Gå til innhold
  • Bli medlem

Før toalettpapiret kom


vertikal

Anbefalte innlegg

Annonse

Å gjøre sitt fornødende i naturen er det slett ikke alle som kan nei. Men myrmose/torvmose inneholder enzymer som bremser litt på aktiviteten til bakteriene. Den er kjent som gunstig å oppbevare fisk og kjøtt i helt tilbake til vikingtiden. Den kan også brukes til å vaske fingrene med etter et dobesøk. Bruk heller myrmose enn annen mose når du tørker deg i r.. bak, etter at du har vært på do. http://friute.no/blogg/tips-og-rad/hensyn-i-naturen-2#pådoinaturen

Når du oppbevarer fisk for å få den til å bli mer holdbar på tur, så bruker du også myrmose:

http://friute.no/archives/2481

Gamle og utprøvde metoder med andre ord. Ikke er det jeg som ville ha hatt en pinne bak nei. Bruk heller myrmosen som er naturens egen våtserviett. Den er behagelig, rensende og inneholder ikke noen kjemikalier: http://www.rolv.no/urtemedisin/artikler/spha_spp/art1.htm

Men husk at den ikke kan erstatte dopapir og såpe helt.

Jon Arne Strand

www.friute.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk følgende historie servert engang fra en arbeidskollega som hadde hørt denne. En mann fisket fra båten sin og så måtte han "på do" og legge en kabel. Dette skjedde på en holme og siden han ikke hadde toalettpapir med seg tok han det nestbeste. En levende måseunge som fikk seg en opplevelse av dei sjeldne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en lengre joggetur måtte jeg få magen i balanse. På hardangervidda og fjellturer har man jo papir, men ikke her. Det klødde noe utrolig å bruke mose og bregner.

 

Men kanskje det er sunt.....

Er du sikker på at det ikke kom med noen brennenesler?

Jeg har ikke opplevd krigen, men jeg har hørt at bøker av Knut Hamsun var ganske mye brukt som papir på utedoen spesielt i siste del av krigen og i etterkrigsårene.

I skogen og fjellet er det vanligvis ikke noe problem å mangle dopapir, men hva gjorde man på sjøen i gamle dager.

F.eks. så hadde ikke Fridtjof Nansens skute Fram noe toalett ombord. Hva gjorde man så?

Hvis jeg ikke husker feil så hadde Fram en rist av tre bak over den åpningen der roret kommer opp gjennom dekket. Denne risten ble brukt som toalett, men hva de hadde å tørke seg med vet jeg ikke.

I enda eldre tider da barske menn seilte over havet i seilskuter var det heller ikke toalett om bord. Da brukte mann nettet under klyverbommen (bauspydet) som toalett. Derav uttrykket "å gå i gallionen". Hva de hadde å tørke seg med vet jeg ikke, men i grov sjø så ble det kanskje automatisk underspyling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gamle seilskuter hadde de ofte ei dassbøtte som ble kalt "Siri", i alle fall her nord. Siri som jentenavn var derfor ikke akkurat populært her, på østlandsbygdene var det derimot vanlig. I teksten til Boknakaran i sangen Hortensia av Harstad har du strofen " Det va minner at dæm stolte på han Harder øngstemainn, som va kokk og sirihalar, servitør og slingermainn." Der har du jobben med å tømme dassbøtta, ikke akkurat noe prestisjejobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bolivia har de et rosa toalettpapir. På fjellet traff jeg en kar, lokal helt og fjellcowboy i samme ærend som meg, i det jeg kom ruslende ned røysa med en rosa rull i hånda.

 

Han lurte på hvorfor jeg hadde kjøpt "John Wayne". "-Uhm..John Wayne..!?" sa jeg, litt forfjamset. "Yes. That." sa han, og pekte på rullen. "It's rough, tough, and takes no shit from nobody!".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bolivia har de et rosa toalettpapir. På fjellet traff jeg en kar, lokal helt og fjellcowboy i samme ærend som meg, i det jeg kom ruslende ned røysa med en rosa rull i hånda.

 

Han lurte på hvorfor jeg hadde kjøpt "John Wayne". "-Uhm..John Wayne..!?" sa jeg, litt forfjamset. "Yes. That." sa han, og pekte på rullen. "It's rough, tough, and takes no shit from nobody!".

I Nepal skal det være en populær fotturrute som kalles "the pink highway" på grunn av alt det rosa toalettpapiret som vinden har hengt opp i busker og kratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan også brukes til å vaske fingrene med etter et dobesøk. Bruk heller myrmose enn annen mose når du tørker deg i r.. bak, etter at du har vært på do.

Gamle og utprøvde metoder med andre ord. Ikke er det jeg som ville ha hatt en pinne bak nei. Bruk heller myrmosen som er naturens egen våtserviett. Den er behagelig, rensende og inneholder ikke noen kjemikalier: http://www.rolv.no/urtemedisin/artikler/spha_spp/art1.htm

Men husk at den ikke kan erstatte dopapir og såpe helt.

 

 

Også etasjemose (og delvis sigd og furumose) har antiseptisk effekt. Vil tru den fungerar like godt som myrmose. Reinlav og kvitkrull kan også brukast sjølv om dei

ikkje har noko bakteriedrepande effekt. Dog, du vil nok foretrekke den halvfuktige og ikkje den turre versjonen...

Men hypotetisk sett, kvifor kan ikkje mose og vatn erstatte dopapir og såpe?

 

For den som vil ha meir dritinformasjon kan eg anbefale kioskveltaren "Med hjerte i døra" av Arngeir Berg og Rune Ottosen. Ei bok som vil gje deg svara på dei fleste spørsmål du aldri har tenkt på om utedoens historie og dermed også relativt mykje dritprat.

Også dopinner (skjetsprek) er omtalt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dopinner? Vet ikke helt.

 

Du trenger ikke lure mer.

Sitat under: "Det er en fantastisk oppfinnelse, sier entusiastene." 

(Legg merke til at de kaller seg Dogruppa. )

 

 

Tørkepinner til gjenbruk

Rikfolk hadde trolig tørkepinnen til engangsbruk, men vanlige folk praktiserte antakelig gjenbruk.

– De fleste tørket nok av den en eller annen plass og satte den i en sprekk og tok den igjen neste dag. Det er en fantastisk oppfinnelse, sier entusiastene.

Dogruppa har en teori om at kongebildene, som er så vanlige på utedoveggene, skal ha sammenheng med tørking.

– Vi tror at når de tok med seg aviser og ukeblader på do, så skulle jo de leses. Men de skulle også brukes til tørk, forteller Frank Storfjord.

– Men når de kom til kongebildene syntes de det var for ille å tørke seg med dem. Så de ble revet ut og hengt på veggen. Sånn startet det, sier han.

http://www.tv2.no/a/3935731

 

 

Plutselig fikk denne enn dypere mening:

:poke:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.tv2.no/a/3935731
 

 

Det vi ble mest overrasket over var hvor små disse dopinnene var som dem brukte, sier Olav Teppen.
Den er 7 cm lang og 1,5 mm tykk, viser han.

Og så skulle en passe akkurat opp her, la pekefingeren under her og dro, så passet det helt perfekt.
Så dette er vel anatomisk det mest riktige tørkemiddelet vi noen gang har hatt, sier Teppen.

De fleste tørket nok av den en eller annen plass og satte den i en sprekk og tok den igjen neste dag.
Det er en fantastisk oppfinnelse, sier entusiastene.

http://www.tv2.no/a/3935731

Edit: He he, en annen forumbruker googlet og fant det samme og postet i samme minuttet...  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 De fleste tørket nok av den en eller annen plass og satte den i en sprekk og tok den igjen neste dag.
 
Må korrigere litt ved å sitere frå det fantastiske bokverket eg visar til i post #18:

Det var noe alle sa at det var noe i veien med Wickström-folket. For eksempel hadde Wickström'ene for vane å bruke dopinnene fleire ganger.

Papir fantes jo ikkje, så de brukte kløvde pinner å tørke seg med på do. Det var det vanlige. Men mens vanlige normale folk kastet pinnene ned
første gang den ble brukt, pleide Wickström'ene å legge dopinnene tilbake og bruke samme pinne om igjen. Gikk noen dit, kunne det hende at
det bare var brukte dopinner å finne i kassen.   Sitat slutt.
 
(For korrektheitas skuld: A. Berg og R. Ottosen har lånt teksta frå Per Olov Enquist's bok Musikantenes uttog)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.