Gå til innhold
  • Bli medlem

Om reinsdyr, gjerdemateriell, erstatning og slikt!


Veidemannsblod

Anbefalte innlegg

Dette er ikke første gang jeg har kommet over reinsdyr som har kjørt fast gevirene sine i menneskelige etterlatenskaper ute i naturen. Jeg snakker da om gjerdemateriell som er slengt igjen ute i naturen. Reinsdyrene beiter intetanende, og låser gevirene fast i svineriet, med den fatale utgang som det ofte får. De pines langsomt til døde. Det siste de nok får oppleve i nogenlunde bevisst tilstand, er når ravn og kråke starter prosessen med å hakke ut øynene deres.  

 

Dette er fra Nord-Troms. Et område preget av høy reindriftsaktivitet. Her har reinsdyret låst gevirene inn i en floke av etterlatt tykk streng. 

Man kan jo lure: Fikk reineier rovdyrerstatning fra staten for dette reinsdyret? 

 

006_zpsb28bec2d.jpg

 

 

Jeg stiller spørsmålstegn omkring hvilke krav som stilles til de som bedriver gjerding ute i naturen mtp opprydding. Det er så mange områder, som  preges av denne aktiviteten, og den hårreisende ukulturen som dessverre råder i forhold til det å rydde inn materiellet de en gang brukte..Jeg har sett det så altfor mange ganger.  Alle vet at det omsøkes erstatning for tapte reinsdyr i relativt stor skala. Hvordan står det så til med dokumentasjonen. Er alle disse tatt av rovdyr? Hvor mange reinsdyr har dødd i slike sammenhenger som dette? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke si meg mer enig... 

 

Jeg stiller spørsmålstegn omkring hvilke krav som stilles til de som bedriver gjerding ute i naturen mtp opprydding. 

 

Jeg tolker dette som essensen i ditt innlegg.

Men det er nok fare for at utviklingen i tråden tar en annen vending... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Man kan jo lure: Fikk reineier rovdyrerstatning fra staten for dette reinsdyret? 

 

Dersom det er staten sitt gjerde, skulle sjølvsagt reinegar ha erstatning. Men eg tviler både på at det er staten som er ansvarleg i dette tilfellet, og at reineigar hadde fått noko dersom så var tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt jeg vet, finnes det ikke noe lov, forskrift, eller annet påbud, som krever oppryddning etter bl.a. gamle gjerder. Det finnes krav om vedlikehold av gjerder, som er i bruk. Men er gjerdet blitt overflødig, kan det jo bare stå og forfalle. Og det er tragisk! Tror noen kommuner har laget en lokal forskrift om oppryddning. Men det hjelper jo lite, for hele landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrevelferdsloven §15 seier:

"Bygninger, gjerder og andre mindre innretninger skal utføres eller oppføres og holdes ved like slik at dyr ikke utsettes for fare for unødige påkjenninger og belastninger. Det skal ikke brukes piggtråd i gjerde for å regulere dyrs ferdsel.

Den som er ansvarlig for bygningen, gjerdet og innretningen, skal føre nødvendig tilsyn med disse og gjennomføre nødvendige tiltak for å kunne oppdage, forebygge og avhjelpe fare for unødige påkjenninger og belastninger.

Kongen kan gi nærmere forskrifter om bygninger, gjerder o.l., herunder om forbud mot og fjerning av slike, samt om unntak fra forbudet mot å bruke piggtråd i gjerde."

Forurensningsloven har også ein §28 som regulerer forbudet mot forsøpling.

Så gjerderestene på bildet er opplagt ikkje etter loven.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vær du sikker: Det ligger mange mil med både netting og streng ute i fjellet, etterlatenskaper etter "naturens folk". Det er ingen andre som har rettigheter eller behov for å gjerde i høyfjellet. 
Skandaløst at det ikke stilles krav om opprydding!   Statsskog og Fjelltjenesten skulle hatt myndighet til å kunne pålegge opprydding. Det er ren miljøkriminalitet i mine øyne. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det ingen man kan melde ifra om slike forhold til og som tar saken videre og sørger for at det blir ryddet opp? Noen må jo kunne kreve at grunneier rydder, men det er vel kanskje tvilsomt at noen bryr med å følge det opp. Jeg vet ikke, men tenker at det kanskje er naturlig å kontakte oppsynsmann/viltnemda når man oppdager slike forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det ingen man kan melde ifra om slike forhold til og som tar saken videre og sørger for at det blir ryddet opp? Noen må jo kunne kreve at grunneier rydder, men det er vel kanskje tvilsomt at noen bryr med å følge det opp. Jeg vet ikke, men tenker at det kanskje er naturlig å kontakte oppsynsmann/viltnemda når man oppdager slike forhold.

Ring Paul Watson eller noen andre på Rainbow Warrior og fortell om all hvalen som setter seg fast i søppel på fjellet. Er ikke sikkert det hjelper, men det blir ihvertfall action langs kysten :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det ingen man kan melde ifra om slike forhold til og som tar saken videre og sørger for at det blir ryddet opp? Noen må jo kunne kreve at grunneier rydder, men det er vel kanskje tvilsomt at noen bryr med å følge det opp. Jeg vet ikke, men tenker at det kanskje er naturlig å kontakte oppsynsmann/viltnemda når man oppdager slike forhold.

 

Først og fremst grunneier, eller man tar kontakt med kommunen. Og så hjelper det alltids å sende bilde til avisen og si noen enkle ord.

Hadde tidligere en nabo som brukte et skogsområde (med sånn fantastisk subsidiert hogst-vei) til søppelfylling. Sendte brev til kommunen som ta tok kontakt med grunneier med pålegg om å rydde opp. Noen uker senere var alt fjernet.

Nå skal det sies at jeg tviler på at det er i grunneieres interesse å la slike "feller" ligge ute, spesielt når det ligger så mye dyre-rester rundt. Liker å tro at man kan komme langt ved å gjøre dem oppmerksom på situasjonen og at dette bør ordnes opp i. Så kan en jo eventuelt vurdere kommunen eller avisen i neste steg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder jo ikke bare på fjellet. Det er hvert år flere jakthunder som får revet opp buken på gamle (ofte rustne) piggtråd gjerder i skogen også.

 

Og lokale, private, søppelfyllinger trodde jeg var noe alle med stor eiendom hadde. Virker iallefall sånn på østlandet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.