Gå til innhold
  • Bli medlem

Geologi rundt Ålfotbreen - Trongedalseggene


Fjellfilmeren

Anbefalte innlegg

IMG_6674.jpg

 

IMG_1942.JPG

 

 

Jeg kom tilfeldigvis over en turblogg som viste dette spennende fjellandskapet. Siden jeg ikke har sett maken så ble jeg selvfølgelig veldig interessert! Er det noen som sitter på flere bilder av dette området? Evt. kjenner til hva slags bergart det er som er årsaken til dette spennende landskapet? Antar at det har noe med hardheten i steinen, vinkelen på lagene og isbreenes gravinger å gjøre.

 

På kartet så viser formasjonene veldig godt, og det ser ut til at hele halvøya med Ålfotbreen bærer det samme karakteristiske landskapet. Trykk på flyfoto for best visualisering.

 

http://ut.no/kart?lat=61.70416&lng=5.63272&zoom=13&hytter=true&fotturer=true&sykkelturer=true&klatreturer=true&padleturer=true&skiturer=false&baselayer=3&sommerstier=true&vinterloyper=false&skifore=false

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I følge mitt gamle berggrunnskart over Norge er bergarten som dekker dette området sandstein, altså en sedimentær bergart. I området skal det også finnes såkalt Basalbreksje i overgangen til bergartene lenger sør og øst.

 

På bildene, på andre siden av vannet, er sandstein fra fjellkjedefoldingen i Devontida.

 

Spennende! :)

Endret av Bjarne H.S.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, takk for svar!

 

http://nn.wikipedia.org/wiki/Devontida

 

 

 

Paleogeografisk var perioden dominert av superkontinentet Gondwana i sør, kontinentet Siberia i nord og danninga av det vesle superkontinentet Euramerika i midten.

 

Jeg mistenkte at det kanskje hadde relasjon til Euramerika ja. Mtp. Bømlo og eksistensen av amerikanske bergarter der.

 

Rart at disse bildene ikke er bedre markedsført i reiselivsnorge. Det er jo helt fantastisk å se på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ett av mine favorittlandskap. Finnes i store deler av Flora og Bremanger kommune. En biltur mellom Florø og Svelgen (og kanskje enda lenger) er å anbefale om man har lyst til å studere landskapet. Spesielt området rundt fossen Brudesløret ( https://www.google.no/maps/@61.6420683,5.2926374,15z ) er vakkert. Er ikke så veldig mange turister som ferdes der annet enn noen tyskere, som regel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.