Gå til innhold
  • Bli medlem

Drømmeturen på NRK.


REJOHN

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp sett "Drømmeturen" på NRK som på slutten var tatt opp omtrent på stien mellom Hunnedalen og Blåfjellenden.

Siste delen skulle nok gi inntrykk av hvor dramatisk fjellet kan være, men det var ikke så veldig mange metrene fra kvistet løype de var. Og det er rimelig enkelt å orientere når Hunnedalen er "synlig" i sør....

Men programmet viser at selv så nær vei og merket løype, bør utstyr og kunnskap være på plass.

(Det er i dette området jeg har gått vinterturer alene i mange år.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du ikke fikk se starten kan det vel hende at du ikke vet at de to damene som navigerte ikke visste forskjell på opp og ned på kartet fire dager før denne "testen"...

Synes dette programmet var både rørende og bra. Selv jeg, gamle (tøffe?!) gubben, kjente tårene i øyekroken da hun besøkte stedet der faren og broren ble funnet omkommet....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke fikk se starten kan det vel hende at du ikke vet at de to damene som navigerte ikke visste forskjell på opp og ned på kartet fire dager før denne "testen"...

Synes dette programmet var både rørende og bra. Selv jeg, gamle (tøffe?!) gubben, kjente tårene i øyekroken da hun besøkte stedet der faren og broren ble funnet omkommet....

Jeg så programmet fra starten av, men hadde nok ikke helt den samme sansen som deg for den delen av programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at programmet var bra. Turen de gikk første dagen er nok ikke et område der folk ferdes uten grunn. De fleste som skal til Blåfjellenden fra den siden starter vel fra Frafjord / Eikeskog og går opp Fidjadalen. Området rundt Vallersknuten er ikke lett å orientere i og vi som bor her vest og har ferdes i disse heiene vet hvor fort været skifter og hvor små marginene er hvis man ikke er forberedt.

Jeg var ikke med på denne leiteaksjonen hvor far og sønn forsvant, men både Per Arne og Egil fra Røde Kors Hjelpekorps som var med i programmet er gode venner av meg og jeg har hørt ganske mye om hvordan forholdene var da de var ute og lette.

At det er trist når noen forsvinner i fjellet og med et slikt utfall kan også jeg skrive under på. Jeg har vert med på mange leiteaksjoner i disse heiene og kunne sikkert fortalt historier om tilfeller hvor det gikk bra, men det er ofte de som får et så tragisk utfall som denne man husker best. Det er en veldig god følelse når folk blir funnet i god behold, men de tilfeller hvor det gikk galt sitter ofte som en liten stein et sted inne i magen og den begynner ofte å vokse når disse tilfellene blir rippet opp i. 

Hvorfor forlater folk familie og jobb for å være med å lete etter fremmede mennesker som forsvinner enten i fjellet eller andre steder? Jo fordi de bryr seg. De bryr seg om hvordan andre mennesker har det. Det er visst det som heter empati.  De aller fleste mennesker blir preget av det miljøet de vokser opp i og for meg ble det Røde Kors. 

Jeg vokste opp midt mellom to bedehus på vestlandet, men jeg kan dessverre ikke si at de av mine venner som vokste opp i miljøet på disse bedehusene har fått den samme holdningen til andre mennesker som jeg har fått. De er stort sett mest opptatt av seg og sine og sitt forhold til sin skaper. 

Jeg ser frem til neste program. Det blir spennende å se hva de finner på da.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at programmet var bra. Turen de gikk første dagen er nok ikke et område der folk ferdes uten grunn. De fleste som skal til Blåfjellenden fra den siden starter vel fra Frafjord / Eikeskog og går opp Fidjadalen. Området rundt Vallersknuten er ikke lett å orientere i og vi som bor her vest og har ferdes i disse heiene vet hvor fort været skifter og hvor små marginene er hvis man ikke er forberedt.

Planen var å gå fra området rundt Vallresnuten og mot Brådlandsheia. Et område som er "grapset". Og de snudde jo også på flisa og tok til Hunnedalen i stede.

I Hunnedalen var de ikke mange metrene fra veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen var å gå fra området rundt Vallresnuten og mot Brådlandsheia. Et område som er "grapset". Og de snudde jo også på flisa og tok til Hunnedalen i stede.

I Hunnedalen var de ikke mange metrene fra veien.

Jeg så hvor de var i Hunnedalen, man kunne jo se veien ikke langt fra der de ble satt av.

Men hvis mann ikke har peiling på å bruke kart og kompass så kan det nok være vanskelig å finne frem om vinteren hvis man ikke er kjent.

Men bare man klarer å orientere kartet så vet man retningen og da er det bare å begynne å gå. Da skal man gå mye i ring for ikke å treffe veien i Hunnedalen før eller siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen var å gå fra området rundt Vallresnuten og mot Brådlandsheia. Et område som er "grapset". Og de snudde jo også på flisa og tok til Hunnedalen i stede.

I Hunnedalen var de ikke mange metrene fra veien.

Hovedpoenget med programmet var å gjøre noen som i utgangspunktet har en overdreven frykt for fjellet trygg på grunnleggende ferdigheter. Hvis man forventer noe i retningen "Monsen på villspor" så vil man fort bli skuffet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedpoenget med programmet var å gjøre noen som i utgangspunktet har en overdreven frykt for fjellet trygg på grunnleggende ferdigheter. Hvis man forventer noe i retningen "Monsen på villspor" så vil man fort bli skuffet.

Og det oppnåde de, og fikk formidlet det videre til seerene. Det var etter min mening godt TV.

 

Men i forhold til planene som ble beskrevet helt først i programmet, ble det for meg litt av en nedtur da opptakene ble gjort i et meget "snilt" terreng, hvor det nesten uansett vær ikke kan være stor utfordringer.

Jeg forstår selvsagt at dette beror på "lokalkjennskap".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det ny drømmetur i går.

Kanskje litt spesiell for noen, men for oss som bor her vest, har oljeindustrien på maten og som både husker ulykken med Bourbon Dolphin og brannen hos Malm Orstad så var det et flott program.

At forsøket på å utvikle et utstyr til å forebygge lignende ulykker i fremtiden, skulle resultere i en slik tragisk brann var det vel ingen som hadde forestilt seg. I hvert fall ikke jeg som faktisk i en kort periode, sammen med andre kolleger, var involvert i utviklingen av dette utstyret.

http://www.nrk.no/emne/eksplosjon-hos-malm-orstad-as-1.7867224

http://www.aftenbladet.no/energi/Malm-Orstad-ulykken-har-satt-spor-3064444.html

Et slikt pågangsmot som Petter Birkeland viste, både etter ulykken og på turen, er det nok mange som skulle ønske at de hadde bare en liten del av.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så også episoden i går, og det var en sterk og flott episode. Programmet har kanskje tatt en liten vending fra å være bare turprogram til å bli noe litt lignende Ingen grenser, med sterke historier og mye følelser, begge programmene i år har jo hatt det. Men jeg synes det fungerer bra, Cecilie Skog og Aleksander Gamme er flinke til å snakke og stille de rette spørsmålene uten at det blir *for* påtatt og skuespill, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.