Gå til innhold
  • Bli medlem

Frokost på langtur


Thess89

Anbefalte innlegg

Jeg skal på langtur til vinteren, nærmere bestemt 6-8 uker. Jeg kan virkelig ikke fordra (ikke på den pripne jeg-liker-ikke-måten, men virkelig jeg-klarer-ikke-svelge-og-brekker-meg-måten) havregrøt, og vet jo at det er dette som er vanlig frokostkost på slike turer. Det er også det jeg har hatt med meg på tidligere langturer (2-3 uker), men det ender jo alltid med at jeg ikke klarer å spise, og dermed hopper over frokosten.

 

Noen som har gode frokosttips som er forholdsvis lett, har nok energi og ikke tar alt for stor plass i pulken? Har hørt om folk som tar med seg couscous, noen som har prøvd/vært borti?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg testet ut frokostoppskrift i sommer på diverse turer i fjellheimen.

 

Brukte coop sin sports müsli (70-80g), litt tørket frukt (ca.40g), litt sukker og kanel å helt til slutt litt tørmelk. Alt dette i små zip poser. Tilsett varmt vann. Smaker helt greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv brukar eg eigenkomponert frokostblanding. Og det har eg gjort dei siste 25 siste turåra, men blandingen har endra seg gjennom åra. Eg kunne virkeleg ikkje tenke meg å starte dagen med verken havregrynsgraut eller risengrynsgraut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at frokosten MÅ jo ikke være varm. Ulike variasjoner av frokostblandinger, gjerne selvkomponerte på forhånd, tilsatt tørrmelk er finfint på tur.

 

:)

Dette bruker jeg også, stort sett müsli med ekstra tørket frukt.

Men det er jo fort litt knot å måtte bruke kaldt vann på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med suppeposer?

Får du i deg mye væske også (som jeg synes er en utfordring på vinteren). 

 

 

Musli er bedre enn havregøt, men jeg ville ikke bare basert meg på det. 

 

En turkompis tok et valg og bar 15 real frokost på årets fisketur.. Han var LEI av at frokosten ble en nedtur! 

Jeg er spent på om han gjør det samme neste år...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bruker jeg også, stort sett müsli med ekstra tørket frukt.

Men det er jo fort litt knot å måtte bruke kaldt vann på vinteren.

Kaldt vann på vinteren er knot, enig i det, men det er her termosen kommer inn i bildet. Snø smeltes til frokosten kvelden i forveien  :)

Endret av Bjarne H.S.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pannekaker :)

 

Kanskje ikke hver dag, men greit som variasjon innimellom. Tar litt tid å steke så det betinger at mann har litt tid på morran. Evt kan man steke om kvelden og spise de kalde til frokost. Tar ihvertfall veldig lite plass da det kun er mel, eggepulver, sukker og tørrmelk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Jeg bruker mye korn på mine turer, men aldri havregrøt. :( Jeg bruker div. kornblandinger (3-4), som det også er div. andre næringsstoffer og smaker i. Og det hender jeg tilfører noe, for å få brukbar smak, eller næring. Eks, rosiner, nøtter, o.l.

Men jeg spiser kunn oppbløtt kron (dvs, trekt med kokende vann, da jeg er ovebevist at det er bedre for min fordøyelse (trolig også andres, grunnet bedre næringsopptak) og det blir mindre "gass" (luft i mage).

Det er så mye bra å få kjøpt av ferdige av kornblandiner, at det går sikkert ann å finne noen du liker, (kanskje med litt tilsettning) og lage deg forskjellige 2 - 4 forskjellige ferdige porsjonsblandinger. Så er faren for at du blir lei mindre. Personlig så er jeg ikke så nøye på det, er jeg sulten spiser jeg nesten hva som helst. Poenget er å få i kroppen nok næring. Jeg tuller heller ikke med melk, kun varmt vann og en blanding som likevel gir ok smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette bruker jeg også, stort sett müsli med ekstra tørket frukt.

Men det er jo fort litt knot å måtte bruke kaldt vann på vinteren.

 

Eg er litt usikker på kva det er som er knot med kaldt vatn om vinteren. Primusen står nå der og smelter snø og vermer vatn til å ha i termosen som eg brukar i løpet av dagen. Så ved å forsyne meg til rett tid, får eg vatn i akkurat den temperaturen eg vil ha. Når det er sagt, fyller eg termosen om kvelden også, dette vatnet brukar eg til frokosten slik at eg kan starte etinga medan snøsmeltinga pågår.

Eg brukar varmt vatn på frokostblandinga om vinteren, kaldt vatn om sumaren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  

Eg er litt usikker på kva det er som er knot med kaldt vatn om vinteren. Primusen står nå der og smelter snø og vermer vatn til å ha i termosen som eg brukar i løpet av dagen. Så ved å forsyne meg til rett tid, får eg vatn i akkurat den temperaturen eg vil ha. Når det er sagt, fyller eg termosen om kvelden også, dette vatnet brukar eg til frokosten slik at eg kan starte etinga medan snøsmeltinga pågår.

Eg brukar varmt vatn på frokostblandinga om vinteren, kaldt vatn om sumaren.

Å drikke kaldt vann er ikke problematisk. Men å fylle en bolle med kaldt vann for å blande ut tørrmelk, så fylle på med müsli kan fort bli litt knot.

Er det veldig kaldt, kan det begynne fryse her og der.

Men som sagt, så er det bare litt knot, ikke umulig.

Og du bruker jo varmt vann på vinteren, så da er det ikke noe problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit å bruke varmt/lunket vann i frokosten. Dette både fordi man får i seg væske, og ikke minst fordi kroppen slipper å bruke energi på å varme opp vannet man evt drikker kaldt. Det er en lang og krevende tur jeg skal ut på, så energien min vil jeg helst bruke på noe "mer nyttig" enn å varme vann. Men det er en helt annen diskusjon. :))

Forskjellige kornblandinger har jeg også brukt før. Både hjemmelagde og div. kjøp-blandinger. Ingen av disse har vært noe å rope hurra for, men mulig jeg bare må innfinne meg i de alikevel. Risengrynsgrøt er også et fint forslag, men synes jeg blir veldig fort sulten igjen av det. Skulle gjerne hatt noe som var litt mer "futt" i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med suppe med knekkebrød til? Knorr har noen suppeposer som tar kun en halvliter vann i stedet for en hel liter.

Knekkebrød er riktig nok ganske plasskrevende. Men hvis du spiser det til suppa, så har det ikke så mye å si om det er litt knust :) Husk masse smør på knekkebrødet for ekstra energi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vekt viktig, eller skal du ligge i leir deler av turen? Lapper, eller amerikanske pannekaker med sukker og bacon er bra, gjerne med litt grovmel, så varer de lenger i magen.En Toro vaffelmiks er gull verdt når man blir ordentlig matlei frokost. Den kan varies mye. Ellers anbefaler jeg frysetørkede bær i både frokostblanding og vaffelmiks. Knekkebrød med ferdigskivet pålegg.

Hvis du orker å bære det er egg eller omelett greit. Knekk eggene på et brett hjemme, og frys dem flate. Så er det bare å slenge et stivfrossent egg i panna på tur. Jeg liker også frosne pitabrød, tiner fort over flammen på primusen. Ekstra digg med smelta ost.

Og så har du jo hjemmelagde turbarer, snickerskake, bjørnebrød osv.

Hvis ferdigmat er et alternativ syns jeg mountain house sin eggerøre med skinke og potet er veldig god, men ikke hver dag...

Edit: ser jo nå at du spør etter noe med lite vekt og volum... Jaja, vaffelmiksen er fortsatt innafor!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skal være lett og ta lite plass, så det er ganske mye som er utelukket allerede der. Men vaffelmix! Jeg elsker jo vaffelkake, så kanskje det får bli med som superdigg frokost til noen av dagene. Synes det er greit å kunne variere litt, å spise samme frokost hver dag i seks uker er i mine øyne å gjøre det verre for seg selv - enn man egentlig trenger! Hvertfall i mitt tilfelle, da det på ingen måte er om å gjøre å gå fortest, uten hjelp og uten depot. :)

Har laget endel turbomber og sydpolkake på tidligere turer, men man blir jo innmari lei av å være på cafe hver morgen (søt kake og appåtil med kakao til, tihi). :))

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Toro 5-minutters risengrynsgrøt på noen turer. Bruker melkepulver som jeg tilsetter på slutten. Og smørklatt og rosiner påtoppen! Ulempen er at den krever mer koking enn havregrøt og det blir mer oppvask.

 

Jeg har ofte med meg wasa sandwich også. Det er ferdigsmurte knekkebrød.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag, og er vel bare å si "Ja takk, alt sammen" når det er snakk om en skikkelig langtur.

 

En blir lei av det meste om en spiser det samme hver dag, uansett om det er havregrøt, risgrøt, musli, pannekaker eller andre godsaker. Stikkordet på langtur er variasjon, så prøv mange av tipsene og bruk de du liker best.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har dårlig tid på morgenen så kan du steke "rundstykker". Jeg pleier ha med toros glutenfrie havrebrødblanding. Tar en passe mengde av blandingen og blander med vann, så smører jeg det ut i stekepanna og deler i passe biter når den har fått litt stekeskorpe i bunn. Men om vinteren er jeg redd det kan gå med veldig mye drivstoff og tid til stekingen. Får du ikke i deg havregryn om de er rå heller? Samboeren har ofte juice eller saft sammen med havregryn, han spiser det alltid kaldt. Han mener man får plass til mer i magen da og derfor ikke blir så fort sulten igjen. Ikke blir næringsstoffene kokt bort heller.

Ellerså kan du steke bacon og ha nøtter til. Min erfaring er at hverken suppe eller risgrøt er noe du kan gå lenge på. Jeg blir ihvertfall fort sulten igjen av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine forslag! Men jeg skal som tidligere nevnt på langtur/ekspedisjon, så mange forslag utgår allerede der. Mat som tar mye plass, tar lang tid å forberede, krever mye koking (altså ekstra bensin) er ikke aktuelle.

MEN når det er sagt har jeg jammen fått meg mange gode tips til kortere turer jeg skal på! Aldri mer polarbrød med smøreost til frokost på denne frøkena. :))

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Pannebrød er supergodt, men egner seg nok best på kortere turer siden det tar litt tid å steke. Blander mel og krydder og bakepulver hjemme i små poser og tilsetter vann rett før steking og knar deigen i posen før jeg dytter den utover stekepanna. mmm…. (hentet fra Kagges supre bok "Mat på tur" (PS: fungerer helt fint med glutenfri grov melblanding, som jeg selv bruker siden jeg ikke tåler hvete) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.