Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det meningen at skall-/ytterjakker skal være store i størrelsen?


hgmann

Anbefalte innlegg

Fikk svar fra Norrøna: Kanskje noen kjenner til jakkene han linker til?

 

Hei!

Du er da samme mål og vekt som undertegnede.
Våre skalljakker er litt store i størrelsen fordi du skal ha full beveglighet og plass til å kle deg med lag under.
Ermene er også sydd lange for at du skal kunne være i høy aktivitet og beveglighet uten at jakken sklir opp.

Du er en str Small i Norrøna. Vi har jakker som er designet og rettet mer mot fjellturer og som derfor ikke er så vide som våre ski og klatre jakker.
Jakker som er smalere og passer deg bedre for bruk på fjellturer og skogsturer vil være:
bitihorn GTX Active jacket: http://www.norrona.com/en-GB/Products/4300-12/5605/bitihorn-gore-tex-active-jacket-m/
bitithorn dri1 jacket: http://www.norrona.com/en-GB/Products/4304-12/7760/bitihorn-dri1-jacket-m/
Lyngen driflex3 jacket: http://www.norrona.com/en-GB/Products/3200-12/5610/lyngen-driflex3-jacket-m/

Vi har også falketind GTX jakken i str XS, denne vil passe deg veldig bra om du ikke har tenkt til å ha fler lag under jakken:
http://www.norrona.com/en-GB/Products/3310-14/6800/falketind-gore-tex-jacket-m/

Håper dette var til hjelp.

Ha en fortsatt fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en skikkelig "knuckle dragger", med veldig lange armer. Skal jeg kjøpe sjorter kan  jeg velge mellom pølseskinn med for korte armer, eller lange nok armer og kan bruke sjorta til varmluftsballong...

 

Ikke lett når man er 180 i kroppen og har armene til en fyr på 195...

Får samme problemet med jakker, men liker god at armen dekker håndleddene god. Pleier å ta på meg jakken, og strekke armene rett fram. dekker ikke armen håndleddet skikkelig da, er armene for korte. Også skal jeg ha en tjukk genser inni og den skal dekke rumpa...da er jeg fornøyd. Ender som regel opp med XXXL jakker...
Blir de litt for posete, regulerer jeg bare med innsnøring i livet etc....syns en stpor jakke er veldig kjekt i uvær...hvordan jeg ser ut skiter i jeg stort loddrett i...ender jo stort sett opp med millitære jakker, da det man får i sivile butikker stort sett blir for smått...eller dyrt, uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjällräven greenland er jo pose på tynne folk. Du kan jo prøve en jakke som har litt flere strammemuligheter som f.eks. Sarek. 

 

Ellers er mange skalljakker lange i armene, av akkurat den grunn at de er laget for litt klatring (det er forsåvidt fint hvis du sykler også). Det at jakken rekker deg til knokene er jo ingenting! Min skalljakke dekker hele hånda mi, og vel så det. Men borrelåsen er din venn, og du venner deg fort til å bruke den. 

 

Men hvis du vil ha smalere jakker så kan du jo f.eks. prøve deg på Bergans. De pleier ikke være like store i størrelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjällräven greenland er jo pose på tynne folk. Du kan jo prøve en jakke som har litt flere strammemuligheter som f.eks. Sarek. 

 

Ellers er mange skalljakker lange i armene, av akkurat den grunn at de er laget for litt klatring (det er forsåvidt fint hvis du sykler også). Det at jakken rekker deg til knokene er jo ingenting! Min skalljakke dekker hele hånda mi, og vel så det. Men borrelåsen er din venn, og du venner deg fort til å bruke den. 

 

Men hvis du vil ha smalere jakker så kan du jo f.eks. prøve deg på Bergans. De pleier ikke være like store i størrelsen. 

Bergans har jeg ikke fått prøvd så mye av ennå. Det må gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg er uendelig misunnelig på dere som finner jakker med ermer som strekker seg til knokene og lengre enn det også! Jeg er superfornøyd om de strekker seg over håndleddet! Lang og tynn er en god kroppsform for å bevege seg ute, men ikke for å shoppe klær :-(

 

Alpha FL er forøvrig den jakken jeg har som passer meg best - sånn for å bidra med noe konstruktivt i tråden.

 

Utenom det så er det bare å ta i bruk alle strammesnorer og borrelåser som finnes :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjällräven greenland er jo pose på tynne folk.

 

Den sitter derimot fantastisk på oss som har spist frokost  :D  

 

Jeg har jo motsatt problem av trådstarter, så det er begrenset hvor mye jeg kan bidra med i tråden, men jeg kan bekrefte at Bergans og HH er små og smale. Greenland i L passer meg akkurat med en fleecegenser under, men jeg var oppe i en trang 3xl på en bergansjakke jeg ikke husker navnet på i farta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dette svaret fra Bergans:

 

Jakkene er ikke lagd ekstra store, slik at de skal passe til klatring osv……

Når jeg ser på måleskjema våres skal du passe i en S størrelse.

 

Se på denne.

http://nettbutikk.bergans.no/Bekledning/Bergans-kundeservice/Størrelsesguide

 

 

Med vennlig hilsen/Best regards

Bergans Fritid AS

Kim Lien

Service Dept. Associate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans har jeg ikke fått prøvd så mye av ennå. Det må gjøres.

Jeg dro på XXL for å kjøpe meg en H/H regnjakk til 700 kroner i fjor høst. Endte opp med en Bergans Heilhorn, egentlig uten noe særlig annen grunn enn at det er den klart beste passformen jeg noensinne har har på meg. Har litt lange armer i forhold til hva jeg burde ha hatt med høyden min. Vil i allefall anbefale å prøve den.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut jakkene til Stormberg. 

Jeg synes disse jakkene har for korte ermer. 

Har helt motsatt erfaring med Stormberg. På damesiden er ikke ermene overvettes korte, og de er i tillegg store i str.

Buksene derimot hadde tålt noen centimeter til.

Nå synes jeg ei skalljakke skal være litt vid, det er ubehagelig om den blir stram hvis man må på med ekstra klær under. Har ikke de fleste skalljakker ( og andre fritidsjakker ) borrelås på ermene for å stramme de; og slik blir de også kortere om man vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir vel berre meir forvirra for kvart tips som kjem, men eg får vel komme med mitt tips likevel...

Var lei jakkar som var litt for korte og sklei opp kvar gong eg stramma stikken nederst og begynte å gå. Er i tillegg litt for lang i ryggen ift. kroppen som heilheit, og var difor bestemt på at eg skulle ha ein jakke som var lengre enn dei fleste. Om den i tillegg er litt vid i fasongen får heller vere så. Etter mykje om og men bestemte eg meg for Arcteryx Theta AR eller Theta SVX. Sistnevnte skal visstnok vere hakket kraftigare og meir slitesterk, men ellers er dei visst nokså like. Dei har også stramming i livet, i motsetnad til dei fleste andre "allround" jakkar. Den strammar eg inn litt så jakken ikkje skal bli alt for "baggy". Endte uansett opp med AR då eg fann den på nesten halv pris. Kjøpte min på fjellsport.no: http://www.fjellsport.no/arc-teryx-theta-ar-jacket-men-s-black-1.html

Enkelte er nok av den oppfatning at denne jakken er stor i str, men eg foretrekk, som manger her, at den er romsleg nok til å ha ein tjukk ullgensar e.l. under.

Eg er 1,82 m og ca. 83 kg og brukar str. L i det meste, også denne jakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.