Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruk av footprint/underlag på telt (ustkilt fra Ringstind tråden)


hgmann

Anbefalte innlegg

På nyere Ringstindtelt kan alle ventiler lukkes. Hadde du lest første post i denne tråden, @afe, hadde du fått det med deg. At nyere versjoner av Ringstindtelt ikke har ventiler som kan lukkes gjør at teltet etter min mening kan brukes utover større deler av året. Lukkbare ventiler er noe av det jeg har savnet med mitt gamle Ringstind fra 2008, mulig jeg sender det inn til Helsport og får de til å oppgradere ventilasjonen på det.

 

Men over til litt "on topic", det eneste minuset som jeg ser på dette nye Ringstind Light 2 er at jeg synes bunnduken i innerteltet er for tynn. Jeg kunne tenkt meg tykkere bunn her og heller akseptert at teltet har blitt noen gram tyngre.

Har nå gått til innkjøp av et footprint til teltet som jeg kan bruke på hardt underlag og fuktige leirplasser, da dette skal også redusere kondens og fuktighet fra bakken. Det dekker også innerteltet, så det kan jo i mange tilfeller være kjekt.

Fottprintet veier 384 gram og med det er vektbesparelsen i forhold til mitt gamle telt borte...

Jeg har benytttet footprint på vårt store familietelt. Det regnet i bøtter og spann på natten og det var en dam mellom footprinten og bunnduken. Mulig at footprinten ikke hadde ligget godt nok under selve teltet, slik at vannet hadde rent inn mellom lagene. Dette er en helt annen type telt selvsagt, men utfordringen med footprint er kanskje den samme? Mulig at dette ikke er noe problem så lenge man er nøye med oppsettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har benytttet footprint på vårt store familietelt. Det regnet i bøtter og spann på natten og det var en dam mellom footprinten og bunnduken. Mulig at footprinten ikke hadde ligget godt nok under selve teltet, slik at vannet hadde rent inn mellom lagene. Dette er en helt annen type telt selvsagt, men utfordringen med footprint er kanskje den samme? Mulig at dette ikke er noe problem så lenge man er nøye med oppsettet.

 

Interessant. Har ikke tenkt tanken på at det skal kunne skje...

 

Kunne det vært en tanke å sjekket med Helsport hvordan materiale som er brukt i bunnduken nå og før, eventuelt tatt kontakt for å få sydd om til en annen bunnduk?

 

Ser at Helsport også har en Ringstind-versjon som ikke er light, ser at de har brukt andre materialer der. Siden denne utgaven av teltet er tyngre enn light-versjonen regner jeg med at det er brukt kraftigere materialer.

 

Vel, jeg kommer nok ikke til å bruke footprint på alle turer, så om det slites hull i bunnduken kommer jeg nok til å få helsport til å sy på en kraftigere duk. Kan jo i beste fall være at denne tynne duken tåler mer enn jeg tror også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart, hvis vannet renner fra teltet og ned på footprint kan jeg godt se for meg at det blir dam. Jeg skal ta med footprint på neste tur bare for å se hvordan den fungerer, tipset ditt er lagret i bakhue, @hgmann :)

Hold oss gjerne oppdatert på hvordan footprinten funker i praksis

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En presenning, Tyvek eller litt plast kan også gjøre nytten som footprint, men siden den ikke passer til teltet kan det være at noe av dette er for stor og stikker utenfor.

 

Hvis ikke teltplassen er 100% flat kan footprint/presenning stikke ut på siden av teltet på de laveste punktene. Vann som renner av teltduken vil da bare bli ledet litt lengre vekk fra teltet. På de høyere sidene derimot, må ikke noe ekstra stikke ut, da vil vann som renner av duken forhåpentligvis trekke ned i bakken før det kommer inn under teltet.

Men dersom footprintet ligger helt stramt ned til bakken, og det kommer overvann inn under duken, kan vannet (avhengig av hvor mye) komme på oversiden av footprint'et. En liten brett vil lage en kant som forhåpentligvis ikke vannet kommer over og det blir ledet under i stedet. På et telt med lufting nederst (avstand mellom bakken og teltdunen) kan et footprint samle opp "splasbacks" på oversiden dersom den stikker lengre ut enn bunnen, selv om den ikke stikker på utsiden av teltduken (og dersom det regner litt sidelengs).

Bunnen på teltet har blant annet "badekar" fasong for at vann som renner langs bakken skal renne rett inn.

 

Den beste teltplassen er en plass der bakken er ørlite grann konveks, men ikke så mye at det blir som å ligge på en kul. Da vil alle ytterkantene i teltet ligge lavest i terrenget og alt vann renne vekk.

 

Det er en ting en alltid skal tenke på før man velger teltplass, det er at: "vann renner nedover", å tenke den tanken kan noen ganger gjøre en stor forskjell...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg har telt med footprint. Riktignok ikke Ringstind. Det sparer slitasje på bunnduken, enklere å skifte ut den etterhvert enn å sy om bunnen.

Men jeg har også opplevd at det legger seg vann mellom footprint og bunnduk. Har ikke kommet noe inn riktignok. Litt usikker på hvordan det skal unngås. Må hvertfall få kanten av footprint opp fra bakken. Mulig det holder å legge noen små stein et par steder langsetter. Har bare opplevd det en gang da teltet stod i en slags grop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har brukt footprint, hvordan opplever dere kondens i forhold til å ligge uten? På sist tur satte vi teltet opp på myr som var fuktig og noe våt, var godt med kondens inne i teltet om morgenen. Vi lå to i Ringstind da, og med rå høstluft er ikke kondens til å unngå, dog føler jeg at det skyldes mye grunnen vi campet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dampsperre er fint å bruke som ekstra bunnduk. Bruker en bit dampsperre under bunnduken på de fleste teltene, i allefall under området der man sitter, og trykket er størst. Dampsperre kommer på ruller på 2,5 meter bredde og i flere tykkelser 0.05, 0.10, 0.15, 0,20mm, selv liker jeg 0.10mm. Så klipper man bare til akkurat det stykket man vil ha. En rull på 20 meter holder vel til alle mine telt gjennom en livstid. Kanskje ;-).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.