Gå til innhold
  • Bli medlem

Jerven Fjellduken


Sopranoo

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har tenkt å investere i en Fjellduk fra jerven. Primært har jeg tenkt å bruke den som ytterlag til soveposen, vinterstid, når jeg er under åpen himmel.

MEN

Jeg kan tenke meg termo verisjonen, med noe isolasjon.

Som nevnt er planen å bruke den som ytterlag til soveposen, men finner ikke noen passlige mål? Finnes det virkeli bare 143x143cm? 

Har noen andre løsninger ved å sove under åpen himmel? I alt fra -1 til -15? 

 

Finnes det bedre alternativ en Fjellduken Jerven? 

 

Takker for svar! 

Ha en nydelig JAKT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det bare er et soveposetrekk du trenger så kan det tenkes at et "Grevlingtrekk" vil gjøre samme nytten.

http://www.oslosportslager.no/produkt/mammut-ajungilak-grevling-yttertrekk-til-sovepose-5322.aspx

Men du må uansett regne med noe kondens på innsiden av trekket når du sover ute vinterstid.

Trekket, uansett type, vil være en kald flate som diffusjonen kondenserer på. 

Jeg har prøvd ut to løsninger i telt eller åpen himmel om vinteren.

1. Grvlingtrekk utenpå en varm pose gir garantert kondens på trekket.

2. En lett sommerpose med en varmere sovepose utenpå er det jeg synes fungerer best, men da tåler du ikke nedbør.

De som virkelig har erfaring med dette er de som har gått på ski til nord- eller sydpolen. De bruker en diffusjonstett pose innerst og bare et vanlg trekk ytterst.

Diffusjonen holdes da inne i posen i stedet for å kondensere i fyllet på soveposen for så å fryse til is neste dag.

 

Jeg vet ikke om det finnes, men en diffusjonstett innerpose med f.eks. flanell,  bomulls- eller ullfrote på innsiden måtte vel være den ultimate løsningen.

Det finnes et slikt stoff som brukes over madrassen i sengen til små barn som ikke er tørre om natten. Kanskje dette kunne brukes til å lage en slik pose av.

Her er et eksempel på stoff, men det er ikke diffusjonstett. Kanskje det finnes et eller annet stoff sin er helt tett.

http://arna-coronet.no/sengetrekk/beskyttelsestrekk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som virkelig har erfaring med dette er de som har gått på ski til nord- eller sydpolen. De bruker en diffusjonstett pose innerst og bare et vanlg trekk ytterst.

Diffusjonen holdes da inne i posen i stedet for å kondensere i fyllet på soveposen for så å fryse til is neste dag.

 

Jeg vet ikke om det finnes, men en diffusjonstett innerpose med f.eks. flanell,  bomulls- eller ullfrote på innsiden måtte vel være den ultimate løsningen.

Det finnes et slikt stoff som brukes over madrassen i sengen til små barn som ikke er tørre om natten. Kanskje dette kunne brukes til å lage en slik pose av.

Her er et eksempel på stoff:

http://arna-coronet.no/sengetrekk/beskyttelsestrekk/

 

Er vel helst til nordpolen dette er vanlig. Til sydpolen er det nok soldager til å tørke soveposen. På 4-5 dagers turer som vi normale vanligvis er på så vil heller ikke posen bli så våt av svette at det blir noe stort problem.

 

Skal mann ha en lett dampsperrepose med for på insiden måtte det jo vært genialt å lagt noe med cubenfiber. Det er lett å jobbe med siden man bare kan tape sømmene og mann slipper å sy. Men bomulsfrotte  er vel kanskje ikke det smarteste siden det holder varmen dårlig når det blir vått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at det vil være uheldig å ha et fast stoff på innsiden av en vbl da det vil være nye vanskeligere å tørke. Optimalt er nok å bruke ullundertøy i en vbl slik at du kan vri det opp og tørke det separat.

 

Evt en vanntett pose og en silke eller fleece lakenpose inne i denne. Silke kan også frysetørkes for å få ut fuktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fora jervenduk er genialt til slikt bruk. Me har fleire varianter i hus, og dei er noko av det utstyret me brukar mest. Når den er fora oppstår ikkje kondenseringsproblemet i nevneverdig grad. Fin i skauen under open himmel, men aller best, når du er i fjellet, utan tre til tarp, har du ei løsning som gjer at du kan ligge under open himmel likevel. Har lagt under open himmel på sunnmørstoppar i alskens møkkavær og holdt meg varm og god. Seinast i fjor seinhaust, i liten kuling og nedbør. Tipptopp. Ved greit vær og tilstrekkelig erfaring er det ingen problem å reise på fleirdagers skiturar med berre ein slik også, og rett og slett droppe teltet.

Ved hyttetilhyttetur vinter er den standardutstyr for backup.

Sommaren er den ufora varianten med som backup.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Når den er fora oppstår ikkje kondenseringsproblemet i nevneverdig grad.

 

Kondenseringa skjer i like stor grad (dette er dokumentert av Jerven). Men det er ikkje noko problemet¹ før foret er så rått at det vert ubehagleg. Derfor fungerer dette godt til ei natt eller to, men dårleg over tid dersom ein ikkje får turka foret.

¹Med unntak av vektauken som er målbar etter fyrste natt. Og så vektbevisst dette forumet har vorte, må det også reknast som eit problem. Men for dei vektbevisste er vel ein fora fjellduk heilt uaktuelt uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  

Kondenseringa skjer i like stor grad (dette er dokumentert av Jerven). Men det er ikkje noko problemet¹ før foret er så rått at det vert ubehagleg. Derfor fungerer dette godt til ei natt eller to, men dårleg over tid dersom ein ikkje får turka foret.

¹Med unntak av vektauken som er målbar etter fyrste natt. Og så vektbevisst dette forumet har vorte, må det også reknast som eit problem. Men for dei vektbevisste er vel ein fora fjellduk heilt uaktuelt uansett.

Ok. Eg har brukt min i inntil ei veke utan å merke noko, men skal ikkje krangle på dokumenterte fakta :)
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4-5 dagers turer som vi normale vanligvis er på så vil heller ikke posen bli så våt av svette at det blir noe stort problem.

 

 

Jeg var på en snøhuletur for mange år siden. Vi hadde med oss en som var politi og han hadde tatt med seg en likpose til å ha utenpå soveposen.

Denne var genial, mente han, for den hadde både god plass og glidelås.

Han lå i denne likposen en natt og neste kveld var soveposen hans stivfrossen.

Dette endte med at han tok sekken på ryggen, hodelykt på hodet og tilbrakte natten på hotell.

Altså hvis soveposetrekket er tett nok så produserer du nok fuktighet i løpet av natten til at soveposen blir våt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en dampsperrepose (Hotsac VBL) fra Western Mountaineering, veier ca 130g komplett er i nylon og har sølvfolie på innsiden for å reflektere kroppsvarme. Siden jeg kjøpte den i sommer har jeg ikke rukket å prøve den. (kjøpte fra outnorth.se via en bekjent i Sverige)

Ellers kan du bruke et "Space blanket" inne i posen, altså en av de sølvfolierte nødposene, billigste jeg har sett her til lands av de er på Spar Kjøp til 29.50, vet ikke hvor slitesterke de er, så det kan være en fordel å ha 2stk. Spar Kjøp har faktisk av alle ting Jerven duker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på en snøhuletur for mange år siden. Vi hadde med oss en som var politi og han hadde tatt med seg en likpose til å ha utenpå soveposen.

Denne var genial, mente han, for den hadde både god plass og glidelås.

Han lå i denne likposen en natt og neste kveld var soveposen hans stivfrossen.

Dette endte med at han tok sekken på ryggen, hodelykt på hodet og tilbrakte natten på hotell.

Altså hvis soveposetrekket er tett nok så produserer du nok fuktighet i løpet av natten til at soveposen blir våt.

 

Det tviler jeg ikke på. Var ikke ved bruk av tett trekk over soveposen jeg tenkte på. Man svetter vel opp til et par liter i løpet av en natt og det er mer enn nok til å gjøre en dunpose gjennomvåt hvis det blir null pusting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojj, For noen svar på kort kort tid! Hvis jeg har fattet dette riktig, så er kanskje ikke jerven thermo hunter, noe å sove i? Burde heller gå for en bedre sovepose, å noen form for trekk over den? :)

 

Fjellduken som nødly og tarp over soveplassen. En sovepose som tåler litt fukt er grei om du skal sove ute. Du kan også bruke et vanntett pustende trekk over posen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellduken som nødly og tarp over soveplassen. En sovepose som tåler litt fukt er grei om du skal sove ute. Du kan også bruke et vanntett pustende trekk over posen.

Mener du det finnes et vanntett trekk som puster i kulde? 

 

Jeg deler erfaringene til Tessatroll. Thermo hunter som yttertrekk. Jeg bruker en fiberpose inni. Dun kan bli mye mer påvirket av fuktughet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fekk meg ein aha-oppleving ei vinternatt for mange år sidan. Då eg fortsatt hadde telt med skråvegg i enden, hadde eg høyrt tipset om å legge jakka (som beviseleg var pustande) rundt enden av soveposen for å beskytte denne mot teltduken. Fotenden av soveposen min har aldri vore så våt som han vart den natta.

Å ha ei kondensfri natt med vanntett, pustande trekk utanpå soveposen, er rein utopi.

Fora fjellduk fungerer ei natt eller to, eller fleire avhengig av tørkemoglegheiter, men det er fordi kondensen vert liggande i foret og dermed held soveposen turr. Mange er fornøgd med denne løysinga, og det er fordi det fungerer. Men dersom ein ikkje tar høgde for at foret vert metta etter ei tid, kan ein få seg ein ubehagleg overrasking dersom ein legg ut på langtur.

Sjølv overnattar eg utan telt bare dersom det ikkje er veldig sannsynleg at det vert opphaldsvær, og då greiere eg meg fint utan nokon form for utanpåtrekk. Sjølv om eg hadde ei litt ubehagleg natt ute i vind og nysnø i fjor vår. Men med unntak av snø i ansiktet, var det ikkje noko fuktproblem (då trur eg at eg hadde ein sovepose med ytterstoff av bomull, noko som fungerer godt både med tanke kondens og bålglør).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har vært på overnatting under åpen himmel i skogen, har jeg alltid hatt med jervenduken original med meg som beskyttelse om det skulle komme en enslig liten byge midt på natta( og det har hendt tross skyfri værmelding). Da hadde jeg på forhånd åpnet duken helt, og hadde den lett tilgjengelig, så den bare var å trekke over posen som et pledd når regnet kom. Men selv da kondenserte det på undersiden av duken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har vært på overnatting under åpen himmel i skogen, har jeg alltid hatt med jervenduken original med meg som beskyttelse om det skulle komme en enslig liten byge midt på natta( og det har hendt tross skyfri værmelding). Da hadde jeg på forhånd åpnet duken helt, og hadde den lett tilgjengelig, så den bare var å trekke over posen som et pledd når regnet kom. Men selv da kondenserte det på undersiden av duken.

 

Det er helt greit for en natt, men natt etter natt, uten tørkemuligheter så suger det, for å si det slik ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit for en natt, men natt etter natt, uten tørkemuligheter så suger det, for å si det slik ;)

Jeg er en godværsjeger. Det vil si at når fredagen kommer, og jeg ikke har andre planer, så sjekker jeg værmeldingen. Ser det bra ut, så pakker jeg syntetposen, liggeunderlag, og jervenduken eller tarp sammen med god mat og drikke før jeg bykser ut i Nordmarka.

Men det blir aldri for mer enn en natt eller to.

Jeg ville aldri dratt til fjells med kun duk som beskyttelse mot elementene.

Eller kanskje ved tøffere tinderangling som jeg har ambisjoner om neste år, men vi får se hva det blir til. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte fint vær i fjellet også, eg har hatt fleire netter under åpen himmel over skoggrensa enn under skoggrensa. Og aldri med nokon form for soveposeovertrekk. Men eg dreiv å pønska ut eit bomullsovertrekk for mange år sidan, men det har aldri vore med på tur.

Men vintertid er det nok enklare og meir komfortabelt å gjera det i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en godværsjeger. Det vil si at når fredagen kommer, og jeg ikke har andre planer, så sjekker jeg værmeldingen. Ser det bra ut, så pakker jeg syntetposen, liggeunderlag, og jervenduken eller tarp sammen med god mat og drikke før jeg bykser ut i Nordmarka.

Men det blir aldri for mer enn en natt eller to.

Jeg ville aldri dratt til fjells med kun duk som beskyttelse mot elementene.

Eller kanskje ved tøffere tinderangling som jeg har ambisjoner om neste år, men vi får se hva det blir til. :)

Har ein tilstrekkeleg med snø rundt seg, og det ikkje er meldt vedvarande rufs, kan ein gjere turar i høgalpint terreng over fleire dagar utan telt.

Eg vurderte i vår å gå Jostedalsbreen på langs med duk og droppe telt, men då vart meldingane ille (dei slo også til for fullt) så det blei telt. Kjenner elles nokre og har snakka med fleire som vel å gjere slike turar på det viset.

Travel light & fast er greia deira.

Må legge til at dette er folk med åresvis med erfaring frå alpin ferdsel og god kjennskap til eigen kompetanse og tolegrense.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.