Gå til innhold
  • Bli medlem

Test-tur med tarp och X-wing


Johan2000

Anbefalte innlegg

Ja, så var det dax då, att campa med tarp istället för tält. Så igår kväll trampade jag iväg med cykel till ett ställe jag kände till sedan tidigare.

Väl framme så var det svart som i en säck, och lampan på cykelhjälmen kom väl till pass för att rigga läger och sätta upp tarpen.

 

Så, allt i ordning och vid midnatt började det att regna. Det stog det inget om i några väderprognoser. Men det var ju lika bra att få det utprovat också. Det gick ganska bra. Några småkakor som låg i en burk som jag glömt sätta locket på och några packpåsar blev blöta.

Sovsäcken var lite småfuktig på morgonen, men inte värre än vid tältningen i enduks-tält (dörren öppen hela natten) förra veckan.

 

Tarp har en del fördelar, helt klart. Inte så utrymmes och platskrävande att sätta upp. Man har bra med plats under att byta om och röra sig rent allmänt. Mycket mer plats än i ett litet enmanstält.

På cykelcamping är det en fördel att spilla tältpinnar.

Jag använde nu en billig presänning från biltema. Dels hade jag den liggande, dels ville jag prova konceptet innan jag lägger ned arbete på att göra en egen lättviktsvariant. Håller man till i skogen utanför smådjurssässong så finns inga skäl att släpa med sig ett tält.

 

Andra testade produkter:

Nite Ize Figure 9 Small

DIY packpåse

X-wing (hållare för saker att montera på cykel. Passar Salsa Anything -fästen och vanliga flaskhållarfästen. Ny version på gång! Detta är en produkt som jag själv håller på med.)

 

Lite bilder:

 

post-10468-0-90927900-1411677433_thumb.j

Utsikt från under tarpen då jag vaknade.

----------------------------------------------------------------------------------------

 

post-10468-0-00694200-1411677472_thumb.j

X-wig x2 på Kona Cinder Cone 1989 år modell.

 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.