Gå til innhold
  • Bli medlem

Lise12345

Anbefalte innlegg

Heihei,

 

Tilgi meg om dette emnet allerede har vært diskutert i en tidligere post. Jeg er helt ny her inne og har ikke rukket å lese gjennom alt.

 

Jeg var på fjelltur i helgen og i begynnelsen slet jeg med store smerter i rygg/nakke (gammel skade). Jeg vil da anslå at sekken veide rundt 14 kilo. Da mesteparten av maten var fortært og primusen + teltet fjernet hadde jeg ikke vondt i det hele tatt. Jeg har derfor konkludert med at min trivselssekkvekt på tur er rundt åtte kilo og ønsker å investere i lettere utstyr (vil jo bære utstyret mitt selv).

 

Jeg lurer på om noen kan anbefale et lett telt (helst tremanns, men kan være tomanns), lett sovepose og et lett liggeunderlag. Vekt er selvfølgelig kjempeviktig, men det er enda mer viktig at det er komfortable og praktiske kvalitetsvarer jeg kan ha i mange år fremover.

 

Andre kloke tips til å spare noen gram her og der mottas også med takk.

 

På forhånd tusen takk for hjelpen :).

 

Hilsen Lse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva har du i dag, dvs hva er utgangspunktet?

 

En "regel" er at telt + sovepose + sekk til sammen ikke skal veie mer enn 3 kg. Da blir utgangspunktet lett og du har et godt sted å starte på.

 

Sovepose blir... noe med dun. 800-900 løft - koster flesk, men holder deg varm i årevis. Kjøp gjerne en som er litt tyngre og varmere enn det aller letteste.

 

Hva telt angår, så har vi en en liten sak gående med brukererfaringer med Zpacks telt som er noe av det lettere på markedet. Men juryen er fortsatt på tur.

Plass til tre på 700 gr: http://www.zpacks.com/shelter/triplex.shtml

 

Primusen kan du legge ut for salg med en gang :)

Masser av svært lette, enkle og billige kokeapparater. Du går litt ned i muligheter, men er verdt vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vektklassen over det Grimner nenver, med totalvekt på rundt 4-5 kg:

 

Hilleberg Anjan og Helsport Fjellheimen Superlight er gode lettvektstelt for 3-sesongs turer i ikke-mega-dårlig vær. Men de koster jo shorta!

 

Helsport Nordmarka 2 eller 3 er et relativt lett telt (2.3 kg), som XXL ofte har tilbud på (ned til rundt 750kg). Det er mye valutta for pengene!

 

 

Av soveposer er gode dunposer kongen. De har en mye bredere konforsone enn syntetisk. Spørsmålet blir hvor langt ned i temperatur du vil gå. Jo lavere temperatur, jo tyngre blir de. Så er det opp til lommeboken hvor mange soveposer man trenger for å dekke alle temperaturene du ser for deg å overnatte i.

 

Jeg ville jeg ventet på dunposer på salg. Da kan du finne ganske billige dunposer til en temperatur du er konfortabel med. Les litt om dunkvalitet, og sikt deg inn på høy dun-spenst (800-950), så er du sikker på at kvaliteten på posen hodler mål.

 

 

Siden du nevner at komfort er viktig for deg; når det kommer til underlag er bredden på underlaget meget viktig. Litt avhengig av hvordan du sover kan det ødelegge søvnen ganske mye om det ikke er bredt nok til å holde deg stabilt hele natten. Selv angrer jeg på at jeg gikk for Medium size i stede for Large på min Downmat.

 

Termarest og Exped er vel de som er mest kjent for gode matter. Det blir litt smak og behag. Gå i noen butikker og klem litt på dem. De letteste er ofte veldig knirkete, så om man sover lett kan det være en show-stopper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du på tur alene blir det vanskelig å komme ned i 8 kg med mat for mer enn et par dager om teltet alene veier mer enn 1 kg. Et tremannstelt er et dårligere valg om du skal være på tur alene, men glimrende om dere er flere og deler på vekta. Velger du ZPacks teltet eller tilsvarende ultralett 3 mannstelt kan du likevel komme under kiloen og akseptabelt.

 

Cumulus lager gode lettvektssoveposer som er en del rimeligere enn de store produsentene.

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags

 

Sekken min veide rett over 8 kg på forrige tur inkludert 3,5 kg med mat. Her er hva jeg hadde med meg:

http://lighterpack.com/r/rwdbh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Sekken. Sjekk hjemme på vekta hvor tung sekken din er, dødvekt altså. Det finnes mange modeller i størrelse 45-60 liter som ikke veier mer enn 1 - 1,5 kg. F.eks bergans Rondane-serien, eller Osprey - exos. Går du ned i vekt på det andre utstyret går du også ned i størrelse pakket, da er det ikke gitt at 100-literen er nødvendig.

2. Pris kontra vekt. Det er ikke gitt at kvalitetsutstyr skal koste skjorta selv om det skal holde i lang tid. Det dyreste er som regel laget for de som har ekstrem bruk, rett under der finner man mye bra til en litt mindre penge, men som holder i lange baner for oss vanlige mennesker.

3. Internasjonalt nettkjøp eller butikkbasert? Hvis du er eksperimentell, som @Grimner eller andre her inne, kan du kjøpe mye bra fra utlandet som nesten ikke veier noe som helst. Z-packs er nevnt, de har sekk og telt, Gossamer Gear har mye lette sekker, Mountain Laurel Designs har spesielle, men lette og funksjonelle telt, Six Moons Design har lette sekker og telt, osv osv. Bakdelen med slik er at man sjelden får anledning til å prøve det man vil kjøpe, internett eller erfaringer fra andre blir den hjelpen du kan få. Butikkbasert her tillands.

 

Mitt Forslag: Helsport RIngstind Light 2, tomannstelt til 1,7 kg 3900,- hos fjellsport.no, undersøkes hos XXL. Bergans Senja Ice, 1,5 kg dunpose til 1800,- (xxl). Thermarest neoair xlite til 1600,- og ca 400 gram hos Oslo Sportslager. 

 

Det koster penger å investere i godt utstyr, men det bør vare en god stund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitestyrken på xlite og oppblåsbare underlag er generelt ikke bra - Bamse er nesten like lett og billigere. Holder deg varm på alt unntatt de kaldeste vinterturene. Ellers ville jeg kjøpt en tresesongers dunpose, særlig siden jeg tror du er jente (?) og det er vitenskaplig dokumentert at damer fryser mer enn menn. Men også fordi jeg selv investerte i en dyr sommerdunpose, som er veldig lett, men for kald til høst og vårturer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ingenting om hvor vant du er å gå i fjellet. Ut fra spørsmålet kan det jo virke som at du ikke går med sekk så veldig ofte. Da er det ikke rart at kroppen var litt stiv og støl, men det kommer jo an på hvor langt og lenge du gikk hver dag.

 

at kroppen er støl i starten av en tur er helt normalt. De påfølgende dagene blir du mer vant å gå med sekk og da går det som regel bedre.

 

Tror ikke vekten på sekken er problemet her, og en sekk på 14kg inkl mat er allerede ganske lett.

 

når det er sagt er det jo alltid gøy å drømme om bedre utstyr. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei,

Tilgi meg om dette emnet allerede har vært diskutert i en tidligere post. Jeg er helt ny her inne og har ikke rukket å lese gjennom alt.

Jeg var på fjelltur i helgen og i begynnelsen slet jeg med store smerter i rygg/nakke (gammel skade). Jeg vil da anslå at sekken veide rundt 14 kilo. Da mesteparten av maten var fortært og primusen + teltet fjernet hadde jeg ikke vondt i det hele tatt. Jeg har derfor konkludert med at min trivselssekkvekt på tur er rundt åtte kilo og ønsker å investere i lettere utstyr (vil jo bære utstyret mitt selv).

Jeg lurer på om noen kan anbefale et lett telt (helst tremanns, men kan være tomanns), lett sovepose og et lett liggeunderlag. Vekt er selvfølgelig kjempeviktig, men det er enda mer viktig at det er komfortable og praktiske kvalitetsvarer jeg kan ha i mange år fremover.

Andre kloke tips til å spare noen gram her og der mottas også med takk.

På forhånd tusen takk for hjelpen :).

Hilsen Lse

Mogleg eg går utover tråden litt no, men det er kanskje lurt å starte med det mest grunnleggande først: Har du fått justert sekken din skikkeleg? 14 kg er eigentleg ikkje så mykje. Eg har sjølv nakketrøbbel, og har i perioder problem med å til dømes ha på bunad (for tung!), men kan bære nokså tung sekk, så lenge den er rett innstilt. Det er bittesmå justeringar som skal til ofte, for at sekken og vekta oppleves annerledes. Tilgi meg om dette var ei sjølvfølge for deg, og du allereie har prøvd alt av justeringar.

Berre tenkte det var verdt å nevne. Har sett lyspæra over ansiktet til folk før når eg har fått fingra litt med reimane og bæresystemet deira :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei,

 

Tilgi meg om dette emnet allerede har vært diskutert i en tidligere post. Jeg er helt ny her inne og har ikke rukket å lese gjennom alt.

 

Jeg var på fjelltur i helgen og i begynnelsen slet jeg med store smerter i rygg/nakke (gammel skade). Jeg vil da anslå at sekken veide rundt 14 kilo. Da mesteparten av maten var fortært og primusen + teltet fjernet hadde jeg ikke vondt i det hele tatt. Jeg har derfor konkludert med at min trivselssekkvekt på tur er rundt åtte kilo og ønsker å investere i lettere utstyr (vil jo bære utstyret mitt selv).

 

Jeg lurer på om noen kan anbefale et lett telt (helst tremanns, men kan være tomanns), lett sovepose og et lett liggeunderlag. Vekt er selvfølgelig kjempeviktig, men det er enda mer viktig at det er komfortable og praktiske kvalitetsvarer jeg kan ha i mange år fremover.

 

Andre kloke tips til å spare noen gram her og der mottas også med takk.

 

På forhånd tusen takk for hjelpen :).

 

Hilsen Lse

Som noen tidligere har nevnt så er det ikke unormalt med smerter i rygg og nakke hvis du ikke er vant med å bære sekk. Alle muskler som utsettes for belastninger som de ikke er vant med svarer med smerte på grunn av opphopning av melkesyre.

Hvis du har en sekk som passer og bruker som tommelfingerregel at sekken ikke skal overstige 15% av kroppsvekta for damer og 20% for menn så burde det ikke være noe problem.

Men ta gjerne sekken på og  gå deg noen turer hjemme i nærmiljøet hvis du ikke er så vant til å bære sekk. Det skal ikke så mye til før muskulaturen i rygg og nakke tåler en lengre tur med sekk.

Det blir litt som om du skulle begynne å jogge. Hvis du blir andpusten og stiv i beina første turen så hjelper det lite å løpe kortere neste gang for å unngå dette. Du må bare løpe oftere så går det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tusen takk for tilbakemeldinger.

 

Sekken min er gammel og arvet fra min bror, så den er nok ikke optimal for meg (har forsøkt å justere den). Soveposen fikk jeg i julegave julen 94, mens liggeunderlaget ble kjøpt i forbindelse med en korpsleir for over ti år siden. Med andre ord tror jeg tiden er inne for noen oppjusteringer, he-he.

 

Til sammen veier sekk - sovepose - liggeunderlag rundt syv kilo, fant jeg ut.

 

Gode poenger dere som skriver at dette er en tilvenningssak. Jeg har gått mye i fjellet, men kun med dagstursekk. At grunnen til at jeg sliter med smerter i nakke-rygg når jeg går med tung sekk kan ha sammenheng med dette kan nok stemme. Men jeg sparer nå likevel gram der jeg kan, jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tips til lett utstyr er som følger

 

Arc'teryx Nozone 55 backpack titanium (1,4kg) 1399,- http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/sekker/vandresekker/arc-teryx-nozone-55-backpack-titanium.html

 

Helsport Fjellheimen superlight 3 camp (2,0kg) 6995,- http://www.fjellsport.no/merker/h-m/helsport/helsport-fjellheimen-superlight-3-camp-bla.html

 

Mammut Alpine UL 3-sesongs FIBERpose (0,9kg) 1575,- http://www.fjellsport.no/merker/h-m/mammut/mammut-alpine-ul-3-season-lime-pappel.html

 

Exped SynMat UL 7 M liggeunderlag (0,46kg) 1199,- http://www.fjellsport.no/merker/a-g/exped/exped-synmat-ul-7-m.html

 

I tillegg vil jeg anbefale Optimus Crux Lite gassbrenner (0,168kg) 399,- http://www.fjellsport.no/merker/n-z/optimus/optimus-crux-lite.html

 

Og siden vi er så heldig så får du i tillegg 20 % avslag på alt her hos Fjellsport.no utenom soveposen som allerede er på tilbud.

 

Da skal sekken veie rett under 5 kg  :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldinger.

 

Sekken min er gammel og arvet fra min bror, så den er nok ikke optimal for meg (har forsøkt å justere den). Soveposen fikk jeg i julegave julen 94, mens liggeunderlaget ble kjøpt i forbindelse med en korpsleir for over ti år siden. Med andre ord tror jeg tiden er inne for noen oppjusteringer, he-he.

 

Til sammen veier sekk - sovepose - liggeunderlag rundt syv kilo, fant jeg ut.

 

Gode poenger dere som skriver at dette er en tilvenningssak. Jeg har gått mye i fjellet, men kun med dagstursekk. At grunnen til at jeg sliter med smerter i nakke-rygg når jeg går med tung sekk kan ha sammenheng med dette kan nok stemme. Men jeg sparer nå likevel gram der jeg kan, jeg.

 

Er ihvertfall ingen grunn til å kjøpe tyngre utstyr enn du trenger om du likevel skal kjøpe nytt. Ingenting er vel bedre om en kan klare å få samme lette følelsen på langtur som en har på dagstur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit lite innspel til Chris B. sine tips: dette er smak å behag, men dersom du ikkje er superminimalist på funksjoner, er Arcteryx altra 48 like lett, og har detaljar litt betre tilpassa den jevne vandrer. Eg har ein slik minimalistisk alpin klatresekk som eg brukar ved nettopp det, klatre og breturar, men på vandreturar er eg snar å trive Altraen i staden då den er betre rusta for dette formålet. Brennaren er sikkert lett, men ut frå eigne erfaringer synes eg armane som held kjelen er i minste laget, og den er unødvendig dyr for å være ein toppmontert brenner ..... Eagle products har faktisk ein testvinner som er langt meir stabil, men dog noko tyngre, til den nette sum av 249,-

Som sagt, det et smak og behag dette, og nokre er meir opptekne av gram enn andre, fint me er ulike :) sjølv er eg ein stad midt mellom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode tips her. Er enig i å se på sekken først. En god sekk som passer ryggen din gjør at du kan bære litt mer, som Tessatroll skriver. En ny er sikkert en kg lettere enn den du har, så da har du både en vektbesparing og en bedre bærekomfort allerede der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke se deg blind på de "norske" merkene og de vanlige utenlandske de har i norske butikker. Spesielt på sekk og telt er det masse vekt å spare på å handle fra USA;

Jeg angrer bittert på at jeg ikke invisterte mer tid i research før jeg handlet en del nye ting for et part-tre år siden.... kunne spart mange kilo og kroner på å kjøpe riktig med en gang.

Du får f eks 49+20 liter sekk for $230 som veier 850 gram. Eller 2 manns telt til $355 som veier 1,7kg

 

ULA

Gossamer Gear

Tarptent

etc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kan helt sikkert kjøpes bra og billig på nett, men sekken ville jeg ikke kjøpe uten å prøve den på ryggen først (med vekt i).

Ja da skal de mye til å slippe unna de overdesignede greiene de lager og eller selger her på berget. En mulighet er, om hun ikke skal handle nå før vintern, å troppe opp på ett treff og proøve litt USA import der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode tips her. Er enig i å se på sekken først. En god sekk som passer ryggen din gjør at du kan bære litt mer, som Tessatroll skriver. En ny er sikkert en kg lettere enn den du har, så da har du både en vektbesparing og en bedre bærekomfort allerede der.

 

Sekken utgjør mye av vekta og er også særdeles viktig for god komfort på tur. Men det kan likevel være greit å bestemme seg litt for hvor man vil legge seg på resten av utstyret før mann velger sekk. Telt og sovepose er det som fyller mest i sekken. Har du en syntetpose får du kanskje ikke plass i en sekk med smale rom og i tillegg veier den mer enn en dunpose. Klarer en å komme under 10 kg totalt så trenger en heller ikke like mye polstring på sekken som med tyngre bør og en kan komme unna med en mindre og lettere sekk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekken utgjør mye av vekta og er også særdeles viktig for god komfort på tur. Men det kan likevel være greit å bestemme seg litt for hvor man vil legge seg på resten av utstyret før mann velger sekk. Telt og sovepose er det som fyller mest i sekken. Har du en syntetpose får du kanskje ikke plass i en sekk med smale rom og i tillegg veier den mer enn en dunpose. Klarer en å komme under 10 kg totalt så trenger en heller ikke like mye polstring på sekken som med tyngre bør og en kan komme unna med en mindre og lettere sekk.

Har ingen problem med å forstå den logikken, men det er allikevel slik at skulderstropper og hoftebelter strammer ulikt på ulike kropper. Å gå med en sekk som ikke avlaster skikkelig på hoftene, eller som ligger for langt ut/inn på skuldrene, er uansett et bomkjøp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke se deg blind på de "norske" merkene og de vanlige utenlandske de har i norske butikker. Spesielt på sekk og telt er det masse vekt å spare på å handle fra USA;

Jeg angrer bittert på at jeg ikke invisterte mer tid i research før jeg handlet en del nye ting for et part-tre år siden.... kunne spart mange kilo og kroner på å kjøpe riktig med en gang.

Jeg må si meg veldig enig i denne kommentaren. Jeg har flere halvveis ålreite produkter som nesten ikke blir brukt pga jeg var for snar med å kjøpe tidlig i stadiet av at jeg begynte å oppgradere utstyrsparken min. Av soveposer vil jeg (igjen) slå et slag for Roberts. Send de en e-post og du vil få førsteklasses support og hjelp til å finne den rette soveposen. www.roberts.pl

 

Av telt kan jeg ikke anbefale noe ettersom jeg ikke har noe lettvekstelt selv.

 

Liggeunderlag: Exped Synmat UL 7 M. Ta gjerne en titt på utenlandske butikker etter dette. Kan være mye å spare.

 

Sekk: Bergans Helium 55L Lady. I mine øyne det perfekte kompromiss mellom lav vekt, slitestyrke og bærekomfort. Har forøvrig scoret veldig bra i flere tester. Selv kjøpte jeg min billig på finn.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

@Lise12345

Ta dig tid att göra lite research på nett innan du köper, det kan spara mycket både av vikt och pengar.

På zpacks.com finns många riktigt lätta saker, både säck, sovepåse och framförallt tält, dessutom till priser som är konkurranskraftiga mot att köpa i norska butiker.

Dock inte så stort utvalg, detta är för viktnerdar.

Sovepåsar finns på t.ex Cumulus, PHDesigns och Roberts till ok till riktigt bra priser, du får leta runt vad som passar då du inte uppgivit någon temp-gräns som du är ute efter.

Både PHDesigns och Nunatak har halvsäckar som räcker upp till midjan och ska brukas samman med dunjacka, detta kan ge en ekstremt låg vikt på sovepåse.

Liggunderlag med mycket komfort är Neoair Xlite eller Xtherm om vinterturer är aktuellt. Lättaste alternativ är tunna skumplastunderlägg, men det är ett tveksamt alternativ om du har rygg/nackproblem.

Ryggsäckar rekommenderas t.ex Zpacks Arc Blast eller Osprey Exos, som är lätta säckar med ram, eller se ULA eller Gossamer gear för lätta ramlösa säckar.

Detta är bara några exempel på ting som väldigt ofta rosas av brukere, som sagt, gör ordentlig research, titta inte endast på vikt utan också att brukare är nöjd med komfort och kvalitet på aktuellt utstyr.

3 for 3, dvs 3 kilo för de tre tunga posterna i en packning, Bo, Bära och Sova är en bra tumregel, men det är inte dödsstraff om det hamnar på 3,2 eller ens 3,5 kg, men ju lägre vikt här, desto enklare att få totalvikten ner under 8 kg för en helgtur.

Räkna med att mat, vatten och bränsle till kök väger ofta ca 3 kg, här får man ha lite luriga lösningar om man ska få ner vikten på dem.

Då är det bara 2 kg igen till kök, kläder, hygien, första förband, regnkläder och reparationskit, så det är fortsatt viktigt att bära med det man trenger, inte saker som är bra att ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.