Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettpakket vs tungpakket


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

 

Poenget er at en må selv vurdere egen form i forhold til hva en kan ha med seg av materiell og proviant ut i ødemarka. Tidligere i sommer bar jeg 36 kilo mer eller mindre kontinuerlig (kun et par korte pauser) i 6,5 time, fra hovedvei og med jevn stigning opp til ca 450 m.o.h. Halvparten av turen gikk til fots, andre halvparten tok jeg på fjellskia jeg bar med meg på siden av sekken. Det var naturligvis tungt på slutten, det SKAL det også være, men langtfra uoverkommelig. Når man er i god form, og er utrustet med et minimum av urgammel nordisk viljestyrke, så er det ikke noe problem å bære med seg noe mer enn en titaniumsmugge og noen poser med pulvermat. 

 

 

Hvis du først skal skryte så kan du jo dra på litt mer da. Det der er jo vekten man bærer på vintermarsjen i førstegangstjenesten - og den varer 1 uke. Og såvidt jeg husker så var det mange late 18 åringer som fikset det rimelig enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

   

Eg har gått så mykje med sekk at eg veit veldig godt med meg sjølv kvar grensene går for kva som følest tungt. Inntil ei viss grense betyr nokre kg til eller frå veldig lite for meg. Over denne grensa merkast den ekstra vekta veldig raskt. Så lenge eg kan halde tursekken under denne grensa, og det greier eg med heilt vanleg turutstyr, har eg ingen nytte¹ av å gjera sekken endå lettare. Det er, i alle fall for meg, mykje større skilnad på 20 og 27kg enn på 13 og 20kg.

¹Dersom eg kan spare litt vekt på noko utstyr, kan eg sjølvsagt nyttiggjera meg dette med å ta med meir av noko anna.

 

Dette er sikkert litt forskjellig for hver enkelt. Men det er to måter en kjenner sekken blir tung, den ene er på skuldre og rygg. Her er det veldig tett sammenheng med hvor mye sekken er beregnet for å bære, og det er selvsagt også her individuelle forskjeller på vektgrenser den er komfortabel innenfor. På den ene sekken min merker jeg her stor forskjell om jeg overgår 12-13 kg, mens på den største sekken min er denne grensa godt over 20 kg.

 

Den andre måten en kjenner det er på bein og føtter. Her føler jeg hvert kilo teller. Jo mer man har i sekken jo ferre timer eller kilometer går det før en føler seg sliten for dagen. 10 km i relativt ok terreng kan være helt greit med en sekk på 25 kg, men skal en gå 15-20 km eller i mer kuppert terreng er det kanskje greit å få den under 20 kg og skal en gå 30 km eller mer så må ihvertfall sekken for min del under 12 kg før det blir en komfortabel tur. Dette aspektet er selvsagt mye mer trenbart enn det første og er en sterk og i veldig god form kan en sikkert gå 30 km med en sekk på 25-30 kg også uten at en går med melkesyre mesteparten av turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke afe bommer. Når argumentene som brukes for lettpakking er å gå 30+ km om dagen, i tempo nær syregrensen, så snakker man om et relativt smalt segment av turgåere. Ingen ønsker sekken tyngre enn nødvendig, så da henger det på kunnskap om hvor mye man trenger, ønske om hvor mye man har lyst på i leiren, og selvsagt det utstyret man har til rådighet. Vekt er liksom blitt et helt eget mål for mange.I høst så jeg en med lettpakkesekk som dro opp ei vekt for å veie sekken. Det er noe av det dummeste jeg har sett. Hvis poenget var å ha lett sekk, hadde han ikke gått rundt med vekta i sekken. Hvis poenget derimot er å misjonere lettbæring, så skjønner jeg det. I følge eieren så var dette ei ekstra lett vekt... :)

Poenget med å pakke lett er vel å kunne nå lenger, lettere.

I forhold til det dummeste du har sett, hvorfor er det så dumt å veie sekken når nettopp noe av målet for fyren er å kunne strippe vekta? Er vel lov å ha med stoppeklokke hvis målet mitt er å gå fort? Det at de blir fjernt for deg synes jeg ikke nå gjøre at du mister forståelsen for at andre har ulike ønsker enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette er sikkert litt forskjellig for hver enkelt.

Det er grunnen til at eg ikkje skreiv noko om kva som er denne grensa for min del, for det er heilt irrelevant for alle andre ;)

Men det er to måter en kjenner sekken blir tung, den ene er på skuldre og rygg. Her er det veldig tett sammenheng med hvor mye sekken er beregnet for å bære, og det er selvsagt også her individuelle forskjeller på vektgrenser den er komfortabel innenfor. På den ene sekken min merker jeg her stor forskjell om jeg overgår 12-13 kg, mens på den største sekken min er denne grensa godt over 20 kg.

Det er grunnen til at eg er fundamentalt uenig med lettpakkarane når det gjeld valg av ryggsekk. Det er greit nok å spare vekt på det meste av innhaldet. Men når det gjeld valg av sjølve sekken, er eg langt meir oppteken av at sekken er god på ryggen, enn kva eigenvekta er. Eg vel heller ein sekk eg kan prøve på ryggen i ein lokal sportsbutikk, enn å kjøpe sekk uprøvd frå utlandet, uansett kor mykje lettare den siste sekken er. Det er også grunnen til at eg brukar dagstursekk som er fleire titals liter større enn kva som er behovet.

Dersom ein i iveren etter å få sekken ned i vekt, vel ein sekk som ikkje er god på ryggen, har ein ikkje oppnådd så veldig mykje med tanke på bærekomfort.

Og til dei som trur eg argumenterer mot lettpakking: De har truleg misforstått alt eg har skrive, for eg er ikkje mot lettpakking. Men enkelte innlegg (både i denne tråden og ellers på forumet det siste året) kan tyde på at enkelte er meir oppteken av sjølve vekta, enn formålet med lettpakking, altså få ein komfortabel tur.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med å pakke lett er vel å kunne nå lenger, lettere.

I forhold til det dummeste du har sett, hvorfor er det så dumt å veie sekken når nettopp noe av målet for fyren er å kunne strippe vekta? Er vel lov å ha med stoppeklokke hvis målet mitt er å gå fort? Det at de blir fjernt for deg synes jeg ikke nå gjøre at du mister forståelsen for at andre har ulike ønsker enn deg.

Jeg sier ikkeno på å veie sekken før man drar, men å gå på tur med vekta i sekken er i min verden veldig dumt hvis målet er å få ned vekta. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er grunnen til at eg er fundamentalt uenig med lettpakkarane når det gjeld valg av ryggsekk. Det er greit nok å spare vekt på det meste av innhaldet. Men når det gjeld valg av sjølve sekken, er eg langt meir oppteken av at sekken er god på ryggen, enn kva eigenvekta er. Eg vel heller ein sekk eg kan prøve på ryggen i ein lokal sportsbutikk, enn å kjøpe sekk uprøvd frå utlandet, uansett kor mykje lettare den siste sekken er. Det er også grunnen til at eg brukar dagstursekk som er fleire titals liter større enn kva som er behovet.

Dersom ein i iveren etter å få sekken ned i vekt, vel ein sekk som ikkje er god på ryggen, har ein ikkje oppnådd så veldig mykje med tanke på bærekomfort.

Og til dei som trur eg argumenterer mot lettpakking: De har truleg misforstått alt eg har skrive, for eg er ikkje mot lettpakking. Men enkelte innlegg (både i denne tråden og ellers på forumet det siste året) kan tyde på at enkelte er meir oppteken av sjølve vekta, enn formålet med lettpakking, altså få ein komfortabel tur.

 

Jeg, for min del, leste mye, var i butikk og prøvde mange sekker, leste mer og valgte til slutt en Helsport sekk fra Pro serien. En sekk hvor det ble gjort et poeng av produsenten at den hadde et veldig avansert bæresystem. Egenvekten var 2,6 kilo og denne sekken viste seg desverre å være direkte ubehagelig å bære 16 kg totalvekt i.

 

Jeg kjøpte deretter en sekk fra en amerikansk lettvektsprodusent. Jeg hadde naturligvis lest masse først, men hadde altså ikke fått prøvd den. Egenvekten er 0,85kg og den har ikke noe bæresystem i det hele tatt egentlig. Både sitteputen i skum, som brukes som polstring mellom ryggen og sekken, og hoftebeltet, er ekstrautstyr. Produsenten sier at den ikek er beregnet for å bære mer enn 15kg totalt. Litt overaskende er denne meget komfortabel med 13,5kg totalvekt - altså 0,75kg lettere innhold enn jeg hadde i Helsport sekken - men komforten er langt foran og de praktiske løsningene er ikke i samme univers.

 

Prisen på Helsport sekken var drøyt kr 2000,- på tilbud - veil. 2990,-

Prisen på amerikaneren var også drøyt kr 2000. Full pris, inkl. frakt, mva og tollbehandlingsgebyr.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er grunnen til at eg er fundamentalt uenig med lettpakkarane når det gjeld valg av ryggsekk. Det er greit nok å spare vekt på det meste av innhaldet. Men når det gjeld valg av sjølve sekken, er eg langt meir oppteken av at sekken er god på ryggen, enn kva eigenvekta er. Eg vel heller ein sekk eg kan prøve på ryggen i ein lokal sportsbutikk, enn å kjøpe sekk uprøvd frå utlandet, uansett kor mykje lettare den siste sekken er. Det er også grunnen til at eg brukar dagstursekk som er fleire titals liter større enn kva som er behovet.

Dersom ein i iveren etter å få sekken ned i vekt, vel ein sekk som ikkje er god på ryggen, har ein ikkje oppnådd så veldig mykje med tanke på bærekomfort.

Dette innlegget tyder på at du ikke har noen erfaring med lettvekts sekk. Jeg tror ikke folk ville gått med en slik sekk om den var direkte ubehagelig.

Eneste forskjellen jeg merker, er at jeg må være litt mer nøye på hvordan jeg pakker da sekken deformerer seg lettere.

Jeg gikk Rondeslottet og Høgronden lastet med 18-19kg(inkl. 3.5 liter vann) i denne sekken:

http://www.ula-equipment.com/product_p/ohm-2.0.htm

Helt uten problem eller ubehag.

Jeg har også en Osprey Aether 60 jeg bruker mye når jeg skal pakke litt mer voluminøse ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke afe bommer. Når argumentene som brukes for lettpakking er å gå 30+ km om dagen, i tempo nær syregrensen, så snakker man om et relativt smalt segment av turgåere. Ingen ønsker sekken tyngre enn nødvendig, så da henger det på kunnskap om hvor mye man trenger, ønske om hvor mye man har lyst på i leiren, og selvsagt det utstyret man har til rådighet. Vekt er liksom blitt et helt eget mål for mange.

I høst så jeg en med lettpakkesekk som dro opp ei vekt for å veie sekken. Det er noe av det dummeste jeg har sett. Hvis poenget var å ha lett sekk, hadde han ikke gått rundt med vekta i sekken. Hvis poenget derimot er å misjonere lettbæring, så skjønner jeg det. I følge eieren så var dette ei ekstra lett vekt... :)

Jag har som sagt inte misjonerat för lättpackning på en generell grund här, min personliga preferens är fastpacking, dvs lätt och långt.

Andra har andra preferenser.

Att ligga nära mjölksyragränsen eller över den är en kommentar om TS erfarenhet att fyren med den tyngre säcken fick vila en massa i oppöverbackarna och senare kommentarer i tråden att den viktforskjellen inte är orsaken.

Helt enkelt, jo, det kan vara enda orsaken, men sannsynligt spelar också annat in, då det blev mycket pauser också på platt terräng.

Skulle jag rekommendera lättpckning från en generell grund och inte utifrån TS inlägg skulle huvudargumenten vara att lättare packning ger mer tid och energi till det man är intresserad av, det må vara fiske, klättring, bålkos, matlagning, se på utsikten, fotografera, gå längre eller andra intressen.

Det belastar och skadar också leder mindre, vilket är intressant om man vill fortsätta med turer när man börjar bli gammal.

Det ger också möjlighet för den som är handikappad, skadad eller helt enkelt otränad möjlighet att komma ut i naturen, men det argumentet kanske riktar sig till en för smal grupp?

Hur som helst är väl detta lite OT utifrån TS grundinlägg, även om rubriken på tråden möjligen kan ge associationer till någon form av krig mellan tung och lättpackare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til dei som trur eg argumenterer mot lettpakking: De har truleg misforstått alt eg har skrive, for eg er ikkje mot lettpakking. Men enkelte innlegg (både i denne tråden og ellers på forumet det siste året) kan tyde på at enkelte er meir oppteken av sjølve vekta, enn formålet med lettpakking, altså få ein komfortabel tur.

Jag vet inte om du missuppfattat mig också, jag har inte prövat att propagera för lättvikt från en generell grund, utan från TS inlägg där viktforskjellen kan förklara mycket, kanske allt av problemen.

Jag har också förklarat varför jag vill bära lättast möjligt, vilket i pch för sig är ett särintresse av liten allmän intresse, men man må väl få ha med personliga erfarenheter på ett forum? :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.