Gå til innhold
  • Bli medlem

FJELLSKI. Tips?


GuttPåTur

Anbefalte innlegg

Fisher Europe99 fjellski 2,05m lang er innkjøpt og testet første tur. Skiene stod til forventningene. De var litt tyngre men mye mere stødig enn vanlige langrennsski, altså slik jeg ønsket. Alfa Skarvet støvlene var helt høvding, solide, varme og stødige. Rene slalomutstyret!!! Ulempen er selvsagt at utstyret veier mere slik at det tar mye mere på kreftene dersom jeg skal gå med vanlig skiteknikk, men det er kanskje ikke tanken? Merker det adskillig mere på endel muskelgrupper i forhold til vanlig langrennski. Således vil jeg tro det er en god ide å ha etpar timer på fjellskia i forkant av lengre turer slik at en er forberedt. Jeg vil tro stilen blir litt mere statisk med fjellski for oss 'vanlige' folk?

Skiene er også bredere enn langrennskia men det gikk forbausende greit i trikkespora...

SMØRING

Kan noen gi meg erfaring med smøring av fjellski i forhold til langrennski?

SKIFELLER

Jeg hadde tenkt å kjøpe skifeller også men etter å ha prata med selgeren om forskjellige typer så var jeg helt forvirret og usikker og ventet litt med DET innkjøpet. Selgeren mente jeg kunne kjøpe begge typene og ha dem med på tur, det var jo et seriøst forslag :-) Sekken blir alltid fyllt opp fra før, nå er det ikke mye ledig plass gitt. Er skifeller et must? Altså er ikke smøring tilstrekkelig godt feste?

Halv eller hel fell? Den halve, hvor lang bør den egentlig være? Tror de kommer i svært stor lengde slik at jeg må kappe den.

Erfaring generellt? Slitsomt å ta av og på? Gjør en det i praksis? Hvilken type feller egner seg best til mine ski? Hvem selger den typen i Oslo området evt internett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
SKIFELLER

Jeg hadde tenkt å kjøpe skifeller også men etter å ha prata med selgeren om forskjellige typer så var jeg helt forvirret og usikker og ventet litt med DET innkjøpet. Selgeren mente jeg kunne kjøpe begge typene og ha dem med på tur, det var jo et seriøst forslag :D Sekken blir alltid fyllt opp fra før, nå er det ikke mye ledig plass gitt. Er skifeller et must? Altså er ikke smøring tilstrekkelig godt feste?

Halv eller hel fell? Den halve, hvor lang bør den egentlig være? Tror de kommer i svært stor lengde slik at jeg må kappe den.

Erfaring generellt? Slitsomt å ta av og på? Gjør en det i praksis? Hvilken type feller egner seg best til mine ski? Hvem selger den typen i Oslo området evt internett?

Hva skal du bruke skiene til? I småkupert terreng og godt føre er det ikke noe broblem med smurning. Kortfeller har jeg kun sett i bruk en gang, og da løsnet de ofte. Disse skiene hadde ikke eget feste for dem. Kan godt hende en annen løsning funker bra.

Skal du gå på topptur i for eksempel Jotunheimen trenger du et par lange feller. Skal disse tas mye av og på kan det være lurt med feste både foran og bak. Feller av naturlig pels glir bedre enn nylon, men blir fortre slitt. G3 feller skal ha bedre gli enn Montana, og det kan være et poeng hvis du har fellene på selv i korte stigninger når det er småkupert terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.