Gå til innhold
  • Bli medlem

Høsten kommer i Lomsdalen


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Annonse

Flott rapport KI. Jeg skal linke den til et tysk par som jeg har hjulpet med et par turer på Saltfjellet. Nå har de planer om Lomsdal/Visten til neste år. Jeg har ikke selv gått dette området, men har forstått at det er lite med jordsmonn for teltplugger. Er det andre forskjeller fra Saltfjellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tilbakemeldinger!

 

Jeg la ut detaljene ruten inn fra Langfjorden for å gi et alternativ for de som ikke vil betale båtskyss fra Børja. Et greit alternativ til Tosbotn og indre strøk (Vefsn - Grane) - som jo er definert som hovedinnfallsporter. (Nasjonalparken har 4 kommuner og 4 definerte hovedinnfallsporter som blir prioritert for "tilrettelegging")

 

@OttoStover Jeg er ikke så veldig bevandret i Saltfjellet - men jeg tror dette lavereliggende landskapet generellt er mer kupert og krevende frem til at man er inne i dette kjerneområdet. Det er ikke uten grunn at det aldri er bygd veier inn hit - det er ikke så lett å komme til. Det gjelder også Vistenfjorden og områdene der inne.

 

Breivatnan ligger på bare 500 moh og høyeste punkt er 600 - men ganske så forblåst. Det er lett å finne gode teltplasser. Det er også et ganske spennende når det gjelder fiske. Mange vann har grov fisk og det er lett å finne seg et sted for seg selv. Forholdsvis lite besøk etter at det ble NP - merkelig nok så det er plass til flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig rapport :-)

 

Flott rapport KI. Jeg skal linke den til et tysk par som jeg har hjulpet med et par turer på Saltfjellet. Nå har de planer om Lomsdal/Visten til neste år. Jeg har ikke selv gått dette området, men har forstått at det er lite med jordsmonn for teltplugger. Er det andre forskjeller fra Saltfjellet?

En annen forskjell er mangelen på T-merkede stier og turistforeningshytter. Noen enkle krypinn eksisterer dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.