Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken skalljakke er best på slitestyrke?


Snutemor

Anbefalte innlegg

De siste tre-fire årene etter at jeg tok opp igjen friluftsinteressen har jeg kjøpt ny turjakke hvert år. Dette har vært billige merker, kjøpt på XXL og Obs og lignende steder, og har alle gått i stykker etter en utvidet sesongs (vår-høst) hard bruk. Det har vært glidelåser som er gått i stykker, rifter i stoffet, plagget har rett og slett gått i oppløsning og endt med å lekke som en sil.

 

Nå skal jeg kjøpe ny, og lurer på om det er verdt å legge litt mer penger i en kvalitetsjakke. Den skal brukes hovedsakelig på "hverdagsturer", og lengre turer i helgene. Den må tåle daglig bruk i to-tre timer eller mer, uansett vær, utenom stier og veier, gjennom krattskog, tett buskas og stikkende greiner, klatring oppover en skrent og åling ned en annen, nærkontakt med hundeklør og bålgnister, herjing og lek med barn. Og selvfølgelig slitasje fra ryggsekken på lengre turer.

 

Jeg har sett på skalljakker fra Bergans, Fjellreven og Arcteryx. Norrøna har jeg lest her på forumet at mange har dårlige erfaringer med i det siste. Men hvem er best på slitestyrke? Gidder ikke betale såpass mye for en jakke hvis mitt bruk uansett sliter den ut på en sesong.

 

Takknemlig hvis noen har tips eller erfaringer å komme med :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel ingen av disse jakkene som er laget for hundeklør, bålgnister, aking på stein og slikt. Da er hvertall for meg plagg av andre stoffer å foretrekker, f.eks Fjellraven G.1000.

kal det være slitesterkt er det nok greit og ikke gå for de plaggene som er aller lettest. Har gjerne en sammenheng der. Mye veldig lett på markedet nå

Er noe salg i går og i dag på XXL på nett. http://www.xxl.no/klar/klar-dame/jakker/skalljakker/c/12020408?q=:newest:brandName:Bergans:brandName:Helly+Hansen:brandName:Icepeak

Skal være 20% på de prisene du ser på første side. Bergans Isogaisa er regnet for å være en bra jakke, jeg har en som ligner litt. Den er ikke av de aller tynneste.

 

Arcteryx har jeg ingen erfaringer med, men ser de stadig kommer langt opp på tester.

En kompis har Norrøna. Vært veldig forbnøyd med en Dovre dress han kjøpte for noen år siden. Nå var bukse sliten så han kjøpte ny, igjen Dovre. Men den bukse følte han ikke var like god som forrige modell. Mulig det henger sammen med de erfaringer folk har har skrevet om med litt dårligere kvalitet på Norrøna senere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen membranklær tåler glør fra et bål. Når det gjelder ren slitestyrke er min erfaring at Klattermusen tåler mest, men ikke når det kommer til å holde vannet ute. Kundeservice er de også elendige på. Jeg har nylig kjøpt Fjellreven Eco-trail. Har ikke testet den, men den virker veldig slitesterk og den holder vannet ute. De har også ekstremt god kundeservice på fjellrevenshop.no. Kjøpte også nylig Arc'teryx Beta AR. Etter to turer, en på fjellet og en i skogen, så jeg at det var to veldig små rifter nederst på det ene benet. Type 3 mm lange, så ikke noe voldsomme greier, men irriterende fordet. Jeg tenkte egentlig jeg skulle ha Fjellreven Eco-tourbuksa, men snublet over Beta på tilbud på fjellsport og siden alle skryter av Arc'teryx så gikk jeg for den. Ble jo tross alt 1000 kr mindre enn fjellreven. En annen ting med Arc'teryx er at klærne bråker veldig. Det gjør ikke Fjellreven eller de Norrønaklærne jeg har. Har en 5 år gammel Norrønajakke og den er like fin enda. Den har vært igjennom mye busker og kratt. Har en Bergansbukse med dermizax som jeg har byttet 3 ganger fordi man blir mindre våt av å gå i bomullsbukse. Til slutt gadd jeg ikke mer og aksepterer at den duger på fine høstdager, men ikke noe annet. Alle skallklærne mine har tålt hundeklør, kvister, og "aking" på fjell, men de fleste er vel ikke laget for å tåle det. Om jeg var deg ville jeg satset på klær laget for fjellklatrere, men ingen kan vel garantere at klærne holder mer enn et år uansett, om de får veldig hard behandling mener jeg.

 

Enig med borgern, slik du beskriver bruken burde du heller satse på G-1000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Hvis du skal ha noe vanntett med mest mulig slitestyrke: Gå for en jakke i "Gore-Tex Pro Shell" eller "Gore-Tex Pro". Det er de som er mest slitesterke. Dette går mye på hva slags ytterstoff det er. Unngå jakker med veldig lav vekt. De mest solide skalljakkene ligger gjerne på 450-650 gram, litt avhengig av hvor mye lommer og glidelåser det er. Holdt deg til produsenter med høy kvalitet (og dessverre da også høy pris). For eksempel Arc'Teryx eller Mountain Equipment. Gå gjerne for jakker som spesifikt er ment for helårsbruk, fjellvandring og/eller klatring, disse er gjerne de mest solide. Bare pass på at mange jakker ment for klatring kan være for korte i livet.

 

En ting som er viktig for levetiden til skalljakker er at du vasker jakken av og til. Setter det seg mye møkk i stoffet vil det slites fortere, spesielt mot stroppene på ryggsekken og slikt. Spray med gore-tex impregnering etter vask.

 

Ikke kjøp en dyr skalljakke til full pris. Det er grisedyrt, og unødvendig siden det så ofte er tilbud. For tiden er det mange gode tilbud på skalljakker hos Oslo Sportslager, Sportsnett og Fjellsport.no

 

Til slutt: Ingen skallklær i syntetiske materialer tåler bålglør. Hvis det er viktig, må du bruke yttertøy av bomull, ullgensere og slikt. Men det går jo fint an å fyre bål uten at det spruter gnister utover klærne hvis man bare er litt forsiktig.

 

Ellers vil de mest solide plaggene fint tåle røff bruk. Slitasje fra ryggsekk og litt kvister i skogen er ikke noe problem, og jakken bør holde i mange år. Men klart, som andre sier her, hvis du skal herje rundt og leke med små barn, være mye nede i bakken, ake deg ned bratte fjellskrenter og slikt så vil ting slites fortere. Dette er nok mye mer slitasje enn de fleste plagg blir utsatt for under vanlig friluftsliv i skog og fjell. Så ett alternativ kan jo være å kjøpe en solid bomullsjakke og heller ha en litt enklere regnjakke i sekken. Så er du bare mer forsiktig de gangene du har på regnjakka. En bomullsjakke kan du jo også sy og lappe selv om den får en rift.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men det går jo fint an å fyre bål uten at det spruter gnister utover klærne hvis man bare er litt forsiktig.

 

 

Så lenge ein ikkje har gran i bålet, er sprutande gnistar fråverande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

   

Så lenge ein ikkje har gran i bålet, er sprutande gnistar fråverande.

 

Nja, ikke helt. Grana er den som spruter mest, men det skjer stadig at det smeller litt fra andre tresorter også :) Når man står uti skogen må man uansett ta det som er tørt og det er som regel gran man lettest finner da, om man ikke er av typen som har med seg ved, da kan man jo så klart gå for den tørreste, fineste furu :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Det med bålglør er selvfølgelig lett å unngå, og noe jeg må være forsiktig med hvis jeg har på en skalljakke. Skjønner den.

 

Det andre er ikke fullt så lett å unngå, eller rettere sagt, ikke noe jeg ønsker å unngå. Både bikkja og jeg trives så godt litt utenfor allfarvei, der hvor ingen andre går, og gjerne der hvor vi ikke har gått før selv heller. Moro å oppdage nye steder, og da roter vi oss ofte bort i kratt og tett skog, må klatre litt osv. Men det er det som er gøy med å være ute.

 

Jeg har sett på Fjellreven Eco-Trail jeg også. Mest fordi jeg er en sucker for alt med "eco", selv om den rasjonelle delen av hjernen min skjønner at et plagg ikke nødvendigvis blir så mye mer miljøvennlig av at produsenten slenger på et "eco" foran navnet :whistle: . Men jeg har en fjellrevenbukse som er veldig god, er i utgangspunktet veldig fornøyd med dem. 

 

Jeg har allerede en god, gammeldags bomullsanorakk som har tålt alle prøvelser jeg har utsatt den for. Problemet er at den blir så klissvåt. Og vil helst ha en jakke nå som det er begynt å bli litt kaldere, ettersom det er upraktisk å dra anorakken over hodet når jeg skal ta av eller på et lag med klær. Hmm. Må nok lese meg enda litt mer opp, skjønner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har norrøna trollveggen, veldig solid og slitesterk (og dyr). Har og hatt ein av dei dyrare goretexjakkene til Berghaus, solid og slitesterk. Som det er sagt tidlegare så er det viktigast at du ser på materialet og ikkje på merket. Arcteryx, norrøna, berghaus, mountain equipment etc etc har alle slitesterke kle men då må du ikkje kjøpa lettvektsjakkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvis du ser utelukkende på slitestyrke kan kanskje disse være aktuelle: http://plusminusnoll.se/sv/produkter/vara-produkter/skal/minus-3l-jacket.html

 

Dårleg med lommer på den jakka. Men jakka har den beste hetta eg nokonsinne har hatt på hovudet. Synd at hetta ikkje kan fjernast eller pakkast vekk når ein ikkje har bruk for hette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt Klattermusen Brede og Froste en god del, de har tålt lange turer med sekk og pulk, brevandring og skogsvandring så og si uten noen tegn til slitasje. Begge jakkene er tunge og dyre men har en helt utrolig slitestyrke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første som jeg tenker på som solid skalltøy er Norrøna Recon. https://www.norrona.com/nb-NO/Products/6708-14/3430/recon-gore-tex-pro-jacket/

Gore Tex Pro i den, denne er laget for god slitestyrke. Har kraftige glidelåser. Er dog ikke den som puster best siden den er såpass tykk.

Ulempen er at en finnes kun i den fargen og at det har jo vært stilt litt diskusjoner rundt kvalitet på Norrøna. Eneste jeg har hørt om den negativt er at den bråker mye.

Får den langt rimeligere enn veil pris i Norrønabutikken på Outlet på Nordby.

 

Når det gjelder bålglør. Som noen nevner over er det gran som lager mest gnister. Jeg har fyrt mye bål de senere årene men har ikke opplevd bålglør som problem en eneste gang. Jeg ligger så klart ikke oppi bålet men har litt avtand.

Har brukt både billige skallklær fra Stormberg og dyrere BErgans ting og ingen har fått noen skade. Kanskje heldig???

 

Til det bruk du skisserer så vil det nok bli slitasje på plaggene uansett merke og pris.

Jeg har løst det med å ha et sett billigreier kjøpt på XXL ala Stormberg som jeg bruker på dagligturer i marka. Puster litt dårligere enn dyrere ting og lekker kanskje litt mer vann. Men om jeg er litt våt etter et par timer i marka når jeg skal hjem spiller ingen rolle. Der er det lett å få tørket ting og ta en dusj etterpå. Så har jeg et sett Bergans med Breheimen 3 lags og en Stryn jakke som er mer til bruk på turer med overnatting. Viktigere da å holde seg tørr.

Slike sett fra Stormberg er såpass billige at skulle jeg bruke opp 2 sett på et år er det alikevel langt billigere enn å bruke opp ett sett av dyre produkter.

Men faktisk så har settet jeg har fra Stormberg nå overlevd siden sommer 2011. Har har ikke bedrevet wrestling med kampestein og slikt riktignok men går masse med bikkja utenom stier så det er brukt i tett skog, opp og ned skrenter etc. Kan ikke si det er noe nevneverdig slitasje på de enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode anbefalinger her. Av de som er nevnt har jeg bare erfaring med Norrøna Recon og slitestyrken er det ingenting å si på, skjønt du må regne med noen skrammer som årene går. Og at vann ikke lenger preller av på ytterstoffet.

 

Alternativet kunne vært å fortsette som du gjør nå. Det er en viss befrielse i å ha jakke og bukse og regntøy som det ikke er så farlig med fremfor en dress til rundt 10.000 som må vedlikeholdes og uansett aldri blir som ny.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være lurt sjekke Outlet butikker. De har gjerne litt eldre modeller av ting og tang som er litt tyngre.

Jeg har en litt eldre Bergans Dynamic, som tåler en del røff bruk. Også har jeg en Helly Hansen jakke jeg ikke kjenner modellnavn på, men den føles nesten skuddsikker.

Fellesnevneren for disse jakkene er vekta, som gjør at de aldri blir med på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Norrøna Trollveggen og er veldig fornøyd etter 3 års bruk. viktig og vaske etter flere lengre turer selv om jakka ikke nødvendigvis ser skitten ut.

Fett fra kroppen, spesielt i nakkeregionen løsner på sikt tapingen over sømmer og kan gjøre jakka utett.

Og alle goretexjakker må etterimpregneres ! Jeg gjør det ved om lag hver 3 vask :)

 

Svalbard (den dyreste) og Recon fra Norrøna  tror jeg også er veldig slitesterke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålglørhol lapper ein fort saman med lapper når ein kjem heim. Det gjer hvertfall eg. Gidd aldri tenke over å være forsiktig når eg er ute, same kva eg har på. Har vore nøgd med mange skalljakker med membran, men dei som har vore mest slitesterke er ei trelags Bergansjakke eg ikkje hugsar modell på og Arcteryx Alpha SV. Har også den gamle Norrøna Svalbard (Ouslandjakka). Denne er eg særs nøgd med på mange områder, men diverre er den litt lite slitesterk. Men funksjonell så det held!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Arcteryx theta SVX som jeg er veldig fornøyd med. Har hatt den i et år nå og brukt den ganske mye, både uten og med tung sekk og den ser like fin ut som da jeg kjøpte den. Den er vel tilsvarende Alpha SV, men har en ekstra lomme og er endel lengre som gjør den etter min mening bedre for tradisjonelt turbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.