Gå til innhold
  • Bli medlem

Skibaluba - kjøpe telemarkski (nybegynner)


Heidi

Anbefalte innlegg

Nå har jeg for det meste stått på slalåm, men prøvd i vår noen telemarkski, og det var jo veldig artig, så tror jeg vil begynne med det. Men jeg er helt nybegynner, fikk det ikke helt til (men skiene var litt lange, og skoene litt store). Så tenker å kjøpe meg telemarkski og alt som hører til, og øve meg skikkelig denne vinteren. :)

 

Platou skal ha Skibaluba i Bergen helgen 3.-5. oktober, og reklamerer med masse tilbud. De skal tydeligvis ha det i Grieghallen, så da tenker jeg jo at her må det jo være stort utvalg, og masse erfarne folk som kan hjelpe meg. Noen andre som har vært på Skibaluba før? Lønner det seg å kjøpe ski der, selv om det er tidlig i sesongen? Noen som vet hva prisene ligger på, for en pakke med OK ski, sko og staver? Aner ikke hvordan prisnivået er, annet enn at det er dyrere enn langrennski?

 

Men så har jeg noen spørsmål ang. telemarkski da. Man kan velge mellom skinnsko og plaststøvler? Hva er da best? Når jeg prøvde telemarkski i vår, så brukte jeg skinnsko. Følte de var lavere enn slalåmstøvler, og at jeg da ikke fikk så mye støtte... Og er det stor forskjell på telemarkski, til bruk i bakke, og til bruk i løssnø? Jeg kunne tenkt meg noen ski som kan brukes i bakke. Slalåmskiene mine har jeg vokst fra, og tenker ikke å kjøpe nye hvis jeg investerer i telemarkski. Og jeg har fjellski fra Madshus, så trenger ikke "dobbelt opp". Og så er det noe som heter Randonee, er det det samme som telemarkski? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ei heil verd å sette seg inn i. Randsoneski er i vår verd ei slags fellesbenevning på lett toppturutstyr der ein kan gå med laus hæl men feste helen og kjøre "slalåm" nedatt.

Altså ikkje det du er ute etter.

Skal du ha telemarkski som kan duge til litt forskjellig, er det ofte ok med det ein kaller all-mountainski. Spør på baluba, der er ofte mykje dyktige folk. Det som kanskje er like avgjerdande er val av binding. Om du berre skal bevege deg i anlegg treng du ikkje tenke på gå-modus. Men dersom du tenkjer at du skal prøve deg litt på topptur etterkvart er det greit med gå-modus på bindingen, slik at du slepp den bøyemotstanden som er i ein rein kjørebinding ved gange opp fjellet. Ved valg av sko er det litt same avvegning: ein sko laga først og fremst for kjøring er gjerne tyngre. Skal du gå litt topptur kan det være greit med noko litt lettare enn ein veldig kjøreretta, høg og stiv sko.

Dette gjeld spesielt dersom kjøreskillsa dine likevel ikkje greier nytte seg av støvelen nedover. Altså: er du dyktig på Telemark og kjører hardt, kan du overleve litt meir sko opp for kjøreglede nedatt og i anlegg. Slik eg forstår deg kjører du ikkje Telemark hardt, og vil kanskje ha like stor glede av litt mindre sko på beina.

Mitt forslag er ei middelsbrei all-mountain ski med midje på 85-90 mm, ein binding med gå-modus og ein trespenners støvel som passar foten din godt. Då har du greie ski i anlegg, på same tid som du kan prøve deg i fjellet.

Edit: så lenge du skal ha ei kjøreski og Ikkje turski ser eg ikkje noko poeng i skinnsko. Eg snakka altså i det ovanforståande om plastsko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si noe om Skibaluba hverken om utvalg eller priser, men det bør være selgere der som har greie på ski.

Skal prøve å forklare litt kort og enkelt:

Randonee er i prinsippet "slalomski", det betyr at støvlene er festet foran og bak når du kjører nedover, men bindingene har en gåfunksjon som gjør det mulig å gå oppover med de (topptur). For at det ikke skal være for tungt å gå med er bindinger, støvler og ski lettere enn slalomutstyr. Støvlene har en litt anderledes tupp enn slalomstøvler på grunn av gåfunksjonen og skiene er bredere og har en annen utforming for å kunne fungere godt i løssnø.

Telemark er egentlig definert ut fra "måten å kjøre på", altså med svikt i knærne.

Og hva som nå defineres som telemarkutstyr er det nok delte meninger om. Når Telemarkstilen ble populær en gang på 80 tallet, var det med ski med stålkanter, litt kraftigere bindinger og kraftige lærstøvler. De fleste regner dette som fjellski i dag. Det er nesten ingen som kjører i bakke med denne type utstyr nå for tiden, utstyret brukes mest til å gå i fjellet med og gå oppom en og annen topp for så å kjøre svinger ned igjen i stedet for å ploge.

Det som nå kanskje mest defineres som telemarkutstyr er med støvler som er bygget opp på samme måte som slalomstøvler, altså kraftige støvler i plast. Det finnes 2 "systemer" for bindinger og støvler: "75mm" som i prinsippet er samme "andefot-tuppen" som er på fjellski støvler, men bindingene er MYE kraftigere. Så er det "NTN" som står for "New Telemark Norm" som Rottefella har laget. Her er fronten på støvelen anderledes og bindingen anderledes, men måten å kjøre på blir den samme uansett system.

Mange regner NTN som fremtiden innen Telemark, og stabiliteten og "kontrollen" skal være bedre. Du skal nok være temmelig proff for å merke forskjell, NTN utstyr er også litt dyrere både bindingene og støvlene. NTN har skistoppere som på slalomski (hvis du mister skia så stopper de), med 75mm må du bruke fangreimer. Noen av bindinene har gåfunksjon som gjør at de kan brukes til toppturer. Telemarkbindinger har fjærer som strammes mer og mer når hælen løftes. En binding med gå funksjon kobler bort fjærene slik at det blir lettere å gå.

For kjøring i bakke kan skiene i prinsippet være de samme som for slalom. Det er bare støvler og bindinger som er anderledes. Ski for kjøring utenfor løyper og i løssnø er som regel mye breiere og har en annen fasong. Disse skiene kan være vanskeligere å "kante" og kjøre med i bakke da løypene ofte er harde.

Nybegynnerutstyr får du nok rimeligst om du går for 75mm bindinger. Rottefella Cobra R8 er den billigste bindingen, den har ikke gåfunksjon, til bruk i bakke er det en helt grei binding. Da er også utvalget i støvler størst.

Bindingene og støvlene på telemarkutstyr er så stive at du kan kjøre det på samme måte som om du kjører slalom om det trengs, enten fordi det blir litt bratt og du vil "safe", eller du har blitt sliten i beina og ikke har lyst til å dra hjem enda.

Når det gjelder skiene så bør ikke de være "ekstrem carving" altså ikke ekstremt stor forskjell på bredden på tuppen og midten. Litt må det selvsagt være, men er det for stor forskjell blir de litt for "svingvillige", det er greit helt i starten, men etter hvert når du blir flinkere vil det føre til at du skrenser litt mye i svingene fordi skiene egentlig svinger litt i meste laget.

Håper dette oppklarer litt.

Lykke til på skibalubaen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Satser det er flinke folk på Skibaluba som kan hjelpe meg, for her var det veldig mye å forholde seg til :)

 

Men Omnilite, når du skriver at Rottefella Cobra R8 ikke har gå-funksjon, hva mener du med det? At man ikke kan gå oppover med de? For hælen er vel løs, det er vel hele poenget? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han snakker om det same som eg snakka om lenger oppe: cobraen har ikkje gå-modus. Det vil seie at når du går med dei vil du ha same bøyemotstanden som når du kjører (får nødvendigvis bøyemotstand når du legg ein kabel bak skoen som er "klemt" fast framme. På bindinger med gåmotstand kan du løyse heile delen som tåa sitt fast i frå skien, slik at den pivoterar/roterar rundt ein akse, omtrent som på ein langrennski med nnn eller rottefella binding. Om du googlar bileter av cobraen og av tildømes voile switchback ser du kva vi meinar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På R8 er hælen er løs og når du kjører er den som alle andre telemarkbininger. På alle telemarkbindingene er det også fjærer, de gjør at jo mer du løfter hælen, jo tyngre blir det å løfte hælen.

Når du skal gå vil fjærene stramme for mye før du har fått løftet hælen så mye som du egentlig trenger for å gå behagelig. Å gå vil da på en måte bli som å måtte gå "musesteg", du får ikke løftet hælen nok til å få skikkelig fraspark.

På en binding med gåfunksjon er de også fjærer, men når gåfunksjonen er aktivert så strammes ikke fjærene når du løfter hælen, dette gjør at du får bedre fraspark og det er lettere å gå.

Dette har kun betydning på topptur, i bakken trenger du overhodet ikke gåfunksjon.

En Cobra R8 koster typisk ca 1000 kr mindre enn andre bindinger som har gåfunksjon. Kjøremessig er den helt på høyde med disse bindingene.

Edit i forhold til bindingen @Tessatroll sier:

Jeg har selv Cobra R8 på skiene jeg kun bruker i bakke.

På toppturskiene har jeg Voile Svitchback (X2). Toppturskiene mine er litt i bredeste laget å kjøre i bakke med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo nytt spørsmål, når man skal kjøpe telemarkski/bindinger/sko, går man først og finner ski, så bindinger og sko? Eller først sko som passer, bindinger som passer, og så ski?

Er enig med de tidligere talerne her om typen utstyr. Skal de ikke utenfor alpinbakken er en typisk allmountainski det greieste valget. De er relativt tunge og ligger derfor stabilt også i god fart, uten å føles nervøse. En del litt lavere støvler med gå-funksjon har etter min smak for liten forovervinkling i skaftet. 3-4 spenners støvler bør det være. Ha nok rom til tykke sokker. Kjedelig å fryse på beina.

På sånne messer kan man ofte få hele pakker, med ski, sko og bindinger som passer sammen. Vet ikke om det spiller noen rolle om man bør begynne å bygge fra ski til støvler, eller motsatt.. Forklar så godt du kan til selger hva slags bruk du tenker deg, så vil utstyret passe sammen. Noen selgere er veldig opptatt av at kundene helst bør kjøre på ski sånn som de selv gjør, og selger utstyr deretter. Hold fast på ditt bruk, og spør underveis om de ulike modellene de plukker frem, passer til det bruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo nytt spørsmål, når man skal kjøpe telemarkski/bindinger/sko, går man først og finner ski, så bindinger og sko? Eller først sko som passer, bindinger som passer, og så ski?

Jeg tror jeg ville begynnt med støvlene, de er disse som skal tilpasses foten din, slik at du finner noen som kjennes riktig å ha på og som du tror er varme nok. På enkelte støvler kan innerstøvelen varmetilpasses slik at den tilpasses enda bedre på foten. Så spør om dette også, kan den støvelen du syns er riktig for deg varmetilpasses, så få de til å hjelpe deg med dette også. Når det gjelder høyden på støvelen så ville nok valgt en litt høyere type, ikke fordi du nødvendigvis skal kjøre hardt, men de er litt stødigere.

Når du så har funnet støvelen så gir dette mer eller mindre bindingen "automatisk", i alle fall bindingssystem (NTN eller 75mm).

Så finner du det du skal feste bindingen på, altså skia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har jeg vært på Skibaluba og svidd av penger. Er student på budsjett, så endte opp med K2 SideShow med Rottefella Cobra R8 bindinger og Crispi CXP. Tror jeg sparte mye på dette, bortsett fra hjelmen som jeg kjøpte til 1.399, som jeg ser man kan få på nettet til mellom 799 og 1199. Men den var vanvittig god på da.

 

Så tror man kan spare veldig mye på skibaluba, men sikkert greit å sjekke priser på enkelte ting som kan være dyrere der enn ellers :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.