Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettpakket vs tungpakket


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Tja, jo, men jeg ser det urettferdige i at én kommer med 30kg og én med 6kg og så skal de liksom dele vekten likt.

Mitt poeng er at dersom man synes at det er kjipt å måtte bære for andre (som ikke har råd eller ikke har prioritert å kjøpe lettvektsutstyr) så har man kanskje valgt feil turkamerater? Eller insistert på kun å forholde seg til sitt eget ambisjonsnivå for turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk en tre dagers tur med en kompis på ettersommeren. Hadde egentlig tenkt å ta turen alene på to dager men han ville absolutt med og stilte med sekk på nær 20 kilo. Og det etter at jeg hadde alt fellesutstyr som telt, primus, bensin og førstehjelpsaker i sekken min. Gregory'n min på 52 liter tippet såvidt over 13 kilo ved start og kjentes fjærlett. Turen gikk mildest talt tregt med masse pustepauser i motbakkene og kort mellom pausene ellers. Tror det blir en stund til neste tur sammen. Ikke det at jeg forventer fult kjør, men en viss framdrift bør en jo ha. Kanskje andre har hatt opplevelser som dette ?

 

 

Den som vil være med på leken får tåle steken. Eller så må man endre leken slik den blir tålelig for begge. Værre er det vel ikke. Men dette er vel et velkjent fenomen på mange områder. Smerte kjent, lekse lært!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med årene lært meg å ha lave forventninger til ting jeg ikke kan kontrollere selv. Ja jeg bruker det vel som et generelt livsmotto egentlig. Det løser det meste har jeg funnet ut!

 

Vil jeg på en ordentlig seriøs fisketur med fluestanga, reiser jeg alene eller med likesinnede. Det funker ikke med hverken unger, kjærester eller milslukern. Vil jeg springe på en topp, springer jeg alene eller med likesinnede. Vil jeg først og fremst ha med meg en god venn på tur, tar jeg alt på dens premisser, og har ingen ambisjoner ut over å komme meg ut og fyre et kaffebål. Så problemet til Dag her er vel ikke vennens tunge sekk, men enten: Erfaring og guts nok til å ta en bastant avgjørelse til fordel for ønsket turopplevelse. Altså si nei til turkompis (ganske vanskelig, men mulig). Eller å redusere ambisjonene for turen. (vanskelig det også)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen min er bekjente som gir inntrykk av å være svært fjellvante og glassklare for 10-12 timer i rypefjellet som så har totalsprekk halvveis opp i bakken til terrenget og mine for lengst lagte planer gikk i vasken... Da blir jeg litt grinete. Har lite med lettpakking å gjøre og mer en kraftig feilvurdering av egne evner.

Nå fikk vi en flott dag på jakt uansett og hadde vi planlagt den turen hadde jeg vært strålende fornøyd.

Men men, slik er det når fast turkompis har tatt ut på jordomseiling :-) og noen bomturer må man ha for å finne godt turfølge. Har hatt flere før om åra og enkeltturene har vært fine de, men det ble som regel med den ene gangen. Som oftest er de fine å drikke øl med istedenfor :-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen min er bekjente som gir inntrykk av å være svært fjellvante og glassklare for 10-12 timer i rypefjellet som så har totalsprekk halvveis opp i bakken til terrenget og mine for lengst lagte planer gikk i vasken... Da blir jeg litt grinete. Har lite med lettpakking å gjøre og mer en kraftig feilvurdering av egne evner.

 

Hehe, velkjent. Jeg har selv forlatt sånne jaktkompiser, med beskjed om at "du får sitte der, så ses vi til kvelden". Det viser seg at de klarer å karre seg opp et stykke allikevel. Det er mange som er redde for at det skal gjøre litt vondt.

 

Og joda, vi gjør alle sånne feilberegninger innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, velkjent. Jeg har selv forlatt sånne jaktkompiser, med beskjed om at "du får sitte der, så ses vi til kvelden". Det viser seg at de klarer å karre seg opp et stykke allikevel. Det er mange som er redde for at det skal gjøre litt vondt.

Og joda, vi gjør alle sånne feilberegninger innimellom.

Problemet mitt er at jeg har et så forbanna sterkt beskyttelsesinnstinkt at jeg går ikke fra folk! Forbaska irriterende til tider...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt er at jeg har et så forbanna sterkt beskyttelsesinnstinkt at jeg går ikke fra folk! Forbaska irriterende til tider...

Man kan gå fra dem hvis man har forsikret seg om at de har mat og klær nok til å klare seg. Det er rart hvordan motivasjonen får seg en boost, når de skjønner at alternativet er å sitte der halve dagen med ødelagt selvbilde.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gå fra dem hvis man har forsikret seg om at de har mat og klær nok til å klare seg. Det er rart hvordan motivasjonen får seg en boost, når de skjønner at alternativet er å sitte der halve dagen med ødelagt selvbilde..

Ja ja! Jeg kunne gått fra alle sammen helt trygt etter alle rasjonelle vurderinger men jeg får det liksom ikke til :-(
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kjenning som har delt noen historier der han og forskjellige turkompiser har skilt lag fordi turkompis ikke greide mer / fikk problemer / gnagsår / etc - der turkompisen så avbrøt turen og gikk ned til sivilisasjonen, mens han selv fortsatte turen.

 

Det er vel ganske betinget av om man pakker "solo" eller deler på telt/kjøkken/etc, men er det noen her som praksiserer slikt i lignende situasjoner?

 

Vet ikke om jeg hadde fått "roen" iløpet av turen, om jeg skulle gått videre og latt turkompis avbryte og gå alene tilbake til sivilisasjonen.  

Nå har jeg ikke fått InReach'en min i bruk enda, men kanskje det hadde hjulpet om jeg fikk en mld/bekreftelse på at gikk bra og at turkompisen var kommet frem/ned hel og i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praktiserer det IKKE slik. Er jeg på tur sammen noen så er vi på tur sammen. Dvs vi avbryter sammen om det er nødvendig.

Som regel ville det fungert dårlig å skille lag av den enkle grunn at vi deler på utstyret som skal bæres: har ikke behov for to primuser, to kjeler, to telt osv, så alt utstyr avtales på forhånd hvem som bærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kartlegging av hva turkompisen eier og har av utstyr kan jo være en god ide. Det er vel ikke alle som tar seg en tur en gnag i blant som har råd til alt det fancy UL utsyret, men må klare seg med det en har i boden. Sekken imin veier 4,5 kilo tom, soveposen 3 kilo, tarp og hengekøyeutsyr 3 kilo....der skjønner. Men dere skjønner også at jeg ikke går langt da jeg bare hater å gå. Formålet med mine turer er bare å være ute og kose meg :-)

Om jeg så hadde hatt egen bærer som bar alt utsyr for meg, hadde jeg ikke giddet...så UL pakking er rett og slett poengløst for meg. Men om så var at noen overtalte meg til å bli med på tur...så hadde det nok vært lurt å spørre om hva jeg hadde av utsyr, om det var så vikttig å gå lengst mulig, og vinne flest mulig høydemeter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med årene lært meg å ha lave forventninger til ting jeg ikke kan kontrollere selv. Ja jeg bruker det vel som et generelt livsmotto egentlig. Det løser det meste har jeg funnet ut!

 

Vil jeg på en ordentlig seriøs fisketur med fluestanga, reiser jeg alene eller med likesinnede. Det funker ikke med hverken unger, kjærester eller milslukern. Vil jeg springe på en topp, springer jeg alene eller med likesinnede. Vil jeg først og fremst ha med meg en god venn på tur, tar jeg alt på dens premisser, og har ingen ambisjoner ut over å komme meg ut og fyre et kaffebål. Så problemet til Dag her er vel ikke vennens tunge sekk, men enten: Erfaring og guts nok til å ta en bastant avgjørelse til fordel for ønsket turopplevelse. Altså si nei til turkompis (ganske vanskelig, men mulig). Eller å redusere ambisjonene for turen. (vanskelig det også)

Satt litt på spissen:

Å setta sin lit til andre er evig skuffelse

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg heller Storli kan finne seg en annen tråd å diskutere nettetikette på. Her er alt i full åpenhet og kompissen innrømmer at læringskurven var bratt. Det var nok ikke så lurt å ta med seg seks bokser vann med gass fordi fjellvannet kunne være forurenset av lemmen. Ei heller to bokser Sodd fordi han ikke liker real turmat. 7 kilo ekstra i sekken er mye når formen kanskje ikke var på topp. Men når man bærer på alt fellesutstyret og piner ned på egen vekt så går det nok en grense for de fleste for snillisme.

 

Er ikke sikkert at kompisen din er enig, selv om han innrømmet at læringskurven var bratt.

Vi andre her på forumet her kjenner ikke deg/dere og du/dere ikke meg/oss. For meg ser det ikke ut som en slengkommentar av typen "med glimt i øye".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har läst att för män på runt 75 kg gör varje extra kg på ryggen cirka 1% ökning av energiåtgången, så för identiskt tränade gör 7 kg omkring 7% extra muskelarbete. Det utgör inte den stora skillnaden på platten, där blir det en skillnad på 700 meter/mil om man går till utmattning.

I motbacke blir det dock fort märkbar skillnad om den som går med 13-kg säcken får gå nära melksyregränsen ligger fyren med 20 kg säcken hela tiden lite över den och kommer bara klara etapper på få minuter åt gången. Det är främst här det är skillnad på packvikten.

Den största orsaken till extra vila är enligt min erfaring att den med tyngre packning har ork, men att det börjar uppstå gnagsår, smärtor och obehag lite varstans med tyngre säck.

Kondition kan kompensera en massa för detta.

Problemet är väl att många skryter på sig mer erfarenhet eller uthållighet än de har.

Då blir det fort att förväntningarna blir grusade.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I motbacke blir det dock fort märkbar skillnad om den som går med 13-kg säcken får gå nära melksyregränsen ligger fyren med 20 kg säcken hela tiden lite över den och kommer bara klara etapper på få minuter åt gången. Det är främst här det är skillnad på packvikten.

 

Eg har ingenting mot ein lettare sekk. Og eg har god kontroll på vekta på sekken min, sjølv om eg ikkje kan kallast lettpakkar på dette forumet. Når mjølkesyregrensa vert brukt som argument, forstår eg at diskusjonen om lettpakking eller ikkje, er langt utanfor kva eg driv med. Ærleg tala, eg er aldri i nærleiken av nokon mjølkesyregrense når eg er på tur, heller ikkje når eg har 40kilo kjøtt i sekken.

Skal de bruke tid på å misjonere lettpakking overfor oss som har andre mål for turen enn bare vekta på sekken, får det brukast reelle argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Eg har ingenting mot ein lettare sekk. Og eg har god kontroll på vekta på sekken min, sjølv om eg ikkje kan kallast lettpakkar på dette forumet. Når mjølkesyregrensa vert brukt som argument, forstår eg at diskusjonen om lettpakking eller ikkje, er langt utanfor kva eg driv med. Ærleg tala, eg er aldri i nærleiken av nokon mjølkesyregrense når eg er på tur, heller ikkje når eg har 40kilo kjøtt i sekken.

Skal de bruke tid på å misjonere lettpakking overfor oss som har andre mål for turen enn bare vekta på sekken, får det brukast reelle argument.

Jag visste inte att lett- och tungpackning var religioner. :-)

Min Herre, den lätta Ryggsäcken ber mig dock förkunna:

På branta toppturer går jag ofta nära mjölksyragränsen, skulle jag gå fortare skulle jag hamna över den. 7% är en god skillnad i detta fallet.

På platt mark blir skillnaderna som sagt mindre påfallande, men att hamna 70 meter efter varje km kan kännas väldigt förödande för moralen.

Det är klart att det finns en gräns där små viktskillnader är närmast betydelselösa, men jag hör ofta den typen argument att det är ingen signifikant skillnad på 13 och 20 kg, samma logik för till att det vore ingen signifikant skillnad på 20 och 27 kg, men det är väldigt lite förslag att den med tyngre säcken ska bära en del av bördan till den som har lättare säck.

Uppenbarligen spelar några kg hit ingen roll, men några kg dit är en helt annan sak.

Om du trivs ute i naturen är du en vinnare, och jag också.

Vi har alla vår börda att bära, men i fjällen är min börda lättare en de flesta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det är klart att det finns en gräns där små viktskillnader är närmast betydelselösa, men jag hör ofta den typen argument att det är ingen signifikant skillnad på 13 och 20 kg, samma logik för till att det vore ingen signifikant skillnad på 20 och 27 kg, men det är väldigt lite förslag att den med tyngre säcken ska bära en del av bördan till den som har lättare säck.

 

Eg har gått så mykje med sekk at eg veit veldig godt med meg sjølv kvar grensene går for kva som følest tungt. Inntil ei viss grense betyr nokre kg til eller frå veldig lite for meg. Over denne grensa merkast den ekstra vekta veldig raskt. Så lenge eg kan halde tursekken under denne grensa, og det greier eg med heilt vanleg turutstyr, har eg ingen nytte¹ av å gjera sekken endå lettare. Det er, i alle fall for meg, mykje større skilnad på 20 og 27kg enn på 13 og 20kg.

¹Dersom eg kan spare litt vekt på noko utstyr, kan eg sjølvsagt nyttiggjera meg dette med å ta med meir av noko anna.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

För att förtydliga lite, jag är inte ute efter att alla ska bära likadan eller lika tung packning, jag ville bara belysa att rent objektivt är det en signifikant forskjell om packvikten ökar med for exempel 7 kg, detta räknat i muskelarbete som speglas i energiåtgången.

Jag håller med om att rent praktiskt spelar det ofta liten roll, men när man börjar göra hårda ansträngningar, som branta toppturer eller ordentligt långa turer är skillnaden märkbar, oavsett vilken packvikt man utgår ifrån.

Så jag är enig i att några kg extra inte behöver FØLES tungt, men trots det så är det en god MÅLBAR forskjell.

Om man går dagstur med 7 kg säck och den andra utan säck har sannolikt båda ett gott överskott kvar i slutet på dagen, selv om den som burit säck har brukt mer energi.

Så läs gärna om mina erfarenheter och gå sen ut på tur och njut, om du väljer att ha samma packning som vanligt eller att lätta på den är helt opp till dig, jag blir glad av att se folk utnyttja rätten att vara ute i naturen, oavsett utseende, storlek och vikt på packningen.

Om jag har en misjon är det att få människor ut av soffan, inte att detaljstyra innehållet i ryggsäcken.

Konklusion: Att bära mindre vikt är mindre arbetssamt. Surprise? Knappast.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

   

Eg har ingenting mot ein lettare sekk. Og eg har god kontroll på vekta på sekken min, sjølv om eg ikkje kan kallast lettpakkar på dette forumet. Når mjølkesyregrensa vert brukt som argument, forstår eg at diskusjonen om lettpakking eller ikkje, er langt utanfor kva eg driv med. Ærleg tala, eg er aldri i nærleiken av nokon mjølkesyregrense når eg er på tur, heller ikkje når eg har 40kilo kjøtt i sekken.

Skal de bruke tid på å misjonere lettpakking overfor oss som har andre mål for turen enn bare vekta på sekken, får det brukast reelle argument.

 

Helt ærlig, så skjønner jeg ikke hvorfor du kommenterer dette i det hele tatt @afe. I mine øyne bommer du grovt på hele poenget. 

 

Du tilhører tydeligvis den gjengen som er fullt ut komfortabel med det du har i sekken. Du vet hva som ligger der og hvorfor, og det du har med deg det ligger der av en grunn, sikkerhetsmessig eller annet. Å ha en slik kjennskap til sekkeinnholdet er alfa og omega for en god og sikker fjelltur. Ditt mål er ikke å gå lengst mulig eller kommer fortest frem, men å være ute og nyte naturen. Du er også fysisk bygget slik at det sekkeinnholdet du er komfortabel med bærer du med lettehet.

 

Utfordringen er at det ikke er alle som er som deg. Noen har andre mål med turen, andre har andre fysiske forutsetninger. Noen igjen har ønsker om å klare seg med minst mulig. Når du da argumenterer mot de som ønsker å pakke lett, kan jeg ikke se at du argumenterer ut fra generelle årsaker, så som sikkerhet eller risiko. Derimot er argumentene dine tuftet på dine egne opplevelser ut fra hva du liker. 

 

Kjernen her er at noen liker epler og noen liker bananer. Hvis de som liker epler skal fortelle de som liker bananer at bananer bare blir for dumt, hva er poenget med det?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Väldigt bra sagt @ost.

Kan bara tillägga att jag, och troligen de flesta lättpackare som delar med sig av råd gör det för att visa på möjligheter, inte tvinga alla att bära lättare.

För den som sliter med packningen är lättpackning ovärderligt, för den som är bekväm med sin packning spelar det liten roll.

För mig personligen skulle jag inte klara av min typiska turstil med en packning i 20 kg-klassen, då jag gärna går 30-35 km per dag, ibland mera.

När jag går 10-12 km på en dag med frun är det inga problem med uppåt 20 kg, över det är säcken obekväm, men jag skulle gott orka 30+ kg med kraft över, men gnagsår på höfter och axlar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke afe bommer. Når argumentene som brukes for lettpakking er å gå 30+ km om dagen, i tempo nær syregrensen, så snakker man om et relativt smalt segment av turgåere. Ingen ønsker sekken tyngre enn nødvendig, så da henger det på kunnskap om hvor mye man trenger, ønske om hvor mye man har lyst på i leiren, og selvsagt det utstyret man har til rådighet. Vekt er liksom blitt et helt eget mål for mange.

I høst så jeg en med lettpakkesekk som dro opp ei vekt for å veie sekken. Det er noe av det dummeste jeg har sett. Hvis poenget var å ha lett sekk, hadde han ikke gått rundt med vekta i sekken. Hvis poenget derimot er å misjonere lettbæring, så skjønner jeg det. I følge eieren så var dette ei ekstra lett vekt... :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.