Gå til innhold
  • Bli medlem

3-sesong sovepose til jente/dame


ost

Anbefalte innlegg

Hjelp!

Jeg har tenkt å kjøpe sovepose til kona og mellomste jentungen på 5 år til jul. Akkurat nå er det salg, så kanskje jeg får utnyttet det og.

Jeg ser for meg at jeg kjøper samme posen til begge. Kona er ikke mye på tur, og hun på 5 binder jeg for bunnen av posen til. Pga av stramme finanser kan jeg ikke legge mer enn ca 1300 pr pose (+/-). Begge to fryser lett om natten, så jeg ser for meg en posr med komforttemp rett under 0. Kona er 172 lang.

Så langt har jeg sett mest på mammut kompakt spring for dame, og helsport huldreheimen. Begge har komforttemp på -2, og veier ca 1,7 kg. Er det noen som har erfaring med disse to posene, alternativt andre anbefalinger? Som sagt er pris vesentlig, dernest temperatur og vekt. (Jeg sitter på gammelt nettbrett og får ikke til å legge inn link til produktene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelp!

Jeg har tenkt å kjøpe sovepose til kona og mellomste jentungen på 5 år til jul. Akkurat nå er det salg, så kanskje jeg får utnyttet det og.

Jeg ser for meg at jeg kjøper samme posen til begge. Kona er ikke mye på tur, og hun på 5 binder jeg for bunnen av posen til. Pga av stramme finanser kan jeg ikke legge mer enn ca 1300 pr pose (+/-). Begge to fryser lett om natten, så jeg ser for meg en posr med komforttemp rett under 0. Kona er 172 lang.

Så langt har jeg sett mest på mammut kompakt spring for dame, og helsport huldreheimen. Begge har komforttemp på -2, og veier ca 1,7 kg. Er det noen som har erfaring med disse to posene, alternativt andre anbefalinger? Som sagt er pris vesentlig, dernest temperatur og vekt. (Jeg sitter på gammelt nettbrett og får ikke til å legge inn link til produktene.)

Når jeg ser på mammut kompakt spring har den comf temp på 6 grader for kvinner, da tror jeg kona di vil fryse. Har selv mammut kompakt summer, det er en god pose og jeg liker den veldig godt. Der er comf temp satt til 10 og det er ca der jeg blir kald også. Ville gått for en varmere pose om jeg var deg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser forresten at dameversjonen av kompakt 3-sesong er på tilbud nå. Nedre komfortgrense, altså dametemp, er på 2 grader, altså noen få grader kaldere pose enn Huldreheimen.

http://www.fjellsport.no/merker/h-m/mammut/mammut-kompakt-women-3-season-daiquiri-infinity.html 

20% er ikke tilbud for oss som har fjellforum-rabatt uansett ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding. Deg er den 3season til manmut jeg har sett på. Huldreheimen mener jeg også ha komfort på -2, men den kommer i lengde på 170 cm, når kona er 172 er jeg redd jeg må opp en størrelse (og 200 gram).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20% er ikke tilbud for oss som har fjellforum-rabatt uansett ;)

Godt poeng ;) Man har ihvertfall både den og Huldreheimen. Er i omtrent samme ærend som trådstarter, så i den forbindelse så jeg også den Rab Igniton. Alle tre er antagelig tipp topp og eieren blir nok kjempefornøyd uansett hvilken man ender opp med. Har personlig svært god erfaring med diverse Helsport-poser, de har svært mange gode løsninger og kjempeservice om det skjer noe med posen. Kompakt er vel kjent for å ha en helt ekstremt god liggekomfort, men er nok litt færre detaljer. Dette gjør den sikkert også litt lettere. Rab er derimot i en klasse for seg selv mht. vekt. Oppgitt vekt er på nette 1250 g. Det er svært lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding. Deg er den 3season til manmut jeg har sett på. Huldreheimen mener jeg også ha komfort på -2, men den kommer i lengde på 170 cm, når kona er 172 er jeg redd jeg må opp en størrelse (og 200 gram).

Da må du vurdere om du vil ha diverse detaljer som putepose osv. kontra litt bedre liggekomfort og kanskje litt mindre vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i heimen har vi god erfaring med Helsport Alta som allroundpose. Om du opererer med 5 sesonger ville jeg kalt det en firesesongerspose. Min har jeg hatt i over ti år og har vært igjennom det meste inkludert et par teltdøgn i 15 minus. Gikk helt greit men kunne vært varmere. Den er også overlevbar på de varmeste sommernettene om man ikke har egen sommerpose. Kona har Alta short (personlengde 175, 80 bred) , den veier 1,6 og har t comfort på 0 grader, helsport sin gamle sintefrating var vel -10. Har putepose, antiskli og varmekrage. Hos xxl får du de til 1299. Anbefales.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se på Alta også. Grunnen til at jeg i utgangspunktet ikke så på denne modellen, var ønsker om en komforttemperatur noen grader under null da jeg har med frysepinner å gjøre. Ellers er jo vekt nokså lik, og pris med rabatt hos Fjellsport også lik for alle. Blir nok igrunnen et spørsmål om å bare ta et valt.

 

Selv har jeg brukt samme Ajungilka Igloo i nesten 30 år. Byttet til Helsport nå i sommer, og finner så langt ikke problemer med det. Grunnen til at jeg ber om hjelp her er at jeg er mann, og kona og jentungen er av et annet kjønn. Noen års samliv og familieliv har lært meg at det kan være store forskjeller på jenter og gutter når det gjelder hva som oppleves som komfortabelt i soveposen. Eksempelvis har kona mi funnet frem vinterdynen, mens jeg fortsatt bruker sommerdynen hjemme. Kjøper jeg da en sovepose som er for kald, er jeg redd for at det blir kun en tur, og så ikke mer.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips når det gjelder Helsport sine soveposer, er at de gjerne er mer small den andre merker.

 

Jeg klarer ikke å ligge i Alta sovepose, og har fått flere klager fra venner som har lånt den av meg.

Den er kjempe fin når man ligger på rygg, men vil man ligge på siden, og trekke benene til seg. Er den alt for trang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng ;) Man har ihvertfall både den og Huldreheimen. Er i omtrent samme ærend som trådstarter, så i den forbindelse så jeg også den Rab Igniton. Alle tre er antagelig tipp topp og eieren blir nok kjempefornøyd uansett hvilken man ender opp med. Har personlig svært god erfaring med diverse Helsport-poser, de har svært mange gode løsninger og kjempeservice om det skjer noe med posen. Kompakt er vel kjent for å ha en helt ekstremt god liggekomfort, men er nok litt færre detaljer. Dette gjør den sikkert også litt lettere. Rab er derimot i en klasse for seg selv mht. vekt. Oppgitt vekt er på nette 1250 g. Det er svært lett!

 

Du ser at RAB ignition er laget for varmere utetemperatur enn de to andre? På Fjellsport er både Helsport og Mammut-posene oppgitt med både t-comf og t-lim, mens RAB har bare t-lim. T-lim er temperatur en voksen mann kan overleve i sammenkrøpet tilstand, mens T-comf er i avslappet tilstand, også ofte regnet som t-lim for jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser at RAB ignition er laget for varmere utetemperatur enn de to andre? På Fjellsport er både Helsport og Mammut-posene oppgitt med både t-comf og t-lim, mens RAB har bare t-lim. T-lim er temperatur en voksen mann kan overleve i sammenkrøpet tilstand, mens T-comf er i avslappet tilstand, også ofte regnet som t-lim for jenter.

http://rab.uk.com/products/equipment/sleeping-bags/ignition/ignition-3-womens.html

 

RAB selv oppgir ihvertfall en t-lim på -3,5 og en t-comf på +2. Uansett er vel denne uaktuell, da TS informerer om at denne er for kort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips når det gjelder Helsport sine soveposer, er at de gjerne er mer small den andre merker.

 

Jeg klarer ikke å ligge i Alta sovepose, og har fått flere klager fra venner som har lånt den av meg.

Den er kjempe fin når man ligger på rygg, men vil man ligge på siden, og trekke benene til seg. Er den alt for trang.

Min erfaring er at de har plenty med plass, var faktisk nettopp derfor jeg blant annet endte opp med Tempelfjorden. Ser imidlertid at den nye modellen som kom i år har blitt 5 cm smalere. Har også Alta, riktignok wide-utgaven, men vil nesten påstå at den er i overkant stor. Vil heller ikke akkurat kalle meg småvokst, med mine 190 og 107 kg. Nå er uansett TS ute etter sovepose til damer/jenter, og da ville jeg nok gått for en damemodell fordi de fleste er utviklet av og for kvinner og deres behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helsport huldreheimen har t-lim på -8 grader. kjøpte den til dama tidligere i sommer og den har fungert ganske bra. hun er også en frysepinne, men klarer og få varmen i den ned til litt under 0 grader. den posen og dun nede ved føttene for å få litt ekstra varme der :)

 

Hvordan opplever hun bredden/romfølelsen i den? Kan hun legge seg på siden og krølle seg sammen, eller er den mer som en kondomdress? Utfra de bildene du la ut fra turen deres til Trolltunga (fin rapport forresten) så er kona mi ikke fullt så slank som din...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens litt på siden, men er du sikker på at det er hensiktsmessig å kjøpe voksenpoeng til 5-åringen? Hun vil kunne bruke en jr-pose i en god del år, og f eks Alta finnes også i jr-størrelse. En voksenpose er større og tyngre i sekken og vil ikke oppleves som like varm fordi det er større volum luft som skal varmes opp. Dette gjelder selv om du snører inn i bunnen, siden voksenposene også er videre enn jr-posene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bredden i den er ok side den spesifikk lagd for damer, så den er lagd for kvinnefasong. For Damas del kunne den nok vært litt smalere fordi da hadde det vært mindre luft og varme opp. Det som kan være vanskelig med den tipper jeg er lengden. Men tror den kan fås i lang modell. Det beste du kan gjøre er nesten å gå til en butikk og måle utifra deg selv for å få et skikkelig inntrykk av den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt har jeg sett mest på mammut kompakt spring for dame, og helsport huldreheimen. Begge har komforttemp på -2, og veier ca 1,7 kg. Er det noen som har erfaring med disse to posene, alternativt andre anbefalinger? Som sagt er pris vesentlig, dernest temperatur og vekt. (Jeg sitter på gammelt nettbrett og får ikke til å legge inn link til produktene.)

 

Er den komforttemperaturen på -2 oppgitt spesielt for kvinner? Hvis ikke, så må du plusse på ca 5 grader for å få komforttemp. for kvinner på en unisex-pose. Kvinner fryser lettere enn menn, derfor er ikke komforttemp.grensene like. 

 

Jeg har en Ajungilak Sphere spring sovepose med komforttemp. på 0 grader, og jeg frøs i den i mai når temperaturen datt ned til 3-4 gr. (til tross for at jeg hadde lakenpose inni posen som i utgangspunktet skal gjøre det noen få grader varmere). Tror heller jeg ville gått for en annen 3-sesongspose og ikke en som har ordet "spring" i navnet. Det fordrer i tilfelle en ganske varm vår etter min erfaring :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den komforttemperaturen på -2 oppgitt spesielt for kvinner? Hvis ikke, så må du plusse på ca 5 grader for å få komforttemp. for kvinner på en unisex-pose. Kvinner fryser lettere enn menn, derfor er ikke komforttemp.grensene like. 

 

Jeg har en Ajungilak Sphere spring sovepose med komforttemp. på 0 grader, og jeg frøs i den i mai når temperaturen datt ned til 3-4 gr. (til tross for at jeg hadde lakenpose inni posen som i utgangspunktet skal gjøre det noen få grader varmere). Tror heller jeg ville gått for en annen 3-sesongspose og ikke en som har ordet "spring" i navnet. Det fordrer i tilfelle en ganske varm vår etter min erfaring :-)

Jeg ser at jeg skrev feil i første post, mente "3-season" og ikke "spring".

Den komforttemperaturen jeg refererer til er fabrikantens komforttemp, og ikke lim-temp. Denne komforttempen er jo også ofte benevnt som lim-temp for jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens litt på siden, men er du sikker på at det er hensiktsmessig å kjøpe voksenpoeng til 5-åringen? Hun vil kunne bruke en jr-pose i en god del år, og f eks Alta finnes også i jr-størrelse. En voksenpose er større og tyngre i sekken og vil ikke oppleves som like varm fordi det er større volum luft som skal varmes opp. Dette gjelder selv om du snører inn i bunnen, siden voksenposene også er videre enn jr-posene.

Godt poeng med tanke på bredden. XXL har overraskende samme pris på jr og voksen for Altaposen, kanskje det går an å prute... Jr-posen er jo opptil 150 cm, så hun vil jo da kunne ha den i noen år. Jeg er litt opptatt av at slike produkter skal kunne brukes over tid, bruken vil ikke være så stor til å begynne med, viktig at jeg da ikke må kjøpe ny så snart hun har vokst 5 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Hellsport Huldreheimen (down.)  Denne er spesialutviklet for damer og posen har smalere skulderparti, bredere hofteparti og ekstra dun rundt føttene. Dette er den eneste posen jeg har hatt hvor jeg ikke blir kald rundt hoftene. Husk at komf. temp på denne trolig er angitt for damer, i motsetning til de andre posene som trolig har oppgitt komf. temp for menn. Sjekk dette! Det går helt fint å ligge på siden i denne posen samt ligge med bøyde knær, men å ligge i "forsterstilling" inne i posen blir for trangt. Posen er litt tung i forhold til andre poser på marked med lignende komf. temp. Det er heller ikke antiski, samt at yttertrekket på posen lager litt knitrelyd, men til gjengjeld er det ganske solid. Glidelåsen lager også endel lyd, så vanskelig å snike seg opp om morgenen uten å vekke de rundt;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.