Gå til innhold
TomasF

Fjellsko, med eller uten ankelstøtte / tanker rundt lette og lave sko til fjells (samlet)

Anbefalte innlegg

Jeg bruker høye goretex fjellstøveler med støtte fordi jeg liker å holde meg tørr på beina over myrområder, dårlig vær og vading over elv/bekk. Samt vet hvor ille det er å tråkke over å ødelegge ankelen på tur i fjellet med lave joggesko. Liker generelt støtten de gir meg, men vet jeg at jeg kun skal gå på tørr sti eller lignende så velger jeg joggesko.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring vedrørende sko med og uten ankelstøtte er....

Har alltid brukt fjellsko med relativt bra ankelstøtte på mine turer i fjellet. De siste årene har eg brukt Crispi Skogshorn Pluss som har vist seg veldig stødig, rimelig vanntette, relativt lette og med godt feste på de fleste underlag. 

Sist sommer stakk eg til fjells i godværet med nye og lavere/lettere sko, type Viking Anaconda Boa III GTX som eg til da bare hadde prøvd i lett terreng. Erfarte at disse også fint kunne brukes i høyfjellsterreng og var strålende fornøyd, enn så lenge.

Etter to døgn i fjellet var det tid for retur, med passe tung ryggsekk (sikkert 15kg+) I første nedoverbakke smalt det og et kraftig overtrokk var et faktum. Var rask med å tape ankelen, avlastet venstre fot med å flytte vekt fra sekk til høyre arm og fortsatte nedoverturen. Brukte vell tre ganger så lang tid tilbake til bilen enn normal gangtid og den turen var smertefull. 

Oppsøkte siden lege, fysioterapeut og kiropraktor og gjennomgikk ultralyd- og MR- undersøkelse og fikk konstatert avrevet korsbånd og splittet sene. Hinket rundt i fire måneder og etter lang tid forsvant gradvis hevelsene. 

Den dag i dag, åtte måneder senere, kjenner eg fremdeles noe smerter i venstre ankel og frykter at årets fjellturer vil bli veldig begrenset. På tross at eg er rimelig fornøyde med Anaconda-skoene vil disse heretter ikke bli brukt til fremtidige fjellturer.

Eg behøver gode sko med ankelstøtte og Skogshorn-skoene mine vil heretter alltid bli foretrukket på turer i fjellet. 

Samme her, vrikka over i lave sko i ulendt terreng og ble timesvis med bare kødd og smerte frem til bilen. Hadde jeg hatt på fjellstøvlene mine hadde jeg garantert ikke ødelagt meg og resten av turen, samt påfølgende måneder. Er utrolig fort gjort å få et skikkelig overtråkk, og selv om det er mye diggere med joggesko/trailsko så syns hvertfall ikke jeg det er verdt det når det først smeller :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.