Gå til innhold
  • Bli medlem

Haster! Oppblåsbart liggeunderlag


Even_H

Anbefalte innlegg

Annonse

Hvis det er et tynt/superlett underlag, tåler det lite.

Inni et telt går det oftest greit, men skal du legge det direkte på bakken, skal det ikke mye til før det går hull i det. 

 

Tror det ofte står anbefalinger hos produsent (web), eller så bør ihvertfall butikken du kjøpte i, anbefale et beskyttelsestrekk hvis det er påkrevd på den aktuelle modellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aurejeger

Jeg hadde tatt med et helt eller halvt vanlig liggeunderlag i tillegg.

Fordi jeg bruker et Bergans extrem liggeunderlag som stol/seng/sofa med sekken eller annet som ryggstøe ved bålet og ellers som sittepute, og fordi ikke alle oppblåsbare liggeunderlag vil reflektere kroppsvarmen din like godt. Med kun et tynt underlag vil du da oppleve varmetap ned til underlaget.

Jeg bruker oppblåsbart nederst og et vanlig Bergans extrem inne i teltet og ellers.

Da blir det mykt å ligge og varmereflekterende.

Jeg sklir også mindre rundt på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid med meg en liten tynn plastpresenning (kjøpt på Biltema) som veier `ikkeno`, tar lite plass og koster bare noen tiere. Den bruker jeg som footprint under innerteltet for å slippe fukt, underlag til oppblåsbart underlag (jeg har Exped), som sitteunderlag og alt annet. Å ha med nok et underlag til underlaget blir i meste laget for meg    :)

 

Se denne til kr 14,90 :

http://biltema.no/no/Fritid/Hage/Presenning-og-overtrekk/Presenning-90-gm-14625/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ligi i telt mange ganger uten noen ting,det er synmate 7 UL som og er veldig tynt tror ikke det skal være noe problem,men slår jo opp telt på mygg underlag og sjekker att det ikke er noe stein etc der,men skal du over tre grensa så er jo historien en litt anen da ville jeg gjort som ulvemor :) Eventuelt går det jo og bruke jervenduken etc under hvis man har med seg slik luksus på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold det unna bålet for enhver pris og tilstreb å bruk det kun på mykt og plant underlag uten for mye kvister og skarpe steiner så går det gjerne bra med de fleste modeller. Litt varsomhet når du fikler rundt med kniv i teltet skader heller ikke.
Bruker du det i tillegg kun i innertelt og har et eller annet du kan legge under enten det er skalljakka, regnbuksa eller noe annet som beskytter litt ekstra kan du føle deg temmelig trygg så lenge produktet i seg selv har brukbar kvalitet.

Edit:
PS! Bruker selv kun oppblåsbart underlag på de fleste turene og hadde med meg kun et oppblåsbart exped-underlag i femundsmarka som ble mishandlet på det groveste på en ukes tur i sommer uten problemer og kommer nok til å satse på det samme i Rondane i Oktober selv om det da gjerne er noen blå grader.
Men kommer da antagelig til å ha et reserveunderlag liggende i bilen så jeg kan bytte det ut i løpet av en dag eller to om uflaksen slår til. Når temperaturen begynner å vise noen blå grader blir "reserveunderlag" i form av ryggsekk, ullgenser, fjellsko og annet som ligger å slenger litt for stusselig i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tynt liggeunderlag veier "ingenting" og henger lett utenpå sekken. Så kan du ligge i lyngen underveis eller ligge trygt ved bålet til kvelds. Jeg dropper ALDRI skumplastunderlaget mitt.

For å ytterligere forbedre dette så kan man ha et avkuttet underlag som er like lang som overkroppen, så sparer man litt volum og vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ofte dette under http://jysk.no/uterom/luftmadrasser/liggeunderlag/liggeunderlag-h06cm

Billig og lett. Mener jeg veide det til 110gr. Har man noe å sitte på ute. Er nok litt snaut hvis man skal sitte på snø.

 

Alterntivt er f.eks Mammut Alpine Mat EXP http://www.mammut.ch/en/productDetail/242000350_v_1498_189x59x14/Alpine-Mat-EXP.html

Samme size som Bamse men det veier halvparten(og koster litt mer da)

Finnes også i UL versjon. Letter men også litt mindre http://www.mammut.ch/en/productDetail/242000360_v_0898_189x49x08/Alpine-Mat-UL.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.