Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturer på Vinteren.


sorgenfri

Anbefalte innlegg

Etter 20 år i sofaen - har fruen, og jeg for alvor kommet oss ut.

 

Det begynte med de minste turene vi fant på UT.NO, og nå er både Besseggen, og Storsylen beseiret. I det siste har praten dreid mot hvor artig det skal bli når vi kan stå på ski ned.

 

Da, kjære forum kommer et dilemma: Hvilket utstyr skal vi gå for?

 

Jeg, tror vi vil starte rolig i lysløypa, og deretter starte på nytt igjen på UT.NO listen - og ta dette like gradvis som vi har gjor det dette året. Jeg tror randonè blir for hardCore for oss, og jeg så for meg noen stødige ski meg stødige bindinger og gode støvler, men når jeg går inn på de største nettbutikkene, så virker det som det er enten eller?

 

Vi liker også å legge oss ned i telt, og har "spart" Nortrøndelags, og Sørtrøndelags høyeste til det blir vinter da vi mener det er lettere å nå disse på snø.

 

Er det vanlig å gå på ski til foten av toppen, og skifte sko - hive skiene på sekken?

 

Håper forumets brukere kan komme med innspill til hvordan en kan kjøpe godt utstyr til helge turer på i og utenfor løypa.

 

Planlegger å kjøpe inn nytt telt, og poser - HELsport fabrikksalg er i nærheten så vi planlegger å kjøpe der, om ikke noen har gode tips til lette varme poser - som ikke tar for stor plass i sekken?

 

På forhånd takk.

 

Mvh

 

Sorgenfri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å bestige fjell med ski, så pleier de fleste å gå opp med langfeller på skia. Det er bra saker!

 

Hvis du er ute etter lette varme soveposer, så er ikke Helsport veien å gå. De har virkelig ikke forstått dette med lette poser. Lette og varme soveposer koster ganske mye. Da må du se etter dun. Du kan få ganske billige poser fra Mammut/Ajungilak i fin dunkvalitet. Ellers har man Western Mountaineering, Mountain Equipment, Mountain Hardware, Rab, Robens, og sikkert en bråte med andre produsenter.

 

Alt det andre skirelaterte får noen andre svare på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da, kjære forum kommer et dilemma: Hvilket utstyr skal vi gå for?

 

Jeg, tror vi vil starte rolig i lysløypa, og deretter starte på nytt igjen på UT.NO listen - og ta dette like gradvis som vi har gjor det dette året. Jeg tror randonè blir for hardCore for oss, og jeg så for meg noen stødige ski meg stødige bindinger og gode støvler, men når jeg går inn på de største nettbutikkene, så virker det som det er enten eller?

 

Litt usikker på hva du mener her, men skiene som passer i oppkjørte lysløyper og ski som passer på fjellet i løyper er ikke samme ski. (stort sett ihvertfall)

 

I lysløyper/oppkjørte spor, så må man nesten ha ski som er smale nok til å gå nedi sporet, og de kan være relativt lange. Skiene trenger heller ikke noe innsving å snakke om. Du svinger gjerne ved å løfte skiene (som skøyteløpere) i svinger, evt bare står i sporet. Til fjellet så trenger man ski som bærer en i løssnø, så de kan gjerne være ganske brede. Hvis du skal gå i skog så vil du ikke ha for lange ski heller. Skiene burde nok også ha fester for lang/kortfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh boy.. det sitter nok en sportsutstyr kjøpmann og gnir seg i hendene ett eller annet sted nå...

 

Når det gjelder ski/støvler/bindinger/staver så kan det lønne seg å spørre seg spørsmålet: Hvor lang er det til toppen, og når man er der, er nedkjøringen en del av målet, eller skal man bare komme seg helskinnet ned igjen.

Hvor gode skiferdighetene er spiller også inn.

 

Er det nedkjøringen som er det viktigste, så er det Rando eller Telemark som gir best kontroll, og kan til en viss grad kompensere for litt rusten skiteknikk på grunn av stivhet i utstyret (bindinger/støvler).

Utstyret veier mer slik at det er tyngre å gå bort til toppen og opp, men gliset blir større på vei ned. På denne type utstyr er det vegg til vegg feller som gjelder, og de er best til å gå rett opp med, bortover er tungt.

 

Er det mer fjellski varianten, så har Åsnes det beste systemet for kortfeller siden de har integrerte fester i skia.

Madshus har et system med glidsone foran og bak, disse passer på mange typer ski, men disse fellene er smale og det reduserer grepet når det blir bratt.

Montana har korte feller som strammes rundt skia, men de kan sitte dårligere og bremse mer.

Kortfeller fungerer bra helt til det blir veldig bratt.

 

Bindinger til "fjellski" står mellom to varianter, 75mm og BC:

 

BC: Lettere bindinger som gir god gåkomfort (nesten som langrennski), finnes i to utgaver "Vanlig" og "Magnum" i tillegg til "Manuell og Auto".

GLEM Auto med mindre du er forberedt på å sitte foran peisen med skia for å få de av (pga ising), altså velg manuell.

Magnum har litt kraftigere anleggsplate mot skoen, det skal gi bedre kantgrep fordi en får mer kanttrykk på skia, ellers er bindingene lik.

Blir det BC, velg Magnum, selv om den ikke er like ofte på tilbud som vanlig.

Skal dere ha stivhet med BC må mye av denne komme fra støvelen. Her er det Crispi Stetind eller Svartisen som er de stiveste støvlene.

Alfa Skarvet som er en mye brukt støvel, er like myk som en joggesko og best å gå på ski over islagte vann med.

 

75mm finnes med og uten vidje (wire bak hælen), dette gir et stivere bindingsoppsett litt på bekostning av gåkomfort blant annet grunnet høyere vekt og motstand under bøying av støvelen (i stedet for fri pivot rundt akslingen i støvelen som på BC).

Voile 3pin cable har både klemtupp og vidje. Vidjen benyttes kun ved nedkjøring (eller oppover på skrå i bratt terreng), trenger ikke sitte fast på skia og kan festes på bindingen ved behov (for å flyte vekten fra skia og opp i sekken). Monter gjerne bindingen på en 10mm oppbygningsplate (fra Rottefella).

 

Støvler: Scarpa T4 (plast), Crispi Svartisen, Andrew Expedition, Crispi Sydpolen, Varg Morgedal (delvis rangert etter stivhet)

 

Så til Ski..

 

Ser du på Åsnes sitt sortiment så har de alle fester for kortfellene.

 

Amundsen: Suverene ski til å gå med, men nærmest umulig å svinge med, binding BC Magnum.

 

Asnes Ingstad: Mest kjøreorjenterte av fjellsiene (før man går opp til Storetind), dårlig spenn slik at de ikke gir samme "fres" bortover. Binding 75mm

 

Beste kompromiss:

Gamme 54 eller Nansen: Disse har bedre spenn men er likevel svingvillige. Binding BC Magnum eller 75mm

 

Staver, det er greit å kunne regulere lengden, staver som har riktig lengde å stake med er for lange til å gå oppover med: Teleskop med ett ledd (2 ledd gir mindre stivhet), f.eks Gipron 797 Rondane med Lærtrinse.

 

 

Les skitester/støvletester.

Det er noen bra tråder her om feller, ski og støvler her inne.

 

Kinderegget finnes ikke, det er alltid et kompromiss siden ikke alle turer er like

 

Selv har jeg:

Marka/racingski for løyper.

Amundsen med BC (skal bytte til Magnum) og Alfa Skarvet (som jeg synes er for myke i enkelte sammenhenger). Lette å gå med når sekken er tung, brukes på hytte til hytte

Åsnes Ingstad med Voile 3Pin og Morgedal støvler for moderate toppturer.

Telemarkski for bakke.

Telemarkski for topptur, dvs brede pudderplanker til nysnø og vårslush.

++

 

Lykke til

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det er sagt så finnes det ikkje universaløysingar. Alt er eit kompromiss.

 

Ski: Gode fjellski er normalt for breie til at dei er gode til å gå med i oppkøyrde spor. Du kan kjøpe smalare fjellski som du og kan nytte i oppkøyrde spor men du vil då miste litt bredde og stabilitet. Finn ut kva du skal bruke dei mest til. VIktig: skal du gå ein del oppover IKKJE gå for kortfeller, kjøp langfeller. Skal du gå litt opp og bort og ned er kortfeller ok.

 

Om å gå opp til toppen til fots, gå så langt du klarar med ski og feller og så hiv du skia på sekken og går resten av vegen med elle rutan ski, mykje brukt strategi og fungerar utmerka. MEN det er tyngreå gå i snø utan ski enn med.

 

Gode vinterposer som er lette = dun. Går du for syntposer så er det berre å gå opp i + 3 kg , mange rimelege posar innan syntsegnmentet, dun er mykje dyrare. Helsportposar er gode, isbjorn.no har gode posar, ajungilak likeså. Like viktig er eit tjukt og godt underlag som isolerar mot snø.  Det er mange trådar her om gode vinterunderlag, søk og les.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh boy.. det sitter nok en sportsutstyr kjøpmann og gnir seg i hendene ett eller annet sted nå...

 

Når det gjelder ski/støvler/bindinger/staver så kan det lønne seg å spørre seg spørsmålet: Hvor lang er det til toppen, og når man er der, er nedkjøringen en del av målet, eller skal man bare komme seg helskinnet ned igjen.

Hvor gode skiferdighetene er spiller også inn.

 

Er det nedkjøringen som er det viktigste, så er det Rando eller Telemark som gir best kontroll, og kan til en viss grad kompensere for litt rusten skiteknikk på grunn av stivhet i utstyret (bindinger/støvler).

Utstyret veier mer slik at det er tyngre å gå bort til toppen og opp, men gliset blir større på vei ned. På denne type utstyr er det vegg til vegg feller som gjelder, og de er best til å gå rett opp med, bortover er tungt.

 

Er det mer fjellski varianten, så har Åsnes det beste systemet for kortfeller siden de har integrerte fester i skia.

Madshus har et system med glidsone foran og bak, disse passer på mange typer ski, men disse fellene er smale og det reduserer grepet når det blir bratt.

Montana har korte feller som strammes rundt skia, men de kan sitte dårligere og bremse mer.

Kortfeller fungerer bra helt til det blir veldig bratt.

 

Bindinger til "fjellski" står mellom to varianter, 75mm og BC:

 

BC: Lettere bindinger som gir god gåkomfort (nesten som langrennski), finnes i to utgaver "Vanlig" og "Magnum" i tillegg til "Manuell og Auto".

GLEM Auto med mindre du er forberedt på å sitte foran peisen med skia for å få de av (pga ising), altså velg manuell.

Magnum har litt kraftigere anleggsplate mot skoen, det skal gi bedre kantgrep fordi en får mer kanttrykk på skia, ellers er bindingene lik.

Blir det BC, velg Magnum, selv om den ikke er like ofte på tilbud som vanlig.

Skal dere ha stivhet med BC må mye av denne komme fra støvelen. Her er det Crispi Stetind eller Svartisen som er de stiveste støvlene.

Alfa Skarvet som er en mye brukt støvel, er like myk som en joggesko og best å gå på ski over islagte vann med.

 

75mm finnes med og uten vidje (wire bak hælen), dette gir et stivere bindingsoppsett litt på bekostning av gåkomfort blant annet grunnet høyere vekt og motstand under bøying av støvelen (i stedet for fri pivot rundt akslingen i støvelen som på BC).

Voile 3pin cable har både klemtupp og vidje. Vidjen benyttes kun ved nedkjøring (eller oppover på skrå i bratt terreng), trenger ikke sitte fast på skia og kan festes på bindingen ved behov (for å flyte vekten fra skia og opp i sekken). Monter gjerne bindingen på en 10mm oppbygningsplate (fra Rottefella).

 

Støvler: Scarpa T4 (plast), Crispi Svartisen, Andrew Expedition, Crispi Sydpolen, Varg Morgedal (delvis rangert etter stivhet)

 

Så til Ski..

 

Ser du på Åsnes sitt sortiment så har de alle fester for kortfellene.

 

Amundsen: Suverene ski til å gå med, men nærmest umulig å svinge med, binding BC Magnum.

 

Asnes Ingstad: Mest kjøreorjenterte av fjellsiene (før man går opp til Storetind), dårlig spenn slik at de ikke gir samme "fres" bortover. Binding 75mm

 

Beste kompromiss:

Gamme 54 eller Nansen: Disse har bedre spenn men er likevel svingvillige. Binding BC Magnum eller 75mm

 

Staver, det er greit å kunne regulere lengden, staver som har riktig lengde å stake med er for lange til å gå oppover med: Teleskop med ett ledd (2 ledd gir mindre stivhet), f.eks Gipron 797 Rondane med Lærtrinse.

 

 

Les skitester/støvletester.

Det er noen bra tråder her om feller, ski og støvler her inne.

 

Kinderegget finnes ikke, det er alltid et kompromiss siden ikke alle turer er like

 

Selv har jeg:

Marka/racingski for løyper.

Amundsen med BC (skal bytte til Magnum) og Alfa Skarvet (som jeg synes er for myke i enkelte sammenhenger). Lette å gå med når sekken er tung, brukes på hytte til hytte

Åsnes Ingstad med Voile 3Pin og Morgedal støvler for moderate toppturer.

Telemarkski for bakke.

Telemarkski for topptur, dvs brede pudderplanker til nysnø og vårslush.

++

 

Lykke til

Tusen takk for et MEGET utfyllende og godt svar!!

 

- Vi vil nok sette pris på turen BORT til fjellet mest, og turen ned får bli som den blir:-)

 

Godt utsyr som er behagelig er viktigere enn fart, og sko er det viktigste! Tror 75 mm er det som holder lengst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et MEGET utfyllende og godt svar!!

 

- Vi vil nok sette pris på turen BORT til fjellet mest, og turen ned får bli som den blir:-)

 

Godt utsyr som er behagelig er viktigere enn fart, og sko er det viktigste! Tror 75 mm er det som holder lengst?

Tror nok ikke det er så stor forskjell på holdbarhet i forhold til det bruket dere skisserer. Godt vedlikeholdte sko holder veeldig mange mil.

Til den bruken du skisserer, tror jeg at jeg ville gått for Fischer E99 og BC manuell. Alternativ Åsnes Nansen. Fischerskia er litt smalere foran og bak enn Nansen, men er lettere og bedre å gå på. Skal den en gang innimellom puttes i et skispor, er det mulig med denne. Fischer har ikke dette kortfellsystemet til Åsnes, men med Madshus intelligrip feller, så er det problemet løst. Det gir etter min mening bedre glid enn Åsnes sine kortfeller, fordi du ikke får den der metalldingsen som skraper under skia.

Skoene bør være de som passer føttene deres best. Såre føtter gir kortere og færre turer.. De bør ha god ankelstøtte for lettere å kunne styre skien i utforbakke. En ganske stiv sko gjør at skien faktisk står på kant når du ploger og svinger. Det gir bedre kontroll og trygghet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lompa.

 

Har lest mye om denne pakken du skisserer på Oslo Sportslager.. Men, det ser ut til at BC bindinger blir for "pinglete" ?

 

På Fosen der vi bor er de beste turene kun staket løype uten scooterspor, og lysløpa blir vel mindre benyttet enn disse sporene - og nå gå vi virkelig å gleder oss til lange dryge turer til Fylkestoppene:-)

 

Men, jammen er det mye som skal i den vintersekken fremfor den vi pakket da vi nattet over ved SylTjønna..

 

Takk for gode svar allesammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Finnes det - en oversikt over topper en kan bestige uten tau/isøks?

Vet ikke om det finnes en bok om alle toppene i Norge. Men på ut.no kan du søke på en del topper så lenge du vet hva dem heter for å få opp informasjon om rutevalg, vanskelighetsgrad, høydemeter, gangtid osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det - en oversikt over topper en kan bestige uten tau/isøks?

 

For oss som ikke kan dette enda..

Nästan alla toppar kan man gå upp på utan konstigheter. Normalt ser man redan på kartan om det behövs säkring eller inte, men ibland kan det vara förädiskt. Det kan se OK ut på kartan, men kanske inte är det i verkligheten.

 

peakbook.org har en massa bra info, även för norska förhållanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Se på ffshop.no så er det en del toppturbøker alt etter hvilke områder du bor i, men de har også en som gjelder hele landet. 

 

Jeg har toppturer i norge og fikk nå i julegave toppturer i sørvest skrevet av ida sollie som er på forumet.

 

Veldig bra bok, med mange topper her på vestlandet. Det er en førsteutgave og har en del barnefeil. Det rotes litt for ofte med regnforklaringene angående rute opp og rute ned på forskjellige ruter, men en finner sånn noe lunde ut av det. Boken burde allikevel vært kvalitetssjekket angående dette, men jeg anbefaler boken for de som trenger tips til turer på vestlandet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.