Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellsjøkampen 30.11.2005 (Hurdal, Akershus)


Beate

Anbefalte innlegg

Fjellsjøkampen ligger i Hurdal i Akershus, og er med sine 812 moh den høyeste toppen i Akershus. Med turnusfri midt i uka, og et strålende vær, bestemte jeg meg for å ta turen i dag 30.11. Tok med meg "schæfern" som turfølge og dro avgårde.

Turen startet ved bommen like etter Gjødingsetra. Her var det faktisk preppet skiløyper på skogsbilvegen som går mot Fjellsjøen. Det var faktisk flotte "trikkeskinner", og jeg angret meg nesten for at jeg ikke hadde tatt med meg skiene..

Etter en liten stund på skogsbilveien, går stien av opp mot Fjellsjøkampen. Turen opp gikk fint, lå 10-15 cm snø hele veien, og snø på trærne skapte en flott vinterstemning.

Vel oppe ved varden, ventet en nydelig utsikt. Turen stanset ved varden i dag, høyeste punktet ligger ved branntårnet like innenfor varden. Men utsikten er absolutt best fra varden, hvis man ikke klatrer opp i tårnet selfølgelig.

Siden digitalkameraet er ødelagt, ble bildene tatt med det gamle speilreflekskameraet, så har desverre ingen bilder å legge ut fra turen, men men..

Turen til Fjellsjøkampen er en lett og grei tur, brukte vel drøyt to timer på hele turen med pause på toppen. Nå vil vel snøen snart (forhåpentligvis) gjøre fotturer litt vanskelig, men kan i allefall anbefale Fjellsjøkampen som en fin hverdagstur.

Hei og hå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fjellsjøkampen ligger i Hurdal i Akershus, og er med sine 812 moh den høyeste toppen i Akershus.

Sikkert et flott turmål, Fjellsjøkampen! Har vært på Bjørnåsen 825 m o.h. litt nord for Fjellsjøkampen et par ganger for mange år siden, og det var også en fin skogstopp :)

Men så langt jeg kan se, er spørsmålet om Akershus' høyeste fjell fremdeles uavklart. Alternativet til Fjellsjøkampen er Lushaugen 812 m o.h. på grensen mellom Hurdal og Gran kommuner. Begge topper har trigonometrisk punkt i nærheten av høyeste sted, men disse punktene står ikke alltid på det aller høyeste. I og med at trig.punktet på Lushaugen kun er 8 cm lavere enn tilsvarende på Fjellsjøkampen, er det fremdeles en mulighet for at Lushaugen kan være høyest i Akershus. Det hadde vært artig om noen kunne påta seg denne oppgaven, men det må utføres på barmark og med dertil egnede hjelpemidler. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tror vi holder oss til Fjellsjøkampen. Jeg har ikke så lyst på tur til lushaugen og jeg har ikke SÅ mange fylkestopper heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ØK står trig.punktet på Lushaugen oppført med 812,16 moh. For Fjellsjøkampen 812,34 moh. Her er det i tillegg målt et punkt med høyde 812,5 moh. Jeg vet ikke hvor du får dine 8 cm fra, Trond? Ellers er det jo en enkel sak å sjekke dette med en niveller når det er bart. Jeg har vært på begge, fine turer i skauen. Det var forøvrig på Fjellsjøkampen jeg kom høyest ved å klatre til topps i tårnet der. På Lushaugen klatra vi på taket på hytta, men den slo ikke høyden på tårnet :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor du får dine 8 cm fra, Trond?

Spørsmålet om hvilken av disse toppene som er høyest, er vel kanskje mest av vitenskapelig interesse. Men for de som samler fylkestopper hadde det vel vært greit å vite :roll:

Kart har den ulempen at de fort blir utdatert, dvs. ikke inneholder de nyeste opplysningene. Så også med ØK i dette tilfellet. Begge toppene ble nyberegnet i 1999 (grunnriss og høyde). Fra Punktarkivet til Geodesidivisjonen har jeg sakset følgende:

G33T0061 Lushaugen h=812,206 m topp bolt, bolthøyde=0,040 m, tårnhøyde 15,700 m topp siktekors

G33T0046 Fjellsjøkampen, h=812,288 m topp bolt, bolthøyde=0,05 m, tårnhøyde 11,750 m topp siktekors

Begge oppmålingstårnene er vel nedfalt nå, men det spiller mindre rolle, for alle er vel enige om at det er et fjells høyeste naturlige terrengpunkt som definerer høyden :wink:

Her er det snakk om fattige 0,082 m i høydeforskjell mellom trig.punktene, eller riktigere kun 0,072 m forskjell i terrenghøyde (korrigert for ulik bolthøyde). Det er etter min vurdering så lite at man nok må oppom med f.eks. en nivellerkikkert for å finne ut hvilken topp som virkelig er høyest, eller om det blir uavgjort :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg fikk mail av Statens kartverk eller hva de heter en gang. De skrev at Fjellsjøkampen er målt til bare 8 cm høyere enn Lushaugen og at en derfor ikke kan slå fast med sikkerhet hvilken som er høyest i Akershus siden det er en viss usikkerhet i slike målinger.

Fjellsjøkampen har jeg naturligvis for lengst gjort unna, men jeg må vel opp på Lushaugen en gang også. :roll:

Er det utsikt der oppe, eller er det bare gran og furu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på begge disse, ettersom de begge er kommunetopper. Lushaugen er ganske gjengrodd, så vidt jeg kan huske. 4 km trikkeskinnespor fra Lygna inn til Lushaughytta, derfra bratt opp til topps, måtte kjempe litt i dypsneen såvidt jeg kan erindre. Har aldri vært der på sommerstid, sikkert enda mere gjengrodd da.

I Nedre Eiker kan det også herske tvil om kommunetoppen. Trettekollen er 8-9 cm høyere enn den mer kjente Lokkeråsen. Jeg hadde en ekspedisjon til Lokkeråsen i høst og konstaterte at bolten sto på toppen, så jeg konkluderer med at Trettekollen er høyest. Kan TrondE eller noen annen bekrefte min antagelse om at høyden på Norgesglasset og andre kart er toppen av bolten ? Lokkeråsen hadde en uvanlig høy bolt, la jeg merke til.

Dette er dog småtteri mot det danskene driver med. Møllehøj, som nå er kåret til Danmarks høyeste naturlige punkt, er jordbruksland. Ryktene sier at bonden som driver jorden pløyer samme vei hvert år, slik at toppen skal bli høyere. Primærnæringskrulling er et vakkert ord jeg har lært her på Fjellforum, her kan det kanskje passe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mail av Statens kartverk eller hva de heter en gang. De skrev at Fjellsjøkampen er målt til bare 8 cm høyere enn Lushaugen og at en derfor ikke kan slå fast med sikkerhet hvilken som er høyest i Akershus siden det er en viss usikkerhet i slike målinger.

Fjellsjøkampen har jeg naturligvis for lengst gjort unna, men jeg må vel opp på Lushaugen en gang også. :shock:

Er det utsikt der oppe, eller er det bare gran og furu?

Godt jeg har vært på begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Nedre Eiker kan det også herske tvil om kommunetoppen. Trettekollen er 8-9 cm høyere enn den mer kjente Lokkeråsen. Jeg hadde en ekspedisjon til Lokkeråsen i høst og konstaterte at bolten sto på toppen, så jeg konkluderer med at Trettekollen er høyest. Kan TrondE eller noen annen bekrefte min antagelse om at høyden på Norgesglasset og andre kart er toppen av bolten ? Lokkeråsen hadde en uvanlig høy bolt, la jeg merke til.

Trettekollen versus Lokkeråsen:

F35T0142 Trettekollen, h=606,365 +/-0,017 m topp bolt, bh=0,080 m, ca. 5 m fra markert toppknaus

F35T0124 Lokkeråsen, h=607,276 +/- 0,010 m topp bolt, bh=0,090 m, på høyeste topp

Det virker som rimelig sannsynlig at Trettekollen går av med seieren her, selv om toppen deles mellom kommunene Lier og Nedre Eiker. Den leder med 0,099 m (ved foten av bolt), men tilleggsopplysningen at bolten på Trettekollen ligger 5 m fra en markert knaus, øker marginen ytterligere :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på begge disse, ettersom de begge er kommunetopper. Lushaugen er ganske gjengrodd, så vidt jeg kan huske. 4 km trikkeskinnespor fra Lygna inn til Lushaughytta, derfra bratt opp til topps, måtte kjempe litt i dypsneen såvidt jeg kan erindre. Har aldri vært der på sommerstid, sikkert enda mere gjengrodd da.

Hehe. Artig at Lushaugen diskuteres og at så mange har vært der! Jeg er jo født og oppvokst et steinkast fra Lushaugen (okey, tar i litt da...), men har vært her mange ganger. Sommerstid er det beste å gå inn fra Malsjøen på Øståsen. Herfra og opp går det blåmerket sti. Det er en fin tur. Å gå fra Lygna sommerstid fører med seg mye traskin i myr inn til Lushaughytta. Derfra og opp går det i og for seg en sti, men denne er mer gjengrodd enn den fra Malsjøen.

Her er forresten en liten side med bilder og litt historie: http://www.kjentmannsmerket.org/Lushaug.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg var på Lushaugen idag morges, på tørt og fint føre. Det var åpen kjørevei frem til Ellingbråtan, herfra blåmerket sti til topps, lettgått terreng. Jeg måtte virkelig lete etter trig-punktet, til tross for at jeg så det nedfalne tårnet og beslagene i fjellet til dette. Trig.punktet var plassert nedi en fjellsprekk, men det var nok ikke mer en max 5 cm høyere på berget like ved. Derimot anslår jeg berget under den gamle og snart nedfalne lyshaughytta til å være nærmere en halv meter høyere, så jeg tror nok Lushaugen er noen cm høyere enn Fjellsjøkampen. Jeg tror likevel ikke den er fylkestopp i Akershus, ettersom Lushaughytta ligger i Oppland fylke, grensen går ved trig.punktet etter hva jeg kan se. Så det er bare å finmåle her, både vertikalt og horisontalt, for den som har det rette utstyret.

post-480-133474422243_thumb.jpg

post-480-133474422265_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blåser det liv i en gammel diskusjon, ja...

Artig å se bilder fra Lushaugen. Jeg føler uansett at jeg må opp dit en gang, bare for å være helt sikker på at jeg har vært på det høyeste punktet i Akershus fylke. Spørsmålet er bare når i huleste man gidder å kjøre helt opp til grenseland mellom Ytre Gokk og Øvre Huttiheita for å rusle en liten time i skogsterreng jeg like gjerne kunne funnet rett utenfor byen her. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er bare når i huleste man gidder å kjøre helt opp til grenseland mellom Ytre Gokk og Øvre Huttiheita for å rusle en liten time i skogsterreng jeg like gjerne kunne funnet rett utenfor byen her. :wink:

Det er vel uansett drøyt å reise helt fra Trondheim for å kun "bestige" Lushaugen El Gringo? :wink:

Da jeg bodde i Nittedal vurderte jeg å ta en tur oppom, siden det bare var et langt steinkast unna. Men det er litt som du er inne på. Disse skogstoppene byr som regel ikke på rare utsikten, ihvertfall ikke underveis til toppen (hvis du finner den :? ). Så da blir det til at man rusler på de aller nærmeste, og da helst sent på høsten når høyfjellet er blitt mer "utilgjengelig". Men jeg fikk da med meg Fjellsjøkampen i tjukk tåke, og et par andre koller i Romeriksåsene før vi emigrerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Fjellsjøkampen og Lushaugen er faktisk topper jeg har vært på før jeg begynte å samle på kommune-topper, men jeg har bare vært her på ski tidligere. Siden jeg likevel var i Hurdal, måtte jeg bare opp på Lushaugen for å sjekke om trig.punktet stod på det høyeste punktet. Noen 100% avklaring fikk jeg ikke, så får vi bare håpe at oppmålingsvesenet tar seg bryet med å finne ut hva som er høyeste punkt i Akershus. Spørsmålet blir kanskje om maurtua på toppen teller med i høydemålingen, for det er vel ikke noe krav om at det skal være fast fjell ? Det har jo i flere hundre år vært varierende oppfatninger om hva som er Danmarks høyeste fjell, får vi en avklaring i Akershus nå ? TrondE, du må på banen her !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trig.punktet var plassert nedi en fjellsprekk, men det var nok ikke mer en max 5 cm høyere på berget like ved. Derimot anslår jeg berget under den gamle og snart nedfalne lyshaughytta til å være nærmere en halv meter høyere, så jeg tror nok Lushaugen er noen cm høyere enn Fjellsjøkampen.

Jeg trodde at Kartverket tok hensyn til slike ting når de angir høyden av toppen slik at den angitte høyde er der hytta ligger. Jeg har vært på både Fjellsjøkampen og Lushaugen, men den siste var på ski på vinteren så disse detaljene merket jeg meg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er bare når i huleste man gidder å kjøre helt opp til grenseland mellom Ytre Gokk og Øvre Huttiheita for å rusle en liten time i skogsterreng jeg like gjerne kunne funnet rett utenfor byen her. :)

Dette er på kanten til sarkasme overfor et unikt område på Østlandet, din Gringo :!: Her har jeg tråkka mine første skiturer og løpt mine første o-løp, så shut up!!

Fra spøk til alvor: Jeg antar at du en eller annen gang skal kjøre mellom Trondheim og Oslo. I stedet for å kjøre E6 kjører du RV4. Da kjører du automatisk over Lygna, som ligger i en avstand 4-5 kilometer fra toppunktet på Lushaugen. En fin liten luftetur fra bilen, med andre ord. Stikk innom på Lygnasæter og kjøpt et turkart over Gran Almenning om du ikke har 1:50000-kartet "Gran". Jeg kan love deg en fin tur i et åpent og fint terreng om du går fra Lygna.

Snilen: Hvor er det du kaller Ellingbråtan? Er det det vi kaller Bustevollen? En liten avstikker fra RV180 akkurat på fylkesgrensa og på skrå oppover på ei hogstflate?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved et kartutsnitt. Jeg gikk opp stien fra nordøst. Åpen kjørevei frem til Ellingbråtan, mye villsau langs veien.

Jeg skjønner at noen synes disse skogturene kan være kjedelige, men jeg liker variasjon, greit med en blanding av fjøresteiner, skogtopper og vanlige fjell av ulik bratthetsgrad. Kommunetopper i Norge ligger mellom 28(Kvitsøy) og 2469 moh, og nasjonstopper mellom 2,4(Maldivene) og 8850 moh, så det er nok å velge mellom.

Selv bor jeg i den kommunen som har en av de tristeste kommunetoppene jeg har vært på, og jeg har vært på over halvparten av de 431 nå.

post-480-133474422891_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bor jeg i den kommunen som har en av de tristeste kommunetoppene jeg har vært på, og jeg har vært på over halvparten av de 431 nå.

Imponerende antall. Det blir vel en del farting rundt i Finnmark også, det høres spennende ut. Selv har jeg 12-13 kommunetopper tror jeg, og den kjedeligste av dem var nok i Ås.

Enkelte skogstopper har ikke all verdens vegetasjon på toppen, og disse kan gi utsikter i klasse med fjelltopper. Dette gjelder blant annet Gyrihaugen i Krokskogen og Andersnatten. Skreikampen (kommunetopp i Eidsvoll) hører vel også til den kategorien, men der har jeg ikke vært enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder blant annet Gyrihaugen i Krokskogen og Andersnatten. Skreikampen (kommunetopp i Eidsvoll) hører vel også til den kategorien, men der har jeg ikke vært enda.

Ja Gyrihaugen har fin utsikt. Den stikker såpass over terrenget at man ser et stykke, særlig mot vest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, å dra på dagstur fra Trondheim til Lushaugen er HELT uaktuelt, det kan man slå fast. :)

Men nå har det seg slik at jeg bor i Lillestrøm om sommeren, og da blir jo avstanden med ett litt mindre. Om jeg skal til Lushaugen noen gang, så blir det nok dagstur herfra. Å bestige Lushaugen på bilturen mellom Trondheim og Lillestrøm, som mattis foreslår, har jeg tenkt på selv. Det er bare det at når man først kjører Oslo-Trondheim, så passerer man en rekke turområder som, med all respekt, muligens er et aldri så lite hakk mer spennende enn barskogen i Gran kommune! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jaja, nå har jeg vært der. :eek:

Været var ikke det beste, men jeg innbilte meg at jeg kunne se Besshø i det fjerne. Et svært, rundt fjell stakk opp i horisonten litt til høyre for den masten som står på en av naboåsene (sett fra toppunktet på Lushaugen altså). Til venstre kunne jeg skimte flere fjell, disse med betydelige snømengder på, men de var ugjenkjennelige siden det var så disig. Det kan vel ikke ha vært noe annet enn Jotunheimen (og Besshø), dette?!

post-436-133474423559_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.