Gå til innhold
  • Bli medlem

Reinsskinnet med hjem! Tips til behandling?


Kikut

Anbefalte innlegg

Jakta er over (trist) for i år og jeg tok med meg et av kalveskinna med hjem. Har saltet det og hengt til tørk. Planen er sitteunderlag - altså ingen planer om å garve det.

 

Har nå hørt at jeg skal skrape av det jeg kan av slintrer etc som henger igjen og så la skinnet henge til det er helt tørt. Deretter ikke gjøre noe mer.

 

Er noen her enig/uenig i denne oppskriften? Tar imot tips med stor takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet en del henger skinnet opp på hus eller låveveggen på høsten. Det henges med kjøttsiden ut og da får fuglene pikket av kjøtt og fett slik at skinnet blir rent og fint. Det blir også solbleket på den måten. Hjortevilt er normalt lettflådd og skinnet dras ofte av fremfor å skjære det av. Da blir det nesten helt rent av seg selv. På enkelte dyr, bever eksempelvis, sitter skinnet skikkelig fast og må skjæres av med kniv.

 

Da jeg var i militæret tidlig på 90-tallet, kjøpte en medsoldat og jeg 10 ny flådde reinskinn. Vi vasket dem i dusjen, saltet dem og spente dem opp på rammer laget av bjørkeraier. Så ble skinnene tørket på loftet på kasernen i noen uker. Det luktet nok litt, til stor fortvilelse for de øvrige beboerne, men de ble veldig fine til slutt. Jeg har et par av disse skinnene enda og bruker dem som underlag fortsatt.

 

Ideelt sett skulle de sikkert ikke vært saltet, men bare tørket. Vi børstet selvfølgelig av alt salt etter tørking, men jeg tror likevel saltede skinn lettere trekker fuktighet når de brukes i snøen, enn de ville gjort om de kun var tørket.

 

Jeg har også en gang smurt inn et reinskinn med olje, tror det var Benarolje. Det ble stivere, men langt mer vannavvisende. Jeg mener å huske at oljen tok svært lang tid å tørke/herde og det luktet Benarolje av skinnet i mange år. Jeg har aldri prøvd dette på nytt senere. Kanskje en annen olje ville fungert bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.