Gå til innhold
  • Bli medlem

Alaska sovepose


REs

Anbefalte innlegg

På tur i helgen traff jeg en hyggelig eldre dame som var på tur, men da hun skulle forlate hytta og gå hjem forsøkte hun å lette på oppakningen ved å legge igjen soveposen.

Jeg tilbød meg å bære den for henne siden vi skulle samme veien, men hun syntes ikke at det var noen god idé.

Hun gikk vel ca. en time før oss og da vi skulle gå så stod soveposen hennes igjen ved søppelsekkene i vedboden på hytta.

Jeg tok den i sekken min for det er plass til mer enn en helgetur i en 80 liters Arcteryx Bora.

Vi tok dem igjen først en gang og da spurte jeg henne om hun ville ha igjen soveposen, men det var hun ikke så interessert i. 

Vi tok en matpause og etter pausen tok vi henne igjen da hun og følget hennes drev og pakket i bilen.

Fremdeles ville de ikke ha igjen posen.

Nei nei, tenkte jeg, da får jeg vel ta den med hjem da.

 

Nå er posen vasket og tørket, men jeg vet ikke om dette er noe å ta vare på eller om jeg kanskje skal gi den videre til f.eks. Fretex.

Posen er av merket Alaska, er grønn, mørk grønn utenpå og lysere grønn inni, og på det blå trekket som er en del slitt står det Alaska Jakt.

Ellers ser posen helt fin ut.

 

Er det noen som kjenner til hva dette er for slags sovepose? 

Har søkt litt på nettet uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alaska er/var norskprodusert. Ousland, Kagge og Randby brukte Alaska på sin ferd til Nordpolen.

Den modellen du sikter til mener jeg heter Alaska Jakt GL. Tidligere mener jeg Vertikal Hemsedal var forhandler. Posene ble produsert gjennom et firma i Trøndelag, som jeg mener å huske het "Dekodek/Alaska" eller noe slånt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en slik blå Alaska Jakt hjemme. Gammel sliter, men husker ikke om de tåler tørketrommel?

Vet noen av dere om det?

 

JK

Jeg har nettopp vaket den i vaskemaskinen og kjørt den i tørketrommelen.

Den ser helt fin ut etter denne behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en Alaska fra 80 tallet du har. Regner med at det er Jakt GL. GL står for glidelås. Uten glidelås het modellen kun Jakt.

Undertegnede jobbet hos Alaska helt til de flyttet fra Trondheim i 87-88. Alaska hadde modeller bl.annet med navn somThermo, Tundra, Viking og Nordpolen.

Nordpolen ble utviklet for Thorseth når han skulle med snøscooter til Nordpolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Den 1.10.2014 at 12.22, Isbjørn AS skrev:

Det er nok en Alaska fra 80 tallet du har. Regner med at det er Jakt GL. GL står for glidelås. Uten glidelås het modellen kun Jakt.

Undertegnede jobbet hos Alaska helt til de flyttet fra Trondheim i 87-88. Alaska hadde modeller bl.annet med navn somThermo, Tundra, Viking og Nordpolen.

Nordpolen ble utviklet for Thorseth når han skulle med snøscooter til Nordpolen

har noen av dere info om temp osv på alaska jakt soveposen? har en som skal bruke den til langdistanse løp men må oppgi hva den tåler. står ingen info på selve posen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei det var noen som hadde litt infornasjon om Alaska soveposer her, jeg fikk en Alaska arktis, det er en dunpose uten glidelås og den tror jeg også er fra 80 tallet.

Vet noen om hva temperatur grensen er på den posen er. den er hel og kan nesten ikke se at den er brukt, så jeg lurer på om det er vert og rense den og bruke den som vinterpose, så det hadde vert artig om noen hadde litt innformasjon om den posen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.