Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan løse at en GPX-fil har flere trackpoints enn det gps-en kan lagre?


kurtjo

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lastet ned en turrute fra www.ut.no i GPX-format. Jeg fikk ikke åpnet den i Mapsource (har en gammel versjon som ikke håndterer GPX). Jeg lastet derfor ned et gratisprogram som heter EasyGPS og her går det fint å åpne GPX-filer. Men når jeg skal overføre filen til gps-en min (Garmin 60 CSx), får jeg opp en beskjed om at ruten inneholder 758 trackpoints, mens gps-en min kun kan ha maksimalt 500 trackpoints pr. lagret rute.

 

Noen som vet om det er mulig å løse dette, f.eks. ved å dele ruten i to, eventuelt ta bort noen trackpoints? Jeg legger til at det funket helt fint å overføre en annen rute jeg lastet med som hadde litt over 100 trackpoints.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Del tracklogen i to og overfør i to omganger. I vinduet som viser alle punktene kan du klippe og lime som du vil. Dersom du har tilgang til et gis-program kan du kjøre en funksjon som forenkler antall punkter, dvs reduser punkter på samme strekning.

Edit: Jeg kom til å tenke på at easygps kan ha begrensning i antall punkt for å få folk over på betalingsløsning? Et alternativ kan jo være å oppdatere mapsource til nyeste versjon, eller å ta gpx-filen direkte fra ut og overføre til gpsens minnekort/internminne (garmin/gpx).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips! Fikk ikke til å splitte den opp i to ruter. Fikk heller ikke til å overføre direkte til gps-en da den ikke kom opp som en egen lagringsenhet på "min datamaskin". Men jeg fikk til å overføre alle punktene ved å endre navnet på ruten til "Active log" i EasyGPS. Dette stod som tips på EasyGPS. Ikke spør meg hvorfor det skulle funke da, men det kan jo tyde på at man da ikke lagrer det som én rute (som har begrensning på 500 trackpoints), men slik at det går inn i den aktive loggen (som da tydeligvis ikke har noen slik begrensning)...  Om du har et bra tips til en metode å splitte en rute opp i to ruter, så tar jeg gjerne i mot :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips! Fikk ikke til å splitte den opp i to ruter. Fikk heller ikke til å overføre direkte til gps-en da den ikke kom opp som en egen lagringsenhet på "min datamaskin". Men jeg fikk til å overføre alle punktene ved å endre navnet på ruten til "Active log" i EasyGPS. Dette stod som tips på EasyGPS. Ikke spør meg hvorfor det skulle funke da, men det kan jo tyde på at man da ikke lagrer det som én rute (som har begrensning på 500 trackpoints), men slik at det går inn i den aktive loggen (som da tydeligvis ikke har noen slik begrensning)...  Om du har et bra tips til en metode å splitte en rute opp i to ruter, så tar jeg gjerne i mot :-)

 

I Garmin Basecamp kan du gå inn og se på hver enkelt punkt og ta bort de du ikke vil ha med. Da er det lett å dele den i to om du tar kopi av den originale først.

 

Basecamp laster du ned gratis fra Garmin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Da kan jeg bekrefte at Garmin Basecamp var den optimale løsningen på problemet! Bare å laste inn filen, dele ruten i to og overføre hver del for seg til gps-en. Enkelt og greit! Da er det bare å komme seg på tur :-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.