Gå til innhold
  • Bli medlem

Frokost på langtur


Thess89

Anbefalte innlegg

couscous synes jeg er godt. tar minimalt med plass og gir mye næring i forhold til vekt. I tillegg trenger den kun å trekke noen min i varmt vann så du sparer brensel.

 

Et tips for variasjon er å ha krydder i ziplockposen og en dæsj olje eller smør.

Bare å helle varmt vann i posen å la det stå noen min, enklere blir det ikke, og ingen oppvask:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

Mange gode forslag, og er vel bare å si "Ja takk, alt sammen" når det er snakk om en skikkelig langtur.

 

En blir lei av det meste om en spiser det samme hver dag, uansett om det er havregrøt, risgrøt, musli, pannekaker eller andre godsaker. Stikkordet på langtur er variasjon, så prøv mange av tipsene og bruk de du liker best.

 

Enig med Jan Erik. Variasjon er viktig om man ikke er av typen som kan spise hirse og knekkebrød i ukesvis :-) Jeg har brukt Lapper som jeg tilsetter brødrasp(får kjøpt i pappakker) noen dager, hjemmelaget frokostblanding der jeg varierer med tørrmelk, kanel, sukker, kokosmasse, tørket frukt og mange forskjellige typer frokostblanding. Har også brukt loganbrød til frokost, fungerer supert og er mye energi i lite masse. Loganbrød kan dog være hardt for magen de første dagene på tur. Toro Suppe med potetmospulver, tørket kjøtt og ekstra krydder. Risengrynsgrøt som nevnt, bare fantasien og appetitten som setter grenser. Frosne pølser kan være humørreddende på tunge dager, men krever mye brensel å få igang.. "Bulke-pulver" som kroppsbyggere kan også brukes om det er en konsistens du ønsker. Inneholder mye av næringsstoffene kroppen trenger på tur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Havregrøt i vann er ubrukelig. Jeg koker grynene opp i vann og litt salt. Rører så inn en spiseskje tørrmelk. Drysser kanel sukker og en god klatt meierismør oppå.

Alternativet er risengrøt som krever mere koking. Noen knekkebrød for variasjonen er ok. En snabb feks elgpølse, så har du både til pålegg og snask. Kjøttsuppe i pose kan du og variere med. I den blander du inn potetstappe. Da har du en lapskaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen ganger laget meg en mix av hasselnøtter som jeg gir 2 -3 sekunder i en kjøkkenmaskin, havregryn , brunt sukker , kanskje noe solsikkefrø , litt rosiner og morsmelk erstatning . Og så fordelt blandingen i porsjonsposer. Da har jeg valget mellom å ta den som en frokostblanding i skåla, bare med å tilsette vann, eller som noe varmt ved å gi den ett par minutters oppkok. Men jeg har aldri dratt på tur med bare dette som frokost mulighet. Jeg går fort matlei. Må ha ei brødskive av og til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praktisk med en proteinpulver shaker, sånn noen bruker etter trening. Fin måte å blande tørrmelk med kaldt vann på, og smelle sammen frokosten sammen. På vinteren med minusgrader er jeg ikke så nøye med vask.

På langtur har også proteinpulver blitt standard for å få variasjon i smaken på frokostblandinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett kva du vel, så putt gjerne i terningar av meierismør (500 kaloriar per 100 gr) eller Cocosa (800 kaloriar per 100 gr). Eg tilsett mellom 25 og 50 gr feitt per måltid og får slik opp energiinnhaldEt. Ikkje minst er jo feitt fantastisk for og få i gang den innvendige "motoren" og halde seg varm.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunsjen jeg komponerte til forrige tur var en fantastisk suksess ifølge mine smaksløker, så den vil jeg gjerne anbefale. Den er fjernt fra alt som ligner grøt og frokostblanding, trenger bare varmt vann, og veier ikke stort.

 

Coscos

Mandler eller cashewnøtter, som du på forhånd steker/koker inn i soyasaus

Tørka rå løk

Tørka kokt søtpotet

Et par skiver gulost

 

Prikken over i-en er å putte forskjellig krydder i hver pose slik at man får litt underholdning i å gjette hva dagens variant er. Ingefærpulver vant førsteplassen, men ellers prøvde jeg vel chili, koriander og sitronpepper i alle fall. Bare vær kreativ :thumbsup:

 

Til en så lang tur er det selvfølgelig en del arbeid å lage slik mat, men for meg blir forberedelsene også en viktig del av turen. Om du setter av tid og lager ting i store kvanta trenger det heller ikke å føles som så mye.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunsjen jeg komponerte til forrige tur var en fantastisk suksess ifølge mine smaksløker, så den vil jeg gjerne anbefale. Den er fjernt fra alt som ligner grøt og frokostblanding, trenger bare varmt vann, og veier ikke stort.

 

Coscos

Mandler eller cashewnøtter, som du på forhånd steker/koker inn i soyasaus

Tørka rå løk

Tørka kokt søtpotet

Et par skiver gulost

 

Prikken over i-en er å putte forskjellig krydder i hver pose slik at man får litt underholdning i å gjette hva dagens variant er. Ingefærpulver vant førsteplassen, men ellers prøvde jeg vel chili, koriander og sitronpepper i alle fall. Bare vær kreativ :thumbsup:

 

Til en så lang tur er det selvfølgelig en del arbeid å lage slik mat, men for meg blir forberedelsene også en viktig del av turen. Om du setter av tid og lager ting i store kvanta trenger det heller ikke å føles som så mye.

Høres spennende ut, men har du regnet på kaloriinnholdet? Jeg prøver å holde meg på opp mot 1000kcal pr måltid vinterstid.

Uansett kva du vel, så putt gjerne i terningar av meierismør (500 kaloriar per 100 gr) eller Cocosa (800 kaloriar per 100 gr). Eg tilsett mellom 25 og 50 gr feitt per måltid og får slik opp energiinnhaldEt. Ikkje minst er jo feitt fantastisk for og få i gang den innvendige "motoren" og halde seg varm.

Jeg peiser på med smør i Realpakkene. Det hjelper både på kaloriinnholdet og på smaken.

For den siste turen min nå, så hadde jeg ganske voksne müsliporsjoner som jeg spiser med kald melk(tørrmelk). Det gjør at jeg ikke kan ha noe smør oppi, men har uansett fått porsjonene opp i slike størrelser at det totale kaloriinnholdet ender på mellom 800-1000kcal. Er omtrent en 50/50 blanding av müsli og tørket frukt.

Er jo veldig mye karbohydrater i forskjellige former, men ikke så veldig mye fett.

Men jeg føler det fungerer bra, også supplerer jeg med mer fett under et tidlig lite mellommåltid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunsjen jeg komponerte til forrige tur var en fantastisk suksess ifølge mine smaksløker, så den vil jeg gjerne anbefale. Den er fjernt fra alt som ligner grøt og frokostblanding, trenger bare varmt vann, og veier ikke stort.

 

Coscos

Mandler eller cashewnøtter, som du på forhånd steker/koker inn i soyasaus

Tørka rå løk

Tørka kokt søtpotet

Et par skiver gulost

 

Prikken over i-en er å putte forskjellig krydder i hver pose slik at man får litt underholdning i å gjette hva dagens variant er. Ingefærpulver vant førsteplassen, men ellers prøvde jeg vel chili, koriander og sitronpepper i alle fall. Bare vær kreativ :thumbsup:

 

Til en så lang tur er det selvfølgelig en del arbeid å lage slik mat, men for meg blir forberedelsene også en viktig del av turen. Om du setter av tid og lager ting i store kvanta trenger det heller ikke å føles som så mye.

Nam! Dette hørtes skikkelig snadder ut, og tipset rekker akkurat å bli med meg på siste prøvetur før langturen! :-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres spennende ut, men har du regnet på kaloriinnholdet? Jeg prøver å holde meg på opp mot 1000kcal pr måltid vinterstid.

 

Nå ble jeg nysgjerrig og måtte sjekke:

150 g couscous = 553,5 kcal

50 g cashewnøtter = 295,5 kcal

20 g gulost = 70,2 kcal

= 919,2 kcal

Det er uten kaloriene fra soyasaus og 20 g tørka grønnsaker, for det blir litt vanskelig å regne på. Til sammen veier måltidet 240 g. Jeg hadde vel i utganspunktet tenkt å ha noe fett i også, men glemte det i farta. Til neste tur tenker jeg at jeg legger til 10 g kokosolje (= 90 kcal), så ender jeg på ca 250 g for 1010 kcal - som jeg synes smaker godt :D

 

Er egentlig veldig glad i Logan-brød også, så kan legge med et eksempel fra en tur i fjor. Da bakte jeg noen som med leverpostei på ga 980 kcal per porsjon og veide 310g. Vektbesparelsen er kanskje ikke enorm med couscous istedet, men for meg er det også et poeng at jeg får i meg mye mer vann da - mange dager spiser jeg den som suppe.

 

Nam! Dette hørtes skikkelig snadder ut, og tipset rekker akkurat å bli med meg på siste prøvetur før langturen! :-D

 

Så bra! Gi gjerne tilbakemelding på om det smakte, og tips om du prøvde noen spennende varianter :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noe jeg spiser ofte i pausene på turer med pulk er dette: En pakke nudler uten krydderet som er med (da jeg syns det er for salt) + en Toro rett i koppen nudelsuppe + litt chillipepper. Har alt i en 4,5dl kopp (Snow Peak) og heller over varmt vann fra thermos, rører rundt og lar det stå noen minutter. Antall kalorier er ca. 400 med en 85g pakke nudler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kom hjem fra en 18 dagers tur med pulk nå og jeg spiste havregrøt til frokost hele tiden, denne besto av følgende:
 

havregryn 100g tørrmelk/kalvegodt  30g sukker 25g rapsolje 40g

 
Med denne oppskriften snakker vi ca 1000 kcal til frokost. Havregrøten smakte veldig godt og var en passelig porsjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har ikke prøvd det selv, men Logan brød er det mange som anbefaler. Noe jeg imidlertid alltid har med

er pitabrød. Stekes lett på begge sider, og smaker herlig med smør og sukker. Pitabrød fås også med forskjellige smakstilsetninger

Toros pannekakerøre hører også med. Begge deler veier jo litt, men når jeg er passe lei havregrøt, er deverd sin vekt, og piffer opp hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg sverger til havregrøt:-) Underveis veksler jeg mellom nøtteblanding og dobbel lefse med kanel. Med denne blandingen har jeg gått langt. Samme som jeg har brukt når jeg sykler mellom 100 og 200 km.

 

Delvis enig med "@Imp" at vannet i havregrøt er ubrukelig, men allikevel en viktig bestanddel i forhold til å sikre nok væske. I tillegg tar havregryn liten plass og veier lite. Nok væske på langtur er viktigere enn hva mange/noen tror. Skal man dra det lenger er det viktig med mineraler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med allergier i alle himmelretninger blir det havregrøt i ulike varianter- kokt, stekt med bacon, med melkepulver, vann eller proteinpulver, med stevia, kjøttdeig, salt, tørket frukt, frø, smør og alt som tenkes kan. Pleier å lage det om til mel siden det da tar litt mindre plass i sekken. 
Kjedelig, men det er strengt få andre alternativer, og maten blir fort litt sånn Joey i Friends inspirert- kjøtt er godt, havregrøt er godt, sukker er godt, proteinpulver er godt, og sammen blir det jaggume godt det og.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du kan lage ferdige brødblandninger basert på natron eller bakepulver. Blande i vann på plass og bake brød i omganger under turen. Prøv deg frem hjemme med forskjellige mel, rosiner, bær, frø, korn, nøtteblandninger og ha litt variasjon. Da har du ferskt brød. Ellers finnes flere grøtsmaker enn havregrøt ikke minst semuliengryn, risengryn, korn/bygg og mysli. Så har real turmat en søt frokostblanding for en ikke alt for rimelig penge, men ok som praktisk variasjon.

Du trenger ikke den store frokosten på langtur hvis du spiser en solid middag og kveldsmat dagen før.

God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

På de siste vinterturene mine har jeg tatt med havrekjeks og ferdigskivet brunost som jeg har spist etter frokost mens jeg drikker morrakaffen. Havrekjeksene er av typen som kommer i en plastboks (Korni Sibas) og egner seg ypperlig for tur. Ett kjeks + en skive brunost gir 137 kalorier og veier ca. 30g til sammen. Dette er en fin måte å få opp kalorimengden på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Frokosten min på tur er den samme som hjemme; 2dl vann, 15g kakaopulver(rå), 10g ghee, 20g MCT-olje, 20g kokosolje, 10g kakaosmør og 10g xylitol.

Gir omtrent 500 kalorier. Vet jeg at jeg skal gjøre ekstra klatring den dagen bare sper jeg på med mer kokosolje.

 

Merk at dette fungerer best for dem som holder seg til lavkarbo til hverdags også og er effektive brukere av blodketoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eit prosjekt på G her med byggrynsgraut. Forvelle heile byggryn og tørke dei att, for å lage porsjonspakkar med byggrynsgraut ti frukost. Godt med tørrmjølk i og salt.Lag til små vakumpakka posar med mørk sirup elle rliknande til å ha på, og pakk desse saman med grauten, som ei alt i eit løysing :) Enkelt, smakfult og nokså energirikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett kva du vel, så putt gjerne i terningar av meierismør (500 kaloriar per 100 gr) eller Cocosa (800 kaloriar per 100 gr). Eg tilsett mellom 25 og 50 gr feitt per måltid og får slik opp energiinnhaldEt. Ikkje minst er jo feitt fantastisk for og få i gang den innvendige "motoren" og halde seg varm.

 

En ekstra fordel med kokosnøttolje nå om sommeren er at man slipper lukten av smeltet smør i sekken...usj....

 

Jeg bruker av disse

http://www.iherb.com/Jarrow-Formulas-Organic-Coconut-Oil-16-oz-454-g/2506#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=coconut%20oil&rc=2565&sr=null&ic=9

http://www.iherb.com/Jarrow-Formulas-Organic-Extra-Virgin-Coconut-Oil-16-oz-454-g/2505#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=coconut%20oil&rc=2565&sr=null&ic=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.