Gå til innhold
  • Bli medlem

Nord Sverige


undertak

Anbefalte innlegg

Har planglagt en tur til Nord-sverige etter jul, skal kjøre over grensen med Narvik.

Planen er å gå på ski og ligg i telt i noen dager, men i mangel på erfaring om turområder hos søta-bror spørr jeg dere.

Er det noen her som anbefaler noen turområder like over grensen, skal gå i 2-3 dager, uansett terreng.?

mvh Oddvar Repstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei ! Jeg har vært i Nord-Sverige (Lappland), flere ganger og kan anbefale en tur dit.Det greieste for deg ville nok ha vært å kjøre inn til Abisko hvor STF (Svenska turistføreningen) har en stor og flott turiststasjon, men så vidt jeg kan se på nettet i dag er den ikke åpen i tidsrommet mellom 8.januar og 24. februar. Abisko har dog også andre overnattingssteder som jeg ikke kjenner til. I "Bjørkliden", før du kommer til Abisko, er det også et hotell. Om det er åpent i januar vet jeg ikke. Søk på "Google" !

Abiskoområdet/Lappland er et eldorado for "turskidåkning" med mange fine "fjellstugor" som står åpne hele året. Starter du fra Abisko turiststasjon på formiddagen er du framme ved den første "stugan", "Abiskojaurestugan", om ettermiddagen. Men husk: På denne tiden av året er dagene korte i Lappland.

Terrenget er meget "behagelig" og løypene er permanent merket med staker med et rødt kors i toppen. "Umulig" å gå feil i godt vær. Avstanden mellom "stugorna" er heller ikke særlig lang. Er du en litt erfaren fjellskiløper og været er OK så tar du et par av dem , kanskje tre , i løpet av en dag.

Ellers vil jeg anbefale deg å gå inn på STFs hjemmeside: www.stfturist.se for nærmere opplysninger og du kan legge inn spørsmålet ditt på www.utsidan.se

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.