Gå til innhold
  • Bli medlem

Hodelykt - skal ha den "beste"!


tomjac

Anbefalte innlegg

Det er kombinasjonen Firefox (eg har ikkje prøvd i andre nettlesarar og har heller ikkje tenkt å prøve) og Paypal som ikkje har fungert på den nettsida for min del. Men så er eg heller ikkje rakettforsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke noe å være redd for. Har den selv, brukes hver dag fra slutten av september til sola kryper fram igjen til vårs. Mycket nöjd.

 

Jeg har vurdert Piko selv, men er redd for at batteriet er for tungt og klumpete når det er festet i hodebandet - jeg vil ikke ha løst batteri med ledning. Hva er din erfaring i så måte, blir det baktungt, og siger batteriet ned i nakken?

Og hvor lang tid tar det å lade batteriet? Jeg finner ikke info om det på nettsidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke hvordan det er mulig å ha problemer med å bestille direkte ifra Zebralight. Det er jo rett frem og det tar ikke lange uka før den er i posten.

Bestiller utelukkende hodelykter med 18650 batteri, H600w er favorittlykten by far.

 

Kan også slå et slag for Nitecore HC50 (rødlys og batterimåler) med et fett 3100mAh batteri. Lyser langt sterkere enn oppgitt! Men personlig syntes jeg at 200g på hodet er 100g for mye

Nei jeg fatter heller ikke hvordan det gikk an. Jeg bestilte, ventet, ventet og ventet.... så fikk jeg beskjed fra zebralight at de hadde fått pakka i retur. Det samme skjedde når de prøvde å sende på nytt. På samme tid fikk jeg pakker jevnlig fra utlandet, så det var ikke meg det var noe galt med :).

 

Har sett på nitecore, og de virker solide de også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vurdert Piko selv, men er redd for at batteriet er for tungt og klumpete når det er festet i hodebandet - jeg vil ikke ha løst batteri med ledning. Hva er din erfaring i så måte, blir det baktungt, og siger batteriet ned i nakken?

Og hvor lang tid tar det å lade batteriet? Jeg finner ikke info om det på nettsidene.

Jeg synes ikke det blir baktungt. Batteriet siger aldri ned, men det største batteriet til feste på hodebåndet på 3.3ah kan nok bli litt for mye av det gode.

Jeg har ikke tatt tiden på lading, men micro-chargeren lader med 1.7a, mens charger one lader med opp til 2.5a. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det blir baktungt. Batteriet siger aldri ned, men det største batteriet til feste på hodebåndet på 3.3ah kan nok bli litt for mye av det gode.

Jeg har ikke tatt tiden på lading, men micro-chargeren lader med 1.7a, mens charger one lader med opp til 2.5a. 

Takk for svar. Så for meg som vil ha batteriet på hodet er kanskje Duo-utgaven med 2 stk 2Ah batterier den beste løsningen. Jeg lurer på en annen ting også: Slike kraftige lykter krever kjøling i form av luftstrøm over lampehuset. Har du merket at den kobler seg over til lavere lysstyrke dersom du står i ro over en viss tid? Og når jeg først er i gang med spørsmål: Er hodebåndet stort nok til at lykta kan has over en tykk lue uten at det blir trangt og press på hodet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hodebåndet er så stort at jeg kan ha den over pelslua mi uten problem. En skogshogger her har slakka strikken helt ut og bruker den på hjelmen sin.

Det kan bli varmt når lykta går på full guffe, men så lenge man er i bevegelse og temperaturen er ok er ikke det noe problem. Dersom lykta går varm vil den dimme seg ned for å avkjøle seg selv.

Lykta fullades på 3 timer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

støttet meg på denne da jeg var ute etter ny lykt http://www.outdoorgearlab.com/Headlamp-Reviews
lyktene testet i både lab og felt så burde vel dekke det meste, selv om ikke alle er representerte i testen

Endte forøvrig opp med en BD ReVolt pga lang batteritid og muligheten til oppladning. 

Men ja, black diamond er ikke mye nevnt på dette forumet når det kommer til lykter, men ser ut til å komme svært bra ut i disse testene opp mot både led lenser og div petzl, så kanskje noe å vurdere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utrolig fornøyd med Gemini Xera. Mye for pengene, god kvalitet.

Bruker den både som hodelykt og montert på sykkelhjelm.

Kan også anbefale Gemini Olympia, men denne har jeg hittil kun hatt montert på sykkelstyret. Hodestropp/feste følger også med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

støttet meg på denne da jeg var ute etter ny lykt http://www.outdoorgearlab.com/Headlamp-Reviews

lyktene testet i både lab og felt så burde vel dekke det meste, selv om ikke alle er representerte i testen

Endte forøvrig opp med en BD ReVolt pga lang batteritid og muligheten til oppladning. 

Men ja, black diamond er ikke mye nevnt på dette forumet når det kommer til lykter, men ser ut til å komme svært bra ut i disse testene opp mot både led lenser og div petzl, så kanskje noe å vurdere. 

Hadde ikke tatt den testen seriøst siden de klarer å ha to stk LedLenser h7 på topp..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig mange gode tilbakespill.. Zebralight er på vei i posten og 18650 batterier innkjøp.. Gleder meg veldig til å prøve den..

 

Når det gjelder Piko har jeg også vært redd for at batteriet bli noe tung og tenkte først på DUO modellen med 2x 2,2mAh batterier.. Men det var da jeg oppdaget at de var kommet med en ny lykt - Neo X2. Fikk umiddelbar følelsen på at dette var kanskje den lykta jeg var ute etter. Bestilte den tvert hos www.fotovideo.no Har fått brukt den noen dager nå og er kjempe fornøyd. Den har tre innstillinger på lysstyrken og jeg har for det meste brukt den på det svakeste og har da ikke trengt å lade den ennå. Forholdet mellom spredning og spot passer meg perfekt. Lykta er liten og lett. Merker ikke noe særlig til batteriet.. Så ja..

 

Jeg tror dette er lykta jeg skulle ha.....

WEB_Image%20Lupine%20Neo%20X2%20700%20Lu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tomjac - min duo har 1.7ah batterier og er langt fra for tung... men neo har jeg ikke sett før. Ser ut som en vinner :). Spesielt interessant er det med 30 graders lyskjegle!

Piko har utviklet seg fra 15 til 22 grader spredning.

Morsomt er det også at de har kommet med adapter fra Lupinebatteriene til USB.

 

Lupine-Rotlicht-Neo-2015-Eurobike-3-von-

Lupine-Rotlicht-Neo-2015-Eurobike-4-von-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utrolig fornøyd med Gemini Xera. Mye for pengene, god kvalitet.

Bruker den både som hodelykt og montert på sykkelhjelm.

Kan også anbefale Gemini Olympia, men denne har jeg hittil kun hatt montert på sykkelstyret. Hodestropp/feste følger også med.

 

Hvordan opplever du lysstyrken i Olympiaen? Jeg vet den er oppgitt til 2100 lumen, som skulle være tilstrekkelig til det meste, men jeg har forstått det slik at oppgitt styrke og målt styrke ofte er to vidt forskjellige ting. Vurderer en slik til skikjøring (type topptur) og lurer på om det er guffe nok i den til det bruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva får man egentlig igjen for å kjøpe en veldig dyr hodelykt? Har selv en led lenser som jeg betalte 100 kroner for som er svært lett, batteriet varer i en evighet. Skulle den gå i stykker (noe som ikke har skjedd hittil er det lett å kjøpe ny) Kan fint bruke den til å gå med i mørket eller som leselampe. Jeg har også en magicshine på 2000 lumen som har et stort og klumpete batteri som brukes til sykling eller korte turer i nærmiljøet. Det er behagelig med mye lys, men jeg føler meg ikke forhindret på noen måte med en billig lykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke prisen det er snakk om heller @Vrimmel. Zebralight koster ikke mye mer enn min Silva. 600 kr for en Silva ett eller annet er fullstendig bortkasta penger. 700 for en sebralight derimot, er vel brukte penger. Skal man ha en lykt som kan brukes til litt mer enn å bare rusle på tur eller bruke i leir så holder ikke en lykt til 100 kr (den vil jeg i såfall like å se). Nå vet jeg ikke hvor gammel du er vrimmel, men det er ikke til å stikke under en stol at mørkesynet kun går nedover fra man er ca 25 år. Da jeg var 15 gikk jeg gjennom skogen en mørk høstkveld uten problemer, hadde jeg prøvd på det samme nå så hadde jeg nok gått enten veldig krøkkete eller snublet mye :P Min første hodelykt, eller kanskje pappa sin første hodelykt (med vanlig glødetrådpære) lyste fantastisk, nå går den under kategorien "drit dårlig". Maglight lyste suverent, nå er de en vits. Ting utvikler seg og folk (spesielt gutter :P) vil ha det beste. Og om man føler man trenger det beste så er det bedre å kjøpe en lykt til 4000 kr med en gang som å først kjøpe en til 100 kr, for så å kjøpe en til 500 kr, så en til 1000 kr o.s.v. Jeg hadde aldri kjøpt min piko selv fordi den er for dyr, men jeg er veldig glad for at noen fant en brukt og kjøpte til meg i bursdagsgave. Det er uten tvil den beste lykta jeg har hatt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt til sitt bruk. Til vanlig vandring og camping i fjellet trenger man ikke all verden. Da holder det meste. Skal du fiske om kvelden eller natten og trenger lys til å knyte knuter, tre fluer etc, er det veldig greit at lykten har en rødlys funksjon så man bevarer nattsynet. Så til fjellvandring og fiske har Petzl sin Tikka XP vært en vinner for meg siden den kom for noen år siden. Vekten er vel 80-90 gram. Koster 500,-. Så lenge jeg ikke skal klatre, løpe, sykle eller kjøre nedoverski er dette alt jeg trenger. Å bruke noen ekstra tusenlapper for å øke vekten i sekken har jeg ingen umiddelbare planer om! Jeg har selvfølgelig heller ikke fått med meg at det finnes lithium aa batterier, så nå blir den jo enda bedre.

 

Men det er artig med led og lys! Det er jo et kvantesteg videre, og det ble vel delt ut en nobelpris i fysikk for litt siden til de som fant opp den blå lysdioden.

Kunne tenkt meg en lykt til å kjøre nedoverski med, samt at den hadde en god vidvinkelfunksjon til bruk i båten og lignende jobbing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan opplever du lysstyrken i Olympiaen? Jeg vet den er oppgitt til 2100 lumen, som skulle være tilstrekkelig til det meste, men jeg har forstått det slik at oppgitt styrke og målt styrke ofte er to vidt forskjellige ting. Vurderer en slik til skikjøring (type topptur) og lurer på om det er guffe nok i den til det bruket.

Synes den er vanvittig kraftig. Mye "renere",hvitere lys og mer guffe enn f.eks tilsvarende magicshine-lykter jeg har testa.

En fin test her: http://terrengsykkel.no/Utstyr/Omtaler/En-ny-lyskonge-Test-av-Gemini-lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den er vanvittig kraftig. Mye "renere",hvitere lys og mer guffe enn f.eks tilsvarende magicshine-lykter jeg har testa.

En fin test her: http://terrengsykkel.no/Utstyr/Omtaler/En-ny-lyskonge-Test-av-Gemini-lykter

 

Endte opp med at jeg kjøpte en slik på Gmax i går. Testet den på topptur til fots i gårkveld, og jeg må si meg svært fornøyd. Selv nå uten snø lyste den opp hele fjellsida framfor meg med hvitt, skarpt lys. Den veier også svært lite og sitter således bra på hodet. Gleder meg til å få testet den på ski!

 

Synes kanskje det burde vært enda en skjøteledning med, men det kan man nok sikkert skaffe. Virker som pluggene er rimelig standard for hodelykter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.