Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose vinter


Knut S

Anbefalte innlegg

Går med planer om å utvide teltsesongen fra tre sesonger til fire. De aller kaldeste nettene vil ikke bli aktuelt, og det vil i utganspunktet være snakk om overnattinger i Oslomarka/Krokskogen, og på fjellet på østlandet. Tipper ned til maks -15ish. Har tittet litt på både Mountian Equipment og Marmot. Men det blir helt uaktuelt å bruke 7- til 12.000 på en sovepose, når man ikke vet om dette er noe som gir mersmak. Dyrere investering kan eventuelt komme senere. Trenger derfor tips til en sovepose for vinterbruk, innenfor rimelighetens grenser når det gjelder pris. Er 198 fra topp til tå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Biligst er jo syntetiske poser. F.eks Mammut TYIN 5 season. Men slike pakker stort og veier mye. Vet heller ikke om noen som er langre enn 200cm. Tror nok du bør ha pose 210-215.

 

En rimelig dunpose er Nanok Performance WGD down .30 men jeg tror nok den kan bli litt kort til deg. Bruker den selv, er 187cm og har litt å gå på men ikke 10cm.

 

Vet faktisk ikke om så mange poser lengre enn 195-200cm. "Kaldest  er evt WM Kodiak MF, den er 215cm og går til -18.

Men skulle jeg først kjøpt en vinterpose så ville jeg nok hatt den til - 25 eller kaldere. Evt supplere Kodiak med dunjakke hvis det er ekstra kaldt. Er vel ingen som fører den her hjemme nå så de blir bestilling fra utland. Men vil nok alikvel koste deg en nærmere 6000 når mva er betalt.

 

Hva har du av pose fra før? Kan jo bruke en 3 sesong i kombinasjon med en ny. Flere som har sommerpose og 3 sesongs som benytter begge på vinter.

 

Vet som sagt om svært på poser som er lengre enn 200cm. Finnes noen som syr custom poser, bl.a noe i Polen men andre her må nok hjelpe deg med navnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du planer om å bruke pulk eller sekk på vinterturene? Jeg har en gammel (ca 10 år), men veldig lite brukt Helsport Jotunheimen som er minst 225 lang, men mener den er 245. Det er egentlig veldig greit når om man gjerne vil ha klærne inni soveposen. Om vinteren foretrekker jeg det så de ikke er så stive å ta på dagen etter. Påstått komf. -25, ekstrem -35. Vekt rundt 3 kg tror jeg. Den er altfor stor for meg på 1,65, så den ligger bare i kjelleren og gjør ingen nytte for seg. Du kan få den for 500 kr ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Western Mountaineering Badger i str 200cm / 6´6". Dimensjonene på denne er helt lik Kodiak som nevnes over. Jeg er selv 193 cm og atletisk bredskuldret, og jeg har meget god plass i denne posen (og i Megalite´en jeg bruker i varmere vær). Har tidligere hatt litt sovepose-klaus, men sover som en bjørn i WM-posene. En veldig sjelden gang finner du disse på tilbud i Norge, men ved ´sign-up´ i noen USA-sjapper får du ofte opptil 20% off. Det blir ofte dyrt å kjøpe billigutstyr, særlig når det er så viktig som en god pose...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ambefaler også Western Moutaineering poser! Har også Badger MF og Megalite, riktignok i 183 siden jeg er 180 høy, posene er mer enn lang nok til meg, så de oppgitte lengdene stemmer bra med virkeligheten. God plass i de brede utgavene, posene er lette i forhold til komforttemperatur, dunet har en helt utrolig spenst, og kvaliteten er utmerket.

Du trenger ikke se helt over dammen for å få bedre priser på WM enn her hjemme, bare til Sverige. outnorth.se selger Badger MF til SEK4650,- her hjemme koster den NOK6998,-

Jeg fikk en bekjent i Sverige til å kjøpe min Megalite til meg, og på det sparte jeg over 2000,- på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på anbefaling av eksempelvis Cumulus. Dunkvalitet og materialer fullt på høyde med eksempelvis WM - til en langt lavere pris.

 

Alpkit, Roberts, Cumulus, Warmth Unlimited.. Mye pose for pengene ved å droppe distributør og forhandler.

 

For WM-priser ville jeg personlig heller vurdert poser som PHD Hispar K Series.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så stor, så jeg har en standard Helsport Alta, med en gammel sommerpose og fleecepose inni som jeg har brukt under åpen himmel i ÷25°c. Funker fint!
Da har du en fin pose til vår og høst, en til sommer og fleeceposen til hytte til hytte-tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også anbefale å teste ut å kombinere 3-sesongsposen med en gammel sommerpose hvis du har dette i sortimentet. Jeg brukte dette på fjellet i påsken i -15 og det fungerte helt utmerket med tanke på temperaturen. Trengte ikke ullundertøy på en gang! Det var litt knot med hettene når jeg snudde meg, og det litt stort pakkevolum og vekt, men det er egentlig bare bagateller når formålet var å undersøke om vintercamping gir mersmak. Det gjorde det for min del og nå vurderer jeg en skikkelig dunpose :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange og utfyllende svar.

 

Planen er å bruke ski eller truger med sekk, ikke pulk. Og sær som jeg er, ønsker jeg også å ha én sovepose. Ikke kombinere to eller flere, men da er også sjansen til stede for å bruke penger på noe som ikke gir mersmak:)

 

Sitter å ser på MW Badger, men er dette er fullgod sovepose til vinterbruk? Prisen på denne er tilsvarende Heslport Austfjorden, men sistnevnte har T lim på -21, mens Badger har T lim på -10.

 

Å bestille noe fra Sverige er en god løsning, da man har sommersted som varene kan bli sendt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha mye ekstra klær med å ha inni en Badger MF for de vel 2kg som er vektforskjell på den og Austfjorden (3.1kg?). Badger har også "continious baffles" så du kan flytte litt rundt på dunet sideveis i kanalene, f.eks mer på toppen når det er kaldt, og mer i bunnen når det er varmt. Det gjør at posen kan være komfortabel i litt videre temp. område.

Jeg får akkurarakkurat komprimert min 180 pose i et 13l trekk, 200cm burde gå i 15l. Det er lettere å komprimere posen vrengt. Dunet har så stor spenst at det er omtrent som å prøve å putte en ballong i en brødpose..

Jeg har også en Antelope GWS, den har 157 i skuldermål, er du redd f.eks Lynx er for smal så har den samme mål som Antelope. Jeg er litt bredskuldret og opplever ikke Antelope som smal. Har brukt min Antelope (oppgitt til -15) ned til -16 - -17 uten at jeg var kald. Ellers er Puma GWS også et alternativ, den vil jeg tippe er varm! Fortsatt er disse posene bare halve vekta av Austfjorden, men selvsagtselvsagt skvetter prisen i været.

En liner (f.eks S to S reactor) vil gi deg vel 8-10 grader lavere komfort i hvilken som helst pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Henger meg på anbefaling av eksempelvis Cumulus. Dunkvalitet og materialer fullt på høyde med eksempelvis WM - til en langt lavere pris.

 

Alpkit, Roberts, Cumulus, Warmth Unlimited.. Mye pose for pengene ved å droppe distributør og forhandler.

 

For WM-priser ville jeg personlig heller vurdert poser som PHD Hispar K Series.

 

Har du erfaring med Roberts, feks denne http://roberts.pl/index.php?l=en&p=_katalog&i=_explorer#img ? Prisen er mykje lågare, men er desse posane EN-rata på temp eller kjent for å vere bra på temp? Og korleis er komfort i posen på vinterstid? Ytterstoff ved vind og vatn? Og fillpower?

 

Eg er på jakt etter pose til vinterbruk, max - 17/18, dame som fryser lett og vil ha det varmt i posen. Blir glad for tips frå alle som har!

 

Har sjekka ut WM, dyrt, men forstår etter å ha lest ein del om dei at prisen speglar kvaliteten. Finnes det andre i deira liga? Som feks nevnte over? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er på jakt etter pose til vinterbruk, max - 17/18, dame som fryser lett og vil ha det varmt i posen. Blir glad for tips frå alle som har!

Har du erfaring med andre soveposer som du har tyna ned til komfort grensa?

Husk at liggeunderlaget er like viktig eller viktigere enn soveposen.

Med et kaldt liggeunderlag vil du være kald uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du erfaring med andre soveposer som du har tyna ned til komfort grensa?

Husk at liggeunderlaget er like viktig eller viktigere enn soveposen.

Med et kaldt liggeunderlag vil du være kald uansett.

 

Anbefaler Exped Downmat 9, superdeilig liggeunderlag med super isolering.

 

Dyrt, men verdt hver krone. De ytterste pølsene er en smule høyere en de andre, slik at du ikke kommer utenfor, supert for slike som meg som ligger urolig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du erfaring med Roberts, feks denne http://roberts.pl/index.php?l=en&p=_katalog&i=_explorer#img ? Prisen er mykje lågare, men er desse posane EN-rata på temp eller kjent for å vere bra på temp? Og korleis er komfort i posen på vinterstid? Ytterstoff ved vind og vatn? Og fillpower?

 

Eg er på jakt etter pose til vinterbruk, max - 17/18, dame som fryser lett og vil ha det varmt i posen. Blir glad for tips frå alle som har!

 

Har sjekka ut WM, dyrt, men forstår etter å ha lest ein del om dei at prisen speglar kvaliteten. Finnes det andre i deira liga? Som feks nevnte over? 

Jeg(og kona) har 4 Roberts-soveposer og er strååålende fornøyd. Komforttemperaturen de oppgir på nettsiden er EN-standard og stemmer da overens med andre poser. Explorer som du lenker til er akkurat den vinterposen jeg har. Stoffene de bruker til posene sine er Pertex og er et kjent merke som brukes av mange seriøse leverandører(f.eks. Bergans). Selv valgte jeg å gå for Pertex Microlight både inni og utenpå og med dobbel glidelås slik at jeg kan feste på et trekk av Pertex Endurance ved behov. Fill Power velger du basert på pris. Gikk selv for 750 cuin gåsedun med 90/10 dun/fjær. Jeg er en frysen person, men har sovet veldig godt i min Explorer 900 ned til -20.

 

Roberts er meget bra og er nok rundt samme nivå som beste kanskje med unntak av WM. De eneste jeg har hørt som overgår WM må være PHD (ekstremt høy fill power) som er en produsent som ligner på Roberts(de lager poser på bestilling), men nok er hakket over i kvalitet og da også pris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte en WM Antelope samtidig som min søster kjøpte en RAB Andes 800 i damemodell (modellen før de fikk hydrofobisk dun). Fyllvekten på de to posene er omtrent lik.

Begge posene ble levert med en bomullspose som er omtrent samme størrelse.

Jeg hadde begge posene liggende hos meg en periode før de ble brukt, oppbevaringsposen som RAB posen lå i var "slapp i fisken", men oppbevaringsposen som jeg hadde WM posen i var stram som en ballong.

Utpakket "loftet" WM posen også mye mer opp.

Det betyr i alle fall at spensten i dunet som WM bruker (850) overgår RAB (800FP) en høy gang.

(Er WM oppgitt i US fillpower og RAB i EUR, skulle fillpower verdiene være omtrent det samme)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en skriver her over, et realt godt underlag eller to er det aller viktigste.

Bruker selv en 25 år gammel sommerpose + en tynn innerfleece samt et tynt ullteppe av rent ull,15 kalde går helt fint.

Ei flaske med varmt vann i fotenden gjør det hele til ren luksus.

Rådyre vinterposer er ikke nødvendig om man ikke skal på ukesturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en skriver her over, et realt godt underlag eller to er det aller viktigste.

Bruker selv en 25 år gammel sommerpose + en tynn innerfleece samt et tynt ullteppe av rent ull,15 kalde går helt fint.

Ei flaske med varmt vann i fotenden gjør det hele til ren luksus.

Rådyre vinterposer er ikke nødvendig om man ikke skal på ukesturer.

Hvor mye sovepose som skal til er veldig individuelt. At en sommerpose og fleece+ull fungerer for deg i -15 er jo flott. Men jeg vet med meg selv at jeg hadde ligget å fryse da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg(og kona) har 4 Roberts-soveposer og er strååålende fornøyd. Komforttemperaturen de oppgir på nettsiden er EN-standard og stemmer da overens med andre poser. Explorer som du lenker til er akkurat den vinterposen jeg har. Stoffene de bruker til posene sine er Pertex og er et kjent merke som brukes av mange seriøse leverandører(f.eks. Bergans). Selv valgte jeg å gå for Pertex Microlight både inni og utenpå og med dobbel glidelås slik at jeg kan feste på et trekk av Pertex Endurance ved behov. Fill Power velger du basert på pris. Gikk selv for 750 cuin gåsedun med 90/10 dun/fjær. Jeg er en frysen person, men har sovet veldig godt i min Explorer 900 ned til -20.

 

Roberts er meget bra og er nok rundt samme nivå som beste kanskje med unntak av WM. De eneste jeg har hørt som overgår WM må være PHD (ekstremt høy fill power) som er en produsent som ligner på Roberts(de lager poser på bestilling), men nok er hakket over i kvalitet og da også pris.

Tusen takk for svar og god hjelp! :-) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du erfaring med Roberts, feks denne http://roberts.pl/index.php?l=en&p=_katalog&i=_explorer#img ? Prisen er mykje lågare, men er desse posane EN-rata på temp eller kjent for å vere bra på temp? Og korleis er komfort i posen på vinterstid? Ytterstoff ved vind og vatn? Og fillpower?

 

Eg er på jakt etter pose til vinterbruk, max - 17/18, dame som fryser lett og vil ha det varmt i posen. Blir glad for tips frå alle som har!

 

Har sjekka ut WM, dyrt, men forstår etter å ha lest ein del om dei at prisen speglar kvaliteten. Finnes det andre i deira liga? Som feks nevnte over? 

 

Roberts er veldig åpne for tilpasninger av ymse slag. Valgte Roberts for vinterposen da jeg hadde et par modifikasjoner jeg ønsket å få utført.

 

Gikk for en Lhotse 900 med 97/3 850+ dun. Havnet på Quantum Endurance ytterstoff og Quantum på innsiden. Anser ytterstoff som tåler fukt/kundens nærmest som en nødvendighet på vinterposer. Quantum Endurance har betraktelig bedre egenskaper mot fukt enn Microlight. Lettere er det også..

 

Har sovet særdeles komfortabelt også godt under 30 blå. Kan gjerne ta et bilde dersom ønskelig å se hvor mye loft det er i posen. Anser den for å helt fint tåle sammenligning med eksempelvis WM Puma. Det er ikke synlig at posen er inne i sin tredje sesong med regelmessig bruk.

 

Anser nevnte Cumulus og Roberts for å være i samme liga som WM. PHD anser jeg å være hakket over WM igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.