Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva anbefaler dere? (telt)


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har tenkt å kjøpe et telt. Et som står oppreist også når det blåser mye, og vinterstid.

Har sett på Bergans Antarktis, 2 manns. Noen som kjenner til det?

Andre som jeg vurderer: Helsport; Svalbard 3 og Isfjell 2. Hilleberg; Jannu, 2 manns.

Hvilke erfaringer har dere med disse? Kan dere sammenligne? tenker mest på Bergans, men det er mest pga pris og størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Finnes utallige tester av alle disse teltene.

Jeg kan bare gi deg litt erfaringer om Svalbard 3.

Det er er forholdsvis dyrt telt, men gir mye for pengene.

Teltet er veldig vindstabilt, har hatt det på flere turer med kraftig vind. Noen ganger har jeg lurt på om det i det hale tatt står om morgenen, og det gjør det.

Duken er veldig sterk, og jeg anbefaler faktisk den gul/røde telt duken. Selv om den ser som en sopp ute i terrenget.

Denne fargen slipper inn mer sollys og varme enn en grønn duk, det er ting man drar nytte av på en vinterovernatting.

Fargen er også grei, hvis man skulle komme ut for en nødsituasjon en gang.

Vekten er rundt 4 kg, men skal man ligge stabilt i dårlig vær må man forvente litt.

Stengene er litt forbedret fra tidligere utgaver, de holder. Og det er selvsagt med reperasjonsutstyr, hvis uhellet skulle være ute.

Glidelåsene fungerer godt i sterk kulde.

Snøplugger må kjøpes seperat, bør ha 10-12 stk og kanskje supplemere med ski/staver/økser.

Sommerplugger er med, det er det nok av. Setter du opp teltet med alle plugger og barduner, og legger stein på stormmattene skal det utrolig mye vind til før det får noen effekt.

Har sett andre telt stå "flate" ved siden av mitt i lett vind.

Det er innertelt som kan tas av, men på lengre turer henger det fast under hele tiden med meg. Plukker det av når teltet skal tørkes.

I innerteltet er det hylle i taket som du legger lommelyka,snusen og gps`en på.

Har 3 ventilasjonsåpninger, to som kan åpnes i innerteltet og en i ytterteltet ved utgangen. Lønner seg å ha en bra pose, og heller lufte litt mer gjennom natta. kondens er dessverre et problem i de fleste telt.

Teltet er ikke stort nok for tre personer, dette gjelder spesielt på vinterstid med mye oppakning og kanskje noen hunder.

Det går forøvrig greit å ligge 3 personer i innerteltet, men blir trangt i yttertelt med mye utstyr.

Teltet er lavt, men et resultat av ønske om vindstabilitet.

Er et fabelaktig vintertelt, og for turer med surt vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.