Gå til innhold
  • Bli medlem

Spot - batteritype


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hatt med meg reservebatteri til Spot 2'ern min, men kun vanlige AA batterier. Oppdaget tilfeldigvis at det står at kun Lithium batteri skal brukes på denne. Er det noen av dere som har brukt vanlige batteri på denne?

På hjemmesiden til Spot står følgende:

 

The SPOT device operates with Energizer 1.5V non-rechargeable size AA lithium batteries. Any other brand of AA lithium will be rechargeable and high voltage, which will damage the unit. These are required due to this technology's unique ability to maintain a high cell volt throughout the life of the battery. Additional benefits are a larger operating temperature range, up to 8 times longer life than alkaline, an outstanding 15-year shelf life and a 30% weight reduction.

 

Hvor kjøpes kvalitetsbatterier som ikke er junk til slikt nødbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Bruk altid lithium. Alkaliske kun til nød og ikke vanlig bruk. Man får nå mye billigere lithiumbatterier enn før og de har bedre egenskaper med tanke på hvor mye strøm man kan trekke ut av dem.de tåler også bedre kulde. På lengre turer tar jeg batteriene fra SPOT og putter i kamera og helt nye i SPOT. Da vet jeg at SPOT er 100% og så bruker jeg opp de gamle på kamera. Men som produsenten skriver er det bare fordeler med lithiumbatterier vs alkaliske. Når den sender sos vil nok de alkaliske knele mye raskere og bli varm pga mye større strømforbruk enn vanlig tracking/meldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lithium batterier veier også nesten bare halvparten av alkaliske :D

 

Bruker alltid bare lithium i spoten, spesielt siden jeg sjeldent bruker den og det derfor er greit å ha batterier med lang levetid. Har alltid med meg reservebatterier så slipper jeg å bytte til nye hver tur for å være på sikre siden. GPSen min bruker også samme type batterier. Der bruker jeg gjerne billige alkaliske på småturer og lithium på lengre turer og på vinteren. Lithium batterier er upåvirket av kulde noe som ikke er tilfelle med alkaliske og andre batterityper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.