Gå til innhold
  • Bli medlem

Riktig atferd for "sivil vandrer" i elgjakta


DagA

Anbefalte innlegg

Hei, er ny på dette forumet, og har et spørsmål:

 

Planlegger en fottur langsmed Finnskogleden i begynnelsen av oktober, og hører at det er elgjakt på gang. Jeg har ingen erfaring med dette, og lurer derfor på om det er noen som kan gi gode råd til adferd for denne turen? Bør jeg varsle evt. jaktlag langsmed ruta om at jeg kommer? Bør jeg vente med turen til jakta er over? etc.etc.

 

Takker for gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har rett til å bevege deg som vanlig selv om det er jakt. Fargerike klær reduserer risikoen for å bli skutt på ved en feiltagelse selv om det er en svært liten mulighet for at det skal skje. Jeg vil likevel oppfordre til å ta en prat med jegerne hvis du støter på dem. Da får du sikkert vite hvor de befinner seg og hva som skjer. Hvis du ved å ta en bitteliten omvei kanskje unngår å forstyrre et drev så vil jegerne sikkert bli veldig glade. Utgangspunktet er at jakt ikke skal være til hinder for turgåere eller andre brukere av utmarka. Jeg synes at gjensidig hensyn til hverandre er slik det bør være. Jegere flest har ikke noe i mot andre som går gjennom terrenget. Tvert i mot så kan det ofte bidra med å sette dyr i bevegelse og gjøre dem lettere og finne. De vil også sette pris på å høre om eventuelle observasjoner du har gjort av dyr i nærheten. Det er ingen grunn til å vente med turen pga jakt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utmarka er for alle. Jeg har aldri hørt om at turgåere har blitt utsatt for vådeskudd noen gang ( kan ha skjedd likevel ) , men desverre har det skjedd med jegere. Jeg så for noe år siden ett bilde i en avis  av ett skilt som noen jegere hadde satt opp under elgjakta. "Elgjakt pågår. All ferdsel i skogen er på eget ansvar ". Folk reagerte sterkt på skiltet , og med rette også. For det lå en trussel i skiltet , og det var nok meningen også. For å holde turgåere borte. Jeg har opplevd selv under jakt, en gang på reinjakt , at turgåere kom og skremte dyrene over alle blåner. Men i slike situasjoner , selv om man koker innvendig , er det bare å smile og være høflig.  

Likevel , hvis du skulle møte på elgjegere i skogen , hadde de blitt veldig glad i deg hvis du spurte om hvor de poster , eller hvor de kanskje ønsker du ikke skal bevege deg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en gang på tur med en gruppe speidere i området rundt tv-senderen på  Bokn. Det var midt i hjortejakta og vi skulle ligge i telt i jaktområdet

Jeg ringte til grunneieren og informerte om hva vi skulle ut på, og han satte stor pris på at vi sa ifra.

Vi tenkte mest på sikkerheten for oss selv, men grunneieren tenkt tydeligvis mest på at vi kunne forstyrre jakta.

Det var heldig vis ikke planlagt jakt den helgen så det ble ingen konflikt.

Men godt synlige klær kan nok være en fordel og hvis du, om mulig, innhenter litt info om hvor og når de forskjellige jaktlagene skal ut så burde du være trygg.

 

Jeg har hørt historier om at fjellvandrere har blitt beskutt under reinsdyrjakta og at kula stoppet i steikepanna som lå i ryggsekken.

Ikke sats på at en steikepanne redder deg hvis du blir skutt på. Ingen steikepanner er laget av 15 - 20 mm tykt stål og en turpanne i aluminium blir som et ark papir i møte med en geværkule. Alle som har et minimum av kunnskaper om skytevåpen vet at slike historier bare er tull. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan gå trygt; er jo ikke ofte man hører at vanlige turgåere blir beskutt? Kan faktisk ikke huske å ha hørt om det noen gang...   Når det er snakk om vådeskudd under jakt er det vanligvis snakk om jegere som skyter hverandre..

Jeg har jakta elg i snart 30 år, og jeg er av den formening at marka er for alle og synes det er helt greit at folk går tur sjøl om det er jakt...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at dette varierer enormt. Noen ønsker at folk holder seg unna, andre er takknemlige for at folk ikke går mellom posten. Men jeg har til og med hørt en jeger si at det er bare bra med folk som går i skogen, for da beveger dyrene seg mer, og det blir lettere å få dem på skuddhold.

 

Om noen jegere er litt late, eller om det er strategi vet jeg ikke. Men ofte sitter den noen på post der hvor de fleste turfolkene begynner turen. Og da kan man som regel få et inntrykk av hva man bør gjøre.

 

Personlig ungår jeg områder med jakt hvis jeg kan. Mest av hensyn til jegerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jeg si, god og grundig respons fra et forum som fungerer. Takk skal dere ha!

 

Konsensuset ser ut til at jeg er i min fulle rett til å gå, men at det er lurt å kle seg synlig, og at jaktlag på veien setter pris på å bli varslet hvis mulig. 

 

Ett spørsmål til: Hvordan kommer jeg i kontakt med jaktlag, er de registrert noe sted? Eller tar jeg bare kontakt med grunneier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.