Gå til innhold
  • Bli medlem

Har du forslag til et vinterprosjekt?


Anbefalte innlegg

Om en liten måned er leirskolesesongen slutt, og jeg har over 5 måneder med avspasering foran meg. Siden turutstyr er dyrt, og deltidsjobb kjennes på lommeboka blir det sikkert litt vikarjobbing. Likevel er fem måneder fri lang tid, og lediggang er som kjent roten til alt ond, så jeg må finne noen prosjekter til vinteren.

Men hvordan velge (tur)prosjekter når det er så mye å finne på i Norge om vinteren? 

Så om du har forslag til et kult prosjekt for vinteren trenger jeg forslag. Har du en (tur)drøm som får det til å krible i kroppen, og pulsen til å øke bare du tenker på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så morsomt! Kaste deg uti noe ingen har gjort før! Besøke alle støler/setre over en viss moh? Tviler på at så mange har gjort dette vinterstid, feks har Luster kommune mange steder som ligger nokså utilgjengelig til på den årstiden. Håper du finner på noe originalt og gir oss tilbakemelding. Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare å starte på Lindesnes? :D

 

Hehe. Har tenkt tanken i år, og mange ganger tidligere. Men er ikke så begeistret for lange turer på vinteren alene.

 

Kveldene blir fort lange i teltet om en går alene på tur om vinteren, så det holder med opp til en uke om gangen. Og så liker jeg ikke tanken på å måtte tenke fremdrift fremfor å gå opp på hvite topper og renne ned.  

 

Norge på langs frister mest på beina (bortsett fra trøndermyrene). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt! Kaste deg uti noe ingen har gjort før! Besøke alle støler/setre over en viss moh? Tviler på at så mange har gjort dette vinterstid, feks har Luster kommune mange steder som ligger nokså utilgjengelig til på den årstiden. Håper du finner på noe originalt og gir oss tilbakemelding. Lykke til!

 

Noe som ingen har gjort før er ikke så lett å komme på gitt. Holder egentlig lenge med å utfordre meg selv til å gjøre noe jeg ikke har gjort før. 

 

Har hatt en liten brainstorm med meg selv, men klarer ikke helt å bli enig. Har tenkt på ting som Toppturer på Moldepamoramaet, prøve en ny aktivitet hver uke (kiting, snøhule, telttur, topptur, isfiske, pulkløp, osv.), fotoprosjekt, 100 toppturer (doble fra i fjor). 

 

Men fantasien er begrenset, så håper på noen gode forslag. Akkurat nå heller jeg mest mot toppturer på Nord-Vestlandet og å starte et forsøk på å prøve/gjøre 52 ulike turaktiviteter i løpet av 2015.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norskegrensen på langs. Den er ugjort.

 

Burde kunne ta litt av det i hvert fall. Mange lite besøkte områder der.

Kan være litt av en utfordring det på vinterføre, avhengig av hvor tett til grensen en skal holde seg. Har vel slitt nok de NPL folkene som har insistert på å holde seg på norsk side hele veien, og endt opp med å rusle vei fra Hellemobotn til Sulitjelma. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lodalskåpa. Mest lämplig sent på vintern.

 

Jag skall göra försök i apri/maj om snöläget är OK.

Absolutt en anbefalt tur. Gikk forbi der på en tur over Josten for noen år siden, men var ikke på toppen. For meg er det en utfordring å få til med tanke på turføle siden det er snakk om bre for å komme dit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoy @Jan Erik Hansen eg bur tre kvarter frå og har breutstyr. Berre å seie frå :)

 

Det er absolutt notert. Øst eller vestsida? Har bare vært med på turen opp fra Fåbergstølen -Småttene- Ståleskaret, så kjenner ikke ruta fra Bødalssetra.

 

Må dog legge til at alt som har med det området å gjere er særs skredutsatt, så om det er eim midtvinterstur er vel heller gjenstand for diskusjon :P

 

 

Vintertur ville jeg ikke kaldt det nei. Typisk tur som er best i april/mai. Har avspasering til over påske, så setter en tur til Lodalskåpa på lista til vurdering for vinteren/våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for dagstur er det nok det. Og eg blir gjerne med :) Men eg har også skrekkeleg lyst å gå tindefjellsryggen, om det kunne freiste. Du får Google det. Innebærer ein sving innom Skålatårnet og nokre netter i telt eller bivuak.

 

Kikket raskt på Tindefjellsryggen. Så ut som en fristende tur ja, av typen der en trenger følge. Den er absolutt notert ned. Takk for tips, og mulighet for selskap på tur. 

 

Tenker jeg bruker den neste uka eller så til å bestemme meg for et endelig prosjekt. Blir helt sikkert nok enslige skispor i vinter, så har jeg muligheten til å få selskap på noen turer er det bonus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må dog legge til at alt som har med det området å gjere er særs skredutsatt, så om det er eim midtvinterstur er vel heller gjenstand for diskusjon :P

Sen april eller tidig maj borde väl gå bra, om vädret är rätt?

Jag har planer på att lägga 1a-maj veckan i Stryn. Flera projekt i området väntar: Skåla, midstolshyrna, hjellehyrna (planerar att flyga PG ned, om jag lyckas ta mig upp, men det är inte säkert).... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ein ide om eit heilårsprosjekt:

Eg hadde ein ide for eit par år sidan som eg hadde tenkt å lufte med turistnæringa og turlaget i min kommune,men så langt kom eg ikkje. Det var nemleg 12 toppar på 12 månader. For å forklare litt nærmare så var ideen å lansere eit turprogram der folk skulle gå på dei 12 høgste toppane i heimkommunen min og då 1 topp i kvar månad. Hadde for eksempel næringslivet sponsa det som ein konkurranse  så kunne det medført litt turistar her også i ei tid utanom vanleg turistsesong.    

 

Ideen kan jo også brukast personleg, altså 12 toppar på 12 månader,men det vil jo sjølvsagt ikkje vere like utfordande i alle kommunar det kjem jo an på kor hen ein bur. Og ein kan jo sjølvsagt ta 12 toppar rundt om på forskjellige stader det treng ikkje vere berre i ein kommune.Men tanken min var opprinneleg å få litt lokal aktivitet. Og det må jo heller ikkje vere nødvendigvis dei 12 høgste toppane i kommunen ,men kanskje 12 markante og kjente toppar spredd rundt om i kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøve en ny aktivitet hver uke (kiting, snøhule, telttur, topptur, isfiske, pulkløp, osv

Det må jo være veldig spennende å prøve en ny ting hver uke. En annen mulighet er å sette av en lenger periode til f.eks bare å kite. Man rekker å bli god på et par mnd..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ideen kan jo også brukast personleg, altså 12 toppar på 12 månader,

 

Min variant er å gå på det same fjellet kvar månad (noko eg har gjort sidan 2003). Eg føler meir for å få eit personleg forhold til eit bestemt fjell, enn å samle på flest mogleg toppar der eg aldri vert ordentleg godt kjent.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(sit:...prøve en ny aktivitet hver uke (kiting, snøhule, telttur, topptur, isfiske, pulkløp, osv...)

Det må jo være veldig spennende å prøve en ny ting hver uke. En annen mulighet er å sette av en lenger periode til f.eks bare å kite. Man rekker å bli god på et par mnd..

Er stor tilhenger av å bruke konsentrert tid til en aktivitet om en vil mestre den. Angående kiting, så har jeg ikke prøvd det før, men har mulighet til å låne for å prøve en gang eller to. Er det så moro som det ser ut er det jo alltids mulighet for å bruke noen uker på det senere.

 

Tanken med å prøve nye aktiviteter er å komme litt ut av komfortsonen og få litt variasjon. Sist vinter forsynte jeg meg litt for grovt av snø og skikjøring, så det endte med at jeg etter 5 måneder var rimelig klar for barmark og åpent vann den siste måneden med skiføre. Blir det å starte er prosjekt med å prøve nye ting, så blir det selvsagt også tid til ski (som er det som får det til å krible i kroppen så snart jeg kjenner det første kjølige draget i høstlufta), samtidig som jeg kan lære noe nytt, og kanskje finne nye favorittaktiviteter.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideen kan jo også brukast personleg, altså 12 toppar på 12 månader,...

 

 

Min variant er å gå på det same fjellet kvar månad (noko eg har gjort sidan 2003). Eg føler meir for å få eit personleg forhold til eit bestemt fjell, enn å samle på flest mogleg toppar der eg aldri vert ordentleg godt kjent.

 

En generell kombinasjon av dette kan jo være noe å spinne videre på. For eksempel er fotoprosjekt for å følge et fjell eller område i 12 måneder, eller forsøke å fotografere og beskrive variasjonene i friluftsliv i et område gjennom årets 12 måneder (fullmånetur i januar, vintertur i februar, toppturer i mars, påsketur i april, isfiske i mai, fjellvandring i juni, fisketur i juli, bærplukking i august, rypejakt i september, bålkveld i gapahuken i oktober, koietur i november og romjulstur i desember). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.