Gå til innhold
  • Bli medlem

Vasking av hytte når du drar


Dal-z

Anbefalte innlegg

Heisann alle hyttevandrere,

 

Jeg vil bare ta opp et tema med dere: Hyttevask

 

Hvordan er stemningen for å vaske etter seg på hyttene? Jeg ser veldig mange som bare pakker sekken og drar videre uten å ha filla i vann en eneste gang.

Det er jo selvfølgelig mange som er veldig flinke også! Men jeg reagerer på at ikke flere/alle vil vaske etter seg!?

 

Det er jo så trivelig å komme frem til en ren og pen hytte, så hvorfor ikke "gjøre mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg"?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har muligens nevnt det et par ganger, men det med hyttevask er en kjepphest. som jeg rir både ofte og gjerne.

 

I løpet av min karriere som hyttefadder, har jeg sett at det stadig blir vanskeligere å få folk til å vaske. Til nød blir det kostet (under teppet).

 

Noe av skylda skal nok vi foreldre ha, som ikke har lært opp avkommet. Og lært de samme unge podene, at det ikke nok å betale.

Betalingen dekker ikke "alt", det må også gjøres en innsats.

 

Jeg tror "ungdom av i dag" er så vant med å betale seg ut av ting, at de ikke helt tenker på å gjøre en innsats. De har jo betalt.....

 

Og den samme ungdommen har ikke hatt mulighet for å lære å gjøre rent. De studerer og leser, men får lite opplæring i rent praktiske sysler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det like gjerne er folk på min alder som ungdom som ikke vasker etter seg. Personlig skjønner jeg ikke hvordan de får seg til det, men for enkelte er det tydeligvis ikke noe problem. De tenker vel som så "jeg har bare sovet her en natt. Hvor møkkete kan det bli?" Og sant nok... Veldig møkkete blir det jo ikke (som regel), men når n'te person på rad tenker det samme blir det møkkete. Veldig møkkete. Lurer på om ikke-vaskerne er de samme menneskene som ikke gidder å ta med seg tomemballasjen hjem, men heller legger den igjen under en busk eller oppi bålet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herman Wildenvey skrev et dikt som alle kan ha lærdom av.

Det henger ved døra på hytta mi slik at alle får en påminnelse.

HYTTEREGEL

Forstmester Røkkum gikk tur over fjellet

med vennen Herr Wigant. De startet ved gry

og vandret til dagen begynte og helle.

Da fant de en hytte til nattely.

Det er en regel`’, sa Røkkum,’ en hytte skal være

slik når en går, som den var da en kom’.

 

 

:D   Kanskje derfor DNT har oppgradert denne regelen litt...

 

http://www.turistforeningen.no/hytteguide/

Både bestikk, tallerkener, benkeflater og golv må vaskes før du forlater hytta. Forlat hytta i litt bedre stand enn da du kom.

Litt bedre var vel kanskje å sagt i fra om liket :phone:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:phone: mange gode innspill her.

 

Jeg liker det som er skrevet: "forlat hytta i litt bedre stand enn da du kom". Det er denne regelen vi lever etter, selv om vi ikke har sett at det faktisk står på DNT sine sider. 

 

Men hvordan kan man på en ok måte si ifra til de andre at de må vaske etter seg? Ofte legger man ikke merke til at noen ikke har tenkt å vaske etter seg før de har tatt på seg sekken og er på vei ut av hytta. Det er ikke alltid like lett å si ifra, man vil på en måte ikke lage noen dårlig stemning. Kan det informeres på hyttene bedre enn det gjøres i dag kanskje?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bærer gjerne vann og ved, og tørker opp søl og smuler etter meg, men jeg har aldri vasket en hytte der jeg bare har gått rundt i sokkelesten. Jeg har heller ikke tenkt å gjøre det i fremtiden.

Nå er det slik at alle går rundt på sokkelesten (eller spesielle innesko). Med din innstilling vil det aldri bli vasket.

 

Og regelen for opphold er rimelig klar. Det skal vaskes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bærer gjerne vann og ved, og tørker opp søl og smuler etter meg, men jeg har aldri vasket en hytte der jeg bare har gått rundt i sokkelesten. Jeg har heller ikke tenkt å gjøre det i fremtiden.

 

Heisann @Springsteen.

Takk for at du svarer ærlig.

 

Da antar jeg at du ikke vasker hjemme heller da, for du går vel bare rundt i sokkelesten hjemme også? (Det er vel de færreste av oss som trakker rundt med sko innendørs.)

Og, oppfølgingsspørsmålet må jo naturligvis være: Hvem mener du skal vaske hyttene? (Siden det ikke er din oppgave.)

 

Venter i spenning på svar, for dette lurer jeg virkelig på. :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker heller ikke alltid gulvet før jeg drar - for meg er det viktigst nettopp å forlate hytta i bedre stand enn den var da jeg kom. Dersom jeg kommer på kvelden, slenger ut soveposen, sover, står opp og drar - så prioriterer jeg rett og slett andre ting enn å vaske gulvet man knapt har trådt på. Akkurat hva kan jo variere, fra å plukke søppel slengt rundt om til å vaske ett eller annet som ser for jævlig ut som man ikke har brukt.

Mulig det er dårlig prioritering - men om jeg skulle bruke tid på å koke opp vann og styre for å vaske et i praksis rent gulv, så hadde jeg sannsynligvis gjort mindre av de andre tingene - da holder man seg fort heller til å gjøre rent etter seg selv, og kun det.
(Dette blir litt teoretisk, men.)

Dersom jeg har vært et sted over lengre tid, at vi er mange eller det har blitt sølt ting, så blir det vasket uansett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og regelen for opphold er rimelig klar. Det skal vaskes.

 

Der regelen er at det skal vaskast, skal det sjølvsagt vaskast. Det er hytteeigaren som bestemmer reglane, og som dermed har gjort vurderinga av kva som er naudsynt og ikkje. Den som ikkje vil godta reglane, kan gå ein annan stad.

Men det er ikkje alle hytter at den regelen eksisterer, og det med god grunn. Det er i mange tilfeller rein sløsing av ved eller gass å varme opp vatn for golvvask. Og i dei tilfella er golvvask noko som bør gjerast kun ved behov. Og så lenge alle besøkande tar av seg uteskoa, kan det vera nokre overnattingar med bare oppsop av golvet mellom kvar vask.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker heller ikke alltid gulvet før jeg drar - for meg er det viktigst nettopp å forlate hytta i bedre stand enn den var da jeg kom. Dersom jeg kommer på kvelden, slenger ut soveposen, sover, står opp og drar - så prioriterer jeg rett og slett andre ting enn å vaske gulvet man knapt har trådt på. Akkurat hva kan jo variere, fra å plukke søppel slengt rundt om til å vaske ett eller annet som ser for jævlig ut som man ikke har brukt.

Mulig det er dårlig prioritering - men om jeg skulle bruke tid på å koke opp vann og styre for å vaske et i praksis rent gulv, så hadde jeg sannsynligvis gjort mindre av de andre tingene - da holder man seg fort heller til å gjøre rent etter seg selv, og kun det.

(Dette blir litt teoretisk, men.)

Dersom jeg har vært et sted over lengre tid, at vi er mange eller det har blitt sølt ting, så blir det vasket uansett.

 

Jeg forstår hva du prøver å si her (selv om jeg ikke er enig).

 

Spørsmål: Hvor mange mener du @Miamaria at kan "komme på kvelden, slenge ut soveposen, sove, stå opp og dra" uten å vaske etter seg før det blir skittent? Og når vet denne n'te personen at nå er det skittent og at faktisk denne personen må vaske for seg og de n'te tidligere gjestene?

 

 

   

Der regelen er at det skal vaskast, skal det sjølvsagt vaskast. Det er hytteeigaren som bestemmer reglane, og som dermed har gjort vurderinga av kva som er naudsynt og ikkje. Den som ikkje vil godta reglane, kan gå ein annan stad.

Men det er ikkje alle hytter at den regelen eksisterer, og det med god grunn. Det er i mange tilfeller rein sløsing av ved eller gass å varme opp vatn for golvvask. Og i dei tilfella er golvvask noko som bør gjerast kun ved behov. Og så lenge alle besøkande tar av seg uteskoa, kan det vera nokre overnattingar med bare oppsop av golvet mellom kvar vask.

 

Som det har blitt linket til tidligere i denne tråden så står det på DNT sine sider at det alltid skal vaskes før man forlater hytta, her.

Er det virkelig noen hytter hvor det står skrevet en lapp hvor det står: "Her trenger du ikke å vaske etter deg, det holder å koste."? Det synes jeg høres rart ut.

 

Spørsmål: I hvilke tilfeller mener du @afe at det er sløsing av ved eller gass å varme opp vann for gulvvask?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

   

Men det er ikkje alle hytter at den regelen eksisterer, og det med god grunn.

Jeg var ikke klar over at det var forskjell på dette. På de hytten jeg besøker er dette regelen.

 

Har en hytta andre regler, så gjelder selvsagt disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en samlekommentar til det med vask.

Min eraring er at det skal lite skitt og boss til før holdningen blir at "her er det så skittent at jeg gidder ikke å ta dritt etter andre".

 

Med andre ord uorden, boss og skitt, formerer seg.  Derfor arbeider jeg for å få inn gode holdninger.

(Og jeg vasker selv også ofte fellesareal og do i tillegg til oppholdsrom, for de blir nesten aldri vasket.)

 

 

@Miamaria : når folk oppholder seg på hyttene i flere dager, oppfordrer STF til at det blir tatt i et tak med vask av tørkehåndkle, ryddet og liknende. Det forventer de ikke vil bli gjort av folk som "bare" stikker innom, men noen må gjøre det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er i praksis einig med dei som tenkjer at ein kan utøve eit visst skjønn når ein prioriterer oppgåver før ein dreg. Problemet er berre at skjønn et nettopp det, skjønn. Reglar er til for at ulik skjønnsutøvelse ikkje funkar så godt i praksis. Regelen for meg er: litt betre enn når eg kom. Dvs at eg forrige helg vaska kjøkkeninnreiinga i tillegg til det obligatoriske. Den såg mildt sagt jæv....ut. Har i tillegg observert at dette er eit større tema vinter enn sommar. Virker om folk ikkje greier planlegge å slenge ei bøtte eller to med snø på vedovnen som det likevel er fyr på. Har komt til nokre sjølvbetente hytter vinterstid, blandt anna Sandhaug på Hardangervidda, og det har sett ut som fjorten fulle kokkar har boltra seg og gått. Disgusting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål: Hvor mange mener du @Miamaria at kan "komme på kvelden, slenge ut soveposen, sove, stå opp og dra" uten å vaske etter seg før det blir skittent? Og når vet denne n'te personen at nå er det skittent og at faktisk denne personen må vaske for seg og de n'te tidligere gjestene?

 

For meg er det rimelig uinteressant, og i overkant teoretisk. Det har sikkert med at de hyttene jeg besøker har betydelig større andel gjester som er mange, eller som tilbringer en hel helg der - forsåvidt inkludert meg selv.

At boss og dritt formerer seg er jeg helt enig i, nettopp derfor jeg prioriterer å gjøre rent synlig dritt etter andre framfor usynlig, teoretisk dritt etter meg selv. Noen ganger - det kommer helt an på. Tror ikke noen tjener på den der svarthvitt-holdningen enkelte forfekter her, skaper neppe særlig større forståelse for problemet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det rimelig uinteressant, og i overkant teoretisk. Det har sikkert med at de hyttene jeg besøker har betydelig større andel gjester som er mange, eller som tilbringer en hel helg der - forsåvidt inkludert meg selv.

At boss og dritt formerer seg er jeg helt enig i, nettopp derfor jeg prioriterer å gjøre rent synlig dritt etter andre framfor usynlig, teoretisk dritt etter meg selv. Noen ganger - det kommer helt an på. Tror ikke noen tjener på den der svarthvitt-holdningen enkelte forfekter her, skaper neppe særlig større forståelse for problemet.

Det er jo flott at du gjør rent det synlige etter andre gjester. Problemet er bare at det er ikke usynlig og teoretisk dritt du legger igjen på hytta hvis du ikke vasker etter deg selv også.

Hvorfor ikke gjøre begge deler? Hvor lang tid tar det å koste og vaske etter seg? Du skal uansett ut på en tur hvor du har allverdens med tid til å vandre i fjellet, det er jo derfor vi er i fjellet.... Da må vi kunne sette av de få minuttene det tar å vaske etter seg selv også.

 

Jeg tror det faktisk blir renere på hyttene hvis alle faktisk er svart/hvite og alltid vasker etter seg selv, i tillegg til det man syns forrige man også burde ha vasket/ryddet.

Da blir hyttene en trivelig opplevelse for nestemann.

 

Husk: Du er jo tross alt "nestemann" på den neste hytten du skal til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble veldig overrasket og delvis sjokkert over svarene jeg leser her.

 

Jeg tok det som en selvfølge at ALLE som bruker DNTs hyttenett respekterer og følger de få reglene som er.

Hvis ikke synes jeg dere heller skal ta å bruke telt.

 

Det er en utrolig egoistisk tankegang å ikke gidde å vaske fordi man bare har gått på sokker eller fordi man heller prioriterer å bruke tid på annet. Hva vis alle tenkte slikt?

 

Jeg har brukt DNT hytter i over 25 år og har over 500 døgn på diverse av disse hyttene. Selv om jeg på min mannsjåvinistiske måte representerer mannen som kanskje ikke tradisjonelt sett bidrar mest i husarbeidet hjemme, så har jeg ALLTID vasket før jeg forlater en DNT hytte. Uansett hvor ren den er eller om jeg har gått på sokker eller ønsker å gå tidligst mulig.

ALLTID!!

 

Noen ganger mer enn andre selvfølgelig, og hvis jeg er veldig tidlig oppe og skal avgårde og det er mange andre folk på hytta så spør jeg før jeg drar hva de ønsker jeg skal vaske over, eller om jeg skal ta inn vann/ved.

 

Slike egoister håper jeg heller holder seg vekke fra DNT hyttene, og skulle jeg komme over en slik slask på en hytte når jeg er der så får de jammen så ørene flagrer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Som det har blitt linket til tidligere i denne tråden så står det på DNT sine sider at det alltid skal vaskes før man forlater hytta, her.

Ettersom trådstartaren ikkje har nevnt DNT (eller lokale turistforeningar) i fyrste posten, har eg også basert innlegget mitt på åpne hytter generelt. Og DNT sitt hyttereglement har eg aldri sett i ei hytte som ikkje er tilknytt ei turistforening.

Er det virkelig noen hytter hvor det står skrevet en lapp hvor det står: "Her trenger du ikke å vaske etter deg, det holder å koste."? Det synes jeg høres rart ut.

Eg har nok ikkje sett den ordlyden. Men eg har ofte sett ulike variantar av at det skal sjå ordentleg ut etter ein, men der ordet "vask" ikkje nevnt, nettop fordi oppvarming av masse vatn er unødvendig sløsing av brennstoff.

 

Spørsmål: I hvilke tilfeller mener du @afe at det er sløsing av ved eller gass å varme opp vann for gulvvask?

Når det ikkje er nødvendig med vask, og transport av ved og gass er ein kostbar affære (noko det er for dei fleste veglause hyttene i fjellet). Heilt utan å vurdere slikt sjølv, baserer eg meg på kva som står av oppslag i hytta. Dersom det står at ein skal spare på veden, og det ikkje er nevnt at ein må vaske for kvart besøk, prøver eg å spare på veden og lar vera å vaske eit ganske reint golv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha! Dette er jo direkte morsomt!

 

- Hvis det blir så skittent som noen her skal ha det til, etter at noen går inn på sokkene, legger seg i en sovepose, står opp (og koster gulvet bedre enn det var kostet før) og drar - hvor ofte skulle man da vaske i huset sitt, for tilsvarende rengjøring? Hvor mange av dere gjør det hjemme egentlig? (Jeg vedder - ingen.)

Dette kunne man jo laget en sketsj av. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en utrolig egoistisk tankegang å ikke gidde å vaske fordi man bare har gått på sokker eller fordi man heller prioriterer å bruke tid på annet. Hva vis alle tenkte slikt?

Hvis alle tenkte praktisk på hvordan hytten framstår renest mulig og gjorde rent der det trengtes mest (det ER realistisk sett en grense for hvor mye mer man gjør rent enn man har skitnet uansett, med mindre man er på dugnad), så ville hyttene til enhver tid framstå renere enn i dag, rett og slett. Hvis det er egoisisk tankegang, så gjerne for meg.

Man må jo gjerne prøve å lesse dårlig samvittighet på folk som forlater hyttene i bedre stand enn man fant den i hver gang, men hva har man til hensikt å oppnå med det egentlig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ettersom trådstartaren ikkje har nevnt DNT (eller lokale turistforeningar) i fyrste posten, har eg også basert innlegget mitt på åpne hytter generelt. Og DNT sitt hyttereglement har eg aldri sett i ei hytte som ikkje er tilknytt ei turistforening.

 

Forstår. Ja jeg nevnte ikke DNT og det kan nok være forskjeller fra DNT hytter og private hytter. :turned:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) - Hvis det blir så skittent som noen her skal ha det til, etter at noen går inn på sokkene, legger seg i en sovepose, står opp (og koster gulvet bedre enn det var kostet før) og drar - hvor ofte skulle man da vaske i huset sitt, for tilsvarende rengjøring? Hvor mange av dere gjør det hjemme egentlig? (Jeg vedder - ingen.) (...)

Hva folk gjør hjemme i private hjem legger jeg meg ikke opp i. Men en stor forskjell er at man i det private hjem bruker dette selv og ikke skal dele det med alle andre. Man skal også tilbake senere på dagen eller neste dag til sitt private hjem. I en fjellhytte skal man sjeldent tilbake med det første. Og viktigst av alt: Man skal dele det med andre.

 

Hvis alle tenkte praktisk på hvordan hytten framstår renest mulig og gjorde rent der det trengtes mest (det ER realistisk sett en grense for hvor mye mer man gjør rent enn man har skitnet uansett, med mindre man er på dugnad), så ville hyttene til enhver tid framstå renere enn i dag, rett og slett. Hvis det er egoisisk tankegang, så gjerne for meg.

Man må jo gjerne prøve å lesse dårlig samvittighet på folk som forlater hyttene i bedre stand enn man fant den i hver gang, men hva har man til hensikt å oppnå med det egentlig?

Jeg synes at man skal vaske rommet sitt og hele eller deler av fellesarealet alltid (avhengig av om man er alene eller det er flere tilstede). I tillegg til å holde orden og vaske hyller/kjøkkeninnredning/etc når det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Forstår. Ja jeg nevnte ikke DNT og det kan nok være forskjeller fra DNT hytter og private hytter. :turned:

 

Ikkje bare private hytter. Fjellstyrer og Statsskog med fleire har også åpne hytter. I mange av desse betaler ein heller ikkje for seg, og då er det all grunn til å respektere oppmoding om å spare på brenselet når det er mogleg. Og eg har til gode å besøke ei slik hytte der det ikkje er rimleg reint (med unntak av hytter med jordgolv). Så det fungerer nok stort sett greitt.

Der det erfaringsmessig ikkje har fungert, er det vel løyst med oppslag om at det skal vaskast uansett;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.