Gå til innhold
  • Bli medlem

Vasking av hytte når du drar


Dal-z

Anbefalte innlegg

Det er jo forøvrig et interessant spørsmål - hva er det som skal vaskes. Det står bare vask, der jeg så sist. Jeg går ut ifra at regelryttere har kontroll på sånt - vi snakker vel rundvask da, vasking er vasking? ;) Regelrytterne vasker vel rundt hele hytten selv da? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her må jeg også tilstå noen synder.
Jeg vasker ikke konsekvent, men lever under regelen bedre ann da vi kom. Jeg har tømt dass, jeg har tømt aske fra overfylte ovner og sortert ut "brennbart" materiale som ikke alltid er det, jeg har rensket opp vedkurver for søppel (nei, ukeblader egner seg ikke til opptenning. Papir til opptenning er i og for seg unødvendig med tørr ved), jeg har skrubbet panner, jeg har slått inn spiker både her og der, jeg har skittet vinduer her og der, jeg har "renovert" gass-ovnen-koke-apparatet, ristet matter/dørmatter osv. osv.
Har jeg kommet til en hytte der det tilfeldigvis er dugnad, så tar jeg selvsagt i et tak jeg også. Har jeg sett andre ting som er galt, har jeg meldt fra til det respektive lokallag.

Så hvis jeg har overnattet på en hytte som er ren og pen og vi/jeg mitt turfølge er nøye med å ta av sko osv. Så er det først og fremst kosten som blir brukt, men ser jeg/vi at gulvet ikke er rent, er bøtten fremme.

Når det er sakt så kan jeg med hånden på hjerte si at jeg på alle overnattingene mine hadde hatt god samvittighet om det skulle blitt "inspeksjon". Og jeg tror ikke de ville funnet noe å sette fingen på heller.

Der problemet er størst vil jeg tro er på de hyttene det er mye folk, og noen drar før andre osv. Hva skal vi vaske før vi drar osv. er litt vanskelig, man rydder og vasker sitt "eget rom" hvis det er mulig, men fellesarealer er vanskelig å gjennomføre når andre forsatt vasser inn og ut.
 

Jeg lånte en hytte en gang fra en forening/organisasjon, der det var sand og dritt overalt og så godt som i alle rom. Bad og toalett så ikke ut osv. Vi hadde på ankomstdagen god tid og shinet opp kjøkken, stue og soverom, dvs. støvsuge x 2, vask x 2 og risting/banking av filleryer. Ved avreise gjentok vi prosedyren på de resterende rommene. og sørget for at rommene vi hadde brukt også var shinet. Ved avreise kom foreningen og skulle ha et møte, der vi presenterte hytta som tipp topp tommel opp og gullende ren og sa at nå får dere ta av dere skoene i gangen og holde det bra, så tasser hele gjengen fra grusen, sanden utenfor rett inn, gjennom gangen og inn på stuen, utigjen i bilen og innigjen uten å ense noe som helst. DA måtte jeg telle et par ganger til ti for meg selv, sette seg i bilen med måpende ansikt og kjøre, snakk om nedtur. Vel og merke lånte vi hytten gratis mot at vi "vasket etter oss". Så vår betaling var vår iherdige innsats med vasking, som føltes helt fånyttes i de vi forlot den.
AK, ja.

Så vi vasker etter skjønn, men det skjønnet er jo selvsagt forskjellig fra hvem du spør...

Så kan jeg spørre, hvor mange gjør klart i ovnen på hyttene med oppteningsved osv.? det står også i reglementet på de fleste hyttene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forøvrig et interessant spørsmål - hva er det som skal vaskes. Det står bare vask, der jeg så sist. Jeg går ut ifra at regelryttere har kontroll på sånt - vi snakker vel rundvask da, vasking er vasking? ;) Regelrytterne vasker vel rundt hele hytten selv da? ;)

 

Jeg vasker det jeg har brukt. Glass, bestikk, fat, kjeler og tørker av bordflater jeg har brukt. Av gulvvask så vasker jeg der jeg har vært med kaldt vann og såpe. Det vil si soverommet, gang, kjøkkenkroken og der jeg har spist maten min. Toalett skal også vaskes. Er det flere på hytten er det naturlig å fordele fellesrommene seg imellom. 

 

Om forrige besøkende har vasket etter seg, går vasken veldig kjapt. Da er det bare til å trekke kluten over gulvet. Det blir straks mye verre om det er veldig skittent, man må vri om kluten ofte, og må nærmest skure inni kriker og kroker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forøvrig et interessant spørsmål - hva er det som skal vaskes. Det står bare vask, der jeg så sist. Jeg går ut ifra at regelryttere har kontroll på sånt - vi snakker vel rundvask da, vasking er vasking? ;) Regelrytterne vasker vel rundt hele hytten selv da? ;)

Jeg er nok en av regelrytterne, Og hyttetilsyn/hyttevert.  Og jeg vasker alltid.

Er jeg alene, blir det ikke alltid vasket over alt, men på de rom jeg har brukt.

 

Regel nummer 10: "Alle rom som har vært i bruk skal vaskes før du reiser. Dette gjelder også doen."

 

 

Og bakgrunnen for "diskusjonen" for mitt vedkommende er at folk faktisk ikke vasker (men koster) selv om jeg er tilstede og selv tar fram bøtte og mopp.

 

(Det foreløpig mest effektive tiltak er å spørre om noen andre vil bruke bøtte og mopp, eller om jeg skal tømme ut vannet?  Det er få som ikke skjønner denne bemerkningen,)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og bakgrunnen for "diskusjonen" for mitt vedkommende er at folk faktisk ikke vasker (men koster) selv om jeg er tilstede og selv tar fram bøtte og mopp.

 

(Det foreløpig mest effektive tiltak er å spørre om noen andre vil bruke bøtte og mopp, eller om jeg skal tømme ut vannet?  Det er få som ikke skjønner denne bemerkningen,)

 

Hvis vi hadde vært på hytte sammen, og jeg hadde tatt fram bøtte og mopp mens du hadde kosta, ja da hadde jeg blitt glad. Da hadde jo du fått vekk det verste før jeg vasket. Vi er forskjellige, men sånn tolker jeg det. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så kan jeg spørre, hvor mange gjør klart i ovnen på hyttene med oppteningsved osv.? det står også i reglementet på de fleste hyttene.

 

Det er mange ulike idear om korleis opptenningsveden skal leggast i ovnen. Nokon fyller ovnen med ved. Det er ikkje noko godt utgangspunkt for den som skal fyre opp neste gang. Sjølv likar eg å legge i sjølv, derfor legg eg heller ikkje i før eg forlet ei hytte (altså forlate hytta slik ein sjølv ynskjer å finne ho).

Men eg fyller _alltid_ vedkassa og legg opptenningsved lett tilgjengeleg ved ovnen. Og eg passar alltid på at det ligg fyrstikker lett tilgjengeleg. Slik at eg reknar ovenen som klar til oppfyring.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri legg ved i ovnen vinterstid som en god gjerning til nestemann. Kald, rå luft kan slå ned pipa og gjøre veden fuktig og umulig å få fyr på. Jeg kløyver opp opptenningsved og noen kubber, og legger dette foran ovnen eller i vedkassa der dette er mulig. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi hadde vært på hytte sammen, og jeg hadde tatt fram bøtte og mopp mens du hadde kosta, ja da hadde jeg blitt glad. Da hadde jo du fått vekk det verste før jeg vasket. Vi er forskjellige, men sånn tolker jeg det. ;)

Nå må jeg muligen få legge til at jeg alltid koster opp løst boss og støv før jeg vasker, men det du sier er faktisk det jeg ofte opplever, etter at jeg har kostet over gulvet er det en jente som sier at hun kan ta resten.

Og det er vel slik det bør være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da antar jeg at du ikke vasker hjemme heller da, for du går vel bare rundt i sokkelesten hjemme også? (Det er vel de færreste av oss som trakker rundt med sko innendørs.)

Og, oppfølgingsspørsmålet må jo naturligvis være: Hvem mener du skal vaske hyttene? (Siden det ikke er din oppgave.)

 

Nei, jeg vasker nesten aldri hjemme (bortsett fra badet). Forrige gang må ha vært for ca to måneder siden.

Derimot støvsuger jeg, og det gjør jeg jo ikke på Dnt-hyttene...

 

Det er så pass mange som vasker hytter at jeg med god samvittighet lar være. Har aldri kommet til en hytte som var så skitten at jeg beholdt støvlene på.

(Til dere som sier dere vasker toalettet: Jeg tror dere lyver for jeg har aldri sett noen gjøre det.)

Endret av Tor Magnus
Fikset sitering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man deler rom med andre og ikke kan fordra å vaske eller rydde etter seg så er det bare å stikke fra hytta ekstra tidlig. "Siste mann vasker", er det ikke slik?

Eller så kan man rett og slett  overnatte i telt. Da trenger du verken rydde eller vaske etter deg. Det er bare å stappe alt sammen rett ned i teltposen og snøre igjen.

Fra spøk til revolver.

Det burde være en selvfølge å rydde og vaske etter seg. Rommet som man har bodd på vaskes på et øyeblikk og er det flere på et rom så kan jo en ta rommet og en annen ta stua. Vask av dassen burde være an attraktiv jobb. Det er jo som regel det minste rommet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei, jeg vasker nesten aldri hjemme (bortsett fra badet). Forrige gang må ha vært for ca to måneder siden.

Derimot støvsuger jeg, og det gjør jeg jo ikke på Dnt-hyttene...

 

Det er så pass mange som vasker hytter at jeg med god samvittighet lar være. Har aldri kommet til en hytte som var så skitten at jeg beholdt støvlene på.

(Til dere som sier dere vasker toalettet: Jeg tror dere lyver for jeg har aldri sett noen gjøre det.)

Jeg synes det er rart at du med god samvittighet lar være å vaske etter deg, fordi det er rent der. Hvis alle har den holdningen vil det ikke være rent lenge.

Min oppfordring til deg, og alle andre som ikke vasker etter seg, er at dere bør følge reglene som hytteeier har satt opp. Skal det vaskes etter hvert besøk, så skal det vaskes.

 

Hvordan du har det hjemme skal jeg ikke legge meg så mye oppi, men jeg vil anbefale deg å vaske litt der også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå de som spør om de kan hjelpe....

 Selv om det er riktig det du sier, så betyr det ikke at det er slik det skal være - at damer skal vaske og menn kløyve ved, det er et forgubbet syn man gikk vekk fra på 70tallet - og da blir dette plutselig et spørsmål om likestilling! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Selv om det er riktig det du sier, så betyr det ikke at det er slik det skal være - at damer skal vaske og menn kløyve ved, det er et forgubbet syn man gikk vekk fra på 70tallet - og da blir dette plutselig et spørsmål om likestilling! 

 

Er vel ikke det han sier heller da? Han har gjort halve jobben, da er det vel bare rimelig at noen andre tar på seg å gjøre resten? Skjønner ikke helt hvordan dette kan bli en diskusjon om likestilling...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Selv om det er riktig det du sier, så betyr det ikke at det er slik det skal være - at damer skal vaske og menn kløyve ved, det er et forgubbet syn man gikk vekk fra på 70tallet - og da blir dette plutselig et spørsmål om likestilling! 

Det er jeg helt enig med deg i.

 

(I mitt første innlegg som du grep fatt i, forsøkte jeg virkelig å få vinklet det til at jentene gjør en innsatts mens gutta lett hopper over sin del. Jeg ser at teksten lett kan misforstås.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Selv om det er riktig det du sier, så betyr det ikke at det er slik det skal være - at damer skal vaske og menn kløyve ved, det er et forgubbet syn man gikk vekk fra på 70tallet - og da blir dette plutselig et spørsmål om likestilling! 

Men det er litt rart at hvis damer sier at de jobber som kokke så er det ofte forbundet med et dårlig betalt yrke med lav status, men når en mann er kokk så ser man plutselig for seg en mesterkokk som tryller frem de lekreste retter på dyre restauranter eller kanskje til og med på tv.

Kanskje det er slik med vask også. En vaskekone er ofte sett på som et yrke lavest nede på rangstigen, men en mannlig renholdskonsulent plutselig kan være en spesialist som kan noe ikke alle kan.

Kanskje det derfor er lurt å la mannen vaske for det er kanskje slik at han føler han må gjøre en ekstra god jobb for å bli respektert akkurat som mange damer i f.eks. ledende stillinger sier at de må prestere mye bedre enn sine mannlige kolleger for å bli respektert. 

Jeg har også opplevd at det er en del personer, ofte menn, som har et visst behov for å vise at de kan og ofte også at de er best. Slike personer kan ofte lures til å gjøre en jobb ved å påstå at de ikke er i stand til å gjøre det. Da blåser de seg opp og setter i gang for å vise hvor gode de er. 

Vi mannfolk er i grunnen ganske enkle å ha med å gjøre hvis vi bare tas på rette måten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar til de som nevner tidsbruk pga å koke vann til gulvvask; Det er ikke nødvendig å koke vann for å vaske gulvet, altså. Det holder med kaldt vann.

Godt poeng! Jeg hører til de som gjerne drar ei fille over golvet, fordi ei våt fille får opp mer enn en feiekost. Det tar ikke lenger tid heller. Men det skal være litt skittent før jeg gidder å varme vannet (hvis ikke det er noe varmt vann igjen)..

Jeg "vasker" imidlertid ikke hele hytta. Det synes jeg er urimelig, siden jeg aldri bruker hele hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig med deg i.

 

(I mitt første innlegg som du grep fatt i, forsøkte jeg virkelig å få vinklet det til at jentene gjør en innsatts mens gutta lett hopper over sin del. Jeg ser at teksten lett kan misforstås.)

Ok, flott at jeg bare misforsto da :) Beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask av hytte nei takk!!   I 1976 lånte jeg en hytte "et sted" på Hinnøya.   Flott hytte.   Men neste dag brukte vi halve formiddagen på renhold.   Det var da jeg bestemte meg, aldri mer!    Aldri mer skal jeg kaste bort verdifull tid med å riste tepper, 

Og dette løftet har jeg faktisk holdt. 

Riktignok har jeg, i de senere år, kanskje et titalls ganger benyttet jeg meg av åpne hytter/gammer som kan forlates etter en halv times indretjeneste.

Men som hovedregel er teltet mitt nattely, primusen og bålet min varmekilde og en kvast kjerringris holder til å feie teltbunnen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask av hytte nei takk!!   I 1976 lånte jeg en hytte "et sted" på Hinnøya.   Flott hytte.   Men neste dag brukte vi halve formiddagen på renhold.   Det var da jeg bestemte meg, aldri mer!    Aldri mer skal jeg kaste bort verdifull tid med å riste tepper, 

Og dette løftet har jeg faktisk holdt. 

Riktignok har jeg, i de senere år, kanskje et titalls ganger benyttet jeg meg av åpne hytter/gammer som kan forlates etter en halv times indretjeneste.

Men som hovedregel er teltet mitt nattely, primusen og bålet min varmekilde og en kvast kjerringris holder til å feie teltbunnen.

 

Fornuftig sagt. Vil du ikke bruke tid på vask, så sov i telt. :thumbsup:

 

(Nå skal det sies at det tar betydelig kortere tid enn en halv formiddag på å koste og vaske etter seg på en DNT hytte, etter min erfaring.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og en kvast kjerringris holder til å feie teltbunnen.

 

Trenger ikke det engang. Åpne nederste glidelåsen i innerteltet, fjern alle plugger bortsett fra i den kanten som glidelåsen er i. Løft hele teltet og rist. Mye mer effektivt enn å feie :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en i stf, som er misfornøyd. Denne gang med vask.

Dere er misfornøyde med mye der borte i Rogaland. Alltid noe.

Om ikke det er hunder, så er det vask. Og til og med speidere.. Og sikker masse mer.

Jaja..

Slikt er det ihvertfall ikke her jeg bor. Der er folk greie med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.