Gå til innhold
  • Bli medlem

Woodgas Stove tråden


Omnilite

Anbefalte innlegg

Etter @Walle's flotte turraport fra turen til Askevannet med innlagt prøvefyring av sin nye Woodgas Stove fortjener kanskje denne lille turovnen en egen tråd (eller andre av samme type).

http://www.fjellforum.no/topic/33382-rask-tur-til-askevannet/?view=getnewpost

Tidligere har også @Humle (som har skylden for at jeg også har en via "hva har du kjøpt nå tråden") nevnt at det kanskje ikke er så lurt å sette den rett på bakken, fordi varmestrålingen gjør at den varmer langt ned i bakken.

Det er også andre som spent venter på at China Post skal bringe den lille saken hjem til Norge.

http://www.aliexpress.com/item/2013-new-design-free-shipping-Portable-stainless-steel-lightweight-wood-picnic-stove-outdoor-stove/908913953.html

 

Den veier 356g, inkludert nettingpose og skål, selve ovnen (uten posen og skåla) veier 323g

Pakkstørrelse er 13.4 x 15 cm (dia x høyde)

Oppslått er målene 13.4 x 63 cm

Se bilder av ovnen og alle delene.

 

Jeg har også prøvefyrt min en gang, siden jeg gjorde det hjemme "jukset" jeg litt og brukte 2 hvite opptenningsposer som jeg la på en stein og satte fyr på, deretter satte jeg ovnen oppå.

Det røykte en del før "woodgas" prosessen startet, for å speede opp opptenningsprosessen brukte jeg litt avispapir på toppen av brenselet som jeg tennte på etter en liten stund. Å brenne litt fra toppen reduserte også røyken noe.

Når det var skikkelig fart på den var den mer eller mindre helt røykfri.

 

Som brensel brukte jeg "hjemmelaget pellets", som er greiner fra frukttrær og andre trær som jeg har kjørt gjennom kompostkverna. Kverna lager fine biter som er ca 2cm, lange, deretter er de tørket i en pappeske i uteboden (står de f.eks i en bøtte begynner rotneprosessen og de tørker ikke). "Pelletsene" veier nesten ingen ting og jeg kan enkelt ta med meg en liten pose på småtturer om vinteren, i stedet for tunge vedkubber. Se bilde.

 

På bildet som viser delene ligger det en liten skål som fulgte med, jeg har ikke helt greid å bli enig med meg selv hva den er til:

1) Den "passer" oppå mellom kjelestøttene som en slags flammespreder, da blir det kun ca 1cm påning mellom skåla og toppen på ovnen, jeg prøvde det, men da virket det som den delvis slukket ovnen pga mangel på luft. Det blir også mer klønete å fylle brensel.

2) Kan brukes til f.eks rødsprit ved at den settes inni ovnen der brenselet legges, men det kan bli litt skummelt om en må etterfylle om den er varm.

3) Den kan brukes under ovnen med f.eks rødsprit for å fyre opp, er usikker om den etterpå da vil begrense luftinntaket noe siden den opptar litt plass.

4) De hadde litt for mange av skålene i Kina og la en ved woodgas stoven min.

5) Andre forslag?

 

Jeg har ikke målt koketider, men foreløpig prognose er under 10 minutter:-)

 

Og.. den er ikke helt 100% rustfri, jeg lurte den inn i oppvaskemaskinen, og etterpå er det litt spor av rust på de delene som har vært aller varmest når jeg fyrte i den...

 

Så jeg håper de som er eier av denne type ovn vil dele sine erfaringer, andre som har tilsvarende deler sine erfaringer med den de har,

og de som plutselig får lyst på en spør om de luret på noe.

 

post-13618-0-66144400-1411076441_thumb.j

 

 

 

 

 

post-13618-0-46314100-1411076466_thumb.j

post-13618-0-49015500-1411076500_thumb.j

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan den skåla være beregnet for askeoppsamling tro? En artig liten ovn. Skal nok ha meg en jeg også selv om jeg ikke helt ser bruksverdien i den siden jeg like godt kan fyre bål :-) Eller ta med en liten Svea 123...

Men som sagt så er det jo sikkert gøy å ha med av og til bare for morro :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget en slik av blikkbokser for en stund siden. Den blir jo ikke like fin og er litt mindre.

Veldig sensitiv på ved men bruker. En regntung dag var det vanskelig å få den til å brenne skikkelig. Og hørt noen hatt noen problemer der med bushbyddy.

I slike forhold er det lettere å lage bål.  Ser en fordel med disse for  små kjeler som ikke er så lette å håndtere på bål, men ellers liten verdi for meg. Så bruker man ikke opp drivstoffet siden det hele tiden er nytt å finne underveis.

Men jeg foretrekker bål, evt en lett primus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakkstørrelse er 13.4 x 15 cm (dia x høyde)

Oppslått er målene 13.4 x 63 cm

 

Stemmer disse målene egentlig? Er den såpass høy som 63 cm oppslått? Da er den jo en del større enn de små greiene jeg har sett. Og da går det kanskje an å brenne noe litt større enn barnåler i den også :-)

Blir nok til at jeg bestiller meg en slik en gang også bare for gøy. De koster jo ikke allverdens akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I slike forhold er det lettere å lage bål.  Ser en fordel med disse for  små kjeler som ikke er så lette å håndtere på bål, men ellers liten verdi for meg. Så bruker man ikke opp drivstoffet siden det hele tiden er nytt å finne underveis.

Men jeg foretrekker bål, evt en lett primus.

 

Eg har brukt ein pipekjele litt, og deler av fordelen er den same, altså at ein kan få varme ut av ved som er for liten til å lage bål av. Men mesteparten av turlivet mitt foregår for høgt til å finne ved nok til å kunne stole på ein slik, så Svea 123r har vorte fast følge for meg.

Bål fungerer best i lågareliggande område og i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en overnattingstur klarer du høyst sannsynlig å finne nok brennbart materiale om du er under tregrensa. Døde kvister nederst på trærne og never fra sida som har stått mest i le for vinden. Om mann klarer å finne bare littegrann tørr never er det som regel nok til å få fyr på never som er litt fuktigere og dette igjen gir fyr på småfuktige kvister. Er det veldig vått må mann kanskje fore litt med never hele veien for at det ikke skal slukke.

 

Har selv en honey stove ti til formålet. Fordelen er at den er noe lettere og tar svært lite plass sammenliknet med de linket lengre oppe her. Ulempen er at den må settes sammen for hver gang noe som fort blir en litt grisete affære ettersom delene blir fulle av sot etter bruk.

 

På neste tur under tregrensa kommer jeg heller til å ta med meg en dedikert bålkjele istedenfor honey stoven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sånn selv som jeg har brukt i hele sommer, inkludert i regn og skodde.

 

Er godt fornøyd og alle andre typer utsyr til kaffekok og matlaging slik som primuser og spritbrennere er pakka vekk, mens denne har fått være konge på haugen i dagstursekken.. 

Er jo litt mer arbeid enn å sette kjelen på primusen og trykke på petzl knappen for å komme i gang. Men det er nå liksom litt av sjarmen, sammen med at man faktisk får med seg litt bållukt også.

Alt skal ikke være så himlanes effektivt og praktisk her i verden.

 

Som det sies blir den fryktlig varm under, så vær forsiktig med hvor du fyrer den opp, og sett den helst på en stein, sand, grus eller andre ikke brennbare flater. 

Det må jobbes med den.

 

Den mest effektive måten å fyre den opp på for min del er å stappe den ganske full, og legge noen neverbiter øverst, og tenne på, slik man gjør med et vinterbål. da går det ikke mange titals sekundene før den er klar til å få kaffekjelen på plass....

 

Det som kan være litt irriterende er at den må mates hele tiden, da vedbitene den tar brenner ganske fort opp. Til gjengjeld brenner den så effektivt at det nesten ikke blir røyk og aske igjen nåpr den brenner som den skal.

 

Fikk min i vår så den har ikke vært på vintertur enda. Det skal testes, men tar nok Optimus'en i sekken på første turen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Pakkstørrelse er 13.4 x 15 cm (dia x høyde)

Oppslått er målene 13.4 x 63 cm

 

Stemmer disse målene egentlig? Er den såpass høy som 63 cm oppslått?

 

På bileta lenger nede på sida til aliexpress, ser det ut som høgda samanpakka er 6,3cm, og høgda oppslått er litt over 12cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er jo litt mer arbeid enn å sette kjelen på primusen og trykke på petzl knappen for å komme i gang. Men det er nå liksom litt av sjarmen, sammen med at man faktisk får med seg litt bållukt også.

Alt skal ikke være så himlanes effektivt og praktisk her i verden.

 

 

Du har jo et poeng her ja :-) På korte koseturer så tror jeg den er morsom å bruke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte ikke over målene når jeg sakset de fra Aliexpress...

Men "Hultafors" lyver ikke så den riktige høyden er 16.3cm:-)

Vekten jeg oppgir er fra kjøkkenvekta, og den stemmer ganske bra med annet utstyr jeg har veid.

Jeg har to små aluminiumsplater jeg tenkte jeg skulle montere med 1-2 cm avstand mellom for å se om de kan brukes som underlag, den øverste blir da et varmeskjold mot den nederste som ligger på bakken. Så får jeg se hvor varmt det blir på undersiden av den nederste.

Siden jeg har mer enn 1m3 med "pellets" har jeg nok "fuel" å ta av for å prøve..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mange forskjellige tur-ovner av ymse slag. Har også en Wild Woodgas Stove MK IIt. Ikke den jeg drar med meg flest ganger på småturene. Men en artig grei sak.

 

De ovner jeg kjenner er:

Emberlit stove, denne fås i stål og titan. Fordelen er at den pakkes ned flat, bakdelen er at den må monteres og demonteres. Består av flere deler. Kan mistes hvis ikke orden holdes.

Folding Firebox, en av mine favoritter, denne pakkes også flat. Men den brettes/foldes ikke så mange deler å holde styr på. Får også tilleggsutstyr til denne. Men er også en av de tyngste.

Kelly Kettle, en av de raskeste til å koke vann med. Fås i alu og stål.

Eagle Products bålfyr stativ i stål. Sammenleggbar/brettbar, tar liten plass og veier lite.

 

Emberlit, Folding Firebox og Eagle Products bålfyr stativ er de jeg foretrekker, dette hovedsaklig fordi de kan flatpakkes.

På Wild Woodgas Stove MK IIt og Kelly Kettle er formen termos-aktig, noe som tar mer volum.

Men små vedfyrte ting er artig på småturer/koseturer i nærområdet. Synes nå jeg da...

 

Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Uten å bli tatt for å være sur og vonbråten.   Min (Tommetrix nr 6) er kanskje ikke så fancy som overnevnte, men den er nærmest gratis, for de fleste må jo ha litt middag likevel i heimen.   3 hermetikkbokser og noen skruer er alt som skal til + litt arbeide. 

 

Ilegget skjer fra enden, veden bør derfor kke brekkes kort, og den veier kun 167 gram.   Og når den flatpakkes bygger den ikke stort mer enn et par knekkebrød.   Og så varmer den godt. 

 

post-6671-0-15743700-1415618646_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veden skiller sannsynligvis ikke så mye på kinavare, tusenkroners titan-ovner eller selvkomponert for den del    :thumbsup:

 

Den skåla som nevnes i innledningen av tråden er til å ha rødsprit i følge bilder på kinaexpressen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å bli tatt for å være sur og vonbråten.   Min (Tommetrix nr 6) er kanskje ikke så fancy som overnevnte, men den er nærmest gratis, for de fleste må jo ha litt middag likevel i heimen.   3 hermetikkbokser og noen skruer er alt som skal til + litt arbeide. 

 

Ilegget skjer fra enden, veden bør derfor kke brekkes kort, og den veier kun 167 gram.   Og når den flatpakkes bygger den ikke stort mer enn et par knekkebrød.   Og så varmer den godt. 

 

Ser veldig grei ut, men man får vel ikke varmet opp vedgassen i et åpent system? (som vel hensikten er med doble vegger osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig grei ut, men man får vel ikke varmet opp vedgassen i et åpent system? (som vel hensikten er med doble vegger osv)

Nei, det er riktig, men uten å ha så stor kunnskap om vedgass og dens fortreffeligheter, fungerte den på tross av dette meget bra til koking soml kosebål på en kjølig kvelder.  Blåste liv i glørne kun noen få ganger

 

Brukte den en uke i høst på Hardangervidda.  Lag en da vel, og prøv.

post-6671-0-49186300-1415625719_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.