Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped liggeunderlag - Utskilt


tronn

Anbefalte innlegg

Annonse

Exped SynMat UL 7 LW og Schnozzel Pumpbag UL

Er spent på hva jeg skal fylle all den plassen i sekken jeg sparer på å ta med denne istedenfor min gamle DownMat 9 DLX...

 

Vær forsiktig. Jeg har kanskje hatt min ute 15 døgn og kun brukt i telt. har limet den 1 gang.

Etter sist tur eksploderte 2 ''pølser'' til en stor på høyre siden av liggunderlaget

post-14504-0-66037800-1411306202_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vil i hovedsak bli brukt i underlags-lomma på Amok-køya, så er ikke så redd for å lage hull på den pga skarpe ting under. Pølseskiller som går opp i limingen derimot... Trenger kanskje ikke blåse opp madrassen særlig stramt for køye-bruk?

Skal sies den var rundt max oppblåst da jeg kastet meg oppå den fra ytterteltet inn til innerteltet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har akkurat investert i et Synmat 7 - og fulgte selvsagt instruksjonen mht å la den ligge med åpne ventiler i 24 t for å la den fylles av luft for egen maskin. Men. Den fyller ikke luft i det hele tatt, så etter et døgns venting bare pumpet jeg ivei. Tømte og forsøkte igjen, men den fyller helt minimalt med luft, selv med begge ventiler åpne.

 

For meg er ikke dette et problem, men er det slik for andre? Eller har jeg fått et litt "off" underlag?

 

En annen ting jeg lurer på er lagring. Gitt at det ikke fyller seg med luft er den interne spensten i isolasjonen egentlig helt uvesentlig. Så er det egentlig noen negative konsekvenser ved å lagre det lett sammenrullet?

 

-Arve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat investert i et Synmat 7 - og fulgte selvsagt instruksjonen mht å la den ligge med åpne ventiler i 24 t for å la den fylles av luft for egen maskin. Men. Den fyller ikke luft i det hele tatt, så etter et døgns venting bare pumpet jeg ivei. Tømte og forsøkte igjen, men den fyller helt minimalt med luft, selv med begge ventiler åpne.

 

For meg er ikke dette et problem, men er det slik for andre? Eller har jeg fått et litt "off" underlag?

 

En annen ting jeg lurer på er lagring. Gitt at det ikke fyller seg med luft er den interne spensten i isolasjonen egentlig helt uvesentlig. Så er det egentlig noen negative konsekvenser ved å lagre det lett sammenrullet?

 

-Arve

 

Hvor stod denne instruksjonen?

 

Synmat er ikke selvoppblåsbart så det er meningen du skal blåse det opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto på en lapp i pakken, så jeg tenkte at det skulle fungere slik. Har et Therm-a-rest fra nittitallet så jeg tenkte det ville fungere tilsvarende (om enn med ganske mye mindre spenn siden det er fiber og ikke skumplast inni). Om mitt fungerer som alle andres så er det jo ikke noe problem :)

 

-A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Sto på en lapp i pakken, så jeg tenkte at det skulle fungere slik. Har et Therm-a-rest fra nittitallet så jeg tenkte det ville fungere tilsvarende (om enn med ganske mye mindre spenn siden det er fiber og ikke skumplast inni). Om mitt fungerer som alle andres så er det jo ikke noe problem :)

 

-A

 

Produsenten anbefaler å la det ligge med åpen ventil en stund så det skal "løse" seg opp litt etter å ha vært hardt sammenrullet en tid. Jeg leste, som seg hør og bør, bruksanvisningen etter at jeg hadde pumpet opp og prøveligget mitt, så jeg håper ikke det har noen større betydning.  :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forsiktig. Jeg har kanskje hatt min ute 15 døgn og kun brukt i telt. har limet den 1 gang.

Etter sist tur eksploderte 2 ''pølser'' til en stor på høyre siden av liggunderlaget

Samme skjedde med meg på en 3 ukers tur i fjor sommer, først ble 2 kammer til 1 så ble 3 kammer til 1, da var det helt umulig å sove på den, men fikk nytt av Oslo Sportslager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forsiktig. Jeg har kanskje hatt min ute 15 døgn og kun brukt i telt. har limet den 1 gang.

Etter sist tur eksploderte 2 ''pølser'' til en stor på høyre siden av liggunderlaget

 

Jeg var forsiktig. Likevel skjedde akkurat det...

 

Det fungerte med reklamasjon da heldigvis.

 

post-13572-0-75643500-1422624060_thumb.j

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat investert i et Synmat 7 - og fulgte selvsagt instruksjonen mht å la den ligge med åpne ventiler i 24 t for å la den fylles av luft for egen maskin. Men. Den fyller ikke luft i det hele tatt, så etter et døgns venting bare pumpet jeg ivei. Tømte og forsøkte igjen, men den fyller helt minimalt med luft, selv med begge ventiler åpne.

 

For meg er ikke dette et problem, men er det slik for andre? Eller har jeg fått et litt "off" underlag?

 

En annen ting jeg lurer på er lagring. Gitt at det ikke fyller seg med luft er den interne spensten i isolasjonen egentlig helt uvesentlig. Så er det egentlig noen negative konsekvenser ved å lagre det lett sammenrullet?

 

-Arve

Vet ikke om det er det de mener, men jeg husker at det stod noe lignende på min DownMat om at når man skal lagre underlaget når det ikke er i bruk skal man åpne begge ventiler. Kan det være noe sånn de mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produsenten anbefaler å la det ligge med åpen ventil en stund så det skal "løse" seg opp litt etter å ha vært hardt sammenrullet en tid. Jeg leste, som seg hør og bør, bruksanvisningen etter at jeg hadde pumpet opp og prøveligget mitt, så jeg håper ikke det har noen større betydning.  :lol:

Det stemmer det du sier. Anbefalingen fra produsenten (ut i fra bruksanvisningen) er å la det ligge ett døgn for å løse seg opp. Det kan være at de pakkes med maskin og blir ekstremt hardt pakket?

Jeg trodde at det ble vanskelig å pakke ned mitt liggeunderlag i den lille pakkposen etter at de var "oppløst", men det stemmer ikke. Dess mer de brukes dess lettere er de å pakke ned (er min erfaring).

Har også et såkallt selvoppblåsbart liggeunderlag fra 10-15 år tilbake. Thermarest. Fungerer fortsatt like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har ingen erfaring med disse exped underlagene, har frem til nå brukt ajungiljak bamseunderlag, som jeg synes fungerer godt. Men forstår at disse exped mattene vil gi ekstremt mye bedre komfort, og ikke minst tar betydelig mindre plass i sekken/pulken.

Men er det slik at downmat kan bli for varmt om sommeren, er det derfor dere bruker synmat etc på de varmere årstidene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel helst med vekt å gjøre. Underlaget varmer jo ikke i seg selv. Det bare skiller kroppstemperaturen din fra temperaturen i bakken mer eller mindre godt.
De tykkeste underlagene veier en god del men er suverene på isolasjon, spesielt de med dun. Fiber er litt billigere, litt tyngre og egentlig ikke merkbart dårligere på isolasjon. Men slike underlag er så dyre uansett at de få % i pris som skiller gjerne gjør at folk går "all in".
På vinteren er det litt mer kritisk å ha et fungerende underlag så da velges gjerne de mest robuste (og tunge) modellene også, Dun fordi det isolerer litt ekstra ift fiber. De fleste bruker nok et bamseunderlag eller tilsvarende under på vinteren. Både som beskyttelse og som reserve i tilfelle punktering av noe slag. Dessuten er det ikke nødvendigvis et sjakktrekk å dra med seg oppblåsbare underlag bort til et knitrende bål.
Sommerstid er ikke isolasjon like kritisk så da velger man gjerne et tynnere underlag i et litt skjørere materiale (UL-modellene) for å spare vekt og volum. Billigere er de også. "Billig" og lett å bære er gjerne en vinner på sommeren. Man slipper gjerne mye enklere unna med bare litt ubehag om utstyr svikter da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig med Ståle Sæther i vurderingen av isolasjon osv, men jeg velger å ikke ta med ekstra underlag. For å gjøre min Downmat litt mer solid så har jeg heller stoltrekk utenpå. Da gjøres underlaget om til stol om kvelden, og felles ned for vanlig liggeunderlag om natta.

Jeg har 9 cm utgaven, og det er utrolig komfortabelt å ligge på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.