Gå til innhold
  • Bli medlem

Nødvendig utstyr for isbre


FjellDude

Anbefalte innlegg

Annonse

Dette vil avhenge av hvor dere skal gå hen/hva slags breterreng dere tenker dere å skulle gå i. Altså hva dere må være rustet for. Det vil avhenge av årstid(snø eller kun is) og også av gruppen størrelse(hvor mye utstyr per person f.eks.). Det er altså ikke mulig å sette noen bastant fasitliste for hva som er nødvendig. Om brekunnskapen sitter er det mulig å beregne dette for den turen du vil på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir omtrent som å spørre hvor mye bensin du trenger til bilen for å dra på ferie! 

Når jeg går alene på bre bruker jeg kun stegtjern og isøks. Dersom vi er flere øker vi gjerne vanskelighetsgraden og supplerer med diverse utstyr i nødvendig omfang..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få mange fine opplevelser og fine turer på bre, og det er ofte letteste vegen til topps.

 

Men: Siden du spør om det tror jeg du skal holde deg unna til du har tatt et brekurs, eller få med noen på turen som kan det nødvendige. Det viktigste du må ha med er kompetanse, både til å "lese" breen, opptre riktig og om nødvendig redde deg selv og andre opp fra en bresprekk eller et vannhull. Vet du nok til å gå på bre vet du også hvilket utstyr du trenger. Hold deg spesielt unna snødekte områder. Der er det nødvendig at flere går i tau, på blåis går det an å gå alene med stegjern og isøks.

 

Bre er is som er i bevegelse og danner store og små sprekker, derimot finnes det mange snøfonner som kan ligge der gjennom mange år, men som ikke er tykke nok til at det blir bevegelse (og dermed sprekker). Der er det viktigste å unngå ukontrollert utglidning , det er en del som har fått sin siste tur på den måten ... :getlost:

 

God tur, når du er klar for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er nødvendig utstyr for å ferdes på isbre? (Komplett liste)

Antall isskruer og lengde, type tau og lengde, etc. 

 

Som de sier ovenfor, hvis du virkelig spør om dette så burde du holde deg langt unna :)

 

Hadde du spurt om hva du trenger for å ta en tur ut på sjøen for å fiske litt, så ville jeg henvist deg til enten å ta båtførerprøven, eller kanske rådet deg til å toppe "heile drid'n" og tatt den helt ut med utdannelse for både skipper og maskinsjef bare for å være på den sikre siden...

 

 

 

Det sagt, så vil jeg råde deg til å søke litt på forumet tilbake i tid. 

Jeg har drevet å søkt opp litt informasjon i forbindelse med toppturer, både med tanke på hvilket utstyr man trenger for sikring og hvordan det skal brukes.

Av det jeg kan se av resultatene på søkene jeg har gjort, så virker det som det var en mye større kompetanse vedrørende sikring på toppturer og vandring på bre, tilstede på forumet tidligere - ca 2003-2008.

Eller kanskje de bare var mer villig til å dele sin kunnskap med andre "før i tiden"?

Jeg fant ihvertfall de eldre innleggene tildels mye mere konstruktive og informative enn hva som presenteres i nyere innlegg. :)

 

 

At jeg tilegner meg noe kunnskap via nettet, betyr jo ikke at jeg kommer til å løpe innom nærmeste butikk å kjøpe kiler og tau, for så å løpe til nærmeste topp for å prøve å lage standplass eller rapelere ned en fjellside......

 

 

Edit; Rett opp noen skriveleifs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av den tysker jeg lærte på skolen, er det lite jeg kan idag.... synger Øystein Sunde. Jeg tok et brekurs for 18 år siden, det er ikke så mye som sitter lenger, når kunnskapen ikke praktiseres. En ting huskes, om ikke ordrett. En instruktør sa at om du prøver å klatre i fjell, alene uten sikring, finner du fort ut om du er trygg eller ikke. På bre får du ikke den samme vissheten tidlig, så sant du ikke har kunnskap og erfaring. Du kan stå midt ute på en hvit flate uten å ane om du står på en tynn snøbro eller ikke. Hva du trenger av utstyr har derfor utgangspunkt i hva som skal til for å minimere risiko.

Innledningsvis må du derfor ha tau mellom deg og dine kamerater, og hjelm. Steggjern er også gode å ha. Samme gjelder støvler som er stive nok i sålen til at ikke steggjernet ødelegges. Videre må du ha sele på deg som binder deg til tauet. Skal du kunne redde noen, eller bevege deg i usikker/bratt is er slynger og skruer påkrevd, lengre for løsere is, og snøanker også. Et kurs gir en god og rask innføring i bruk, dernest er planlegging og trening vesentlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hadde du spurt om hva du trenger for å ta en tur ut på sjøen for å fiske litt, så ville jeg henvist deg til enten å ta båtførerprøven, eller kanske rådet deg til å toppe "heile drid'n" og tatt den helt ut med utdannelse for både skipper og maskinsjef bare for å være på den sikre siden...

 

At jeg tilegner meg noe kunnskap via nettet, betyr jo ikke at jeg kommer til å løpe innom nærmeste butikk å kjøpe kiler og tau, for så å løpe til nærmeste topp for å prøve å lage standplass eller rapelere ned en fjellside......

 

Sant nok. Et kjapt googlesøk gir deg jo blant annet utstyrslista for personlig utstyr på brekurs:  Hjelm, sittesele, 2 skrukarabinere, 6 vanlige karabinere, 2 slynger 120 cm eller mer, 2 klemknuteslynger, stegjern, snøanker, isskrue, isøks,  kortslynge.  Denne "gru"-lista varierer litt etter hvem som holder  kurset.  Deretter må du velge utstyr etter hvor du skal, hvor mange i taulaget, når på året osv osv. 

 

Nå kan jeg svare for meg selv, men grunnen til at jeg på slike spørsmål ofte svarer "ta kurs" er på grunn av egenopplevde situasjoner med "velmente" selvlærte mennesker, som skulle utøve/lære bort den kunnskapen de satt med - som viste seg å sette meg selv/andre i fare. Ang brekurs; jeg kom først til stedet hvor en mann hadde falt i en bresprekk, han landet på en hylle 17-18 meter ned med 60 cm snø over seg. Han ble liggende der nede i rundt tre timer, og fikk akkurat fjernet nok snø fra nesa til at han fikk såvidt puste. Jeg satt på kanten og holdt kontakt/ropte ned til mannen  til  NoGAR/NLA kom på stedet.  Mannen kom fra det uten en skramme - fysisk.  Vi spiste middag sammen den samme kvelden! Han sa han skulle ta brekurs før han skulle på bre neste gang. Jeg tror han på det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en herlig og forholdsvis utfyllende respons   @Ullsokk         :flowers:

 

Blir litt OT but here it goes;

 

Jeg er vanligvis av den oppfatningen av at det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar.

At rådene og svarene ovenfor var velmennede, har jeg ingen grunn til å tvile på, det er heller evnen til å svare på det trådstarter faktisk spør om, som kritiseres / harseleres med. Det sagt så kan det jo for alt jeg vet hende at trådstarter fikk svaret sitt igjennom å lese "ta brekurs".  ;)

 

Dette er jo ett diskusjonsforum, så i så måte skal man vel tåle at ting diskuteres.  Men når det blir stilt konkrete spørsmål synes jeg det er greit å skille mellom snørr og bart og faktisk prøve å svare på spørsmålet som ble stilt.

Jeg søker aktivt igjennom forumet etter informasjon når jeg lurer på noe, jeg bruker også i stor grad google og søker på engelsk der det er rom for dette, for å få flere synspunkter og ett bredere perspektiv.

Direkte spørsmål har jeg vel bare stilt unntaksvis åpent her på forumet - Grunnen er bla at jeg ofte ser at når trådstarter sier at han er på jakt etter kunnskap/råd/erfaringer om A, B eller C   -   og spesifikt sier at D, E og F kan utelukkes, så tar det ikke lang tid før tråden er fylt med anbefalinger av D, E eller F. Og det ofte uten at de som kommer med disse anbefalingene har kunnskap om A, B eller C eller evner å sette anbefalingen av D, E eller F opp i kontekst mot A,B eller C. 

 

Noen kaller det diskusjon, jeg kaller det spam :)   Tildels underholdene lesning er det ihvertfall i enkelte tilfeller.

 

 

 

@Abnorm - takk for boktipset :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av det jeg kan se av resultatene på søkene jeg har gjort, så virker det som det var en mye større kompetanse vedrørende sikring på toppturer og vandring på bre, tilstede på forumet tidligere - ca 2003-2008.

Eller kanskje de bare var mer villig til å dele sin kunnskap med andre "før i tiden"?

Eller kanskje de som sitt med kunnskap, vet hvor farlig der er, om folk reiser ut med bare brudstykker av det helheten - kanskje en del av de møter slike folk ukentlig fjellet...

Jeg hadde kanskje heller snudd den. Ofte (fjellsport spm.) blir der spurt om D, E og F. Men hadde man kjent til A, B og C - som er det helt grunnleggende - så hadde en og vist om resten. Da er det vel bare naturlig og god service å gjøre oppmerksom på at A, B og C finnes, og hvordan denne første kunnskap kommer på plass (og da kjem D, E og F i samme slengen).

Jeg synes generelt sett at der blir svart passende - passende til spørsmålet. Men når et spørsmål fremstår som lite reflektert og/eller lite gjennomtenkt, så blir svarene selvfølgelig i samme stil.

Et fyllestgjørende spørsmål med en velbeskrevet problemstilling, gir gjerne ditto svar. Hadde tråden blitt innledet med "Jeg ser for meg å krysse XX og lure på hva folk vil anbefale av utstyr, med tanke på utfordringer rundt YY og ZZ." Så hadde jeg gjerne svart - sannsynligvis i en PM slikt at andre, under andre forhold ikke ureflektert tok beskrivelsen som et fasit.

Her blir spurt: Hva er nødvendig utstyr for å ferdes på isbre? (Komplett liste)...

Svaret er - akkurat passende med utstyr etter forholdene. For det avhenger av forholdene og en rekke andre faktorer. De andre faktorer er egentlig de viktigste, når det kommer til sikkerheten - og det er ikke nået der læres via internett, eller en bok for den sags skyld. Da går ein kurs eller tilegner seg tilsvarende erfaring via erfarne brefolk - og i samme slengen vil en da også finne ut hva av utstyr som trengs når.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som enkelte er inne på her så er isbreer et veldig "dynamisk" landskap som forandrer seg mye og det kan ofte være vanskelig å skjønne at man har gått seg inn i en vanskelig situasjon før man faktisk står oppe i den. Isen kan se veldig fast og stabil ut uten at den nødvendigvis er det, glir man ut så får man fort større fart i enn hva man kanskje skulle tro (self-arrest på is behøver ikke å være verken lett eller særlig helsefremmende) og det kan være tilnærmet umulig å vite hva man egentlig står oppå. Å ta et kurs eller i det minste ta noen turer med en erfaren person er derfor det beste rådet man kan få. Man kan lese seg skakk på hvor sprekker oftest oppstår, hvor de svakeste snølagene ligger, plassering av sikringsmidler, osv, men det vil for en uerfaren person forsatt være veldig vanskelig å se når man er i et totalt ukjent landskap. Grunnen til at folk sier at man bør ta et kurs isteden for å ramse opp utstyr, er nok ikke fordi brekompetansen på forumet er dårligere nå enn før. Heller det motsatte, har man vært mye i fjellet så har man som regel vært oppe i en situasjon eller to som verken føltes eller var særlig greit, enten pga uflaks eller uvitenhet. Det meste kan læres greit på egenhånd, men jeg synes ikke fjellklatring og breferdsel er en av dem. Da kan det fort være et par langrennski eller en heldig plassert hylle som redder livet. Et grunnkurs i brevandring koster lite og er en kjempefin opplevelse. Vil man alikevel prøve seg selv så er det nok av informasjon på google om hva som brukes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare innledningsvis klargjøre at jeg fullstendig er for at man oppfordrer til kurs.  Vurderer bla selv å ta brekurs.

Det jeg diskutere her er å respektere trådstarter nok til å faktisk svare på spørsmålet istedenfor å spamme tråden hans/hennes.  (Noe jeg egentlig ærbødigest bør be om unnskyldning for å ha gjort :whistle:   ) 

 

 

Eller kanskje de som sitt med kunnskap, vet hvor farlig der er, om folk reiser ut med bare brudstykker av det helheten - kanskje en del av de møter slike folk ukentlig fjellet...

 

Jeg har nå lest innlegget til trådstarter flere ganger og prøvd å dra ut den tolkning jeg oppfatter du fikk av innlegget. Gjennomgående at trådstarter kommer til å legge i vei ut på isbreer basert på kunnskapen han tilegnet seg i denne tråden.  Men jeg makter dessverre ikke å finne den.    

 

Det er ellers en interessant tilnærming både du og andre her inne på fjellforum har ang deling av informasjon / kunnskap. 

For en del tid tilbake så jeg mye av den samme innstillingen innen dykkermiljøet / Dykkeforumet jeg er medlem av, - ikke spør - ta kurs! I hvertall i ett udelt postivt overtall helt til den dykkerutdanningsorganisasjon (GUE)  som jeg anser som mest rigide av dem alle, begynte å få fotfeste her i Norge. Personer som frontet GUE delte villig av sin kunnskap både når det gjaldt utstyr, men også prosedyrer.  Det var og er morsomt å se at ett enkelt spørsmål fikk ett velskrevet svar som både inneholdt det trådstarter spurte om, men også informasjon som var relevant opp mot utstyret eller prosedyren som ble diskutert.  

 

Så istedet for

- Ikke spør - ta kurs 

 

så fikk man flere

- Hey det var ett interessant spørsmål, nå skal du høre; bla bla bla - sånn og sånn - og til slutt vil jeg råde deg til å ta kurs der bla Kursholder A dekker det du spør om, mens Kursholder B også dekker det du spør om men i tillegg inneholder bla.

 

Dette bidro også til at personer som frontet andre dykkerutdanningsorganisasjoner i større grad også begynte å dele sin kunnskap. 

 

 

 

Jeg synes generelt sett at der blir svart passende - passende til spørsmålet. Men når et spørsmål fremstår som lite reflektert og/eller lite gjennomtenkt, så blir svarene selvfølgelig i samme stil.

 

Så med andre ord så fortjener dumme spørsmål dumme svar?  Jeg kan ikke si annet enn at jeg finner slike holdninger svært destruktive for et diskusjonforum, der det å stille spørsmål er en stor del av aktiviteten til brukerne.

 

 

 

Et fyllestgjørende spørsmål med en velbeskrevet problemstilling, gir gjerne ditto svar. Hadde tråden blitt innledet med "Jeg ser for meg å krysse XX og lure på hva folk vil anbefale av utstyr, med tanke på utfordringer rundt YY og ZZ." Så hadde jeg gjerne svart - sannsynligvis i en PM slikt at andre, under andre forhold ikke ureflektert tok beskrivelsen som et fasit.
Her blir spurt: Hva er nødvendig utstyr for å ferdes på isbre? (Komplett liste)...
Svaret er - akkurat passende med utstyr etter forholdene. For det avhenger av forholdene og en rekke andre faktorer. De andre faktorer er egentlig de viktigste, når det kommer til sikkerheten - og det er ikke nået der læres via internett, eller en bok for den sags skyld. Da går ein kurs eller tilegner seg tilsvarende erfaring via erfarne brefolk - og i samme slengen vil en da også finne ut hva av utstyr som trengs når.

 

Jeg har flere ganger prøvd meg på følgende svar til madamen når hun spør meg om noe;  - Kjære, jeg vil gjerne gjøre det du har lyst til at jeg skal si at jeg vil gjøre :)

Selvfølgelig ett fjollete svar i virkeligheten, men morsomt der og da.  Igjen bringer det oss tilbake; fortjener dumme spørsmål dumme svar ?  Nei mener nå jeg.

 

 

Eller kanskje de som sitt med kunnskap, vet hvor farlig der er, om folk reiser ut med bare brudstykker av det helheten - kanskje en del av de møter slike folk ukentlig fjellet…

 

…….SNIP……  

 

Da går ein kurs eller tilegner seg tilsvarende erfaring via erfarne brefolk - og i samme slengen vil en da også finne ut hva av utstyr som trengs når.

 

Når du ser de to setningene, ser du da ironien i det du har skrevet imellom dem? 

 

 

 

Som enkelte er inne på her så er isbreer et veldig "dynamisk" landskap som forandrer seg mye og det kan ofte være vanskelig å skjønne at man har gått seg inn i en vanskelig situasjon før man faktisk står oppe i den. Isen kan se veldig fast og stabil ut uten at den nødvendigvis er det, glir man ut så får man fort større fart i enn hva man kanskje skulle tro (self-arrest på is behøver ikke å være verken lett eller særlig helsefremmende) og det kan være tilnærmet umulig å vite hva man egentlig står oppå. Å ta et kurs eller i det minste ta noen turer med en erfaren person er derfor det beste rådet man kan få. Man kan lese seg skakk på hvor sprekker oftest oppstår, hvor de svakeste snølagene ligger, plassering av sikringsmidler, osv, men det vil for en uerfaren person forsatt være veldig vanskelig å se når man er i et totalt ukjent landskap. Grunnen til at folk sier at man bør ta et kurs isteden for å ramse opp utstyr, er nok ikke fordi brekompetansen på forumet er dårligere nå enn før. Heller det motsatte, har man vært mye i fjellet så har man som regel vært oppe i en situasjon eller to som verken føltes eller var særlig greit, enten pga uflaks eller uvitenhet. Det meste kan læres greit på egenhånd, men jeg synes ikke fjellklatring og breferdsel er en av dem. Da kan det fort være et par langrennski eller en heldig plassert hylle som redder livet. Et grunnkurs i brevandring koster lite og er en kjempefin opplevelse. Vil man alikevel prøve seg selv så er det nok av informasjon på google om hva som brukes.

 

Selv om du har mange fine argumenter for å ta kurs, :) -  så velger du altså å oppfordre til å bruke google istedenfor å gi råd / dele din kunnskap her inne på diskusjonsforumet om utstyret som brukes ?   Fantastisk :)

 

 

 

Jeg må si jeg begynner virkelig å se fram til dette brekurset, det må jo inneholde noe helt sinnssyke utstyrslister all den tid de inneholder helt forskjellig utstyr for hver tur man skal på. Imponerende at det ikke finnes en slags mal eller "standard" for minimum utstyr.  Dog finner jeg dette veldig overraskende når jeg ser hva som selges av utstyr for både klatring og vanlig ferdsel på bre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu hadde ikke jeg tenkt å bruke en masse tid på dette, men om trådstarter hadde hatt minimalt med viten om bre og breferd ville spørsmålet vert spesifisert litt mer (sannsynligvis hadde der ikke vert et spørsmål). Det som trådstarter etterspør finnes i min verden ikke, en enkel universell mal - slik er fjellet ikke. Vil en finne lister og mal for brevandring er Google et glimrende "diskusjonsforum", eller den omtalte "breboka" for den sags skyld.
Trådstarter legger for øvrig ikke opp til diskusjon, men vil ha en list over gjenstander.

Jeg har personlig gjennom mange års erfaring lært, at en må passe på når en gir "råd" til utenforstående/inkompetente - men det er vanskelig å vite i hvilket omfang folk har erfaring/kompetanse, særlig gjennom en computer skjerm. Derfor er jeg veldig konservativ når det kommer til slikt. Jeg assisterer gjerne kompetente folk med råd og veiledning, dersom de er i tvivl og ellers viser at de er reflekterende omkring det de driver med. Det opplever jeg ikke i denne tråd - dessverre FjellDude.
"Hva treng jeg av utstyr til den og den rute eller tur", er et ganske vanlig spørsmål i jobben min. Like så vanlig er det å møte folk som er kommet ut i situasjoner hvor de ikke kommer seg videre, eller det som er verre, fordi de ikke hadde fått beskjed om å ha xx med - eller hadde alt av utstyr med, men ikke kunne bruke det.
Der er ikke ett svar! I går var det ikke nødvendig med stegjern, men det er ikke det samme som at du ikke treng dem i dag. Der er ingen fasit men mange muligheter. 
Mulig dykking ikke krever samme refleksjoner og evalueringer av utstyr - jeg holder meg på land.

Jeg er i øvrig personlig for doven, og gidder ikke utrede for et helt brekurs her på fora, for å kunne gi et utfyllende svar som tager høgde for alle eventualiteter - da anbefaler jeg heller å gå kurs og bli introdusert for tingene på en tryg måte, og på den måte danne seg den erfaring og opparbeide den kompetente og ferdigheter en må ha for å gjøre gode valg - her i bland utstyrsvalg.
I dette tilfelle "hva treng jeg på bre" - ja det avhenger av årstiden, føret og forholdene, hvor mange er med på tur hvor erfarne er de og hvilke rutevalg har dere tenkt osv.?
Et slikt spørsmål er for meg erfaringsmessig, lite gjennomtenkt, og viser minimal interesse fra trådstarter i å gjøre en innsats for å finne svaret (Google har et osean av lister og mal'er). Lite refleksjon omkring temaet. Da må det og vøre lov med at lettvint MEN brukbart og konstruktivt svar.

Og der finnes dumme spørsmål uten reel tankevirksomhet bak, og det er lite konstruktivt i alle sammenhenger! Som liten var beskjeden alltid - "tenk deg om innen du spør", og det gjelder stadig.

Og bare så det er sagt - krus er bra, men å lære fra truer med andre som har mer kunnskap og erfaring end en selv, er fult like bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle: du er vel den første til å karaktisere innledende spørsmål som dumt? Og samtidig insinuerer at de fleste svar også går under samme betegnelse....

Det i hvert fall jeg prøvde å formidle var at spørsmålet ble alt for generelt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@FjellDude : Jeg spurte i post 4 "Hvorfor spør du?" for å kunne svare på en bedre måte. Håper du tar deg tid til å utdype. :)

Jeg og tre kompiser hadde tenkt oss en tur på Briksdalen, ikke for å drive hasardiøs klatring, men for å utforske litt forsiktig.

Av den grunn ønsket jeg å vite hva vi trengte av utstyr, men etter å ha blitt slaktet her inne har vi valgt å legge planene på "is".

Viste ikke at jeg måtte være professor for å kunne ferdes på en bre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fjelldude: jeg tror det de fleste vil frem til her, er at det i mange tilfeller kan være svært vanskelig å skille mellom hva som er hasardiøst og hva som er relativt ukomplisert uten å ha litt forkunnskap i bunn.

 

Kanskje kjenner du/dere noen som allerede har en del bre-kunnskap og utstyr og som kan bli med dere å utforske. (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du har mange fine argumenter for å ta kurs, :) -  så velger du altså å oppfordre til å bruke google istedenfor å gi råd / dele din kunnskap her inne på diskusjonsforumet om utstyret som brukes ?   Fantastisk :)

 

Noen ganger er tydligvis bare teskjea som fungerer, så for å forklare det enklere: Siden mange ikke vil presentere en utstyrsliste til en med liten erfaring, slik at han/hun kanskje begir seg ut på noe en ikke burde uten opplæring, så kan han/hun heller google "breutstyr/glacier equipment" hvis han/hun insisterer på å dra ut alikevel. Vi lever tross alt i et fritt land.

@Fjelldude: Synes absolutt ikke at du har blitt slaktet, du har derimot fått noen gode råd. Hvis du ikke klarer å ta imot det uten å komme med spydige kommentarer, så bør kompisene dine være glade for at det ikke blir noen tur med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@FjellDude, mener du Briksdalsbreen?

Hvis det er Briksdalsbreen, så er det jo en godt eksempel på hvorfor slike spørsmål kan være "problematiske". For Briksdalsbreen anno 2014 er veldig vanskelig å komme seg på, og kjem en fyrst så langt er det alt annet end enkelt breterreng - om en trur denne bre egner seg for "å utforske litt forsiktig" bør en nok søke assistanse fra erfarne folk.
Poenget her er jo at det ikke er utstyr en trenger i fyrste omgang, det er kunnskap om breer og så hensiktsmessig bruk av utstyret - utstyr som brukes feil er potensielt livsfarlig, og utstyr en ikke vet åssen skal brukes gir falsk trygghet som igjen er potentielt livsfarlig...

Briksdalsbreen anno 2013 fra dalen: www.glacier.nve.no/viewer/GPP/no/nve/GlacierPictureInfo/2316
Dere kan søke opp Briksdalsbreen på www.norgeibilder.no, sjå på breen... Husk bildene der er fra 2010, så breen er større end det den er i dag - dere kan jo sammenligne med NVE sint bilde i linken over fra 2013.

Få en erfaren brenisse med dere på tur, da kan han/hun sikkert også finne en bre som egner seg bedre til en opplevelsestur for uerfarne. Ellers kan dere jo hyre en fjellførar til å ta hånd om sikkerheten (og stille med utstyr), og i samme slengen fortelle dere litt om breer og hvordan dere evt. kan komme i gang med brevandringen selv. (på 3 dager klare en erfaren veileder å gi en god innføring i brevandring i blåis, eksempelvis)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.