Gå til innhold
  • Bli medlem

Grand Canyon


Anbefalte innlegg

Noen som har vært på tur i Grand Canyon (litt mer enn å bare parkere bilen på rimen og gå til nærmeste utkikkspunkt)? Vurderer å prøve å få til en tur ned i bunnen av canyonen i forbindelse med USA tur til neste år. Blir antageligvis i siste halvdel av august og har vel forstått at denne perioden kan være noe varm.

 

Noen med erfaringer på rutevalg og overnattingsmuligheter?

 

Har forøvrig lest litt på nettet allerede da, men fint å høre om noen her inne har førstehåndserfaringer.

 

http://www.nps.gov/grca/index.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_trails_in_Grand_Canyon_National_Park

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært der i slutten av juli, og det var j**lig varmt!
 

Vi vandret litt på oversiden og kjørte helikopter, men gikk ikke ned.
Vi skal ditt igjen neste år også. Litt usikker på hva vi skal ta oss til konkret at unger er med denne gangen.
 
Et vennepar tok seg en tur ned for 2 år siden og holdt faktisk på å stryke med pga varme og veskemangel. Selv om de var erfarne Norsk fjellfolk så undervurderte de det totalt. Vet de fikk en skikelig støkk.
 
Ganske mange som omkommer der hvert år så vær hvertfall forsiktig (https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#safe=off&q=die%20grand%20canyon)
Går helt sikkert greit å gjøre dette ganske kontrollert, men gjør litt research først og sjekk ut råd/tips.
 
God tur uansett. Er en nydelig plass.
 
PS! Ellers anbefaler jeg overnatting i Williams. De har verdens beste spareribs i en liten ute-resturant i sentrum (ikke så mange å velge mellom så du finner den nok :phone: )
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende prosjekt. Jeg har faktisk selv også ruget på tanken å gå ned der. Jeg var der for noen år siden - og stedet er jo enormt. Alt er stort "over there" og Grand Canyon var virkelig grand.

 

Men en krevende tur. Er det ikke 1600 høydemeter? Er vel best å overnatte nede i lodge der - bestille på forhånd må jeg tro :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende prosjekt. Jeg har faktisk selv også ruget på tanken å gå ned der. Jeg var der for noen år siden - og stedet er jo enormt. Alt er stort "over there" og Grand Canyon var virkelig grand.

 

Men en krevende tur. Er det ikke 1600 høydemeter? Er vel best å overnatte nede i lodge der - bestille på forhånd må jeg tro :)

 

Satser på at jeg etter å ha gått 360 km på John Muir Trail og besteget Mt Whitney på 4421 meter så er jeg så sprek at jeg springer ned og opp igjen på et par timer :D

Finnes bare en lodge nede i canyonen (Phantom Ranch). Men det er flere campsites som krever reservasjon. Litt usikker på om jeg skal forsøke å reserve enten seng på ranchen eller en teltplass. Utfordringen er at dette blir en bonustur dersom jeg har tid etter å ha gått JMT, så litt vanskelig å vite eksakt hvilken dato det blir. Bright Angel Trail er 16 km (1335 høydemeter i forskjell) med meget vedlikeholdt sti så det burde være fullt mulig å gå den på en dag (ned tidlig på morgenen og opp igjen etter den verste heten er over). Om mann ikke overnatter trenger en ikke noen reservasjoner eller tillatelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Var i grand canyon april 2013, rafting fra les ferry til Phantom ranch. Overnattet på hyttene i Phantom Ranch, før jeg gikk ut stien, Bright angel trail. 

 

Veldig greit å gå på stien, gikk med joggesko og dagstursekk. Jeg ville ikke hatt noe problem med å ha gått ned og opp på samme dag. Når det gjelder advarsel mot dette, må det sees i sammenheng med at det er veldig mange som besøker området og ikke alle er i like god form. Det sammen med at en går ned først, dvs den letteste delen først. Dette kan lure de som ikke er vant til å gå i fjellet. Normalt går man opp et fjell og ned etterpå, dvs den tyngste delen først.

 

Jeg var der i slutten av april og temp på 20-25 grader.  Om sommermånedene er det bakerovn i canyonen, iflg guidene som var med på turen. Varmt også når sola går ned. Det må tas hensyn til dersom du skal gå i det tidsrommet.

 

Det er 4 ? steder langs stien der en kan etterfylle vannflasker.

 

Hyttene i phantom ranch var greie å sove i, men det er riktig at de må bestilles i lang tid i forveien. Det var ikke mye å gjøre ved Phantom Ranch.

 

Dersom jeg skal anbefale noe,er det komme til GC om kvelden, ta inn på hotell på toppen, få med deg soloppgangen og evt. gå ned og opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hi

vi var i midten av juli 2013 nede. Pga ekstrem varme var det ikke lov å være p tur mellom kl.10 og kl.16 hvis jeg husker rett. Det var da rundt +50. I tillegg kommer fuktigheten som gjør at man ikke er så kjapp i midtdelen av dagen. Vi var tre dager underveis. En ned, to netter p Phantom Ranch og en tidlig opp igjen.

Mange side daler å oppdage. Flott med ekstra dag nede.

Vi hadde bestillt feil, Indian Garden Camp i steden for Phantom Ranch. Indian Garden er halvveis ned. Vi kunne booke om via tlf en måned i forveien og siste sengeplass som manglet i mans dorm, fikk vi ved turistinfo kvelden før vi starta turen nedover. Vi var heldig. Hvis med overnatting greit å booke dinner og breakfast, må bookes i forkant. Mindre mat å bære nedover.

Vanvittig flott tur med tordenvær, regnbue og ordentlig skikkelig varme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ruta fra South Kaibab Trail er utrolig fin, anbefales på det sterkeste!
Det er absolutt ikke noe problem å gå opp og ned på en dag, så lenge du får i deg nok vann. Selv om det er 1500 høydemeter hver vei, går man aldri spesielt bratt. Det er lave trappetrinn i sikk-sakk-stier hele veien, så høydemeterne flyr unna mens man tusler av gårde. 
Ville likevel ikke dratt i august, det blir vanvittig varmt der nede. Da jeg var der i april snødde det da jeg startet gå, mens på bunnen var det 25 grader. Ønsker deg i alle fall en riktig god tur! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker deg i alle fall en riktig god tur! :)

 

Takk! Har vel kommet fram til at jeg heller kommer til å prioritere tiden på hovedturen i Sierra når jeg er der. Har en måned til disposisjon, men plan A nå er å bruke hele denne tiden i Sierra, så får jeg heller ta en kjøretur til Grand Canyon på sparket om jeg skulle komme ned fra fjellet litt tidliggere enn ventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.