Gå til innhold
  • Bli medlem

Hodelykt- har ikke råd til den beste ;)


Gnukk_og_ute

Anbefalte innlegg

Mørket senker seg og behovet for lys blir større. Så jeg trenger råd til en god hodelykt som ikke koster mange tusenlapper. Vil helst ikke over 500kr, men kan strekke meg oppover mot 1000kr hvis det er nødvendig. Har allerede en "god" kinalykt, men laderen lukta veldig varmt ved første bruk så jeg er litt skeptisk til å bruke den må jeg innrømme så jeg leter etter noe fra en kvalitetslevrandør :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte meg akkurat en Led Lenser H7R2 og må si jeg er mektig imponert over både pakka* og effekt**

Kr 655,- minus Fjellforum rabatten (15%) hos Fjellsport

 

*Batteriet er realtivt lite og man har ikke lang ledning og eksternt batteri på ryggen eller i lomma

 

** Lyser mer enn nok for de fleste oppgaver. Er justerbar både i lystsyrke og fokus (sømløs fra vid til smalt fokuspunkt)

 

 

ll3_1.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker i hovedsak 2 hodelykter, Led Lenser H7 og Princeton Apex Pro. Førstnevnte gir mindre lys enn Apex, men er en grei lykt til fotturer der kravet til lysstyrke ikke er så stort.

Princeton Apex Pro er favoritten, den bruker 2 stk CR123 Lithiumbatterier. Disse er dyre i Norge (billig fra ebay), men de varer lenge. Batteriene er små, så batterikassen bak på hodet er ikke plagsomt i veien. Den har mye kraftigere lys enn H7, og har dessuten 4 små svakere lysdioder til f.eks. lesing eller forefallende gjøremål i leiren.

http://www.fjellsport.no/princeton-tec-apex-pro-black.html

Jeg liker ikke lykter med løs batterikasse eller oppladbare batterier, så disse to er perfekte til mitt bruk.

 

Begge disse er nok for svake til ekstrem bruk som nattlig skikjøring eller hurtigsykling i skogen/på fjellet, men ypperlige til det meste ellers av uteaktivitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på anbefalingen om Zebralight. Kjøpte min for et par år siden, husker ikke modellnavn i farten, men yter 250 lumens på full styrke og kostet rundt omkring 500 + frakt. Finnes i flere batterivalg, mitt falt på CR123A-batterier fordi de visstnok skal tåle kulde bedre enn AA. Skal ikke gå helt god for den påstanden, men uansett veldig fornøyd med lykta. Veldig kompakt og lett lykt som gir godt lys. Ikke funnet forhandler i Norge, men bestilte rett fra deres nettside uten problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan faktisk få ei temmelig bra lykt for godt under 500kr https://www.flust.no/sport-og-fritid/friluftsliv/hodelykter/petzl-hodelykt-e84-p2-myo-xp-belt/ her er ein test http://www.friluftsnett.net/index.php?lang=no&side=test-av-petzl-myo-xp-belt  Som du ser får du den no svært billeg. Eg har hatt 3 generasjonar av denne lykta, dei to første med batteriet på lykta og eg må sei at på denne belt utgåva er lyset betydeleg bedre enn dei to første.

Når det gjeld prisen så har eg sett den for 990kr på det meste.  No finns det heilt sikkert langt betre lykter enn denne ,men ser ein på kva ein får for prisen  229kr så er dette eit svært godt kjøp etter mi meining.   Eg har omtrent samme bruksområde som deg og til slikt bruk passar den fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar. Nå ser det ut til at jeg i første omgang går for en brukt Led Lenser H14jeg ble tilbudt her. Så tror jeg nok det er veldig mulig at det blir en Zebralight med tid og stunder også siden det virker å være enighet om at det er svært gode lykter for pengene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil minne om at lumen kan være noe misvisende da det ikke sier noe om lysspredning. En lykt med få lumen på et fokusert område kan ofte lyse lengre enn en sterkere  med bredt. Det kan være en fordel å ha det i tankene når man velger hva slags lykt man har behov for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med lykter er at slikt som Led Lenser H7, Myo XP etc fungerer fint til leirbruk, gåturer etc men blir litt veike til bruk på ski, sykkel. Spesielt på høsten så spises fuktig høstmørke opp mye av lyset.

Vet ikke hva kinagreier du har. XXL selger Magishine lyktene i litt egen forpakning med garanti. Billigste koster 399 og lyser mye kontra de andre lyktene jeg har nevnt. Men de er så klart større og du har et batteri av en viss størrelse.

På teltur foretrekker jeg de litt mindre. Så mye enklere å sette de på hodet som har alt i en forpakning, Mer mas å finnes frem lykt, koblet til batteri, putte batteri i en lomme. Men til aktivitet er de langt bedre.

 

KJøpte i en liten lykt til teltbruk i våres http://www.dx.com/p/waterproof-cree-xr-e-r2-3-mode-white-light-headlamp-black-3-x-aaa-143891#.VDtzwhbDVT8

Billig og lyser bra. Vanntett er den vel neppe selv om det står det. neppe 350lm heller men lyser klart bedre enn en Petzl Myo XP jeg har, den er vel oppgitt til 220lm så vidt jeg husker.

Så kjører jeg lamper ala dette i aktivitet. http://www.xxl.no/vintersport/langrenn/langrennstilbehor/magicshine-mj-872-multi-sykkellykt/p/1074571_1_style

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en Petzl Mayo XP med batteripakke i hodebåndet i mange år, har fungert helt perfekt hele tiden. Den bruker 3 AA batterier.

Den vippbare diffusoren på linsa er fin til leirbruk og til å gå med siden den den da lager en veldig bred og fin lysring, så du slipper å flytte mye på hodet for å se til sidene.

For å få vekten ned på sekken når det er viktig, har jeg også en Petzl Tikkina 2, den veier 80g med batterier og den får du til en 100 lapp av og til på tilbud. Den har 3 AAA batterier og lyser i 55-190 timer (full - lav styrke). Skal være lenge på tur for å bruke opp batteriene på en tur, men har likevel ekstra batterier med for sikkerhets skyld tilfelle den f.eks går på nede i sekken og jeg ikke oppdager det.

 

Jeg gikk på ski med Mayo XP'en noen år, men i nedoverbakker med litt dårlige snøforhold (der det var viktig å se småting som stakk opp i løypa) lyser den litt for dårlig.

 

Har også Magicshine 808, den lyser mer enn bra nok til skibruk. Jeg har den modellen med SSC P7 (ca 900 Lumen) diode og ikke CREE XM-L, den lyser litt bredere enn Cree dioden og har ikke den "Svarte ringen" ytterst i lysbildet som enkelte lykter med Cree dioder har (og jeg synes er forstyrrende).

Bakdelen med den er at hodebåndet er litt i enkleste laget (eller var) og at O-ring festet gjør at lykta siger ned. Lykta er egentlig litt for tung for måten den er festet på.

Jeg har løst det på min ved å bytte hodebånd fra en billigere variant kjøpt på DX, denne hadde bedre hodebånd og "tannhjulsfeste" så jeg byttet festet fra denne og over på 808 lykta.

 

Vær obs på at MJ808 og den andre lykta det linkes til lyser mye "rundt", til sykling på vei er det ikke mulig  å vinkle lyktene på en slik måte at du unngår å irritere enkelte bilister, og de dermed ikke dimmer ned fjernlysene sine. Derfor har jeg en  MJ816 til sykkelbruk, det er en "Mikke mus style" lykt med 2 ekstra lamper som er nærlys og samme hovedlys som MJ808. MJ816 er litt tung til å ha på hodet.

 

Som nevnt av andre så må du ikke se deg blind på Lumen tallet, siden Lumen er lysstyrke fordelt på areal. Er dette arealet for lite er lykta likevel ubrukelig til annet eller "spotlight" selv om den kan ha 900 Lumen. Altså det er vel så viktig å finne en lykt med riktig spredning av lyset til ditt formål fremfor en med høyest mulig Lumen tall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.klikk.no/helse/trening/tester/article930384.ece?utm_source=sol.no&utm_medium=cpc&utm_content=editorial&utm_campaign=Paid+front+box+sol.no  Her har du ein ny test av hodelykter.

 

Til bruk på fjelltur med overnatting der ein ikkje spring/går på ski eller syklar så kan ein klare seg med svakare lys då ting skjer i eit langsommare tempo. Da er det gjerne greitt med ei lykt som batteriet varar lenge på. Om ein har ei lykt med kraftig lys og oppladbart batteri så er det ganske surt når batteriet er tomt om ein står på fjellet uten lademuligheit. Derfor er det viktig å sjå på kva slags bruk ein har, det finns ikkje ei lykt som passar best til alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en Silva hodelykt på Clas olsen til under 200 kr, en genial og enkel lykt som ikke står tilbake for noen. 3 stillinger på lys som var mer enn nok

for mitt vedkomende. Og det beste av alt , lykta er så å si gratis. :hyper:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for zebralight. Det er der du får mest for pengene. Selv om man ikke alltid trenger mye lys når man går så hender det, f.eks når man skal finne teltplass, at det er praktisk å kunne se litt lenger og da er det veldig greit med en boost. Selv om lykta har mange lm på maks så betyr jo ikke det at man må ha den på full guffe hele tiden ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye bra billige ledlykter på markedet, det beste tipset er jeg kan komme med er å kjøpe en hvor du kan ha batteripakka på kroppen, ellers så kan du nok risikere at den lykta som du  

kjøpte som lyste så bra inne ikke gir noe særlig lys ute i -10 og kaldere. Men som en over nevnte bruksområdet vil være avgjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.