Gå til innhold
  • Bli medlem

Støvler for fjelltur


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei

Lurte på synspunkter rundt valg av støvler til toppturer (gåing/klyving/lett klatring).

I utgangspunktet har jeg alltid fått høre at man MÅ ha relativt tunge støvler med god ankelstøtte og stive såler.

Nå har jeg prøvd med noen lettere støvler med mykere såler og ok, men ikke overdrevet kraftig støtte for ankelen.

Min erfaring er at mykere såle gjør at jeg får bedre "kontakt" med fjellet og føler friksjon etc bedre an. At den er lettere er selvfølgelig også en ubetinget fordel. Mindre stive såler og mindre ankelstøtte gjør selvfølgelig sjansene større for vridninger og derav følgende fortstuelser etc. Nå er ikke dette det store problemet for meg da jeg har "gummi-ankler" som aldri før har opplevd noen forstuvning.

Støvlene jeg har er gore-tex, noe som jeg opplever som en stor ulempe, og skulle gjerne byttet dem i lær.

Ellers må jeg si jeg er meget godt fornøyd med dem(med en god sokk er de også overraskende varme).

Hva er deres erfaring - må støvlene være store, tunge og stive for fjellturen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker for tiden Crispi Besseggen, og de er verken for stive eller for tunge. Jeg foretrekker å gå med sko som ikke veier for mye (tenk hvor mange ganger du løfter beina på en fjelltur). Stabilitet er viktig, men disse skoa gir absolutt nok støtte. For klatring fungerer de helt greit, iallfall vanlig høyfjellsklatring til grad 4. På bre ser jeg ingen fordeler med myke sko. Dersom turen går mest på bre bruker jeg langt stivere sko. Prøv å klatre i isen kun med frontpiggene på stegjerna når skoa bøyer seg :)

Jeg har også gått mye med veldig stive sko i fjellet, men det har det blitt slutt med. Du går mye lengre og behageligere med lettere sko, men ikke misforstå, jeg bruker aldri såkalte terrengsko. Høyfjell betyr steinrøys, snø, vann og is. Det er viktig å kunne holde seg tørr og føle at skoa beskytter deg mot underlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg bruker for tiden Crispi Besseggen, og de er verken for stive eller for tunge. Jeg foretrekker å gå med sko som ikke veier for mye (tenk hvor mange ganger du løfter beina på en fjelltur). Stabilitet er viktig, men disse skoa gir absolutt nok støtte. For klatring fungerer de helt greit, iallfall vanlig høyfjellsklatring til grad 4. På bre ser jeg ingen fordeler med myke sko. Dersom turen går mest på bre bruker jeg langt stivere sko. Prøv å klatre i isen kun med frontpiggene på stegjerna når skoa bøyer seg :)

Jeg har også gått mye med veldig stive sko i fjellet, men det har det blitt slutt med. Du går mye lengre og behageligere med lettere sko, men ikke misforstå, jeg bruker aldri såkalte terrengsko. Høyfjell betyr steinrøys, snø, vann og is. Det er viktig å kunne holde seg tørr og føle at skoa beskytter deg mot underlaget.

Selv bruker jeg plaststøvler til breturer og stegjern, stive og holder deg tørr(bortsett fra svette) uansett.

Støvelen jeg snakker om blir en slags "cross-over" mellom de såkalte terrengskoene og en mer tradisjonell fjellstøvel.

Med en gammasj og fersk impregnering egner skoene seg godt til både vann og søle.

Noen ville nok savne noe stabilitet med dem, men det blir nok en smakssak...

Mannen med "gummi-anklene"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er ganske mange som bruker forskjellige former for plaststøvler på bre. Støvler er jo personlige greier slik at det som funker for noen, kan være feil for andre. Likevel overrasker det meg at så mange bruker plaststøvler.

Lærstøvler er mye behageligere å gå med både på breen og ikke minst på anmarsjen. De er mer enn vanntette nok, stort sett litt lettere og dersom man velger en solid støvel, mer enn stive nok.

Den eneste hensikten med å bruke plaststøvler på bre slik jeg ser det er at man klatrer litt lettere opp veldig bratte partier. På de fleste norske breer er imidlertid ikke det en særlig viktig egenskap.

Når jeg først er i gang overrasker det meg også litt at så mange velger step-in stegjern. Selv synes jeg den varianten man snører på støvlene er mye mindre plundrete å forholde seg til. Er dette en motesak ?

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes step-in stegjern fungerer utrolig greit. Bare å spenne på hælspenna og en ekstra backup-reim rundt foten. Men nå har tradisjonelle stegjern blitt adskillig lettere å ta av og på også...

Mine gamle reim-stegjern er iallfall mye mer styr å ta på enn step-in stegjerna mine. Men man er avhengig av sko som er forberedt for slikt, og da blir ofte skoa for stive igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ser at det er ganske mange som bruker forskjellige former for plaststøvler på bre. Støvler er jo personlige greier slik at det som funker for noen, kan være feil for andre. Likevel overrasker det meg at så mange bruker plaststøvler.

Lærstøvler er mye behageligere å gå med både på breen og ikke minst på anmarsjen. De er mer enn vanntette nok, stort sett litt lettere og dersom man velger en solid støvel, mer enn stive nok.

Den eneste hensikten med å bruke plaststøvler på bre slik jeg ser det er at man klatrer litt lettere opp veldig bratte partier. På de fleste norske breer er imidlertid ikke det en særlig viktig egenskap.

Når jeg først er i gang overrasker det meg også litt at så mange velger step-in stegjern. Selv synes jeg den varianten man snører på støvlene er mye mindre plundrete å forholde seg til. Er dette en motesak ?

mvh Bjørn Revil

Enig i at lærstøvler stort sett er adskillig mer behagelig å gå med på bre.

Grunnen til at jeg bruker plaststøvler er at jeg også bruker disse på vinterstid og til klatring i utlandet. Slik jeg ser det er plast en god del varmere og enklere å holde tørre/tørke. Og dessuten, som du nevner, enklere å bruke til klatring på bratt snø/is.

Hadde jeg hatt økonomi til det skulle jeg gjerne kjøpt meg et par støvler til, men inntil nå har jeg bare plast-klumpene og "fjell-tøflene"(som er for myke for stegjern).

Jeg har nesten bare brukt step-in, og vært fornøyd med disse. Men kanskje du har rett; at det er en motesak(lurt på oss av industrien:-))

Gummi-ankel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Min variant er å bruke joggesko på stien og i lettere terreng for å spare føtter/knær, mens jeg tar på meg Besseggen i urda eller på breen. Jeg har ikke behov for stivere støvler, kanskje bortsett fra i veldig bratte snø/skare-bakker... Men det er meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dem som er redd for at fjellstøvler kan være for tunge; her kommer et raskt resonnement hentet fra Alf B. Bryns bok "Tinder og Banditter - Opplevelser i Alperne og på Corsica", Johan Grundt Tanum 1943:

"... Under marsj vil nemlig alltid den ene støvel hvile på bakken - man bærer med andre ord aldri mer enn en støvel.

Skal man f.eks. marsjere en kilometer i løpet av 10 minutter, vil man med støvlene i ryggsekken komme til å bære 2 støvler i 10 minutter for å få dem fra det ene sted til det annet, mens man med støvlene på benene bærer hver av støvlene bare i 5 minutter - altså en støvel i 10 minutter.

At allikevel begge støvlene kommer fram, er temmelig gåtefullt, og den teoretiske behandling av problemet har gjennom tidene voldt fysikere store vanskeligheter.*)

Noen helt tilfredsstillende forklaring har man da heller ikke kunnet finne frem til, uten å måtte forkaste de hovedsetinger som vår tids fysikk er bygget på, og dertil har saken (etter min mening med rette) ikke vært tillagt stor nok betydning.**)...

*) Jfr.bl.a. prof. Sahulka i <> 1905, s.422 og fl. <>.

**) En unntagelse danner Eddington som i sitt verk: <> framsetter en ny og meget radikal teori, som det imidlertid ville føre for vidt å komme inn på her. "

Vitenskapen har kommet noe lenger siden den gang :?:

OleG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boken ble trykket opp igjen og gitt ut som paperback ca 1988, og jeg kjøpte den for ca 10 år siden. Hvis du er heldig kan den bestilles i en bokhandel. Ellers er det vel bibliotek og antikvariat da ?

Boken er nesten like bra som "Barske Glæder" av Zappfe !

Lykke til !

OleG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.