Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettpakket vs tungpakket


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Gikk en tre dagers tur med en kompis på ettersommeren. Hadde egentlig tenkt å ta turen alene på to dager men han ville absolutt med og stilte med sekk på nær 20 kilo. Og det etter at jeg hadde alt fellesutstyr som telt, primus, bensin og førstehjelpsaker i sekken min. Gregory'n min på 52 liter tippet såvidt over 13 kilo ved start og kjentes fjærlett. Turen gikk mildest talt tregt med masse pustepauser i motbakkene og kort mellom pausene ellers. Tror det blir en stund til neste tur sammen. Ikke det at jeg forventer fult kjør, men en viss framdrift bør en jo ha. Kanskje andre har hatt opplevelser som dette ?

GIrh15.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjent sak det der. Både når det gjelder vekt på sekken, og når jeg får med kompiser som ikke er så vant med å være på tur. Noen kilo ekstra merkes fort på tempoet i motbakkene.

 

Egentlig ganske så trivelig. Da er det bare å sette ned tempoet, virre rundt, klatre på stein, gjøre noen kast med stanga eller fotografere litt og føle deg i superform :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøsser av tanken..Det der er potensiell turødelegger. Min filosofi, hvis man skal langt avgårde, er: Vandre alene eller sammen med en (maks to!) mann som er jevnbyrdig med deg. Da slipper du irritasjonen over å måtte drasse med deg en turkompis som åpenbart har overvurdert egne ferdigheter og form. Jo flere man er i felt, dess høyere er muligheten for at en eller annen skjæring oppstår. 

 

Når det er sagt: 20 kilo er ingen vekt å snakke om. Men kanskje litt drøyt på en todagers. Litt avhengig av hvor glad man er i bacon og pils. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å stresse viktigheten av å legge igjen søppel allerede ved bagasjerommet på bilen. Ting som samekniver, mange gryter, store lommelykter, dilldall til leibruk fra XXL avdelingen for plastsøppel osv. legges sporenstreks igjen. En tilleggsmulighet er jo å stanse i bakken og kjøre en festmiddag av de sjeldne. Alt bacon, øl og slikt forsvinner fort. Komforten de øvrige dagene øker.

 

Jeg og en kamerat bor langt fra hverandre, og fellesturene er de få gangene vi møtes igjen. For noen år siden skulle vi til Femundsmarka og impulskjøpet i Røros endte med en kasse pils i sekken. Ja, en kasse. Halve litere. Vi gikk vel 3 km første dagen, og hadde en real fyllekule sammen med noen sveitsere på første koia. Etter det var ekstravekta borte og turen betydelig bedre.

 

Nå har vi begge havnet på UL kjøret så nå jogger vi jo nesten turene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekten på sekken er ikke problemet, her er "problemet" stor forskjell i kondis og forventning til tempo. 7kg forskjell i vekt på sekk burde ikke være utslagsgivende.

???

Jeg ville jo trodd at jo dårligere kondisen er jo mer utslagsgivende er vekten på sekken? Og jeg er i og for seg også uenig i at 7 kilo kan være utslagsgivende. Det er jo stor forskjell på en sekk som veier 13 og en sekk som veier 20.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk nylig en hytte-til-hyttetur med en vennine som var på en slik tur for første gang. Hun hadde bedt meg om å sende henne en pakkeliste og jeg sendte henne en og ga beskjed om at sekken ikke burde veie mer enn 8 kg. Da jeg ringte henne for å høre om hun hadde kontroll med pakkingen, klagde hun på at hun bare hadde blytunge soveposer. Da tilbød jeg å ta med en tynn lakenpose til henne. Vi hadde avtalt at hver skulle sørge for en middag til 2 personer. Hun kjøpte 2 poser real-lignende turmat.

Resultatet var at hun faktisk hadde lettere sekk enn jeg! Jeg ble egentlig skremt av hva mye mer sekken min veide i forhold til hennes. Det jeg hadde med ektra i forhold til henne var:

- lett soveposer (800 gram) istedenfor lakenpose som jeg hadde lånt bort

- lakenpose til henne (100-150 gram?)

- regnjakke på 1 kg. Den er kjempegod i dårlig vær, men det var faktisk godt vær og jakken var overflødig.

- litt for mye mat i form av mellommåltider

- første hjelpeposen

- vandrestaver som jeg brukte hele tiden

- turkniv

- dunjakke

- tørket mat til middag, men også en pakke med hakkede tomat (ikke tørket). Vi spiste dette den første kvelden.

Totalt ca 2-3 kg mer tipper jeg.

Og jeg hadde vært så lur å legge noen ting igjen i bilen på forhånd (regnbukse, gamasher, ekstra bukseskift).

Jeg hadde totalt glemt å veie min egen sekk og pakket alt jeg hadde lyst på. Men på en såpass kort tur burde jeg ha tatt en sjanse på å stole på værvarselet og droppet bl.a. regnjakken og dunjakken.

Vi gikk forøvrig like fort i oppoverbakkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg heller Storli kan finne seg en annen tråd å diskutere nettetikette på. Her er alt i full åpenhet og kompissen innrømmer at læringskurven var bratt. Det var nok ikke så lurt å ta med seg seks bokser vann med gass fordi fjellvannet kunne være forurenset av lemmen. Ei heller to bokser Sodd fordi han ikke liker real turmat. 7 kilo ekstra i sekken er mye når formen kanskje ikke var på topp. Men når man bærer på alt fellesutstyret og piner ned på egen vekt så går det nok en grense for de fleste for snillisme.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

???

Jeg ville jo trodd at jo dårligere kondisen er jo mer utslagsgivende er vekten på sekken? Og jeg er i og for seg også uenig i at 7 kilo kan være utslagsgivende. Det er jo stor forskjell på en sekk som veier 13 og en sekk som veier 20.

Den første biten her er vi jo helt enige i, jeg skriver jo "her er "problemet" stor forskjell i kondis", skjønner ikke helt hvordan den gikk an å misforstå.

 

Poenget mitt angående vekten på sekken er at hvis man har så dårlig kondis at 7kg ekstra i sekken gjør at du blir irriterende treg, så hadde du nok vært irriterende treg med samme vekt på sekken også, om enn noe mindre.

 

Jeg går vanligvis på tur med en som veier 30kg for mye, og bedre kondis har gjort utrolig stor forskjell i tempo. Mao kondis har mye mer å si enn litt tyngre sekk, spesielt når det bare er snakk om 7kg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Her er alt i full åpenhet og kompissen innrømmer at læringskurven var bratt. Det var nok ikke så lurt å ta med seg seks bokser vann med gass fordi fjellvannet kunne være forurenset av lemmen. Ei heller to bokser Sodd fordi han ikke liker real turmat. 7 kilo ekstra i sekken er mye når formen kanskje ikke var på topp. Men når man bærer på alt fellesutstyret og piner ned på egen vekt så går det nok en grense for de fleste for snillisme.

Det er også min erfaring i liknende situasjoner. At vedkommende selv innser at slike turer er for anstrengende er regelen. Og at de ikke vil på en ny tur med det første.

 

Og når det gjelder å overta vekt, så har jeg båret 6 flasker øl - i glassflasker i 6 timer, under liknende omstendigheter.

Det var for noen år siden, og jeg hadde ikke gjort det i dag. 3-4 kilo på toppen av 12-13 i egen sekk, blir uansett for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema.

 

Det med forskjellig tempo har jeg aldri sett på som noe stort problem. Hvis målet er å være sammen absolutt hele tida, fra begynnelse til slutt, så kan det nok oppstå gnisninger. Men har man staket ut en plan for turen på forhånd, som begge / alle er enige i, så synes jeg det er mye viktigere med kvalitetstid sammen enn å gå i flokk og følge absolutt hele tida. Faktisk synes jeg det kan være litt befriende å gå litt hver for seg, for så å ta en solid pause i lag.

 

Men det er klart, det fordrer at turdeltakerne er enige i et slikt fritt opplegg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte til min vennine på forhånd for å forhøre meg om vi skulle ta med vin e.l. Det er jo ekstra vekt og jeg ville avklare om vi var enige om om det trengtes eller ikke. Vi ble enige om å ikke ta et med og hun fant ut i etterkant at hun hadde plass i sekken til en (plast)flaske vin neste gang. Det er litt for dumt om 1 tar med seg en kasse øl, mens den andre er måteholdene. Bedre å avtale på forhånd hvor luksusnivået skal ligge. Dette gjelder også tung frokost med bacon osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Blackbrrd

Stort sett enig, men den ekstra vekta gjør seg gjerne gjeldende etter noen timer da det begynner å tære på ledd, sener, trykkpunkter og den slags. Det er da de 7 kiloene begynner å utgjøre en stor forskjell selv om du ikke nødvendigvis er anpusten.

Enig med det du sier her, jeg tenkte anpusten-biten. Merket det du nevner på de første lengre turene jeg gikk på med sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo uansett på felterfaring, i tillegg til det rent fysiologiske her. Hvor mange døgn har fyren i felt fra før? Var dette noe han gjorde fordi han fikk et innfall, eller har han x-antall feltdøgn i ballast fra tidligere?   Når du lemper på deg 20, 30 eller 40 kg på ryggen er det jo enten gjerne fordi du vet at du er i jævla bra form, eller fordi du ikke har peiling på hva du holder på med, og pakker med deg alt mulig (just in case-pakking...)

 

Når det er sagt, så er verken samekniv eller to-tre kasseroller "søppel" som det hevdes av den hippe, urbane UL-mafiaen her oppe.. Det er opp til den enkelte å definere ens egne behov i felt. Samekniven er obligatorisk hos svært mange (også undertegnede). Og mange (undertegnede her også gitt!) liker gjerne, som del av totalopplevelsen, å lage innholdsrike måltider i felt..Gjerne med biffkjøtt, masse grønnsaker, creme fraiche, rømme osv osv.. Da trenger man noe mer kokeutstyr enn  en jetboil-mugge i titanium, i hip og urban UL-stil. Så slike utsagn blir nettopp å regne som.. søppel. 

 

Poenget er at en må selv vurdere egen form i forhold til hva en kan ha med seg av materiell og proviant ut i ødemarka. Tidligere i sommer bar jeg 36 kilo mer eller mindre kontinuerlig (kun et par korte pauser) i 6,5 time, fra hovedvei og med jevn stigning opp til ca 450 m.o.h. Halvparten av turen gikk til fots, andre halvparten tok jeg på fjellskia jeg bar med meg på siden av sekken. Det var naturligvis tungt på slutten, det SKAL det også være, men langtfra uoverkommelig. Når man er i god form, og er utrustet med et minimum av urgammel nordisk viljestyrke, så er det ikke noe problem å bære med seg noe mer enn en titaniumsmugge og noen poser med pulvermat. 

 

 

Beklager om jeg traff en nerve. Jeg har en samekniv på boden jeg også. Store kjeler ligger på loftet. Reinsdyrskinn har jeg med vilje lagt lett tilgjengelig fra loftsluken.

 

Nå var denne tråden omhandlende å vandre en distanse. Da svarte jeg i den retningen også. Når jeg skal vandre langt så er samekniven ubrukelig. Det er også de store kjelene. Med riktig UL sekk klarer man å gå 30-40 km per dag. Da hjelper det lite med mange gryter når man bare går halve distansen og vasser i luksus. Hvis målet er å nyte, ikke å yte, ja så har man jo mulighet til å pakke med seg nøyaktig det man selv mener vil øke turgleden mest.

Hvis målet derimot er å nå et bestemt mål og man likevel mot bedre (eller manglende) viten pakker med seg alskens luksus, ja så går det under definisjonen "søppel". Ubrukelig for formålet. Legg igjen hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle samekniv og ekstra kjeler for søppel er kanskje ikke beste måten å oppfordre til lettpakking, men mistenker at det var litt "tongue in cheek" fra Martin sin side :D . I et lettpakkingsperspektiv, og da gjerne med mål om å gå ekstra langt hver dag og i lengre perioder, blir det selvfølgelig helt feil å drasse på en  samekniv og bære tre kjeler og gjerne en stekepanne, men i andre settinger gir det ikke mening å ikke ta med slike ting (eller lignende) - tenk mindre ambisiøse turer i skog og mark hvor man tar seg tid til å virkelig nyte omgivelse, fiske, ordne godt med ved og kokkelere litt. Jeg husker jeg pleide å riste litt på hodet over å se folk med samekniv og tilsynelatende for stor og tung sekk, men så skjønner man ofte ganske fort at de har *mye* mer erfaring og kunnskaper om friluftsliv enn en selv, og at de har like stor glede av å være ute som meg selv, selv om de bærer sekk som veier opptil 10 kg mer enn min. Likevel så ser jeg jo alltid steder man kan spare vekt :) - jeg har i alle fall påvirket (på en god måte) min turkompis slik at han nå har et eh, balansert utstyrsoppsett, ikke crazy light og ikke crazy heavy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sanna ord från Nordhauk.

 

Det viktiga är inte att packa lätt. Utan att packa rätt. Det hjälper inte att säcken är lätt om man inte får med sig det man vill ha. Mat, t.ex.

Bacon är exempel på god och förhållandevis lätt mat.

 

För att retas, kan jag ju inskjuta att tråstararens Alpinsto-säck är långt ifrån någon lättviktsprodukt. Han hade lätt(!) kunnat kapa ett kilo på att byta till en lättare säck :ike: ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sanna ord från Nordhauk.

 

Det viktiga är inte att packa lätt. Utan att packa rätt. Det hjälper inte att säcken är lätt om man inte får med sig det man vill ha. Mat, t.ex.

Bacon är exempel på god och förhållandevis lätt mat.

 

För att retas, kan jag ju inskjuta att tråstararens Alpinsto-säck är långt ifrån någon lättviktsprodukt. Han hade lätt(!) kunnat kapa ett kilo på att byta till en lättare säck :ike: ...

 

Og muligens dårligere for ryggen. Sekken veier 1,70 kg. Ingen lettvekter, men den har stegjernslomme og er suveren på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.