Gå til innhold
  • Bli medlem

Brudd i stålkant


allegretto

Anbefalte innlegg

Hei,
kjøpte meg nye Dynafit Cho Oyu ski i fjor. Den ene skia har desverre fått et brudd tvers igjennom stålkanten midt på skia (Se bilder).

Jeg har kontaktet selger (som igjen har kontaktet forhandler). Men de er klar på at det ikke er noen reklamasjon.

Har dere tips til hva jeg kan gjøre? eller kontakte? Kan jeg bruke epoxy-lim? Araldite? Glippen i stålkanten er heldigvis i "fartsretning", men jeg er redd for at stålkanten sakte men sikkert vil kunne løsne mer frå skia.

(Jeg brukte skia 3-4 ganger etter dette brudde i stålkanten, uten at det skjedde noen "forverring" eller at jeg merket det på kjøringa.)

post-1633-0-47335800-1412166512.jpg

post-1633-0-30978800-1412166521.jpg

post-1633-0-12792600-1412166528.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette skal ikke skje og du bør få nye. Det skjedde med mine tre år gamle Åsnes Ingstad og jeg fikk nye kostnadsfritt.

 

Det kjem an på kvifor det skjedde. Om han har tryna hardt eller køyrt på stein treng ikkje garantien være gyldig.

Lettvektshysteriet går også på bekostning av kvalitet/holdbarheit.

 

Når det er sagt, eg fekk sjølv nye Åsnes Ingstad på garantien når dei knakk etter to sesongar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjem an på kvifor det skjedde. Om han har tryna hardt eller køyrt på stein treng ikkje garantien være gyldig.

Som krokfoten sier er det ikke gitt at dette er en garantisak.

 

De færreste ski er laget for å treffe stein i høy fart.

Hvis produsentene skulle laget ski som skal tåle det hadde vi slitt mer i motbakkene enn vi trenger å gjøre nå :)

 

Hvis du derimot ikke har kræsjet hardt noen gang eller truffet stein eller noe lukter det mer av fabrikasjonsfeil.

 

Når det gjelder å fikse dette ville jeg personlig overlatt dette til noen som faktisk kan det, men jeg vel ikke spesielt fingerferdig når det kommer til sånt.

Hvis du har fått veiledning og det høres ut som noe du klarer selv er det vel bare å kjøre på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å huske på at det ikke er produsenten som bestemmer om det er reklamasjon eller ikke. De vil spare penger i de fleste tilfeller og da velger de enten å gi nye ski for å beholde deg som kunde, eller nekte fordi det kan se ut som en skade og ikke fabrikasjonsfeil.

 

Spørsmålet er hvor mye skade en ski skal tåle før vi kan forvente at den går i stykker. 

 

Det er der forbrukerrådet kommer inn. Jeg tviler på at skien har blitt testet utover at butikken har sett den lille skaden i bilde nr. 3 helt til høyre for stålkant bruddet. Det KAN se ut som en skade som har utløst stålkant bruddet. Det trenger likevel ikke å være fasit.

 

Få en tredje vurdering på det og kontakt forbrukerrådet. Vurder stegene derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

takk for tips som Mursdag Skiservice.

En hyggelig ansatt kontaktet meg, og veiledet meg i hvordan jeg kunne fikse skia ved å bruke Araldite 2-komponent lim! :)

 

 

Hei

 

Jeg har samme type skade på et par Fischer sSnowbound fjellski, som du vanligvis ikke får tak i her i Norge. Jeg vil derfor gjerne utbedre skade og har forsøkt med Araldit epoxylim med stor omhu. Gikk atter i stykker. Nødlimet under påsketuren siste år - holdt like bra 

 

Kan du i korte trekk gjengi veiledningen fra Murstad??

 

Mine ski er så gamle, at vanlig kjøpslov garanti ikke vil være gyldig. Skade fra stein vil du vanligvis tydelig kunne se - det er det ikke. Jeger helt sikker på at dette er fabrikasjonsfeil / manglende kvalitets kontroll. da Fischer nettopp dette år hadde startet produksjon i Ukraine.

 

Mine gamle Fischer ski fremstillet i Østerrike har det aldri vært feil på!

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.