Gå til innhold
  • Bli medlem

Sognsvann - Bjørnholt Gård. Vanskelig å finne frem?


Ekspedisjonsmann

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

 

Tenkte meg opp til Bjørnholt Gård for å fiske fra kano på henholdsvis Bjørnsjøen og Hakkloa.
Er det vanskelig å finne fram til denne gården til fots? Lurer på merking og slikt.

 

Skal ha med meg 45 internasjonale med lite turerfaring og disse lurer naturligvis på hvor lang tid det tar.

 

Hadde satt uendelig stor pris på svar!

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ca 13-15km på grusvei, men også fullt mulig å kun gå sti.

For en så stor gjeng vil jeg tippe det tar 4-5 timer å gå. kanskje mer.

Bruk f.eks. http://ut.no/kart/ for bedre oversikt og planlegging.

Ha med turkart, selv om det er godt merket. Det vil ikke være merket til Bjørnholt helt fra Sognsvann. Går gjerne først via Ullevålseter før du ser merking videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnholt gård er veldig lett å finne, den er plassert rett ved en grusvei som er hovedfartsåra inn i marka, er rød med en låve og det står noe om kanoutleie på et skilt. Dere bør ringe på forhånd for avtale om utleie av kanoer men det har dere sikkert allerede gjort. 

 

Skal du gå fra Sognsvann til Bjørnholt er det vel to muligheter som er enklest. Når du går fra Sognsvann vil du ganske raskt komme til en oppdemmet innsjø. Her splittes grusveien i to, går du for grusveien til høyre (Oppoverbakke) vil dere komme ut på en ny grusvei. Følg den nye grusveien videre (skal fort komme til en bom og en liten gård på deres høyre side. Følg grusveien helt opp til dere kommer til et nytt kryss, deretter går dere til høyre igjen (slak nedoverbakke og du vil se en bom nederst i bakken). Gå over demningen og følg den nye grusveien i innsjøens retning, (dvs. venstre i krysset). Her skal det også stå noen skilt hvor det enten står Kikut eller Bjørnholt. 

 

Den andre ruten fra Sognsvann er å følge grusveien og når dere kommer til en ekstremt bratt bakke, dere vil få øye på den etter en krapp venstresving, tar dere av til høyre. Veien vil her egentlig splittes i to, hvor den ene leder opp til Ullevålsæter mens den andre tar dere nedover til et nytt kryss (samme som nevnt over). Her vil dere få en øye på en bom og følger anvisningen ovenfor. 

 

NB: Er veldig mange som sykler i marka, og flere av oss holder fart på godt mot 60. Med så mange som dere er bør dere gå på rekke, ihvertfall i oppoverbakkene. 

 

Jeg brukte rundt 2 timer på den turen(som var min første ryggsekktur), men muligens litt kortere rute ettersom jeg gikk fra et annet punkt. Beregner dere 4 timer har dere veldig god tid. Bør enkelt klares på 3 timer. 

 

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta buss inn til Hammeren i Maridalen og gå derfra?

Dette hadde jeg gjort. 

 

Dere kan gå på grusvei helt frem. Veldig lett å finne fram.

Eller dere kan følge kulturminnestien langs Skjersjøelva. På venstre sida oppover. Står en del skilt med info her, men husker ikke i farten om teksten bare er på norsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.