Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyr for ny drømmetur, tilbake til Island


Initium

Anbefalte innlegg

hei alle, dette er vel vårt nesten første innlegg her. Begynnelsen her starter når vi var på noe som for oss fortonte seg som en drømmetur i 2010, da vi besøkte Island.
Vi kjørte over med ferge fra Danmark, og tilbrakte nesten 2 uker i Fjellheimen på Island. 

Vi tok med våre offroadbiler med ferga, og fartet rundt der oppe på oppdagelsesferd. 
 

Nå planlegger vi ny tur, men vi har endel ting vi ønsker gjøre annerledes denne gangen. Siste tur hadde vi taktelt på bilen vår, vi ønsker nå å bruke bakketelt, av fler årsaker. Det er heller ikke til å stikke under en stol at vi var litt uforberedt på de værforholdene som møtte oss, og at vi hadde endel utstyr som var for dårlig. Som kjent blir ting ganske hat om man sover dårlig, og i tillegg hadde vi mye regn, som gjorde tørk av utstyr utfordrende.

Vi ønsker derfor å få litt hjelp til å velge utstyr som er bedre egnet. Det er hovedsakelig tre områder vi ønsker innspill på, nemlig 1) Telt, 2) Soveposer og 3) Liggeunderlag

 

Jeg ønkser begynne med 2; vi kjøpte 4 stk Helsport Filefjell soveposer før vi dro. Dette skulle være " allrighte" allroundposer, vi opplevde de som alt for kalde. Nå skal vi nevne at vi hadde temperaturer under null, og gjorde alt galt mht spise riktig før man la seg ( ankom camp altfor sent, utslitt etter 15timer underveis i dårlig vær, ønsket bare dø i fred nede i soveposen ), vi sleit med å tørke klær på en hensiktsmessig måte, vi hadde for mye bomull og for lite ull også, som gjorde sitsen litt værre, men nok om det: har noen temperaturdata for Filefjell-soveposen ? Det kunne være et godt sted å begynne syns vi, siden vi er helt klare på at denne var for kald.

Til sist etpar bilder fra Camp, dette er faktisk 66grader Nord...

39135_452835821534_3508957_n.jpg?oh=9a4d

35181_450266261534_1871478_n.jpg?oh=7ea5

39329_452835861534_6304527_n.jpg?oh=8b94

PS - en ting være klar over er at VEKT SPILLER INGEN ROLLE for vår del. Vi reiser tilbake til Island i bil, denne gangen med vår Landrover Defender 110" og har i praksis ubegrenset lastekapasitet...  :D

 

Håper inlegg som er litt utenfor det som vanligvis diskuteres her er OK, og at fler i det minste kan ha glede av å dele erfaringer med oss..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville også ha gått for militære soveposer, billige og varme. Sånn i teorien kan dere jo også kjøpe et lagstelt med multifuel siden dere skal kjøre, det tåler mye vær og dere får varma det bra opp slik at klestørken også går greit. Ønsker dere enklere og lettere telt så liker jeg TNF VE 25 eller Hilleberg Nammatj, god plass og tåler mye vær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vekt ikke betyr noe kan jo Bergans sitt Wigglo være et bra alternativ, eller en klasse opp til et Holmeslett telt. Begge skal tåle vind bra og er store nok til at mann kan fyre med en primus inne i teltet for å få det varmt og godt.

 

Selv pleier jeg heller dra på meg noen ekstra (ull)klær når det blir kaldt framfor å bruke en veldig varm sovepose. Da slipper mann at posen blir altfor varm på de varme nettene.

 

Liggeunderlag er Exped downmat et godt valg. Men siden vekt betyr lite kan også en oppblåsbar madrass fra Jysk gjøre jobben om en vil spare litt penger. Bruk et foam underlag over for at det ikke skal bli kaldt. Da har man en svært komfortabel seng å sove i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for tips, tror et militært 7,5m2 telt blir litt voldsomt. har sett på Wiglo-teltet ja, liker fasongen. Men kan de fyres i med lavvo-ovn ? Eller må man da ha tradisjonell enstangs-lavvo ?

Vi er 4 personer ( 2+2 ) så et sånt VE 25 fra NorthFace blir nok litt lite....

 

Kjenner ikke de militære soveposene, men det viktigste nå er forsøke finne ut hva temperaturgrenser det var på våre gamle Filefjell. Hvor skaffer jeg evt sånne exmil-soveposer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål, hvorfor ønsker dere å bruke bakketelt istedet for taktelt? Vurderer dere andre løsninger med telt koblet til bilen? Hvis dere har tenkt å tørke tøy så er det jo helt klart en fordel med et stort høyt telt med gode muligheter for fyring. Dersom dere har muligheter til å bruke dieselvarmer fra bilen ville jeg jo tro at det er ganske optimalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ajungliak Tyin soveposer f.eks. Stor, tunge og varme. PLeier fåes til rundt 2000,-

 

Telt....tja... det kan fort blåse litt på Island så det bør nok være litt solid. En stangs Lavvuer er vel ikke det beste der. Wiglo er en grei sak men har ingen erfaring med hva det tåler av vind. Som regel er ekspedisjonstelt 2-3 manns og ganske lave. Holmeslet er jo og en tanke her. Har sett noe slikt en gang og der gikk det fint å fyre med "bålfat" inne siden det var åpning oppe. Men vet ikke om det gjelder alle modeller. KJenner de heller ikke i praktisk bruk i mye vind.

Noen har vel og gjennomføringsrør for pipe.Sikkert noen som har brukserfaringer med det.

Store campingplasstelt er vel greit å unngå på Island.

 

Liggeunderlag......hva med feltsenger? Fin å både ligge og sitte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok et kjapt søk på nettet etter soveposene deres. Finnes ikke noe sted, annet enn som henvisning på gammel G-sport-reklame. Jeg antar da at det er en spesialmodell laget av Helsport for G-sport. Beste måten å få tekniske data er å sende en epost til Helsport. De skal tross alt ha rede på slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Hilleberg Keron 4GT? Skulle tro det var plass til alle i det om dere ikke bruker feltsenger og ekstra brede underlag alle sammen. Der kan dere nok koke i forteltet med litt forsiktighet, men ikke med ovn. Dette teltet er meget solid!

Eventuelt må dere dele dere inn i 1+1 telt f.eks Nammatj som forelsått, eller Kaitum 2/3GT eller Keron 3GT.

Riktignok har ingen av disse direkte fyremuligheter. Alle settes opp på ca 5 minutter.

 

Jeg har kun sett ett Homeslet telt i aksjon, det la seg ned i 13-15m/s vind, riktignok delvis pga dårlig bardunering, men likevel. Keron 3GT teltet mitt sto fjellstøtt ikke langt unna, og selv om det stod delvis på tvers av vindretningen blafret duken kun så vidt.

Homeslet teltene ser fine ut med første øyekast, og det er selvsagt greit med stor høyde, men konstruksjonen i seg selv er ikke stabil nok etter hva jeg så på oppførselen i vind på det teltet jeg har sett (tror det var Blackwood). Skal forklare hvorfor: Stengene blir veldig lange på grunn av takhøyden, disse krysser hverandre kun på toppen. Det betyr at det ikke er noen særlig styrke mot vind i selve konstruksjonen på teltet. Stengene bøyer seg dermed for lett når det blåser. I prinsippet er det da bardunene som holder teltet oppe, men det kan likevel være vanskelig å få bardunert det godt nok, selv om det også er barduner festet i teltduken (jeg synes også de sitter litt lavt). Dermed er fare for at teltet deformeres en god del når det blåser kraftig (slik jeg så det gjorde når det var bardunert noenlunde bra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taktelt har den litt dumme egenskapen at hele " leiren " MÅ pakkes ned om man vil kjøre en tur. Bare man skal på butikken, må absolutt alt rives og pakkes. I tillegg ble de innmari dyre å få med på ferga, grunnet stor høyde på bilen ( med store dekk, ekstra høy fjæring og takgrind og taktelt på toppen )

Ja, det blåser på Island, men det blåser ikke SÅÅÅÅ galskap de fleste steder det er aktuelt å campe. I tillegg bruker vi bilen som le, om det er skikkelig rufsete, så det går fint. Nok en grunn til at vi tror vanlig bakketelt er bedre enn taktelt.

 

Å kontakte Helsport var et veldig lurt tips. Det tenkte jeg ikke på engang :getlost:

Feltsenger høres ikke dumt ut egentlig, særlig for gamle krakete folk som meg selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tur til Island var også med egen bil og telt.  Vi benyttet Helsport Alpha Mayo camp3 i 3 uker i strekk og det fungerte utmerket.
Tilsvarende telt i dag er vel Helsport Svalbard hvis vekt (eller pris..) ikke er viktig.

Det fungerte helt greit med frittstående telt, selv om jeg måtte feste teltet i bilen ved et par anledninger så det ikke skulle blåse bort.

Nå bruker jeg gjerne også taktelt, men ser argumentet mhp høyde etc.
Hadde også Ajungilak Tyin på denne turen. Varme poser hvis vekt&volum ikke er viktig - og det er det vel ikke i en 110".

 

Var forøvrig på min 11. tur til Island forrige uke , som bl.a. inneholdt en tur i en (leid) Defender 110".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.