Gå til innhold
  • Bli medlem

Sportstape


REs

Anbefalte innlegg

Jeg var innom G-Max på jakt etter noe fiskeutstyr og på veien ut passerte jeg et stativ fult av sportstape.

Jeg bruker sportstape til alt mulig. Jeg taper beina for å unngå gnagsår, den brukes som plaster og til å reparere ting som er ødelagt hvis det er mulig. Tapen kostet bare 15 kroner og jeg huket med meg en rull.

I kassen spurte jeg om tapen var bra, om den holdt eller ramlet av når du ble litt svett. Jeg skulle bruke den på beina på fjellturer.Ekspeditøren mente den var bra og sa at den i hvert fall holdt en hel fotballtrening og da holdt den sikkert også en fjelltur.

Jeg har alltid ment at fotball var en sport for pingler, men tok rullen med tape med for å teste den.

Igjen må jeg dessverre innrømme at jeg fikk rett.

Etter en time med fjellsko og motbakke lå tapen i en krøll nederst i sokken.

Tapen var av merket SELECT coach tape.

post-4220-0-01360300-1410727449.gif

Den ble så erstattet av en tape uten kjent navn, men den hadde en kjerne av plast og sikksakk kant for å lette avriving. Jeg tror den kommer fra et apotek. Muligens et Snøgg eller Scansport produkt.

Den holdt hele turen både frem og tilbake, ca. 4 timer hver vei, og slapp ikke en gang taket i dusjen.

 

Konklusjon:

Det dyreste er ikke alltid det beste, men det billigste er alltid dårligst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som Sigman sier, prøv tensoplast. Sitter hele turen, puster og er elastisk. I tillegg kan man bruke talgstift eller krem på beina selvom de er teipet og det er enkelt å greit å bygge litt ut hvis man allerede har fått gnagsår. Minuset er at det kan være litt herk å få av foten hvis man bruker det lenge nok og at man trenger en forholdsvis skarp saks for å få klippet den sikkelig til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et gammelt og godt klatreknep er å lagre sportstapen et år eller to før bruk.

Det er jo selvsagt forskjell på merker, men gammel tape sitter nesten alltid bedre enn ny.

 

Er ikke helt sikker på hvorfor, men den blir mer klissete og sitter bedre, kanskje det er fordi limet trekker gjennom tapen eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest gammeltbrukernavn111

Har samme erfaring som @REs med "select coach tape" fra Gmax/XXL. Helt ubrukelig. Man må stort sett på apoteket for å få tape som sitter godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hvor får en tak i kinesiotapen?

 

Ellers har jeg samme erfaring som trådstarter med "billigtape", faller bare av. Jeg fikk et par ruller sportstape av manuellterapeuten min, hun sa at jeg skulle se etter ruller der kanten på den indre hylsen har en (rund) "brettekant". Tapen er super og er sikkert ikke blitt dårligere av å ha fått et par år på baken i kjøleskapet, der den voktes som den skatten den er!

 

Nå begynner vel billigtapen å bli gammel også, så kanskje det er håp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å kjøpe sko som passer, så slipper jeg det der med tape.

Men seriøst, noen ganger må man jo bruke det. Jeg gikk til apoteket med tro på at det er der man får god sportstape, men den holdt ikke en time med innebandy..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å kjøpe sko som passer, så slipper jeg det der med tape.

Men seriøst, noen ganger må man jo bruke det. Jeg gikk til apoteket med tro på at det er der man får god sportstape, men den holdt ikke en time med innebandy..

Sko som passer er ikke så dumt, men ofte er det like mye sokkene som er årsaken til problemene.

Jeg kjøpte nye sko, Lundhags syncro, og første gang jeg hadde dem på beina så gikk jeg en tur på nesten åtte timer uten antydning til gnagsår.

For et par uker siden gikk jeg ca. fire timer på lørdagen og da var det allerede begynt å bli et lite merke på den ene hælen.

Da ble det tape på hjemturen neste dag og da gikk det helt fint.

Jeg bruker ofte en tynn ullsokk innerst og lange ullsokker (nikkerssokk) utenpå.

Siste turen brukte jeg ikke tynne sokker innerst.

Den tapen jeg brukte da var en rest som lå igjen i en liten pose med førstehjelpsaker og jeg vet ikke hvor gammel den er, men den er nok minst to - tre år.

Den måtte jeg rive av i dusjen hjemme, men en del av limet satt fast på foten i flere dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine crispi skarven måtte jeg tape når de var nye, men nå er det helt unødvendig, så å gå inn skoa er gull. For meg er grove grå ullsokker best generelt. Sportsteipmessig syntes jeg den stoffaktige fra...gsport kanskje, er gull. Sokkene blir riktignok "impregnert" i sportsteip, og en runde teip kan brukes minst to helger på rad, men kan teipes rett over et begynnende gnagsår for å "nøytralisere" det. (Avrivingen er derimot mer smertefull :-P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.