Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger veiviser gjennom jungelen av videokamera


MatsHJ

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Som overskriften tilsier så ønsker jeg noen tips vedrørende hvilke videokamera jeg bør gå til anskaffelse av. For å gi dere litt mer kjøtt på beinet, så tenkte jeg kunne beskrive bruksområdet jeg har sett for meg:

 

1) Jeg ønsker et videokamera for å dokumentere korte og lange turer på ski og til fots. Vekt og batterilevetid er noe jeg vil prioritere. I ettertid så skal bildene redigeres. 

 

2) Planen min er å kjøpe meg det nyeste Countour kameraet. Har riktignok ikke 4k som det nyeste GoPro, men jeg betviler at jeg behøver det. Dessuten er prisen litt mer fristende.

 

Til slutt:

 

Jeg har mulighet til å kjøpe alt i USA da jeg skal dit før jul. Er det fortsatt sånn at man skal være obs på å kjøpe kamera i USA grunnet andre format e.l (her er jeg skikkelig grønn, har bare lest det på et forum et sted)? 

 

Håper noen har mulighet til å berike mine stusselig kunnskap.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har riktignok ikke 4k som det nyeste GoPro, men jeg betviler at jeg behøver det. Dessuten er prisen litt mer fristende.

 

Du har jo det nye GoPro 4 Silver som ikke har 4k, og som koster tusenlappen mindre enn GoPro 4 Black. Altså rundt 3000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo det nye GoPro 4 Silver som ikke har 4k, og som koster tusenlappen mindre enn GoPro 4 Black. Altså rundt 3000,-

Det kunne vært et alternativ, ja. Regner med at accessoriene fra tidligere kamera fungerer med de nye også? Så jeg slipper å kjøpe en masse nye fester m.m om det ble alternativt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne vært et alternativ, ja. Regner med at accessoriene fra tidligere kamera fungerer med de nye også? Så jeg slipper å kjøpe en masse nye fester m.m om det ble alternativt..

 

Jeg aner ikke da jeg ikke har noe gopro (enda), men tenkte å kjøpe denne silver-versjonen av 4ern. Ville vært rart om det ikke passet. Prøv å sjekk ut om størrelsen er den samme som tidligere. Koster disse accessoriene mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder LANGE turer, så har GoPro-kameraene, og sikkert alle andre av denne typen også, ganske stusselig batterilevetid. Jeg lånte sønnen min sitt i sommer, og opplevde dessuten tomt batteri allerede på starten av turen fordi jeg tydeligvis ikke hatt klart å slå av kameraet ordentlig kvelden før, etter opplading... Bortsett fra det regnes vel fortsatt GoPro som action-kameratet med best bildekvalitet tror jeg.

 

Nå vet ikke jeg hva du tenker deg å filme, men nå er det jo også sånn at disse action-kameraene egner seg dårlig til "vanlig" filming, ettersom de har objektiver med fast brennvidde (uten zoom m.a.o.), som er ekstremt vidvinklet, og derfor gir veldig mye fortegning. Mange har heller ikke søker, så du ser ikke hva du får med deg på filmen. Til "action"-bruk, f.eks. å ha kameraet på hodet når du kjører på ski, så gir de flotte og effektfulle filmklipp, men til alt annet bruk ville jeg nok heller hatt et vanlig videokamera. Disse har etter hvert blitt veldig små, veldig billige, og med god bildekvalitet!

 

I tillegg har jo stort sett alt av stillbildekameraer fått muligheten til å filme, med god kvalitet, og her er speilreflekskameraer med større sensorer helt i toppen, men de som ikke har vippbar/utsvingbar skjerm er nokså krøkkete å filme med!

 

PS. Når det gjelder videoformat så er det ikke noe problem å handle i utlandet. Du bare velger PAL i stedet for NTSC i innstillingene. Skjønt egentlig spiller det ikke så stor rolle for digital HD-video, videoredigeringsprogrammene og moderne flatskjermer takler alt av formater.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye for godt svar!

 

Det er ikke storartede naturfenomener jeg har tenkt til å fange med kameraet, det er mer et personlig perspektiv på ting som skal fanges. Angående action-kameraet så er det tenkt til å brukes i den sammehengen du nevner, rett og slett for å få med noen sekvenser av skikjøring, sykling m.m som krever frie hender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg en større fan av Contour kameraene fremfor GoPro, men som nevnt over har disse actionkameraene ikke all verdens batteritid.

Husk... 4K er ikke ensbetydende med godt bilde, på lik linje som annonsøren forsøker å lure forbruker til å tro at høyt antall megapixel betyr bedre kamera.

 

Selv benytter jeg meg av en Contour Roam2 (in Action) +Panasonic Hx-Wa30 m/ekstra batteri til generel filming. Sistnevnte er også vanntett til 15m. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående dårlig batteritid finnes det mange typer powerbanker der ute.

Selv bruker jeg en 5000 mAh som er halvparten så stor som en smarttelefon og veier ca. 150 gram.

Tipper du lader videokameraet ca. 2 ganger med den kapasiteten.

Hva heter powerbanken du bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.