Gå til innhold
  • Bli medlem

Leirplass aktiviteter


Everlast

Anbefalte innlegg

Annonse

Kaffe, en god bok, skotsk kildevann med høy kvalitet, ei plate sjokolade. Aldri feil på kvelden! :)
På turer med mer enn et par overnattinger har jeg som regel også med en mp3-spiller og en liten høytaler for ekstra hygge/underholdning i tilfelle det kommer noen dager med ukoselig vær.
Diverse praktiske gjøremål som vedlikehold av hagla og skoene, tørking av klær og sovepose, matlaging og oppvask m.m. tar gjerne også litt tid. Et eller annet kan alltids trenge at det fikses og ordnes på.
Ellers blir det fort fisking sent på våren og på sommeren og småviltjakt på høsten som er "prosjektet" for turen men noen ganger driver utforskertrangen i ukjente områder meg til stadige forflytninger til nye steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrer bål, lager mat, og sovner forhåpentligvis. 

Neste dag er det kansje litt fisking, skyter på blink med sprettert, kaster litt sleinslynge, fotograferer litt etc.

Alt som kan hindre at jeg kjeder meg skvatt i hjel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på om jeg er alene, eller sammen med noen. Er vi flere blir det jo en del skarvling, og så er det vedsanking , vannhenting , matlaging og boka mi. Har med min Kindle, og den klarer seg noen uker uten opplading. Der har jeg med meg ett hundretalls bøker for vekta av ei bok. Men er vi flere er jeg ikke så usosial at jeg setter meg ned med boka. Er dessverre ikke så ivrig fisker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

¨Jeg veisste ikke om jeg skulle le eller gråte.  Jeg var kommet frem til et lite myrvann i Skjortevassdraget ovenfor Mårbu.  Dette vassdraget som har alt, stryk, kulper og vann.  Dagen i forveien hadde jeg gått oppover å østsiden, men fordi jeg også tenkte å gå til Kossdalvassdraget på vestsiden gikk jeg tilbake til en bru og kom på riktig side - trodde jeg.  For på min side var det ikke engang myr, men et belte av gress, mens det på østsiden var en fin bredde.  Ha, ha :hyper:

 

Og her er en av fordelene med Aktoteltet.  Lendet minnet mest om "Der ingen kunne tru at nokon kunne bu", men ved å rulle ut liggeunderlaget, ta frem minigraveren, noen kaller det også kniv, fikk jeg fjernet de fleste steiner.  Og ved hjelp av et tonn mose ble det riktig så bra.  For å øke komforten har jeg alltid med med et lite tarp eller Jervedduken og den rigger jeg til som en baldakin.  Så er tidenSå er tiden kommet for foring av hund.  Det har gått såpass lang tid fra jeg befridde hunden fra kløven, at den fikk sitt velfortjente måltid, mens jeg monterte min lille feltovn (Gjør det selv Tommetrix nr ), og snart brant det lystig.  Men brennkammeret var så altfor lite.  Veden på fjellet var såvisst ikke som høvlede biter  20 cm lang og ribbet opp i 15 x15 mm.  Først kuttet jeg ut brennplaten, men det var ikke så lurt fordi uansett hvor jeg plasserer bålet, får jeg røyken midt i fleisen.  Men med brennplaten bare en cm over bakken var det enkelt å flytte ovnen og ta med bålet. Og så slipper jeg å blåse, takket være veggene i ovnen, og godt med ventilasjon.

 

Og hva gjør man så?  Egentlig er jeg ikke så sikker på at jeg er bevisst på hva jeg gjør?  Siden det er god tilgang på ved fyrer jeg i ovnen, og der kan jeg sitte, se utover et blikkstille vann.  Blir oppmerksom på en lemen som krysser det 200 meters brede vannet - og gleder meg over det.  Så kommer Lizz og vil ha kos.  Men hva gjør jeg?  Kanskje det beste eksemplet er at å sitte ved et vann ved et bål god og mett er at det gjør noe med mitt indre.  Faktisk merket jeg det da jeg kom ned til bilen og begynte å kjøre.  Det var først da irriterte bilister gjorde meg oppmerksom på at jeg kjørte for sakte.  Å være i en leir på fjellet gjør meg stille og jeg føler meg mer harmonisk.

 

Og når jeg kom hjem og pakket slapp ikke den gode følelsen taket

 

Nei, nå får jeg slutte for jeg blir sentimental.

 

Edit.  Et av bildene viser de letteste leirskoene jeg noen sinne har hatt.  Tette klogger kjøpt på Jysk.  Anbefales

Et annet bilde viser at jeg også er aktiv, skulle fotografere, og lagde et fotostativ av einer og tape og et lite fleksibelt fotostativ på toppen.  Men så tok batteriet kvelden.  Kinadritt.

post-6671-0-26480300-1411330369_thumb.jp

post-6671-0-63622900-1411330521_thumb.jp

post-6671-0-21759900-1411331428_thumb.jp

post-6671-0-69279500-1411331461_thumb.jp

post-6671-0-97161700-1411331504_thumb.jp

post-6671-0-74168700-1411331589_thumb.jp

post-6671-0-09149200-1411331847_thumb.jp

post-6671-0-62623700-1411331889_thumb.jp

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er fiskevann så fisker jeg. Hvis ikke (eller hvis jeg har fått for mye fisk) så går jeg gjennom utstyret. Er noe vått som skal tørkes? Noe som skal fikses? 

 

For noen år siden var det noen som kom med et genialt forslag her på forumet. Ta med bruksanvisningen til kameraet. Jeg har en Pentax K7, med ei bok nesten på tykkelse med Bibelen. Har blitt veldig mye bedre kjent med kameraet etter at jeg begynte å lese den.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult med så mange bra svar, masse kjekke tips! 

Selv bruker jeg å tenne bål, lage mat og lese bok og kanskje rusle litt rundt å utforske :) Bra tips med å prøve forskjellige typer bål og rett og slett utvide friluftskunnskapene, skal søke litt til neste tur :) 

 

 

Jeg har brukt podcasts en del når kjedsomheten trenger seg på. Det kan være en skikkelig høydare faktisk! Fint nå fremover når kveldene er korte. 

Hva hører du podcasten på? Mobilen syns jeg er greit å ha om det skulle skje noe og batteritiden er så dårlig, noen tips? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av sesong.

Sommerstid blir det sanke litt ved men ellers fiske. Lenge lyst og behov for varme er liten. Tar en liten ettermidagspils i sola. Det lille bålet som lages til kvelds er til litt mat og kaffe.

Når det er llit kjøligere så blir der mer tid som brukes på vedsanking, ellers blir det fisking til det har vært mørkt en stund.

Jeg er nesten alltid ved vann når jeg er ute på tur. Hatt med lesestoff noen ganger men nesten aldri lest noe.

Er jeg flere dager på samme sted blir det en rusletur på dagen, bikkja vil jo luftes.

Titter over utstyret kjapt men aldri opplevd at noe må repareres i noe grad så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett brukt iphonen min, men ser poenget ditt. Man kan jo stoppe når det er 20% igjen f.eks. Skru av 3G, mobildata, tlf, gps og alt det der. På iphone tror jeg det holder å sette den i flymodus. Skru ned lysstyrken på skjermen til et minimum. Da varer batteriet ganske mye lengre. Men disse små lette ipodene er sikkert mere egnet vil jeg tro. Letter å bære med seg inntil kroppen også, uten at det blir ubehagelig. Det finnes også noe ekstrabatteridingser har jeg sett. Driver å funderer litt på det selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult med så mange bra svar, masse kjekke tips! 

Selv bruker jeg å tenne bål, lage mat og lese bok og kanskje rusle litt rundt å utforske :) Bra tips med å prøve forskjellige typer bål og rett og slett utvide friluftskunnskapene, skal søke litt til neste tur :)

 

 

Hva hører du podcasten på? Mobilen syns jeg er greit å ha om det skulle skje noe og batteritiden er så dårlig, noen tips? :)

Jeg har som oftest med et ekstra batteri til mobilen (Samsung S4) eller på lengre turer har jeg med et ekstern batteri som jeg kan lade mobilen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.