Gå til innhold
  • Bli medlem

Sommeren 2014


REJOHN

Anbefalte innlegg

@Dag G - Evje sa:

 Så får en håpe neste sommer blir som 2014.

 

Vi det si at du tviler på den globale oppvarmingen. Nå som vi endelig ser resultater?

 

Jeg håper virkelig at vi får en tilsvarende sommer. Spesielt de siste månedene ha været vært bra.

 

Det har blitt vanskelig å ta ut i dårlig vær. Regn er noe herk.

Nå ja, jeg tror vi fort kommer til å bli vant med det igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Global oppvarming ?

Den flotte sommeren 2014 er en svært heldig konstellasjon av høytrykk og lavtrykksbaner som har gitt ekstremt godt vær i dalstroka innafor fra og med påske til nå.

Andre deler av verden opplever det motsatte. Kulde, regn og herk og vind og sånt.

Har en kollega som bor utenfor Milano. Han sier de har hatt en god uke i sommer og det var i juni. Resten har vært sorgen.

Global oppvarming har i hvert fall ikke han sett noe til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke sånn at det bare er å finne frem sandalene og solbrillene, for nå kommer den globale oppvarmingen.

Det er tross alt svært liten forskjell i antall grader, men heller påvirkningen av smeltet is og økt havstand man er bekymret for. Pluss at dette vil medføre sterkere og hyppigere uvær som stormer.

Det argumenteres vel også med at det kan bli kaldere i Norge med oppvarmingen, ettersom golfstrømmen kan endres.

Å tvile på global oppvarming utifra en god sommer blir noe snevert.

 

Med forbehold om at jeg er et massivt brødhue og ikke engang har halve hjernekapasiteten som behøves for å forstå klimaendringer og global oppvarming.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å å holde "vær" og "klima" litt atskilt i diskusjonen om "global oppvarming". Det er det mange som ikke helt skjønner nemlig. Det er vel heller riktigere å snakke om "klimaendringer" med tanke på en generell temperaturøkning på jorda. Det blir jo ikke nødvendigvis varmere hos oss, eller? ... osv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne sommeren har vært helt fantastisk. Global eller lokal oppvarming åkkesom.

Den som ikke kan nyte den men heller sitte å gruble på CO2 og om vannstanden er høyere enn da Ålesund brann ned,

han har det nok ikke godt. Forrøvrig stod havet et par hundre meter høyere enn for 10000 år siden i dalstroka innafor enn nå, så noe har da blitt bedre.... :hmm:  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss være oppmerksom på at det forutsettes at denne diskusjonen handler om friluftsliv og ikke klimaendringer generelt.

Får vi lov til å "herje" bare bitte litt med de som hevder at klimaendringene er menneskapt, om tråden flyttes til"samfunnsdebat"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vi lov til å "herje" bare bitte litt med de som hevder at klimaendringene er menneskapt, om tråden flyttes til"samfunnsdebat"?

Det som er ganske sikkert er at friluftslivet som vi driver det på mange måter i dag, nok også må tilpasse seg klimaendringene vi møter i årene som kommer. Debatten rundt dette emnet angår derfor like mye sånne som oss som alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er ganske sikkert er at friluftslivet som vi driver det på mange måter i dag, nok også må tilpasse seg klimaendringene vi møter i årene som kommer. Debatten rundt dette emnet angår derfor like mye sånne som oss som alle andre.

I løpet av de årene jeg har gått turer i heia, er endringene ikke svært merkbare.

Muligens med unntak av tilgroingen. Endringene har ikke vært til det verre.

Men i prinsippet har du selvsagt rett. Vi må tilpasse oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan oppstod denne tråden ?

Med tittelen "Sommeren 2014" forventet jeg en tråd som oppsummerte turåret til @REJOHN i litt tekst og masse bilder.... ikke en uanmeldt sitering uten lenke til opprinnelse, men som tydeligvis er del av en større debatt et eller annet sted her på forumet ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener bestemt det er linken nedenfor att @REJOHN har sakset fra.

Vi oldiser her på forumet er ikke så nøye på det formelle alltid... :hug:

 

På de siste 30 årene har jeg gått fra forbruk bensin på 1,5 liter pr mil til 0,4 l/mil diesel.

Det må da tilsvare 0,0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000001

ppm reduksjon av verdens totale utslipp av CO2  ??           En god innsats !

 

 

 

http://www.fjellforum.no/topic/33015-tur-til-trolltunga-og-videre-inn-på-vidda/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan oppstod denne tråden ?

Med tittelen "Sommeren 2014" forventet jeg en tråd som oppsummerte turåret til @REJOHN i litt tekst og masse bilder.... ikke en uanmeldt sitering uten lenke til opprinnelse, men som tydeligvis er del av en større debatt et eller annet sted her på forumet ?

Det kommer opprinnelig fra en annen tråd, der det i hvert fall ikke passet med en diskusjon rund klima....

 

Og som  @Dag G - Evje nevner vi, oldiser er ikke helt så nøye med formene (og muligens da spesielt oss i mellom).

 

Men når det gjelder oppsummering av sommeren 2014, så kommer den - forhåpentligvis - ikke før i november en gang.

 

Jeg håper på noen turer til i heia før vinteren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Finnmark i sommer traff jeg en bonde som kunne fortelle at palsmyrene rundt gården hans hadde flatet seg ut/smeltet. Det er i alle fall ganske spesielt, for ikke å si "mot norrmalt". De har tross alt stått der en stund! Han var nok litt bekymret over klimaet, og kunne fortelle at snøen heller ikke kom før i slutten av januar (synest jeg å huske). Det er vel grunn til bekymring, men det er også greit å vente med bekymringen til høststormene setter inn! ...Gud bedre for en etterlengtet sommer det har vært! 

 

Visst jeg skulle bygge meg hus i dag, hadde jeg tenkt meg om både tre og fire ganger hvor vannet ville tatt vegen visst det skulle komme i store mengder. Samt annen skredfare. Jeg hadde nok ikke gjort det i samme grad for ti år siden. "...cause the times they are a-changing"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.