Gå til innhold
  • Bli medlem

Ubetjente/gratis overnating Dovrefjell


Sofabagger

Anbefalte innlegg

Hei

 

 

Tænker at tage på nogle dages vandretur til Dovrefjell, formentlig med utgangspunkt i Kongsvold, og så ind omkring snøhetta.

 

 

Er der nogen der vet om der findes ubetjente hytter, som er ulåste og gratis kan benyttes nu her i høsten?

 

 

Jeg er ikke medlem af DNT 

 

 

Mvh

Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg vet ingen på Dovrefjell. Men det finnes andre områder som har mange flere slike hytter, f eks. Femund, Rondane, Dividalen. Til og med på Hardangervidda finnes det noen kryppinn.

Nå er det jaktperioden og jeg tipper at en del slike hytter er i bruk av jegere. Hvorfor tar du ikke med telt? Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun Røtvangsbua som ligger 5,5 km rett vest for nordenden av Stugusjøen på RV3 som er eid av Statskog som jeg vet om. Tilstand og størrelse vet jeg ingenting om. Hvis du skal finne gratis hytter så er området rundt Femunden bra, særlig østsiden. Ellers har vi godt med åpne gratis hytter her i Nordland også. Statskog har også hytter på Hjerkinn og ei hytte ved Elgsjøen, men disse er ikke åpne og gratis.

Jeg satt og kikket litt og fant tre gapahuker ca tre km fra Hjerkinn. To er to vestsiden og ei på østsiden rett nord for der Kvernbekken renner ut i Hjerkinns-dammen

Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

 

Tidligere kunne man benytte Larsbu, som var ei sikringsbu inne ved Snøheim gratis til overnatting. Etter at DNT gjenåpnet Snøheim er denne muligheten borte, og jeg kjenner ikke til at det står åpne buer på Dovrefjell som kan benyttes gratis. Åmotdalshytta er ikke låst med DNTs nøkkel, men koster penger å benytte seg av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det er mange år siden, og var kun ett alternativ mens Forsvaret hadde sin aktivitet i området.

 

Maribue lå fortsatt der i sommer, og jeg tviler på at Forsvaret har gjort noe for å stenge den.

Ekstremt stusselig hytte, men fint utgangspunkt for både Snøhetta og diverse turer i og rundt Svånådalen.

Og gratis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv leid statskogs hytter ved Hjerkinn stasjon men tror at begge disse er solgt nå. I et nødstilfelle går det å legge seg i Snøhettas nydelige utkikspunkt på Tverrfjellet like ved.

 

 

http://www.otta2000.com/Fottur/Hjerkinn/Tverrfjellhytta_Hjerkinn.htm

Viewpoint Snøhetta har jeg ligget i selv ei natt det regnet. Ikke helt lovlig, kanskje. Nå er den stengt for vinteren. 

 

Det står ei gammel lafta årestue nede ved krysset mellom Folldalsveien og Hjerkinnveien. Jordgulv og ingen innredning, men det er tak over hodet.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener Maribu står åpen? Det forandrer saken. Tidligere lånte man nøkkel hos major skytefelt.

 

Jeg var innom Maribue i juli i fjor.

Da sto den åpen, og det var intet av verdi inne, så det var strengt tatt ingenting av verdi å låse inne.

Ikke var det lås der heller, såvidt jeg husker.

 

Har ingen oppdatert info, men det fremstår merkelig hvis de plutselig skulle finne på å låse det som nå minner mest om et fraflyttet skur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke linken din til å fungere!

Men den eneste indikasjonen på overtakelse jeg fikk, var av forfall.

Svært slitent, ingenting var gjort på mange år!

Husker jeg tenkte at han fjellforum-fyren som tilbragte en nyttårsaften der inne hadde ganske stusselige omgivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.