvida førstehjelpspakke. Med stålkantar, stegjarn/skarejarn og isøks veit ein aldri.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres vel ut som ei nokså normal vekt, og så har vi vel alle små variasjonar innanfor lista. Legg du til 3-5 kg breutstyr alt etter kor mange de er til å dele på, og mat for 3-4-5 dagar er du vel kjapt opp å nokre og tjuge kilo. Er jo rimeleg. Eg har i tillegg eit skumplastunderlag og ein nokså utvida førstehjelpspakke. Med stålkantar, stegjarn/skarejarn og isøks veit ein aldri.

RAS skriver jo at kompisen tar maten, siden han har resten av fellesutstyret. Min breutrustning for vinterferd (Øks, stegjern, sele, randotau og karabinere) veier i underkant av 2 kg, så da ender han på i underkant av 14 kg inkl vann. Det er ganske langt unna noen å tyve kilo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RAS skriver jo at kompisen tar maten, siden han har resten av fellesutstyret. Min breutrustning for vinterferd (Øks, stegjern, sele, randotau og karabinere) veier i underkant av 2 kg, så da ender han på i underkant av 14 kg inkl vann. Det er ganske langt unna noen å tyve kilo...

Men eg snakka om litt fleire dagar. Poenget mitt, var at det han oppgav haurdest rineleg ut. Noko eg også skriv, men som eg tydelegvis ikkje får fram, er at vekt vil variere etter type topptur, om bre og type bre, og lengde på turen. Er du på tur i 3-4-5 dagar, treng du både meir brensle og mat. Type bretur og talet på personar i følget avgjer også litt kva breutstyret ditt veg. Det var eit forsøk på å trekke fram tilhøve som kan få dei slaviske pakkelistene til å variere litt ;) om du greier deg med14 kg på bretur i 4-5 dagar, med tryggleiken inntakt, er du intet mindre enn djevelsk dyktig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men eg snakka om litt fleire dagar. Poenget mitt, var at det han oppgav haurdest rineleg ut. Noko eg også skriv, men som eg tydelegvis ikkje får fram, er at vekt vil variere etter type topptur, om bre og type bre, og lengde på turen. Er du på tur i 3-4-5 dagar, treng du både meir brensle og mat. Type bretur og talet på personar i følget avgjer også litt kva breutstyret ditt veg. Det var eit forsøk på å trekke fram tilhøve som kan få dei slaviske pakkelistene til å variere litt ;) om du greier deg med14 kg på bretur i 4-5 dagar, med tryggleiken inntakt, er du intet mindre enn djevelsk dyktig

 

Vinterstid veier breutstyret mitt det samme uavhengig av hvor mange som er med på tur. (Med unntak av de ganger jeg tar ut stegjerna, da blir det litt lettere...) I og med at pakkelisten vi her lager er for en 4 dagers tur, så er vi vel dyktige da... Takk for det!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterstid veier breutstyret mitt det samme uavhengig av hvor mange som er med på tur. (Med unntak av de ganger jeg tar ut stegjerna, da blir det litt lettere...) I og med at pakkelisten vi her lager er for en 4 dagers tur, så er vi vel dyktige da... Takk for det!

Fantastisk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke!

Det jeg skriver er, at jeg har erfart gjennom mange utedager, at jeg kan klare mig med en dunjakke (825g), og de kle jeg har på i løpet av dagen.

 

Vi kommer ikke til å bli enige, men bare for å få frem poenget mitt ordentlig. Jeg har også vært på turer hvor jeg ikke har brukt mer enn klærne på kroppen og et ekstra varmeplagg. Så jeg kunne også si at "erfaringen fra mange utedager viser at det er nok".

 

Men jeg har også vært på tur når det uforutsette har skjedd. Da var i alle fall jeg sjeleglad for litt ekstra margin.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lompa her. Det er unødvendig med for mye klær men å ha et skift av ullstillongs, skjorte og sokker vil medføre at en del uforutsette hendelser kan takles langt bedre. Å gå gjennom og i elver/bekker/vann gjennom is eller om bare snøen dekker, evt overvann er en særdeles kjedelig og fort farlig opplevelse om større deler av kroppen er blitt våt og det er ordentlig vinterkulde. Har også opplevd at det regner og sludder så mye at man blir våt til skinnet, da er det greit å ha et tørt skift i sekken for å holde soveposen tørrere. I et slikt tilfelle vil det stort sett være snakk om komfort da det er mulig å komme seg gjennom det med våte klær men å ha skift om man er i nærheten av vann vinterstid er avgjørende. På en tur over flere dager vil en jo gjerne krysse over noe vann i hvert fall i de lavere delene av turen. Hvor mye veier egentlig stillongs, sokker og skjorte? Har ikke målt men det er ikke der som skyter opp vekten på sekken. De tre tingene i tillegg til varmeplagg og ekstra votter og lue el headover/hals så har man dekket seg.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode råd her folkens! Blir nok til at jeg tar med ekstra innerlag ja.

 

@MH På min vekt veier Aclima Woolnet longs og langarmet trøye til sammen 450g i størrelse XL. Et par medium ullsokker 90g og en tynn Devold ulltruse 80g. Tilsammen 620g. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Når det er ned mot 20C minus bruker jeg WM Puma (1,9kg), Exped Downmat 7m (0,9kg) og Ridgerest (0,4kg). Har en WM pose som veier ca 0,9kg men den den blir for kald.

Det borde vara en Alpinlite du har?

Komforttemp på -7 i så fall, tältet värmer 3-4 grader, vindsäcken ca 5 grader till om du drar den utanpå säcken. Kläder borde lätt kunna fixa de sista 5 graderna ner till -20 i en så pass stor säck, WM-säckarna är ju tillpassade amerikanska kroppar. :-)

Då sparar du ett kilo!

Köp evt till ett sidentrekk att ha inne i säcken också, det köper 2-4 grader, väger kanske 100 g och kostar inte skjortan heller.

Annars har Sea to Summit en thermoliner som köper 8 grader, ca 270 g om jag minns rätt och en som köper 11 grader, vikt okänd, skulle gissa ca 350 g.

Oavsett bra mycket lättare än stora påsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det borde vara en Alpinlite du har?

Komforttemp på -7 i så fall, tältet värmer 3-4 grader, vindsäcken ca 5 grader till om du drar den utanpå säcken. Kläder borde lätt kunna fixa de sista 5 graderna ner till -20 i en så pass stor säck, WM-säckarna är ju tillpassade amerikanska kroppar. :-)

Då sparar du ett kilo!

Köp evt till ett sidentrekk att ha inne i säcken också, det köper 2-4 grader, väger kanske 100 g och kostar inte skjortan heller.

Annars har Sea to Summit en thermoliner som köper 8 grader, ca 270 g om jag minns rätt och en som köper 11 grader, vikt okänd, skulle gissa ca 350 g.

Oavsett bra mycket lättare än stora påsen.

 

Ja det er WM Alpinlite jeg har. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Jeg tenker å gå minst en topptur på ski med telt og sekk i år hvor alt må bære med, 1-2 overnattinger, og da dukket denne relevante tråden opp :)

Det blir en serie med topper, en slags egen variant av «Høgruta».

Turen gjennomføres når væremeldingen er grei, så jeg tar ikke med utstyr for polarstormen. En sånn type tur blir nemlig ikke gøy i dårlig vær, dårlig sikt og heller ikke med tung sekk.

 

Pakkliste:

- Sekk: Bergans Helium 55l. (1015 gram)

- Camelback pose, 2 liter, med vinterslange. (Legges i soveposen om natten, for å ikke fryse)

- Telt: Hilleberg Unna: (2005 gram, uten plugger, lette barduner).

- Plugger: trenger ikke. Det holder med ski og staver til de 4 bardunene. Evt. pakkposer fyllt med snø hvis det skulle blåse opp veldig. Da kan stavene deles og brukes som plugger i hjørnene. Mulig jeg tar med 2 snøanker til langsidene, kanskje 🤔

- Liggeunderlag: Exped Synmat 7 3D MW pakket i en UL Schnozzle bag M (960 gram), og ett halvt thermarest z-lite (150 gram)

- Soverpose: Cumulus Alaska 1200. (1795 gram med pakkpose.)

- Varmejakke/pausejakke: Arcteryx Atom AR (450 gram)

- Mellomlag: nordheim fleece (200 gram)

- Campklær/nattøy: Boxer, sokker, ulltrøye, stilongs (600 gram).

- «Teltsko»: tjukke stikkeluffer (190 gram)

- Spade + skredsøker (pieps micro).

- Sportsbriller med 2 linser, skibriller.

- Hjelm, Grivel Duetto 220g.

- GPS, kart og kompass

- Hodelykt, petzl Nao. (Skal det kjøres i mørke brukes en Magicshine monteer 5500).

- nødpeilesender (116g)

- Powerbank, smarttelefon,

- Repkit førstehjelp (350g) , nattflaske (85g, sammenleggbar), toalettsaker

- MSR XGKII, 6 dl bensin, fyrtøy, MSR trillium base.

- 1.8 liter kaffekjele til snøsmelting

- En stor og liten brettekopp til kaffe, havregrøt og real. En skje.

- Skallvotter

- Evt: Er det veldig kaldt blir dunjakken og annabusken med. Ca 1-1,5 kilo ekstra, og da må trolig Den større sekken med. Skarejern/stegjern om terrenget og forholdene krever det.

- Snøbørste (en halv oppvaskbørste med borret hull), kjøkkenhåndkle til å tørke kondens.


Totalvekt: ca 12 kilo

+ mat ca 2 kilo for en helg.

+ drikke under marsj 2 kilo

Totalt på ryggen under marsj ca 16 kilo.

Sekken er som dere ser på bildet litt stappet, men det går, og hjelmen kommer i tillegg. Skal jeg oppgradere til Lowe Alpine Expedition sekken min kommer jeg opp i 1,5 kilo mer og havner på 17,5 kilo. God sekk det også, da haver alt inni og god plass.

Det blir jo allikevel noen kilo til syvende og sist, noen som ser noen åpenbare punkter jeg kan kutte vekt? Det er muligens dette som må til. Skarejern og stegjern kommer utenom, det det trengs. I fjor var en sånn sesong.

Jeg kan spare 300 gram på å ta med sommerunderlaget mitt, synmat 7 UL MW. Men litt redd for at det er litt kaldt om vinteren, selv med ett z-lite under overkroppen, kanskje noen har erfaringer der på snøen?  🤔

Skiturstyret er lett, og veldig godt å gå med: Hagan Ultra 77 164cm, ATK SLR release binding, Fischer Traverse Carbon, Hagan Mohair race feller: 2,4 kilo per fot med fellene på.

 

49477C93-F533-4C91-B676-10EC108F95D0.jpeg
 

Snøbørsten :)

3561F2BA-6ED9-410C-B5A9-3C794190599C.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.